Je vraag is dus eigenlijk, of er een juridisch instrument beschikbaar is om de lessen waarvoor wel al is betaald maar welke nog niet zijn afgenomen en het examengeld terug te vorderen?
Zelf ben ik een eerstejaars rechten student, dus nog verre van juridisch geleerd maar misschien heb je er iets aan. Je zou de rijschool zoiezo kunnen aanspreken op wanprestatie. Zij leveren in dit geval niet wat zij hebben beloofd te leveren, op tijd komen, afzeggen op het laatste moment, niet de volle aandacht vestigen of in ieder geval de evenredige aandacht vestigen. Alleen is dit meer een dreigement tegen een onwetende rijschoolhouder, want jij moet namelijk de wanprestatie aannemelijk maken en in dit geval is het zijn woord tegen het van jou en zou hij ook kunnen zeggen dat het te laat komen een gevolg is van overmacht is. Hij presteert immers wel, alleen niet naar jou zin. Dus in een discussie kan je het woordje wanprestatie er even uitfloepen, maar winnen ga je het niet op deze grond.
Ik heb verder even gekeken bij de BOVAG. Ik denk dat je hier veel meer aan zult hebben. Gezien het een eenmanszaak is heb je helaas niet het voordeel van een grote rijschool welke een naam heeft hoog te houden en kan je ook niet van instructeur wisselen om zo vervolgens nog steeds nakoming van de verbintenis te krijgen op de manier waarop jij het verwacht, immers is de relatie al verstoord gok ik zo.
Hier hetzelfde probleem:
http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=89590Wat je zoiezo kan doen: Artikel 7 - Bemiddelings- en Geschillenregeling
a. De leerling kan, indien er geschillen ontstaan tussen hem/haar en de verkeersschool terzake van de in de artikelen
1 t/m 6 van de in deze voorwaarden bedoelde verplichtingen, een beroep doen op bemiddeling.
b. De bemiddeling wordt verleend door het BOVAG Bemiddelingsbureau, Postbus 1100, 3980 DC te Bunnik, tel.nr.
0900-2692268 (35 eurocent per minuut) nadat leerling zich eerst tot de verkeersschool heeft gewend en dit niet
heeft geleid tot een oplossing van het geschil. Dit bureau zal in het geschil bemiddelen en trachten het geschil in
der minne op te lossen volgens een reglement dat de partijen bij het geschil vooraf ter kennis wordt gebracht.
c. Het beroep op bemiddeling moet schriftelijk
bron:
http://www.bovag.nl/media/files/BOVAG_Lesovereenkomst_B-BE_C.pdfIk kan geen hapklaar antwoord geven, maar misschien heb je er iets aan. Je moet het dus eerst gewoon in goed overleg proberen af te handelen met de rijschoolhouder, geef aan waarom jij vind dat er niet gepresteerd wordt, vertel je wens om naar een andere rijschool te gaan omdat de verhoudingen nu toch al slecht zijn, argumenteer er vriendelijk wat op los. Gaat hij daar niet op in dan is het een klootzak en dan komt eigenlijk pas de juridische taal aan de orde, wat zoals ik het lees gaat leiden tot een beroep bij de geschillen commissie van de BOVAG...