Keesjelief, ik denk dat juist het niet erkende als jonger kind zijnde voor een soort wroeging zorgt.. weten dat er met juiste begeleiding meer in gezeten had wellicht.
Kijk een studie nog volgen etc. is voor niet iedereen financieel haalbaar en tijd technisch zeker als er kinderen in het spel zijn.
Even puur vanaf mijn ervaring kijken, ik heb een jaar extra gekleuterd doordat het leeftijdstechnisch gewoon makkelijk kon destijds, En mijn moeder een jaar opgenomen is geweest.
Als gevolg dat er in groep 3 al zo;n afstand was dat ik de lessen van groep 4 in groep drie maakte. Want ja school wou me niet weer terug zetten naar een andere klas, want ik had extra gekleuterd dus dat kon niet.
Om vervolgens in groep 4 exact hetzelfde te moeten doen als het jaar ervoor..
Ik aan de herfstvakantie al de boekenkast volledig gelezen had.
Zelf extra werkjes maakte..
En zo ging het elk jaar..
Naar de middelbare school vwo met latijn, heerlijk ging prima mee, tot er het een en ander gebeurde en ik ipv 9's en 8'en zesjes en zevens haalde, en een 4 voor wiskunde, wat veel van doen had met de docent ook.
Ik was echter wel over al werd havo geadviseerd gezien omstandigheden.
Mijn ouders plaatsten mij naar een mavo..
En dan kom je daar je hoeft niks te doen, maar als nerd deed ik dus wel alles, o.a. het huiswerk van mijn zus die 4 mavo deed..
en mijn lijst met 9's vol stond, je uitgekotst wordt want wat doe jij hier...
diploma en naar 4 havo.. en wederom keurige cijfers, en toen kwam de ellende, mijn moeder ging heel slecht, waardoor ik mij niet kon concentreren en cijfers om laag gingen, en ik MOEST gaan werken, want ik zou inmiddels 18 worden..
Jaren kater ben ik spw gaan doen, om maar iets van een papiertje te hebben, maar inmiddels had ik door het voorgaande zo;n knauw in mijn zelf vertrouwen gekregen dat ik werkelijkwaar dacht dat ik het domste persoon ooit was.
Toen wegens omstandigheden studie tijdelijk af moeten breken wegens zwangerschap en verhuizing, en door heel veel zorgen om haar en andere zaken kon ik niet herstarten.
Ik heb toen via via een officiele IQtest gekregen en dan hoor je dat je zeer hoog bovengemiddeld scoorde.. met een iq van 146. ( waren testen van alles bij elkaar in twee maal verdeeld 6 uur, die ik ook binnen totaal 4 uur compleet had ) En je wordt gezegd ja je bent hoogbegaafd.
En je dus zit met alleen een mavodiploma.
En ja ik zou graag een studie oid willen doen, maar er zijn gewoon weg de financieen niet voor, en de tijd gezien ik alleenstaande ben ook niet heel erg veel.
Waar ik me nu dus bezig mee hou is dus veel documentaires kijken etc. lezen over de geschiedenis etc..
Om op die manier mijn kennisdrang te voeden.
En mijn Nederlands pogen te verbeteren, die is grammaticaal niet al te goed
wat voor velen een leuk twist punt is want hoe kun je nu zo hoog scoren, met zulk beroerd Nederlands.. Ook mensen die HB zijn of intelligenter als gemiddeld zijn, hebben een blinde vlek, die van mij is dus mede door lichte dyslexie op dat gebied
Dan zit ik met mijn inmiddels kleuter, die vanaf haar twee volop gefascineerd is door cijfers, en achterop de fiets huisnummers en nummerborden las. Die zichzelf sommen aanleert, zichzelf leert lezen, Mij verbeterd met Nederlands
de loco voor kleuters als peuter al te simpel vond etc.
Moet ik die dan maar mee laten varen met wat haar leeftijdsgenootjes doen? Nu is ze zelf intrensiek zeer gemotiveert gezien ze aardig autodidactisch is. En nee ze leest nog geen complete verhalen voor, en zeggen dat ze HB is doe ik niet, maar als een kind met leerspelletjes voor kinderen in groep 3 zo klaar is, is ze qua intelligentie niveau wel een stuk boven haar leeftijdsgenootjes.
Echter merk ik bij haar hetzelfde als wat ik altijd ( en nog heb) enorme faalangsten, wie ben ik dan om dat kind niet die push te geven die zij nodig heeft, om haar dat extra te laten doen?
Om niet te complimenteren dat ze een slimme meid is, complimenten die ik miste van ouders/docenten op t lagere onderwijs.
Want ja ik kon het allemaal wel, dus voor mij was het geen prestatie.
Dus die externe motivatie is zeer zeker WEL van belang.
En daar hoort ook bij in mijn optiek het uitdagen van het kind.
Wel ben ik van mening dat je niet moet gaan over-pushen en let ik wel degelijk op dat ze sociaal emotioneel ook op juist niveau zit.
Maar dan komt nu wel het twist/twijfelpunt,
ze is van december dus late leerling, cognitief kan ze prima groep 2 aan, en er zit weinig verschil in daar, maar wel wanneer ze de schoolrijpheids onderzoeken krijgen, doe je dit als ze net vijf is en gaat ze een vroege leerling worden en altijd het jonge kindje, of toch maar de 2.5 jaar kleuteren en met haar leeftijdsgenootjes mee?
Gaat ze zich niet enorm vervelen?
Ik vind het erg lastig, en daardoor snap ik ook wel waarom de school destijds en mijn ouders destijds bepaalde keuzes maakten. Maar het neemt niet weg dat het mij door een verkeerde aanpak weinig goeds gedaan heeft.