Ik vind dat iedereen passend onderwijs hoort te krijgen. Zowel slimme als niet-slimme kinderen. Het mooiste is voor iedereen een persoonllijke aanpak, maar dat zla nooit helemaal gaan lukken.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 20:03 schreef simmu het volgende:
[..]
jullie scheren allebei alle hb kinderen over een kam. je hebt het zelf ook over "dit soort kinderen". wat is er mis mee om elk kind als individu en volkomen eigen en unieke persoon te bekijken te benaderen? wat voor de een werkt hoeft voor een ander niet te werken tenslotte.
Veel mensen hebben een hekel aan dat ene jochie of meisje dat zo goed kon leren, net zoals veel jongens jaloers zijn op de stoerste jongen van school en veel meisjes jaloers zijn op de koningin van het bal, zo werkt het nu eenmaal. Ik heb geen hekel aan mensen die lid zijn van Mensa hoor, ik heb de term alleen gebruikt om een bepaald type student te illustreren, sorry als dat vervelend overkwam. Het is overigens niet alleen in NL zo dat mensen die lid zijn van zo'n club vaak met wat reservering worden bekeken hoor, dat is een behoorlijk algemeen zo.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 20:04 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Jammer dat er heel veel mensen (vooral de buitenwereld) er op de één of andere manier negatief tegenaan kijken.
Ik durf mijn mensa-lidmaatschap niet op mijn werk te noemen. vanwege juist dat negatieve. Mensen beoordelen me nu gewoon op mijn daden, niet op het plakkertje. En ik ben succesvol, dus tsja, ik houd maar even mijn mond.
Soms vind ik het wel jammer dat zoiets dus lastig is in Nederland.
quote:Op zaterdag 3 juli 2010 20:15 schreef p_iglet het volgende:
lijkt dit niet meer op een R&P topic zo?
Het wordt er in ieder geval niet aantrekkelijker op voor OUDers om hier te posten over hun kind met een ontwikkelingsvoorsprong en waar ze tegen aanlopen.
Weet je, als kin dsnapte ik gewoon niet waarom mensen zo lelijk tegen me deden. Ik deed niets raars, ik was alleen heel slim. Ik had het geluk redelijk sterk te zijn en sociaal niet gek.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 20:25 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Veel mensen hebben een hekel aan dat ene jochie of meisje dat zo goed kon leren, net zoals veel jongens jaloers zijn op de stoerste jongen van school en veel meisjes jaloers zijn op de koningin van het bal, zo werkt het nu eenmaal. Ik heb geen hekel aan mensen die lid zijn van Mensa hoor, ik heb de term alleen gebruikt om een bepaald type student te illustreren, sorry als dat vervelend overkwam. Het is overigens niet alleen in NL zo dat mensen die lid zijn van zo'n club vaak met wat reservering worden bekeken hoor, dat is een behoorlijk algemeen zo.
(Kees, kruisje! Ja. .)
een opmerking en dan hou ik op hoorquote:Op zaterdag 3 juli 2010 20:29 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Dit dus!
Kunnen we het een klein beetje meer hebben over (jonge) kinderen en de dingen waar je daarbij/daarmee tegenaan loopt in het geval van hoogbegaafdheid?
Dat is natuurlijk altijd fijn, dus ik hoop dat ook, maar met grotere klassen dan waar ook in Europa en overbelaste niet al te best opgeleide leraren zou ik er maar niet te hard op rekenen.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 21:30 schreef p_iglet het volgende:
Ik hoop van harte dat het meer en meer gebruikelijk wordt ook voor kinderen die aan de bovenkant uitvallen op het BO en VO geschikte en uitdagende stof aan te bieden.
Er is ook een andere manier om hier tegenaan te kijken: keesjeislief is een praktijkvoorbeeld van een slim kind dat niet een bijzondere molen in is gegaan en daar dankbaar om is. Dat biedt tegenwicht aan die diegenen hier die zich miskend en onbegrepen hebben gevoeld en van mening zijn dat speciaal onderwijs bijvoorbeeld latere problemen had kunnen voorkomen.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 20:29 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Dit dus!
Kunnen we het een klein beetje meer hebben over (jonge) kinderen en de dingen waar je daarbij/daarmee tegenaan loopt in het geval van hoogbegaafdheid?
Ik ben het ermee eens. Ook ik ben zo'n kind, alleen ik denk dat voor mij gepast onderwijs (en voor mij was vooral de bovenbouw vwo het ergst) wel zin had gehad. Ik vind wel dat keesje een ander gezichtspunt inbrengt en dat is prima.quote:Op zondag 4 juli 2010 08:45 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Er is ook een andere manier om hier tegenaan te kijken: keesjeislief is een praktijkvoorbeeld van een slim kind dat niet een bijzondere molen in is gegaan en daar dankbaar om is. Dat biedt tegenwicht aan die diegenen hier die zich miskend en onbegrepen hebben gevoeld en van mening zijn dat speciaal onderwijs bijvoorbeeld latere problemen had kunnen voorkomen.
Er moet voor beide ervaringsverhalen plaats zijn en het zou de ouders alhier sieren als ze de zorgvuldig geformuleerde bijdragen van keesjeislief niet meteen zouden afschieten. Ik vind de sarcastische en geërgerde reacties heel jammer, om nog maar te zwijgen over de systematische en haast moedwillige misinterpretatie. Maar goed, keesjeislief is het vast wel gewend om op negatieve en onbegrepen reacties te stuiten als hij in discussies ongebruikelijke oplossingen aandraagt. Dat is het lot van een slim kind.
Nou ja, ik vind het voor informatie wel handig om te zoeken naar hoogbegaafdheid. Anders had ik niet geweten wat onderpresteren is, laat staan dat ik wist dat daar het vervelende gedrag destijds van mijn zoon vandaan kwam. Hoewel hij niet een officieel etiketje heeft, is hij wel hoogbegaafd. En dat communiceert wel zo handig richting school.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 20:01 schreef keesjeislief het volgende:
(..)
Dat klinkt erg goed! Ik hoop dat het je zoon zo goed blijft gaan en dat jij nooit de noodzaak zult voelen om naar etiketjes te gaan zoeken .
(..)
Hij staat ingeschreven bij een montessori school, een bewuste keuze voor dat type onderwijs. Omdat het in ieder geval bij de kleuters al veel mogelijkheden tot differentiatie bied. Er is veel ouderwets montessori materiaal aanwezig, waardoor de kleuters al veel kunnen doen met letters, schijven, rekenen en andere vaardigheden als ze dat willen, maar ook met andere vakken. Pepijn heeft het er af en toe nog steeds over dat toen we op de school zijn wezen kijken, er daar kindjes de aarde aan het uitprikken waren. De continenten dus.quote:Op zondag 4 juli 2010 13:37 schreef Grijs het volgende:
En Pepijn moet je zeker in de gaten houden. Hebben jullie hem al ingeschreven bij een basisschool, of zijn jullie je nog aan het oriënteren?
verschil is dat je het nu hebt over de bovenste 2%, die vervelen zich nog harder dan die andere 31%. Vergelijk die eens met de onderste 2%... Een flink aantal daarvan zullen nooit leren rekenen, of schrijven...quote:Op zondag 4 juli 2010 20:35 schreef Groofsken het volgende:
Even alleen ingaande op dat punt 'verveling'... Er zijn zoveel kinderen (ook op middelbare scholen) die zich 'vervelen'. Volgens mij is verveling helemaal niet zo erg.
Ik heb wel eens gehoord dat als je een groep leerlingen in drieën zou delen, dat alleen de middelste 'derde' echt wat heeft aan school op inhoudsniveau. De meest intelligente groep zou net zo veel en makkelijk leren zonder les, de minst intelligente groep leert ook niet méér doordat een school er bovenop zit. Tweederde van de totale groep zal dus vrij weinig aan school hebben en een grote groep daarvan zal zich dus met enige regelmaat vervelen.
Ik ben overigens ook tegen stickertjes. Gingen we maar weer terug naar de volledig beschrijvende diagnostiek. Het probleem verwoorden zoals het is (Want hoe je het ook went of keert, een diagnose komt er alleen bij problemen. Er zijn dus uiteraard ook vele zeer intelligente mensen zonder 'plakkertje'.) en daar gepaste hulp bij zoeken.
Maar ja, er waren blijkbaar honderden redenen om de problemen toch te categoriseren. En dat snap ik deels ook best, maar toch...
Niet als het om slimme kinderen gaat. Dan is verveling opeens heilzaam .Je leert jezelf kennen en zo..wellicht lees je een goed boek..quote:Op zondag 4 juli 2010 21:34 schreef Spanky78 het volgende:
Maar iedereen verdient toch onderwijs op maat?
Dat dus!quote:Op zondag 4 juli 2010 21:40 schreef p_iglet het volgende:
. Niemand kijkt raar op dat een kind met een iq van beneden de 70 naar het SBO of (Z)MLK onderwijs gaat, waarom is een aangepaste manier van onderwijs voor kinderen met een iq boven de >130 dan zo raar?
Het is dezelfde categorie alleen aan de bovenkant van de normaal curve ipv aan de onderkant.
dit zijn toch al hele mooie extra dingen?quote:Op zondag 4 juli 2010 21:36 schreef Groofsken het volgende:
Na de basisschool kan een zeer intelligent kind gymnasium gaan doen, wij konden zelfs extra vakken kiezen. Op de school waar ik lesgeef kunnen hele slimme kinderen zelfs projecten op de uni bijwonen,... Moet het nog meer op maat? Moet het nog vroeger op maat? Ik vraag me dat af.
Jullie zouden graag zien dat er in het basisonderwijs al een soort van vmbo-basis/kader en gymnasiumachtig niveau onderscheiden wordt? En dan in zijn algemeenheid? Of alleen als er blijkbaar problemen zijn?quote:
Maar naar mijn weten zijn er dus op de meeste middelbare scholen wèl dat soort mogelijkheden. Ik krijg juist het gevoel dat jullie het hebben over het basisonderwijs.quote:Op zondag 4 juli 2010 21:43 schreef p_iglet het volgende:
[..]
dit zijn toch al hele mooie extra dingen?
ik heb weken gevochten op het VWO om naast N&T en N&G ook nog aardrijkskunde erbij te mogen doen. Helaas dat werd me door de decaan en rector verboden omdat het logistiek niet haalbaar was.
De extra dingen bestonden uit een jaren 70 boekje wat achter uit de kast geplukt. Er hoeft echt geen volledig gesegregeerd onderwijs voor de bovenste 2% van de leerlingen, maar wat andere aandacht/projecten/mogelijkheden zou fijn zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |