abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 22 juni 2010 @ 17:34:48 #1
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_83153053
Ik vroeg mij af of er echt heel veel verschillen zitten in motor olie.
Er zijn zoveel merken, de een prijst aan dat dat merk beter is dan de ander en de ander weer het zijne.
Maar zitten er echt heel grote verschillen tussen de diverse merken motor olie?
Is helix bv net zo goed als de el-cheapo olie?

Zelf gebruik ik altijd helix, 15-40, puur uit gewoonte.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  dinsdag 22 juni 2010 @ 17:36:41 #2
257229 opastokvis
Oud maar nog geen tachtig. :(
pi_83153129
mijn vader heeft jaaaren geleden eens een auto gehad die in de soep was gelopen doordat hij el-cheapo-olie er in gegooid had ipv de voorgeschreven olie, dus bij sommige auto's maakt het blijkbaar wel uit.
Lafheid berust vaak op goede informatie, moed op gebrek aan inzicht.
  dinsdag 22 juni 2010 @ 17:37:31 #3
256222 Compomotive155
Vast en zeker .
pi_83153162
Alle grote merken zijn goed, gamma olie zou ik wel links laten liggen
Spring op je hoofd en noem het breakdance !!
  dinsdag 22 juni 2010 @ 17:38:46 #4
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_83153226
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 17:36 schreef opastokvis het volgende:
mijn vader heeft jaaaren geleden eens een auto gehad die in de soep was gelopen doordat hij el-cheapo-olie er in gegooid had ipv de voorgeschreven olie, dus bij sommige auto's maakt het blijkbaar wel uit.
Dan vraag ik mij af waarom die slechte motor olie gewoon op de markt mag komen indien dit slecht kan zijn voor de auto.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_83153348
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 17:36 schreef opastokvis het volgende:
mijn vader heeft jaaaren geleden eens een auto gehad die in de soep was gelopen doordat hij el-cheapo-olie er in gegooid had ipv de voorgeschreven olie, dus bij sommige auto's maakt het blijkbaar wel uit.
Een degelijke auto, met de juiste olie xW-xx en op het juiste niveau bijgevuld?

Daar geloof ik eigenlijk weinig van.
pi_83153649
De getallen in bijv 15W40 staan voor de vloeibaarheidsfactor bij lage/hoge temperaturen. Als jouw auto een bepaalde graad vereist en je gooit er olie in die ofwel te dik ofwel te dun is/blijft zou je motor in de soep kunnen lopen. Maar dat zal niet in 1 dag gebeuren.
pi_83154252
Duurdere merken hebben veelal additieven erbij zitten die een chemische reactie aangaan met bijvoorbeeld aangekoekte zooi in je motor. El cheapo merken hebben dat niet. Gevolg is niet zozeer dat de motor kapot gaat, meer dat je niet alles eruit haalt wat erin zit. En misschien dat de levensduur wat korter wordt met goedkope olie.
  dinsdag 22 juni 2010 @ 18:12:20 #8
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_83154551
Prestaties van olie verschillen weldegelijk tussen type a en b maar het is geen eenvoudige wetenschap en een stelling als "deze olie is beter dan die" is moeilijk te bewijzen en/of te controlleren.
Olie kwaliteit is vooral een lange duur-slijtage kwestie en de verschillen in kwaliteit komen er vooral uit bij extremen: bv als de motor net gestart is , bij hoge toerentallen en belastingen en als de verversingstermijn in zicht komt of al zelfs is verlopen.
Olie in een automotor word vooral gebruikt in dynamische lagersmering en als koeling, dat zijn dus glijlagers die onder druk worden gevuld met olie, het idee is daarbij dat de ronddraaiende as in het lager word gecentreerd en geen contact maakt met het lager-de oliedruk tlilt de as op en houd deze door een smeerfilm van kleine dikte precies in het midden.
Dat effect is hoofdzakelijk afhankelijk van twee zaken: druk en viscositeit, de druk kun je niets direct aan doen maar wel indirect want de druk in het smeersysteem is afhankelijk van de viscositeit van de olie en de viscositeit kun je wel beinvloeden wat dat is de olie die je koopt.
Het koelende effect van olie is universeel, de ene zal het niet veel beter of slechter doen dan de andere.

Meestal staat er in het boekje een advies voor een multigrade olie die werkt in een temperatuur range van bv -10 tot +40 graden celcius buitentemperatuur of van -25 tot +20 of juist van +5 tot +50
Het is zaak dat je de juiste viscositeit kiest die past bij het weer in NL.
De tweede is de kwaliteits specificatie , meestal iets van API, ASTM, SAE, US-MIL en zo zijn er nog wel een paar en sommige merken hebben zelfs hun eigen spec's zoals bv volkswagen en audi.
De fles olie die je koopt moet dus de juiste viscositeit hebben en de fles moet ook vermelden "meets API-GLblablabla" of "superseeds API-GLblablabla" of iets in die trant en die spec die er op staat moet je dan dus terug kunnen vinden in je boekje.

Als je de olie specs uit je boekje volgt kan er niet veel misgaan en zul je ontdekken dat in een niet al te hightech auto meestal supermarkt/bauwmarkt olie al aan de specs voldoet.
Je kunt dan natuurlijk weldegelijk nog beter door van hetzelfde merk een duurder type te kopen die nog steeds de juiste specs vermeld en dat word meestal beloont met een vlakkere viscositeits index (verschil in dikte tussen warme olie en kouwe olie) waardoor je motor bij zware kou makkelijker zal starten en de smering dan ook beter op gang komt wat weer een gunstig effect heeft op de levensduur.
Boverdien hebben de betere olieen meestal meer "slijtage reserve" waardoor je , als je van gokken houd, de olie langer zou kunnen gebruiken voordat je ververst.
Maar het zijn allemaal moeilijk te controlleren zaken....

Houd je aan 1 van de bekende merken, koop olie die voldoet aan specs en als je het kunt missen neem je een wat duurdere variant, zo niet; met de merk olie die voldoet aan de specs zit je ruim voldoende ne zou de motor een prima levensduur moeten kunnen halen.
pi_83154688
En het mengen van olie met een verschillende viscositeit? Levert dat problemen op?
  dinsdag 22 juni 2010 @ 18:34:56 #10
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_83155466
Nee, je krijgt dan een gemiddelde viscositeit maar niet linear zoals je zou denken; 1liter sae10+ 1 liter sae 20= geen 2 liter sae 15, zo simpel werkt het niet maar als je zo rekend krijg je wel een redelijke indruk van de viscositeit die je ongeveer krijgt.

Let wel: mengen van twee verschillende viscositeiten maar wel hetzelfde merk en type olie is geen probleem.
Mengen van verschillende typen/merken olie is geen goed idee aangezien merk/type A andere dopes in de olie kan bevatten als type B en de verschillende dopes (toegevoegde stoffen in de olie) kunnen elkaars werking teniet doen waardoor het mengsel van bv twee topkwaliteit olieen van verschillend type/merk een olie kan opleveren die slechtere eigenschappen heeft dan de twee olieen apart.
pi_83155686
Maar als je olie bij de garage laat verversen, dan weet je toch ook niet wat ze erin gooien? Doen jullie dat dan allemaal speciaal vragen bij de garage?
  dinsdag 22 juni 2010 @ 18:42:44 #12
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_83155817
Bij de garage zijn doorgaans twee standaart olieen aanwezig die ruimschoots voldoen voor alle moderne auto motoren, de ene is dan voor diesels de andere voor benzine motoren.

Maar het kan ook anders: je kunt ook gewoon zelf je olie kopen en vragen of de garage deze wil gebruiken tijdens de verversing, soms kijken ze een beetje raar op maar uiteindelijk zijn de meeste garages er wel toe bereid, zeker als je de olie bij hun koopt, in de garage waar ik werkte gebeurde dat iig regelmatig.


Op de rand beschouwd: naar een garage gaan is een kwestie van vertrouwen en zelf in een garage werkzaam geweest: ik vertrouw ze geen van alle voor geen meter dus doe ik gewoon mijn eigen onderhoud.
Als je het niet vertrouwd kun je het gewoon testen: een bonafide garagehouder die eerlijk is zou er geen moeite mee moeten hebben als jij toekijkt terwijl hij een kleine beurt uitvoert, ik heb daar iig nooit moeite mee gehad en het gebeurde ook regelmatig dat klanten mee keken naar wat ik deed met hun troetelkindje.
  dinsdag 22 juni 2010 @ 18:45:49 #13
257229 opastokvis
Oud maar nog geen tachtig. :(
pi_83155944
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 17:41 schreef Robin__ het volgende:

[..]

Een degelijke auto, met de juiste olie xW-xx en op het juiste niveau bijgevuld?

Daar geloof ik eigenlijk weinig van.
Het was ergens in de seventies en hij was niet de enige.
Maar geloof wat je wilt.

edit: o wacht, daar gaan we al, 'met de juiste olie'. Nee olie van het merk goedkopie zeg ik toch
Lafheid berust vaak op goede informatie, moed op gebrek aan inzicht.
  dinsdag 22 juni 2010 @ 19:31:55 #14
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_83158045
Heel verhelderend allemaal
Gewoon bij 1 olie blijven, met de juiste viscositeit, aangeraden door de fabrikant. Maar is die fabrikant dan niet bezig met "sluikreclame"?

Goed, het is interresant om dit allemaal te weten, maar een goedkope olie is dus niet per definitie slechter dan een dure olie, mits het aan de eisen voldoet. Litertje Helix 15w-40 kost hier al snel 13 euro.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  dinsdag 22 juni 2010 @ 20:25:22 #15
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_83160912
Die sluikreclame mag en ik zie daar weinig mis mee, de meeste auto fabrikanten adviseren vaak een bepaald merk en type, olie hoort nu eenmaal bij een auto en een fabrikant mag jou vertellen wat zij vinden dat de beste keuze is om jou als consument optimaal tevreden te stellen.
Wat minder word het als een fabrikant je adviseerd om hun "eigen merk" olie te gebruiken en ook geen alternatieven aangeeft of zelfs garantie gaat uitsluiten bij gebruik van andere olie, je krijgt dan een beetje van die printer inkt toestanden zoals bij Epson en consorten maar zover ik weet gebeurt dat niet bij autos.

Buiten dat: de spec's in het boekje vermelden vaak juist geen merk maar alleen de specificaties van de olie volgens een bepaalde internationale norm.
Als er al een merk en type vermeld word dan is dat meestal een lijstje met daarin verschillende merken en types die allen gelijkwaardig zijn en soms staat er dan bij 1 of meerdere types een sterretje met "prefered oftewel "aanbevolen"

geduld, zal nog wat meer typen...

[ Bericht 21% gewijzigd door robber57 op 22-06-2010 20:32:25 ]
  dinsdag 22 juni 2010 @ 20:28:52 #16
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_83161108
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 19:31 schreef ErwinRommel het volgende:
.... Litertje Helix 15w-40 kost hier al snel 13 euro.
Waar is hier ook alweer?
Hier kost het ¤6,50/liter: http://oil-center.de/shop/product_info.php?info=p104_Shell-Helix-Plus-S-5W-40-1-Liter.html&XTCsid=bdb37b5edbf63f1d2dbdc5eafd7a1519
Meestal binnen 2 dagen op mijn Nederlandse stoepje; maar er zijn veel meer van dit soort olieboeren.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 22 juni 2010 @ 20:31:59 #17
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_83161282
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 20:28 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Waar is hier ook alweer?
Hier kost het ¤6,50/liter: http://oil-center.de/shop/product_info.php?info=p104_Shell-Helix-Plus-S-5W-40-1-Liter.html&XTCsid=bdb37b5edbf63f1d2dbdc5eafd7a1519
Meestal binnen 2 dagen op mijn Nederlandse stoepje; maar er zijn veel meer van dit soort olieboeren.
Brazilië
Mijn auto is bi-fuel, ethanol en benzine.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_83161540
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 20:31 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Mijn auto is bi-fuel, ethanol en benzine.
Woon jij in Brazilië? Cool!!
Bi-fuel? Wat voor auto is dat? Ik heb nog nooit gehoord van een auto op ethanol........
  dinsdag 22 juni 2010 @ 20:41:14 #19
87694 Robin__
letitredno
pi_83161810
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 18:45 schreef opastokvis het volgende:

[..]

Het was ergens in de seventies en hij was niet de enige.
Maar geloof wat je wilt.

edit: o wacht, daar gaan we al, 'met de juiste olie'. Nee olie van het merk goedkopie zeg ik toch
Het zou best kunnen dat er in de jaren 70 (een partij) slechte olie op de markt geweest is. Ik denk niet dat dat iets zegt over 'goedkope' motorolie van tegenwoordig en daar gaat het topic nu net wel over.

en die edit.. ik heb het over olie met de juiste viscositeit, ongeacht de prijs. Als dat in orde is, en het niveau is juist en je bent geen syntheet/half syntheet/mineraal olie door elkaar aan het gooien is er geen enkele auto die daar schade door oploppt.. tegenwoordig dus.
  dinsdag 22 juni 2010 @ 20:49:00 #20
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_83162243
Goedkope en dure olie is niet het juiste criterium, het gaat erom wat je er mee doet.

Als je een golfje 1600 benzine met 160.000 op de teller hebt en daar vol synthetische olie van 25 eu de liter in gaat gooien ga je een beetje je doel voorbij, de schade aan de motor is al aangericht bij de vorige gebruiker en jij zult er hoogstwaarschijnlijk nog hooguit 100.000 km mee kunnen rijden en dat doet ie ook wel op normale olie die voldoet aan specs.
Koop je net een splinternieuwe 2liter gilbak met 300 PK en houd je er van om laat op te staan en met haast en rokende banden de straat uit te rijden op weg naar je werk dan zou het waarschijnlijk wel verstandig zijn eens te kijken naar een wat betere kwaliteit olie.

Er is iig de onderscheiding tussen minerale olie die prima voldoet voor "normale" rijders met een "normale" auto, dan de half synthetische olieen die een stapje beter zijn en dan de vol synthetische olieen die de top vormen.
Vol synthetische olieen hebben vaak een extreem vlakke visco index waardoor je extremen kunt krijgen als 5W-40, in de winter en bij koude motor is zo'n olie nog steeds zeer dun en smeert ook nog steedss zeer goed en in de zomer en bij warme motor word zo'n olie niet echt veel dunner waardoor hij ook bij hoge temperaturen goed blijft smeren, vol synthetische olie is meestal behoorlijk aan de pijs....

Doorgaans is de olie die in het boekje word geadviseerd een minerale olie en is half of vol synthetisch dus een "extra" of jij die nodig hebt zul je zelf moeten bepalen afhankelijk van je auto en rijstijl.

Mengen van mineraal met synthetisch(of andersom) is niet goed en als je dus overstapt doe je dat 1 keer en niet iedere maand, bovendien is het aan te bevelen gelijk je oliefilter te wisselen als je overstapt van de een op de andere.
Na de overstap van mineraal op synthetisch kan tijdelijk het olieverbruik wat hoger worden en de eerste ververs beurt na de overstap kan de olie er baggersmerig uitkomen, synthetische olie werkt bijna als een oplosmiddel en heeft zeer hoge reinigende eigenschappen waardoor alle drab die is afgezet met de minerale olie word opgelost en in de olie terecht komt, vooral als je veel korte ritjes rijd kun je dit fenomeen verwachten.

Ik meen ook dat er iets was met benzine/alcohol stoken tav de motor olie, ik weet niet meer wat maar er staat me vaag iets van bij dat motoren die op alcohol lopen meer last hebben van verdunning van de olie door de alcohol en meer schadelijke uitlaatgas restanten in de olie waardoor deze extreem zuur kan worden en daardoor metalen in de motor kunnen aantasten.
Je zou dan de olie vaker moeten verversen maar zoals ik al zei; ik weet het niet (meer) precies hoe dat zat...

[ Bericht 16% gewijzigd door robber57 op 22-06-2010 20:59:26 ]
pi_83177547
Mijn ervaring is dat bij de el-cheapo lidl olie ik er vaker een litertje bij moet gooien dan een duurder merk bv. kroon. Voor de rest nog nooit motorische problemen gehad door de olie terwijl mijn escort 350.000 km op de teller had.
Snel ¤450,- verdienen? Dat is echt fantastisch!
  woensdag 23 juni 2010 @ 09:10:34 #22
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_83180325
Kroon Daar moet je pas ver vandaan blijven.
Als ik jou was zou ik 't lekker bij Shell, BP, Elf etc houden.


Helaas slecht verkrijgbaar en erg duur.
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 18:39 schreef Mercer het volgende:
Maar als je olie bij de garage laat verversen, dan weet je toch ook niet wat ze erin gooien? Doen jullie dat dan allemaal speciaal vragen bij de garage?
Eigen olie meenemen
  woensdag 23 juni 2010 @ 17:17:43 #23
251119 Rainesz
flets outz
pi_83200249
Was helaas altijd zelf verplicht Olie mee te nemen bij mijn garage.
En moest toen even melden dat het op de achterbank lag..

Ben nu zover dat ze het voor me bestellen,en ze verkopen het me dan per liter voor de "normale" winkel prijs! Super.
Gooi er trouwens altijd Castrol in 10W60.

Tough Times Never Last, But Tough People Do!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')