abonnement Unibet Coolblue
pi_83620443
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 20:03 schreef simmu het volgende:

[..]

jullie scheren allebei alle hb kinderen over een kam. je hebt het zelf ook over "dit soort kinderen". wat is er mis mee om elk kind als individu en volkomen eigen en unieke persoon te bekijken te benaderen? wat voor de een werkt hoeft voor een ander niet te werken tenslotte.

Ik vind dat iedereen passend onderwijs hoort te krijgen. Zowel slimme als niet-slimme kinderen. Het mooiste is voor iedereen een persoonllijke aanpak, maar dat zla nooit helemaal gaan lukken.

Alles helemaal uniek laten zijn is niet mogelijk, zo zitten heel veel kinderen met iq<55 op een zmlk school. Samen, als individuen.
Whatever...
  zaterdag 3 juli 2010 @ 20:25:05 #127
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_83620621
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 20:04 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Jammer dat er heel veel mensen (vooral de buitenwereld) er op de één of andere manier negatief tegenaan kijken.

Ik durf mijn mensa-lidmaatschap niet op mijn werk te noemen. vanwege juist dat negatieve. Mensen beoordelen me nu gewoon op mijn daden, niet op het plakkertje. En ik ben succesvol, dus tsja, ik houd maar even mijn mond.

Soms vind ik het wel jammer dat zoiets dus lastig is in Nederland.
Veel mensen hebben een hekel aan dat ene jochie of meisje dat zo goed kon leren, net zoals veel jongens jaloers zijn op de stoerste jongen van school en veel meisjes jaloers zijn op de koningin van het bal, zo werkt het nu eenmaal. Ik heb geen hekel aan mensen die lid zijn van Mensa hoor, ik heb de term alleen gebruikt om een bepaald type student te illustreren, sorry als dat vervelend overkwam. Het is overigens niet alleen in NL zo dat mensen die lid zijn van zo'n club vaak met wat reservering worden bekeken hoor, dat is een behoorlijk algemeen zo.

(Kees, kruisje! Ja. .)
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  zaterdag 3 juli 2010 @ 20:29:55 #128
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_83620843
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 20:15 schreef p_iglet het volgende:
lijkt dit niet meer op een R&P topic zo?

Het wordt er in ieder geval niet aantrekkelijker op voor OUDers om hier te posten over hun kind met een ontwikkelingsvoorsprong en waar ze tegen aanlopen.

Dit dus!
Kunnen we het een klein beetje meer hebben over (jonge) kinderen en de dingen waar je daarbij/daarmee tegenaan loopt in het geval van hoogbegaafdheid?
***
  zaterdag 3 juli 2010 @ 20:32:19 #129
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_83620946
Wellicht kunnen de volwassenen hier verder gaan in deze, gaat ook een beetje over hb 101 Mensa test. Tips?
pi_83621235
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 20:25 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Veel mensen hebben een hekel aan dat ene jochie of meisje dat zo goed kon leren, net zoals veel jongens jaloers zijn op de stoerste jongen van school en veel meisjes jaloers zijn op de koningin van het bal, zo werkt het nu eenmaal. Ik heb geen hekel aan mensen die lid zijn van Mensa hoor, ik heb de term alleen gebruikt om een bepaald type student te illustreren, sorry als dat vervelend overkwam. Het is overigens niet alleen in NL zo dat mensen die lid zijn van zo'n club vaak met wat reservering worden bekeken hoor, dat is een behoorlijk algemeen zo.

(Kees, kruisje! Ja. .)
Weet je, als kin dsnapte ik gewoon niet waarom mensen zo lelijk tegen me deden. Ik deed niets raars, ik was alleen heel slim. Ik had het geluk redelijk sterk te zijn en sociaal niet gek.

Ik snap ergens wel de antipathie tegen clubjes zoals mensa. aan de andere kant voelde ik me als kind zo onbegrepen dat ik wel begrijp dat er mensen zijn die 'soortgenoten' opzoeken. Net zoals voetballers elkaar ook opzoeken...

Zelf heb ik een prima leven zo, met kansen, een carriere, lieve vrouw en een schattige dochter. Vrienden, hobbies en ook materieel kom ik weinig tekort... Dus ik voel me neit tekort gedaan.

Wel heb ik het idee dat er veel kinderen zijn die niet net het geluk hebben wat ik heb gehad en die wat stabieler kunnen zijn met het juiste onderwijs...
Whatever...
pi_83621629
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 20:29 schreef Brighteyes het volgende:

[..]


Dit dus!
Kunnen we het een klein beetje meer hebben over (jonge) kinderen en de dingen waar je daarbij/daarmee tegenaan loopt in het geval van hoogbegaafdheid?
een opmerking en dan hou ik op hoor

deze discussie, hoe vervelend dan ook, is een van de dingen waar ouders dan tegen aan lopen. die kom je tegen wanneer je communiceert met de school of je familie. elke keer moet je je eigen keuzes verantwoorden, hoe onrechtvaardig dat ook is.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  zaterdag 3 juli 2010 @ 21:02:06 #132
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_83622044
Ik heb op de basisschool erg goed geleerd hoe ik boeken moest kaften
In de vierde klas had ik alle leesonderwijs-dingen al lang uit en was ik een vervanger van een 'lees-moeder' en in de vijfde en zesde klas heb ik voornamelijk boeken en leskaarten zitten kaften en boeklonneren.

Hier wil ik mijn dochter voor behoeden, op dat moment vond ik al die vrijheid op school wel leuk (lang leve de lol), maar ik had graag nog wat uitdaging gehad,.. graag geleerd hoe ik moest leren omgaan met dingen die ik wél moeilijk vond en waar ik dus wel m'n best voor moest doen. Maar ja, die waren er niet.

Er ligt op school een plan in de kast om groep 3 en 4 in een jaar te doen en het ligt standby zodat we hooguit wat fine-tuning nodig hebben om dit op Saskia toe te passen.
Eerst kijken we natuurlijk gewoon hoe ze het in groep 3 gaat doen met wat extra verrijking en verdieping.. wat meer aandacht voor rekenen bijv, aangezien lezen en schrijven geen enkel probleem meer is. (ze is nu bezig in Pinkeltje )

Ik ben benieuwd hoe e.e.a. zich volgend schooljaar gaat ontwikkelen
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_83622842
Inderdaad is deze discussie nu precies wat ik bedoel... maar graag weer over naar onze lieve kids
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
pi_83623258
Wat fijn dat er al een plan ligt ET!

Dat scheelt een hoop gedoe wanneer je het nodig hebt. Wat dat betreft ben ik wel heel blij dat er nu heel veel meer mogelijk is en kennis is over HB-kinderen dan 20 jaar geleden.
Toen mocht ik na een hoop getest waaronder een iq test, bij gratie van de directeur 1,5 jaar kleuteren ipv 2,5 (ben een januari leerling). Om vervolgens in groep 5, de leerlingen van groep 6 de breuken uit te leggen.
En in de bovenbouw van het VWO meer niet als wel aanwezig te zijn, omdat ik toch wel voldoendes haalde.

Ik hoop van harte dat het meer en meer gebruikelijk wordt ook voor kinderen die aan de bovenkant uitvallen op het BO en VO geschikte en uitdagende stof aan te bieden.

Of pepijn HB is, geen idee, op dit moment heeft hij in ieder geval zo'n ontwikkelingsvoorsprong dat het soms met contact met leeftijdsgenoten lastig is. Ik lees alle ervaringen van ouders met oudere kinderen heel graag mee, zodat ik daar weer van kan leren.
Hopelijk kunnen we bij pepijn de verveling en het nooit leren om te leren vanwege gebrek aan uitdaging voorkomen.
pi_83632980
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 21:30 schreef p_iglet het volgende:
Ik hoop van harte dat het meer en meer gebruikelijk wordt ook voor kinderen die aan de bovenkant uitvallen op het BO en VO geschikte en uitdagende stof aan te bieden.
Dat is natuurlijk altijd fijn, dus ik hoop dat ook, maar met grotere klassen dan waar ook in Europa en overbelaste niet al te best opgeleide leraren zou ik er maar niet te hard op rekenen.
pi_83635002
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 20:29 schreef Brighteyes het volgende:

[..]


Dit dus!
Kunnen we het een klein beetje meer hebben over (jonge) kinderen en de dingen waar je daarbij/daarmee tegenaan loopt in het geval van hoogbegaafdheid?
Er is ook een andere manier om hier tegenaan te kijken: keesjeislief is een praktijkvoorbeeld van een slim kind dat niet een bijzondere molen in is gegaan en daar dankbaar om is. Dat biedt tegenwicht aan die diegenen hier die zich miskend en onbegrepen hebben gevoeld en van mening zijn dat speciaal onderwijs bijvoorbeeld latere problemen had kunnen voorkomen.

Er moet voor beide ervaringsverhalen plaats zijn en het zou de ouders alhier sieren als ze de zorgvuldig geformuleerde bijdragen van keesjeislief niet meteen zouden afschieten. Ik vind de sarcastische en geërgerde reacties heel jammer, om nog maar te zwijgen over de systematische en haast moedwillige misinterpretatie. Maar goed, keesjeislief is het vast wel gewend om op negatieve en onbegrepen reacties te stuiten als hij in discussies ongebruikelijke oplossingen aandraagt. Dat is het lot van een slim kind.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_83635063
quote:
Op zondag 4 juli 2010 08:45 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Er is ook een andere manier om hier tegenaan te kijken: keesjeislief is een praktijkvoorbeeld van een slim kind dat niet een bijzondere molen in is gegaan en daar dankbaar om is. Dat biedt tegenwicht aan die diegenen hier die zich miskend en onbegrepen hebben gevoeld en van mening zijn dat speciaal onderwijs bijvoorbeeld latere problemen had kunnen voorkomen.

Er moet voor beide ervaringsverhalen plaats zijn en het zou de ouders alhier sieren als ze de zorgvuldig geformuleerde bijdragen van keesjeislief niet meteen zouden afschieten. Ik vind de sarcastische en geërgerde reacties heel jammer, om nog maar te zwijgen over de systematische en haast moedwillige misinterpretatie. Maar goed, keesjeislief is het vast wel gewend om op negatieve en onbegrepen reacties te stuiten als hij in discussies ongebruikelijke oplossingen aandraagt. Dat is het lot van een slim kind.
Ik ben het ermee eens. Ook ik ben zo'n kind, alleen ik denk dat voor mij gepast onderwijs (en voor mij was vooral de bovenbouw vwo het ergst) wel zin had gehad. Ik vind wel dat keesje een ander gezichtspunt inbrengt en dat is prima.
Whatever...
  zondag 4 juli 2010 @ 13:37:10 #138
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_83641754
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 20:01 schreef keesjeislief het volgende:
(..)
Dat klinkt erg goed! Ik hoop dat het je zoon zo goed blijft gaan en dat jij nooit de noodzaak zult voelen om naar etiketjes te gaan zoeken .
(..)
Nou ja, ik vind het voor informatie wel handig om te zoeken naar hoogbegaafdheid. Anders had ik niet geweten wat onderpresteren is, laat staan dat ik wist dat daar het vervelende gedrag destijds van mijn zoon vandaan kwam. Hoewel hij niet een officieel etiketje heeft, is hij wel hoogbegaafd. En dat communiceert wel zo handig richting school.

Verder zijn jij en ik het geloof ik wel aardig eens: het is geen eindpunt als je weet dat je hoogbegaafd bent. Als je het weet, kan het handig zijn om te weten waarom je moeite hebt met bepaalde dingen en waarom andere dingen je gemakkelijker afgaan dan anderen. Zo kun je aan je zwakke kanten werken en je realiseren dat het niet altijd onwil is als een ander je niet begrijpt.

En de opmerking van simmu is ook erg waar. Dit soort discussies moet je als ouders regelmatig voeren (hoewel het in mijn omgeving best meevalt).

ET, wat fijn dat de school zo voortvarend te werk gaat!

En Pepijn moet je zeker in de gaten houden. Hebben jullie hem al ingeschreven bij een basisschool, of zijn jullie je nog aan het oriënteren?
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_83645938
quote:
Op zondag 4 juli 2010 13:37 schreef Grijs het volgende:

En Pepijn moet je zeker in de gaten houden. Hebben jullie hem al ingeschreven bij een basisschool, of zijn jullie je nog aan het oriënteren?
Hij staat ingeschreven bij een montessori school, een bewuste keuze voor dat type onderwijs. Omdat het in ieder geval bij de kleuters al veel mogelijkheden tot differentiatie bied. Er is veel ouderwets montessori materiaal aanwezig, waardoor de kleuters al veel kunnen doen met letters, schijven, rekenen en andere vaardigheden als ze dat willen, maar ook met andere vakken. Pepijn heeft het er af en toe nog steeds over dat toen we op de school zijn wezen kijken, er daar kindjes de aarde aan het uitprikken waren. De continenten dus.

We gaan de komende maanden ook goed in de gaten houden hoe het loopt op het kdv, en evt vragen of ppeijn niet enkele maanden eerder naar de basisschool zou kunnen. Bijvoorbeeld vanaf april. Hij is van begin juli waardoor hij pas na de zomervakantie in september of eind augustus naar school mag.

Nu net na zijn verjaardag kunnen we in ieder geval weer flink met uitdagend materiaal vooruit, smart games spellen, radiografische auto, haba knikkerbaan en nog meer.

En onze museumjaarkaart draait overuren.
  zondag 4 juli 2010 @ 20:04:48 #140
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_83652769
Claudia en Simmy, I stand corrected then.
Ik las de opmerking van p_iglet en scande even snel het topic en kwam dingen tegen als 'ik durf het mijn collega's niet te vertellen' en koppelde dat aan elkaar.
Excuus!
***
  zondag 4 juli 2010 @ 20:35:41 #141
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_83653818
Even alleen ingaande op dat punt 'verveling'... Er zijn zoveel kinderen (ook op middelbare scholen) die zich 'vervelen'. Volgens mij is verveling helemaal niet zo erg.

Ik heb wel eens gehoord dat als je een groep leerlingen in drieën zou delen, dat alleen de middelste 'derde' echt wat heeft aan school op inhoudsniveau. De meest intelligente groep zou net zo veel en makkelijk leren zonder les, de minst intelligente groep leert ook niet méér doordat een school er bovenop zit. Tweederde van de totale groep zal dus vrij weinig aan school hebben en een grote groep daarvan zal zich dus met enige regelmaat vervelen.

Ik ben overigens ook tegen stickertjes. Gingen we maar weer terug naar de volledig beschrijvende diagnostiek. Het probleem verwoorden zoals het is (Want hoe je het ook went of keert, een diagnose komt er alleen bij problemen. Er zijn dus uiteraard ook vele zeer intelligente mensen zonder 'plakkertje'.) en daar gepaste hulp bij zoeken.

Maar ja, er waren blijkbaar honderden redenen om de problemen toch te categoriseren. En dat snap ik deels ook best, maar toch...
  zondag 4 juli 2010 @ 21:31:02 #142
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_83656406
Verveling an sich lijkt me dus eigenlijk niet zo zorgelijk. Dat wilde ik denk ik zeggen.
pi_83656612
quote:
Op zondag 4 juli 2010 20:35 schreef Groofsken het volgende:
Even alleen ingaande op dat punt 'verveling'... Er zijn zoveel kinderen (ook op middelbare scholen) die zich 'vervelen'. Volgens mij is verveling helemaal niet zo erg.

Ik heb wel eens gehoord dat als je een groep leerlingen in drieën zou delen, dat alleen de middelste 'derde' echt wat heeft aan school op inhoudsniveau. De meest intelligente groep zou net zo veel en makkelijk leren zonder les, de minst intelligente groep leert ook niet méér doordat een school er bovenop zit. Tweederde van de totale groep zal dus vrij weinig aan school hebben en een grote groep daarvan zal zich dus met enige regelmaat vervelen.

Ik ben overigens ook tegen stickertjes. Gingen we maar weer terug naar de volledig beschrijvende diagnostiek. Het probleem verwoorden zoals het is (Want hoe je het ook went of keert, een diagnose komt er alleen bij problemen. Er zijn dus uiteraard ook vele zeer intelligente mensen zonder 'plakkertje'.) en daar gepaste hulp bij zoeken.

Maar ja, er waren blijkbaar honderden redenen om de problemen toch te categoriseren. En dat snap ik deels ook best, maar toch...
verschil is dat je het nu hebt over de bovenste 2%, die vervelen zich nog harder dan die andere 31%. Vergelijk die eens met de onderste 2%... Een flink aantal daarvan zullen nooit leren rekenen, of schrijven...

We hoeven er niet zielig over te doen. Maar iedereen verdient toch onderwijs op maat? Waarom organiseren we dat neit in nederland?
Whatever...
  zondag 4 juli 2010 @ 21:36:59 #144
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_83656766
Is dat er ergens anders dan wel, zoals jij dat nu bedoelt?

Ik weet het niet, ik vraag me af of dat realistisch is.

Na de basisschool kan een zeer intelligent kind gymnasium gaan doen, wij konden zelfs extra vakken kiezen. Op de school waar ik lesgeef kunnen hele slimme kinderen zelfs projecten op de uni bijwonen,... Moet het nog meer op maat? Moet het nog vroeger op maat? Ik vraag me dat af.
  zondag 4 juli 2010 @ 21:37:50 #145
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_83656816
quote:
Op zondag 4 juli 2010 21:34 schreef Spanky78 het volgende:

Maar iedereen verdient toch onderwijs op maat?
Niet als het om slimme kinderen gaat. Dan is verveling opeens heilzaam .Je leert jezelf kennen en zo..wellicht lees je een goed boek..
pi_83656979
maar is het feit dat maar 1/3e van de kinderen echt wat aan het huidige schoolsysteem heeft, dan niet een manco van het schoolsysteem?
Af en toe vervelen is niets mis mee, maar ik had mijn bovenbouw tijd op het VWO toch liever nuttiger besteed dan met het spijbelen van de helft van de lessen.
Dan toch liever een VWOplus, of TVWO, waar ook meer aandacht is voor het leren studeren.

Je intrinsieke motivatie moet wel heel goed zijn wil je ondanks weinig externe stimulatie toch het optimale uit jezelf kunnen halen. We hebben niet voor niets überhaupt scholen. Als iedereen volledig autodidact zou kunnen zijn, dan scheelt dat een hoop schoolkosten, maar helaas werkt het zo niet.

Ook slimme kinderen hebben stimulatie motivatie en uitleg nodig, alleen op een andere manier dan gemiddelde kinderen. Niemand kijkt raar op dat een kind met een iq van beneden de 70 naar het SBO of (Z)MLK onderwijs gaat, waarom is een aangepaste manier van onderwijs voor kinderen met een iq boven de >130 dan zo raar?
Het is dezelfde categorie alleen aan de bovenkant van de normaal curve ipv aan de onderkant.
  zondag 4 juli 2010 @ 21:41:51 #147
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_83657104
quote:
Op zondag 4 juli 2010 21:40 schreef p_iglet het volgende:
. Niemand kijkt raar op dat een kind met een iq van beneden de 70 naar het SBO of (Z)MLK onderwijs gaat, waarom is een aangepaste manier van onderwijs voor kinderen met een iq boven de >130 dan zo raar?
Het is dezelfde categorie alleen aan de bovenkant van de normaal curve ipv aan de onderkant.
Dat dus!
pi_83657192
quote:
Op zondag 4 juli 2010 21:36 schreef Groofsken het volgende:

Na de basisschool kan een zeer intelligent kind gymnasium gaan doen, wij konden zelfs extra vakken kiezen. Op de school waar ik lesgeef kunnen hele slimme kinderen zelfs projecten op de uni bijwonen,... Moet het nog meer op maat? Moet het nog vroeger op maat? Ik vraag me dat af.
dit zijn toch al hele mooie extra dingen?

ik heb weken gevochten op het VWO om naast N&T en N&G ook nog aardrijkskunde erbij te mogen doen. Helaas dat werd me door de decaan en rector verboden omdat het logistiek niet haalbaar was.
De extra dingen bestonden uit een jaren 70 boekje wat achter uit de kast geplukt. Er hoeft echt geen volledig gesegregeerd onderwijs voor de bovenste 2% van de leerlingen, maar wat andere aandacht/projecten/mogelijkheden zou fijn zijn.
  zondag 4 juli 2010 @ 21:44:57 #149
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_83657303
quote:
Op zondag 4 juli 2010 21:41 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Dat dus!
Jullie zouden graag zien dat er in het basisonderwijs al een soort van vmbo-basis/kader en gymnasiumachtig niveau onderscheiden wordt? En dan in zijn algemeenheid? Of alleen als er blijkbaar problemen zijn?
  zondag 4 juli 2010 @ 21:46:07 #150
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_83657366
quote:
Op zondag 4 juli 2010 21:43 schreef p_iglet het volgende:

[..]

dit zijn toch al hele mooie extra dingen?

ik heb weken gevochten op het VWO om naast N&T en N&G ook nog aardrijkskunde erbij te mogen doen. Helaas dat werd me door de decaan en rector verboden omdat het logistiek niet haalbaar was.
De extra dingen bestonden uit een jaren 70 boekje wat achter uit de kast geplukt. Er hoeft echt geen volledig gesegregeerd onderwijs voor de bovenste 2% van de leerlingen, maar wat andere aandacht/projecten/mogelijkheden zou fijn zijn.
Maar naar mijn weten zijn er dus op de meeste middelbare scholen wèl dat soort mogelijkheden. Ik krijg juist het gevoel dat jullie het hebben over het basisonderwijs.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')