Nu al waterschaarste? Zomer is net een paar dagen bezigquote:Waterschaarste door droogte
Boeren in Noord- en Midden-Limburg mogen vanaf maandag geen water meer halen uit beken en rivieren om hun akkers en weilanden te besproeien.
Het waterschap Peel en Maasvallei heeft vanwege de warmte en droogte van de afgelopen dagen een verbod ingesteld. Dat moet voorkomen dat het waterpeil en de grondwaterstand verder dalen.
Controle
Er moet voldoende watervoorraad blijven voor de droogte die deze zomer nog gaat komen. Het waterschap gaat de komende dagen controleren of de boeren zich aan de regels houden.
Ook in Twente is de grondwaterstand op sommige plekken laag, maar daar geldt nog geen verbod. Wel roept het waterschap in Twente op om zuinig te zijn met water.
Heeft natuurlijk niet alleen met de warmte te maken. Vooral met de regen. Enig idee wanneer het voor het laatst flink heeft geregend in NL?quote:Op zaterdag 26 juni 2010 22:01 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Nu al waterschaarste? Zomer is net een paar dagen bezigNaja ook al was het afgelopen weken niet echt heet en wel droog. Dat wordt nog wat met de komende hitte voor de boeg dan
quote:Waterschap Regge en Dinkel
Persbericht
30 juni 2010
Waterstanden in Twente dalen snel
De waterstanden en afvoeren in de beken in het beheergebied van Regge en Dinkel dalen als gevolg van de aanhoudende droogte zeer snel. De grondwaterstanden worden steeds lager. Op sommige plekken is het momenteel kritisch. Daar waar in beken en sloten geen water meer over de stuw stroomt, is het verboden om oppervlaktewater te ontrekken uit deze beek of sloot. Er zal bij overtreding door het waterschap handhavend worden opgetreden .
Ook voor de komende dagen wordt er weinig regen verwacht, waardoor de situatie zal verslechteren in de loop van de week. Doordat de watertemperatuur stijgt en het zuurstofgehalte in het water daalt, wordt de kans op vissterfte en de aanwezigheid van bacteriën in het water steeds groter. Dit is ook het geval na een hevige regenbui, na langdurige droogte.
Wat doet het waterschap?
Bij aanhoudende droogte wordt de water aan- en afvoeren zoveel mogelijk gestuurd, om te zorgen dat er overal water blijft stromen. Het kan echter voorkomen dat waterstanden in sloten en beken dalen tot een punt dat er nauwelijks of geen water meer afgevoerd wordt. Dit is zeer nadelig voor flora en fauna in en rond de beken en sloten.
Het waterschap werkt samen met andere waterschappen, provincie en landbouworganisaties aan structurele maatregelen tegen verdroging. Een van deze maatregelen is dat we proberen water langer vast te houden. Dit gebeurt door onder meer door beken en sloten anders in te richten, door ondiepe waterbodems en de aanleg van waterbegingsgebieden.
Controle kwaliteit water
Van 1 mei tot 1 oktober wordt de kwaliteit van de negen officiële zwemwateren in ons gebied (o.a. Hulsbeek, Rutbeek, ’t Lageveld, Tuindorpbad) eens in de twee weken gecontroleerd. Buiten deze officiële zwemwaterplassen wordt niet op zwemwaterkwaliteit gecontroleerd. Het zwemmen buiten de officiële zwemwateren wordt sterk afgeraden. Wanneer het water in de beken en rivieren warmer wordt en de waterstanden eveneens lag er worden, neemt de kans op blauwalg, botulisme en zuurstofgebrek bij vissen toe.
Kijk voor meer informatie op www.wrd.nl
nu.nlquote:Geen water in Limburgse dorpen
MAASTRICHT - In delen van de Limburgse dorpen Reuver en Swalmen komt sinds de vroege vrijdagochtend geen water meer uit de kraan.
Dat komt volgens een woordvoerder van Waterleidingmaatschappij Limburg WML door vijf breuken in de waterleidingen.
Mensen kunnen op enkele noodtappunten in beide dorpen met emmers en jerrycans water halen. Daartoe zijn brandkranen aangepast voor het aftappen.
Op de website wml.nl kunnen inwoners zien waar de watertappunten staan. WML waarschuwt wel dat dit water voor consumptie eerst moet worden gekookt.
Oorzaak onbekend
Hoeveel mensen precies getroffen zijn door de drooggevallen waterleiding, kon WML nog niet zeggen. Ook de oorzaak van de lekkages is nog onbekend. WML werkt volgens de woordvoerder met man en macht aan het herstel van de watervoorziening.
Ietwat offtopic, maar dat laatste kan ook nog wel eens voor problemen in de stroomvoorziening gaan zorgen. Een hogere oppervlaktewater temperatuur verlaagt het rendement en koelvermogen van fossiele en nucleaire elektriciteitscentrales. Bovendien zijn er regels waarmee de oppervlaktewater temperatuur gereguleerd wordt door de lozing van koelwater te verminderen of te stoppen wanneer het water te warm wordt (omdat het water bij te hoge temperaturen zuurstofloos kan raken en planten en dieren die leven in het water sterven door zuurstoftekort en te hoge temperaturen).quote:Op dinsdag 6 juli 2010 13:49 schreef aloa het volgende:
[b]Grondwaterstanden zeer laag door droogte
De watertemperatuur van de Rijn bij Lobith is 24 graden en de Maas bij Eijsden is 23 graden. Rijkswaterstaat verwacht dat het water de komende dagen warmer gaat worden en dat kan problemen voor de waterkwaliteit opleveren. ,,Waakzaamheid is geboden'', aldus Rijkswaterstaat. (ANP)
bron
quote:Droogte leidt tot waterstandproblemen (Groningen)
Waterschap Hunze en Aa's heeft door de droogte steeds meer moeite om het water in de sloten op peil te houden. Volgens het waterschap komt dat onder meer doordat landbouwers te veel water uit de sloten halen voor het beregenen van de gewassen.
Ook zijn er te weinig landbouwers die melden dat ze beregenen. Als het warme weer aanhoudt, zullen de sloten op korte termijn te weinig water bevatten, waardoor de waterstand drastisch daalt.
Het waterschap vraagt de boeren om 's nachts te beregenen, omdat de verdamping dan kleiner is of bij toerbeurt overdag. Op dit moment wordt maximaal water aangevoerd vanuit het IJsselmeer om de sloten op peil te houden.
Heuh, je mag als particulier toch niet zomaar even een waterputje slaan? Hoe doen zij dat dan?quote:Op woensdag 7 juli 2010 00:29 schreef Prowl het volgende:
Mijn buren zetten elke avond hun waterpomp aan (eigen waterbron) maar na 10 min komt er niets meer uit en gaat dat ding irritant staan brommen![]()
Meestal is dat 1 of 2x een dag of wat in een zomer maar nu is het al 3 weken lang zo
Ze hadden dat hele ding al uit elkaar gehad omdat ze dachten dat ie kapot was maar er is gewoon geen grondwater meer
quote:Op donderdag 8 juli 2010 13:56 schreef Revolution-NL het volgende:
Vanavond maar weer even uitgebreid mijn tuintje besproeien![]()
![]()
Mijn beneden buurman is 10.000km van mij vandaanquote:Op donderdag 8 juli 2010 14:25 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Niet op het balkon van de benedenbuurman pissen he
Waarom zou dat niet mogen. In mijn omgeving ken ik genoeg mensen die een eigen put geslagen hebben voor eigen gebruik.quote:Op donderdag 8 juli 2010 13:29 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Heuh, je mag als particulier toch niet zomaar even een waterputje slaan? Hoe doen zij dat dan?
quote:Op donderdag 8 juli 2010 14:26 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Mijn beneden buurman is 10.000km van mij vandaan
Ikzelf heb ook een oude waterput naast mijn huis staan, rond de 7m diep.quote:Op donderdag 8 juli 2010 14:27 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Waarom zou dat niet mogen. In mijn omgeving ken ik genoeg mensen die een eigen put geslagen hebben voor eigen gebruik.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |