Prestaties van olie verschillen weldegelijk tussen type a en b maar het is geen eenvoudige wetenschap en een stelling als "deze olie is beter dan die" is moeilijk te bewijzen en/of te controlleren.
Olie kwaliteit is vooral een lange duur-slijtage kwestie en de verschillen in kwaliteit komen er vooral uit bij extremen: bv als de motor net gestart is , bij hoge toerentallen en belastingen en als de verversingstermijn in zicht komt of al zelfs is verlopen.
Olie in een automotor word vooral gebruikt in dynamische lagersmering en als koeling, dat zijn dus glijlagers die onder druk worden gevuld met olie, het idee is daarbij dat de ronddraaiende as in het lager word gecentreerd en geen contact maakt met het lager-de oliedruk tlilt de as op en houd deze door een smeerfilm van kleine dikte precies in het midden.
Dat effect is hoofdzakelijk afhankelijk van twee zaken: druk en viscositeit, de druk kun je niets direct aan doen maar wel indirect want de druk in het smeersysteem is afhankelijk van de viscositeit van de olie en de viscositeit kun je wel beinvloeden wat dat is de olie die je koopt.
Het koelende effect van olie is universeel, de ene zal het niet veel beter of slechter doen dan de andere.
Meestal staat er in het boekje een advies voor een multigrade olie die werkt in een temperatuur range van bv -10 tot +40 graden celcius buitentemperatuur of van -25 tot +20 of juist van +5 tot +50
Het is zaak dat je de juiste viscositeit kiest die past bij het weer in NL.
De tweede is de kwaliteits specificatie , meestal iets van API, ASTM, SAE, US-MIL en zo zijn er nog wel een paar en sommige merken hebben zelfs hun eigen spec's zoals bv volkswagen en audi.
De fles olie die je koopt moet dus de juiste viscositeit hebben en de fles moet ook vermelden "meets API-GLblablabla" of "superseeds API-GLblablabla" of iets in die trant en die spec die er op staat moet je dan dus terug kunnen vinden in je boekje.
Als je de olie specs uit je boekje volgt kan er niet veel misgaan en zul je ontdekken dat in een niet al te hightech auto meestal supermarkt/bauwmarkt olie al aan de specs voldoet.
Je kunt dan natuurlijk weldegelijk nog beter door van hetzelfde merk een duurder type te kopen die nog steeds de juiste specs vermeld en dat word meestal beloont met een vlakkere viscositeits index (verschil in dikte tussen warme olie en kouwe olie) waardoor je motor bij zware kou makkelijker zal starten en de smering dan ook beter op gang komt wat weer een gunstig effect heeft op de levensduur.
Boverdien hebben de betere olieen meestal meer "slijtage reserve" waardoor je , als je van gokken houd, de olie langer zou kunnen gebruiken voordat je ververst.
Maar het zijn allemaal moeilijk te controlleren zaken....
Houd je aan 1 van de bekende merken, koop olie die voldoet aan specs en als je het kunt missen neem je een wat duurdere variant, zo niet; met de merk olie die voldoet aan de specs zit je ruim voldoende ne zou de motor een prima levensduur moeten kunnen halen.