Dat is inderdaad de theorie. Heb je dat zelf ook in de praktijk ervaren ?quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:58 schreef magik7777 het volgende:
Klopt, hoe minder kilo's des te meer spin je aan de bal mee kunt geven.
De snaren vouwen zich als het ware om de bal heen op het moment van impact (pocketing), en door het trampoline-effect (inveren van het snaarbed), heb je ook langer contact met de bal.
Omdat je er ook nog wel eens 1 stuk slaatquote:Op maandag 21 juni 2010 12:27 schreef Jordy-B het volgende:
Bespannen van snaren met welk doel (afgezien van "het op spanning brengen van de snaar")?
Je kunt ook gewoon zorgen dat je een goede techniek hebt. Dat helpt nog het meestequote:Op woensdag 23 juni 2010 10:17 schreef magik7777 het volgende:
Ik ervaar het zelf ook zo, maar het is niet ontzettend veel.
Als je echt meer spin wilt, kun je zowiezo beter kiezen voor een 16x19 racket dan een 18x20 racket. Dat heeft het meeste effect.
Een racket met een open snarenpatroon, heeft nou eenmaal meer grip op de bal. (grote gaten tussen de snaren)
Wat ook veel effect heeft is een getwijnde snaar, of geprofileerde snaar gebruiken, ook een dunnere snaar geeft meer spinpotentieel.
Als laatste als je een fijne snaar hebt, die lekker speelt, en je wel een klein beetje meer spin in bal willen leggen, dan kun je een half kilootje of een kilootje minder strak bespannen. Je hebt dan meer power, en spin, maar wel wat minder controle.
Gatver het is alsof ik mezelf hoor praten tegen mijn leerlingen.quote:Op donderdag 24 juni 2010 13:18 schreef magik7777 het volgende:
Niet iedereen is gezegend met een technisch perfecte topspinslag.
Tuurlijk, je techniek is het voornaamste, maar ieder klein beetje helpt.
Voorheen vlogen mijn ballen 9 van de 10 keer 30cm. of minder hoog het net over. Wat ik ook probeerde ik had telkens te weinig marge in mijn slag. Probeerde met meer spin te slaan, maar zag dat niet terug in de baan van de bal.
Ander racket, andere snaar, en nu lukt het me een stuk beter. Zal ongetwijfeld niet alleen daaraan liggen, maar het scheelt wel.
Een ander racket en snaar maakt je geen betere tennisser, dat moet je altijd zelf nog doen.... Maar het kan je wel een beetje helpen. Beetje compensatie voor je gebrekige techniek.
Mensen staren zich vaak blind op een racket, en frotten vervolgens voor 3 Euro snaar in een racket (waarvoor ze bij de sportzaak 20-25 Euro voor moeten neertellen)
Voor ik een racket koop, test ik hem uitvoerig, sterker nog, ik bespan het testracket opnieuw en ga dan pas testen.
Tja, dat is gewoon een kwestie van te weinig naar voren tennissen denk ik. Te veel opwaardse beweging en te weinig voorwaardse (maar dat is natuurlijk logisch). Daar kun je wel wat aan doen. Meer in een bal stappen. Bal goed voor je raken (misschien verder dan je nu doet) en veel mensen raken de bal dan te dicht op het lichaam waardoor je wel een opwaardse beweging moet maken.quote:Op donderdag 24 juni 2010 14:25 schreef magik7777 het volgende:
western grip heb ik al, net als een open stand, ik kan echt wel een bal spinnen, maar dat gaat meestal ten koste van de snelheid. Heb een beetje moeite met de tussen weg (redelijk harde en diepe bal, met redelijk wat spin)
Ik ben wel blond, maar in een rokje zie ik er niet uit dus ik zal het je besparenquote:Op donderdag 24 juni 2010 14:57 schreef magik7777 het volgende:
Hmmm... Je bent toevallig geen welgevormde vrouwlijke blondine van begin 20, die me wat real life instructie kan komen geven.... haha
Tot die tijd, zal ik het met een half kilootje minder doen, en mijn Head RIP control.
Nou, eigenlijk had ik gewoon niet gezien in welk subforum dit topic staat.quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:56 schreef Komakie het volgende:
[..]
Omdat je er ook nog wel eens 1 stuk slaat
Ik vind het nog wel te doen.quote:Op donderdag 24 juni 2010 16:20 schreef magik7777 het volgende:
Als je met 28kg tennist, en 180 serveert, dan kun je behoorlijk tennissen.
Ik denk dat ik mijn pols aan moes zou slaan.
Ik heb vorig jaar met zo'n racket gespeeld. Dat slaat echt nergens op. Totaal geen gevoel. Als je hem goed raakt gaat hij wel vrij hard, maar het speelt echt ruk.quote:Op donderdag 24 juni 2010 16:30 schreef magik7777 het volgende:
Heb een slepende polsblessure gehad, en 28 kilo trek ik echt niet meer.
Kilo of 24 is mijn max. Soms trek ik de breedtesnaar een half kilootje extra aan, maar dan houd het op.
Tegenwoordig zijn er mensen die met 10-15 kg tennissen, het betreft dan wel een polyester snaar, omdat hier geen rek op zit. Schijnt wel een apparte ervaring te zijn.
Ik ben ook 2.05m, dat scheeltquote:Op donderdag 24 juni 2010 16:20 schreef magik7777 het volgende:
Als je met 28kg tennist, en 180 serveert, dan kun je behoorlijk tennissen.
Ik denk dat ik mijn pols aan moes zou slaan.
Neequote:
agreed, met de kennis van nu zou ik zeker voor een open snaren patroon gegaan zijn. Eigenlijk het enige nadeel van de Radical, voor de rest is het het perfecte racketquote:Op donderdag 24 juni 2010 13:18 schreef magik7777 het volgende:
Niet iedereen is gezegend met een technisch perfecte topspinslag.
Tuurlijk, je techniek is het voornaamste, maar ieder klein beetje helpt.
Voorheen vlogen mijn ballen 9 van de 10 keer 30cm. of minder hoog het net over. Wat ik ook probeerde ik had telkens te weinig marge in mijn slag. Probeerde met meer spin te slaan, maar zag dat niet terug in de baan van de bal.
Ander racket, andere snaar, en nu lukt het me een stuk beter. Zal ongetwijfeld niet alleen daaraan liggen, maar het scheelt wel.
Een ander racket en snaar maakt je geen betere tennisser, dat moet je altijd zelf nog doen.... Maar het kan je wel een beetje helpen. Beetje compensatie voor je gebrekige techniek.
Mensen staren zich vaak blind op een racket, en frotten vervolgens voor 3 Euro snaar in een racket (waarvoor ze bij de sportzaak 20-25 Euro voor moeten neertellen)
Voor ik een racket koop, test ik hem uitvoerig, sterker nog, ik bespan het testracket opnieuw en ga dan pas testen.
Tegenwoordig markeren racket-merken het op het frame. Bespan zelf niet maar lijkt me echter wel handig.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 10:35 schreef magik7777 het volgende:
[ afbeelding ]
Dit zouden ze kunnen zijn, maar soms is het lastig zien....
Die gebruik ik inderdaad, maar ze zijn te krap voor 2 snaren. Zal de grommets in ieder geval wat groter proberen te maken en anders heb ik nog jouw tip met de holle priem (eerst maar eens bestellen) of het afknopen op de crossesquote:Op dinsdag 29 juni 2010 10:35 schreef magik7777 het volgende:
[ ]
Dit zouden ze kunnen zijn, maar soms is het lastig zien....
Zal een eenmalige actie zijn denk ik. Normaal bespan ik het hele racket met dezelfde snaar. Hadden nu een mooie aanbieding voor die xcel en hurricane samen voor 2 setjes. Aangezien ik de eerste verknald heb, heb ik nu 1 racket met deze optie. Voor het tweede racket heb ik alleen een coil met de hurricane, maar die xcel niet en die is best prijzig.quote:Op woensdag 30 juni 2010 07:41 schreef magik7777 het volgende:
Mooi zo, ik hoop dat je set up (hurricane mains, en xcel crosses) bevalt
Beide mee gespeelt en bevallen goed. Gewoon goeie all-roundquote:Op woensdag 30 juni 2010 14:06 schreef magik7777 het volgende:
Mee eens, je hebt voor dat geld prima snaren.
Wilson Sensation
Prince synthetic gut duraflex
Babolat Hurricane
Je kunt ongeveer 18 rackets bespannen met 200 mtr. (afhankelijk van type racket) dus vanaf een Euro of 5-6 per racket, kun je al heel veel.
Ben niet echt een snarensloper. Speel ongeveer 2 a 3 keer per week en knal er in een jaar ongeveer 4 of 5 uit. Ben wel meer met spin gaan spelen ten opzicht van een aantal jaar terug, dus dat saldo zal wel op gaan lopen, vrees ik.quote:Op woensdag 30 juni 2010 10:12 schreef magik7777 het volgende:
Klopt, een rolletje xcel zit al snel op 250-300 Euro (15-17 Euro per racket), een rolletje hurricane heb je al voor 100 Euro (5-6 Euro per racket).
Let wel op, die hurricane is een polyester snaar, dus duurzaam, veel power, maar ook belastend voor je gewrichten, ik bespan polyester standaard 2 kilo minder zwaar, omdat er vrijwel geen rek op zit.
De xcel is een kernloze multifilament snaar, veel meer comfort en gevoel, en toch nog best duurzaam. Dus als je aanleg hebt voor blessures, dan is de xcel een betere keus.
Als je een hybride bespanning toepast (verschillende lengte- en breedtesnaar) moet je je wel realiseren, dat de lengtesnaar voor het overgrote deel het speelgevoel bepaalt....
Ik zou het dus als volgt gedaan hebben, breedte snaar hurricane op 22,5 kg. Lengte snaar de xcel. op 24 kg. Ik weet niet of je een snarensloper bent, want deze bespanning is dan wel iets minder duurzaam. Maar je ervaart de voordelen van de excel wel optimaal.
Heb van Pro's pro de Black Out voor ¤ 29,95. Die is vergelijkbaar met de Big Banger Alu Power van 235 eckies...quote:Op woensdag 30 juni 2010 15:10 schreef Smaharba het volgende:
Ik koop meestal snaren van +- 30/40 euro voor rol van 200 meter.
Zelfs een snaar ontdekt voor 59 euro die identiek is aan Polyfibre TCS Rapid van ¤94,95...
Die snaar heb ik op advies van mijn trainer eigenlijk. Ik zocht een snaar, niet al te duur, duurzaam met redelijk wat mogelijkheden om te spinnen. Hij adviseerde mij deze. Bovendien bespan ik voor een paar vrienden die deze snaar hebben, dus een rol is dan snel gekocht nietwaar. Mocht ik last van mijn arm krijgen dan gaat die rol in ieder geval wel op. Ben in ieder geval van plan om te experimenteren met snaren.quote:Op woensdag 30 juni 2010 16:39 schreef magik7777 het volgende:
Vraagje, waarom speel je met een Babolat Hurricane snaar, als je geen snarensloper bent? Het is een polyester snaar, die met een verkeerde techniek, voor veel arm, pols, en schouderklachten kan zorgen. Mocht je last krijgen van een zeurende vermoeide pijn in je schouders, dan zou dat zomaar door de combinatie polyester, en 27 kg kunnen komen. Er zijn ook zat mensen die nergens last van hebben, en die er gewoon lekker mee tennissen. Sommige online tennisshops hebben testpakketjes met snaren. Probeer eens een andere snaar, kan geen kwaad, je word er alleen maar wijzer en beter van.
quote:Op woensdag 30 juni 2010 17:17 schreef rooneyelst het volgende:
leuk stukje over de bespanning van de toppers:
http://www.tennis.com/articles/templates/features_wimbledon.aspx?articleid=6282&zoneid=35
Serena heeft er gewoon 34 kilo inzitten..
quote:Stringing All England: Behind the scenes with Wimbledon's stringers
By Bill Gray June 28, 2010
The longest match in history was not only a testament to the durability of the two combatants, but also the polyester strings in their racquets.
Over 183 games, and 215 total aces, at Wimbledon last week, John Isner and Nicolas Mahut broke just one string between them. One of Mahut’s strings popped in mid-marathon Wednesday, and the Frenchman had only one reserve racquet. “It’s really incredible that he only brought two racquets. I think we can safely say he would have taken more with him if he knew the match was going to last 11 hours,” says Roger Dalton, the head stringer at Wimbledon. Dalton and his crew of 20 are responsible for stringing the frames of some 500 players on site, except for the few players, like Isner, Roger Federer and Andy Murray, who bring their personal stringers to the Grand Slams.
Isner, on the other hand, brought six freshly strung frames with him on court last Tuesday and had them all restrung during the course of the match. It wasn’t because he was afraid of breaking strings—polyester is almost bulletproof. He wanted to maintain string tension for better control, as polyester loses its tension quicker than any other string type. Isner uses Tecnifibre Red Code poly, while Mahut chooses a hybrid combination of Wilson Natural Gut in the main strings and Luxilon Alu Power polyester in the crosses.
The advent of polyester strings, by far the most popular variety, has reduced the daily breakage rate to about five a day from about 50 back when Dalton first started stringing at Wimbledon 13 years ago and players used either gut or nylon synthetic.
But now all the players on the men’s side and almost all on the women’s side use polyester or a hybrid combination of polyester with gut or synthetic. And it’s not just for their durability, but also for better spin production. The most notable poly holdouts are Justine Henin, Kim Clijsters, and Venus and Serena Williams, who still use full gut sets. Predictably, the Williams sisters, with their power games and brittle gut strings, go through the most sets of string per match, seven to eight according to Dalton.
At this year’s tournament, stringers will replace about 2,500 sets of strings at their station just a few feet from the Wimbledon practice courts. Stringers use a dozen Prince 6000 machines, which contain a database of the players’ specifications. A typical string job takes about 35 minutes, but when pressed by a special order—like the occasional player who waits until the last minute before a match—these artisans can knock one out in 15 minutes. Belgium’s Xavier Malisse was the player most likely to bring his racquets into the stringing room at the 11th hour at this year’s Wimbledon, Dalton says. The most challenging order was from South African wild card Chanelle Scheepers, according to Dalton. She asked for a few extra pounds of tension on the two outer mains and crosses.
Most players have their racquets strung in the upper registers of the recommended manufacturer’s range (usually between 60 and 65 pounds) for more control. A few go over the top, such as the tight-as-a-drum 68-pound tensions of quarterfinal opponents Serena Williams and Li Na, and Austrian Jergen Melzer’s 66 pounds. Australia’s Peter Luczak is at the opposite end of the tension scale; he strings at a loose 38 pounds for more power.
The neediest player at Wimbledon? Rafael Nadal, who carries nine freshly strung racquets on court for each round. “He only uses about four,” Dalton says, “but he likes to see five fresh racquets in his bag as kind of a security thing.”
In week two, most of the stringing crew will be able to cut back their hours, which were from 6:30 A.M. to midnight in the first week. But in addition to running the stringing room, Dalton is also serving as Nadal’s personal stringer for the tournament. That should keep him busy through the second week.
Heb mezelf daar ook aangemeld. Ze hebben eveneens eens een Excel file gepubliceerd met daarin alle racket-massa's van de mannelijke pro's. De meeste mannen zaten rond de 330-340 gram onbespannen. Nadal had met 320 gram onbespannen een van de lichtste rackets.quote:Op donderdag 1 juli 2010 07:44 schreef magik7777 het volgende:
68 lbs is inderdaad behoorlijk, maar 1 lbs is ongeveer 454 gram, dus 68 pounds is ongeveer 30,8 kg. Das nog behoorlijk, maar ze tennist ook met natural gut (natuurlijke darm) en dat mag je ook een paar kilo meer zijn. Maar 31 kg is hoe dan ook knetterhard.
Ook leuk om te lezen dat polyester meer en meer word gebruikt, en het snarenslopen drastisch heeft verminderd.
Ikzelf lees vaak op het message board van tenniswarehouse.com, daar zitten ook een aantal professionele bespanners uit Amerika, die hun kennis en cijfers delen met iedereen.
Die excel file kwam van bespanners die het gemeten hadden. Max was iets van 350 gram.quote:Op donderdag 1 juli 2010 11:35 schreef magik7777 het volgende:
Racketgewicht daar gaan zoveel verhalen over de rondte, volgens de ene tabel zou Agassi met een racket van 340 gram onbespannen spelen, maar zijn persoonlijke bespanner zou hebben gezegd 375 gram. Feit is wel dat veel (volgens mij alle) pro tennissers al jarenlang met hun eigen racket spelen, en dat die rackets totaal niet zijn wat ze lijken. Dus als je Nadal ziet met zijn Babolat Aero pro drive GT, zie je dus gewoon een oud racket, met een paintjob. Er schijnen pro's te tennissen met rackets zwaarder dan 400 gram.
Er zijn ook recreatie tennissers, die hun eigen racket fijn tunen, door er bladlood in te plakken.
zal eens kijken of ik het kan posten, heb buiten mijn werk wat computerproblemen.quote:Op donderdag 1 juli 2010 11:58 schreef magik7777 het volgende:
Ik weet niet waar die excell sheet staat, maar ben wel benieuwd naar bijv. het gewicht van het racket van Federer, en van mensen als Söderling, Nadal, enz.
Die krengen zijn idd asociaal duur, trucje met het schuurlinnen er doorheen halen werkte niet?quote:Op donderdag 15 juli 2010 13:26 schreef Komakie het volgende:
Je zou verwachten, ach niet zo duur..... 73 euro
Nee hij is al zo glad dat het niet meer werkt.quote:Op donderdag 15 juli 2010 13:53 schreef magik7777 het volgende:
[..]
Die krengen zijn idd asociaal duur, trucje met het schuurlinnen er doorheen halen werkte niet?
Ik geloof wel dat die 2 plaatjes waar je snaar tussen komt speciaal bewerkt zijn ofzo. Tenminste, volgens mij heb ik dat ergens gelezen, heb er geen verstand van.quote:Op donderdag 15 juli 2010 14:44 schreef magik7777 het volgende:
Zekers aangezien er misschien voor 2 of 3 Euro aan materiaal aan het ding zit, paar stukjes metaal, een veertje, en wat kogellagers.
Zo'n machine heb ik ook nog gehadquote:Op donderdag 15 juli 2010 20:26 schreef Knipoogje het volgende:
Hey leuk, een bespanmachine topic. Ik heb mijn ouderwetsche machine met hefboom en een lading elastiekjes als rubber om de snaar rond te draaien (de oorspronkelijke rubbers worden al lang niet meer verhandeld) al sinds '90 ofzo
Speel zelf met 2 Wilson Hammer 6 rackets. Snaren varieren. De rol ik nu aangebroken heb is een goedkope Toernapower. Nylon 1.38mm. Volgens mij wastie ong. 50 euro voor een rol van 200m.
Vroeger had ik mijn racket altijd op 25kg gezet, maar tegenwoordig merk ik dat ik met 27kg toch lekkerder sla. Ik heb wel altijd heel erg last van die verspringende snaren, dus zit na elke rally weer die snaren goed te trekken. Waar ligt dat nu precies aan? Sla redelijk vlak alles (speelsterkte 4.5 nu, 4.2 dubbel, al staat er op mijn pasje dit jaar 5/5 hehe).
Ik zit er over te denken om eens een nieuwe machine te kopen waar je wat sneller en nauwkeuriger mee kan bespannen. Volgens mij heb je het geld er met 10-15 bespanbeurten al zowat weer uit (anderhalf jaar bij mij).
Ik sla er ongeveer 10 bespanningen per jaar doorheen denk ik. Dat die klassieke machines zo nauwkeurig zijn wist ik niet. Ik zit vaak te pielen om dat ding precies horizontaal te krijgen, maar hij slipt altijd een beetje door, hoe vaak ik de snaar ook om de katrol wikkel en hoeveel elastiekjes ik ook er omheen wikkel. Had eerst ook een stukje fietsband, maar dan slipt hij helemaal snel door. Toen kwam ik er achter dat een zooi grote elastieken van de postbode wonderen doenquote:Op vrijdag 16 juli 2010 07:58 schreef magik7777 het volgende:
Ik weet je budget niet, en ik weet niet hoeveel rackets je wilt bespannen per maand?
Jij bespant een racket in 10 min?quote:Op zaterdag 17 juli 2010 10:25 schreef Komakie het volgende:
2 traps klemmen zitten aan de machine vast.
[ afbeelding ]
Dit is er dan 1 voor een centrale rail, maar het principe is hetzelfde.
Je klikt de snaar vast aan je snaar en daarna draai je hem vast aan de machine zodat deze niet meer over de rail gaat glijden.
De lengte van bespannen vind ik niet zo erg. Zo lang het 10min ofzo blijft. Die 10 tot 15 rackets per jaar....
Ik doe er 40-45 minuten over inclusief oude bespanning er uit knippen en op internet naar een interessante aflevering gemist te zoeken die ik als tijdverdrijf opzet tijdens het bespannenquote:Op zaterdag 17 juli 2010 10:51 schreef Nalbandian het volgende:
[..]
Jij bespant een racket in 10 min?
Klein foutje in mijn zin.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 10:51 schreef Nalbandian het volgende:
[..]
Jij bespant een racket in 10 min?
Ok, dan begrijp ik het weerquote:Op zaterdag 17 juli 2010 12:17 schreef Komakie het volgende:
[..]
Klein foutje in mijn zin.
Ik bedoelde eigenlijk dat het verschil 10min is.
Dus of ik er 30, 40 of 45 minuten over doe vind ik niet zo belangrijk. Terwijl het verschil in machines wel erg hoog is. Om dat verschil eruit te krijgen moet je dizar veel rackets bespannen.
Ik doe het altijd met 2. Waarom 4 gebruiken als het met 2 kan. Ik heb ook niet echt een idee waarom het beter zou zijn.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 12:21 schreef Nalbandian het volgende:
[..]
Ok, dan begrijp ik het weer! Bespan je altijd met 2 knopen of ook met 4 knopen? Wat vind je het meest prettig?
Een 2 traps klem is een klem die 2 handelingen vergt om te fixeren, (1 om de snaar te klemmen, en 1 om de klem te fixeren)quote:Op vrijdag 16 juli 2010 20:12 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Een 2 trapsklem zijn die losse gok ik die gewoon aan je bespanning hangen (aan 2 snaren) en verder niet aan de machine vast zitten?
Ik heb toevallig de LM Prestigequote:Op maandag 19 juli 2010 09:49 schreef magik7777 het volgende:
Ik weet exact wat je bedoelt, de Head prestige is een verdomd lastig racket om te bespannen, door die irritante tubing die eromheen zit. In het plaatje dat jij hebt bijgevoegd zie je nog gaatjes, ik geloof dat er bij de liquidmetal prestige, bijna geen gaatjes meer zichtbaar zijn, maar alleen een gleuf waarin je je snaar moet frotten.
Maak je niet zo druk, het was maar een grapje. Daarom dequote:Op vrijdag 30 juli 2010 15:09 schreef magik7777 het volgende:
Ben blij dat jij er zoveel verstand van hebt. Zeg me dan ook meteen wat ik fout doe, want mijn tennistrainer weet het niet.
Heb er vooral last van, als ik mijn forehand sla, en nou is het net die slag, waarvan mijn trainer zegt, dat ik daar niks meer aan hoef te wijzigen, omdat deze al goed is (en beter dan de zijne)
Boven de 25 kg krijg ik last van mijn oude polsblessure.
Je hebt het over mietjes, snowboarden is voor mensen die niet kunnen skien.
Ik heb trouwens nooit gezegd dat het per se door je techniek komtquote:Op vrijdag 30 juli 2010 16:01 schreef magik7777 het volgende:
Ik geloof echt wel dat mijn techniek niet perfect is, maar ik weet vrijwel zeker, dat als ie dat wel zou zijn, ik gewoon weer last van mijn pols zou krijgen, als ik mijn racket op 26 kg zou bespannen.
De blessure zelf is niet ontstaan door tennis, maar ik geloof niet dat tennis er echt bevordelijk voor is. En het is gewoon zo, hoe strakker mijn bespanning, hoe zwaarder mijn racket, en hoe stugger het racket, des te meer pijn het doet. Maar als je nou eenmaal verslingerd bent aan het spelletje, vertik je het ermee te stoppen. Ik tennis in totaal een jaar of 20 denk ik, waarvan de laatste 5 jaar met die blessure. Ik vind het frustrerend als mensen zeggen dat mijn techniek niet toereikend is, terwijl dat misschien wel zo is. Ik heb namelijk al van alles geprobeert, meer/minder spin, western/eastern grip, lange slag, korte slag, noem maar op. Het enige wat hielp was het aantal kilo's laten zakken.
Is dat zo? Nog nooit eerder gehoord.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 18:11 schreef Outlined het volgende:
Babolat rackets staan er natuurlijk wel om bekend dat je er makkelijk blesures van kan krijgen, makkelijker dan andere rackets iig.
dingen zijn ontzettend stijf. Veel stijver dan een Head of Wilsonquote:Op vrijdag 30 juli 2010 18:22 schreef Komakie het volgende:
[..]
Is dat zo? Nog nooit eerder gehoord.
Hebben ze daar ook een gegronde reden voor?
Dat valt toch wel mee? Die Pure Drive (of hoe heet hij tegenwoordig) is niet zo heel stijf.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 18:23 schreef Outlined het volgende:
[..]
dingen zijn ontzettend stijf. Veel stijver dan een Head of Wilson
Dan zijn ze best knap. Vriend van mij heeft de pure drives en die dingen voelen echt niet stug aan.quote:Op maandag 2 augustus 2010 09:17 schreef magik7777 het volgende:
De gemiddelde Babolat heeft een stijfheid van 65-70 RA, een Wilson zit gemiddeld zo rond de 60-65 RA. Hoe hoger de RA, des te stugger is het racket.
Tuurlijk zijn er rackets van babolat die minder stug zijn dan die van Wilson, maar over het algemeen zijn Babolat's stugger.
De Pure drive GT is 1 van de stugste rackets 70 RA, de Pure Drive Roddick GT zit zelfs op 72RA
Het is maar net wat je fijn vindt, de 1 zweert bij een stug racket, de ander heeft liever een wat armvriendelijk racket.
Ach factoren die allemaal bepalen of een racket met veel controle tennist of juist minderquote:Op dinsdag 3 augustus 2010 07:44 schreef magik7777 het volgende:
Idd, de stugheid van een racket staat los van de dichtheid van het snarenpatroon. Dus als je een iets stugger Babolat racket hebt, met een minder dense (16x19) snarenpatroon, dan kan het geheel minder stug aanvoelen, dan een Wilson of Head met een dense snarenpatroon. (18x20)
Ik heb een keer met het Fischer racket van mijn nichtje getennist (vraag me niet welk type was een 18x20 snarenpatroon, maar je voelde het racket zowat zwabberen als je een bal goed doorsloeg. Dat racket was zo flexibel, dat ik het totaal niet fijn vond tennissen.
Wil net zeggenquote:Op donderdag 24 juni 2010 16:30 schreef magik7777 het volgende:
Heb een slepende polsblessure gehad, en 28 kilo trek ik echt niet meer.
Kilo of 24 is mijn max. Soms trek ik de breedtesnaar een half kilootje extra aan, maar dan houd het op.
Tegenwoordig zijn er mensen die met 10-15 kg tennissen, het betreft dan wel een polyester snaar, omdat hier geen rek op zit. Schijnt wel een apparte ervaring te zijn.
`quote:
Geen idee, maar het zal niet het beste van het beste zijn, ik vermoed een polyester snaartje van 3 euro per setje ofzo. Waarom wil je het weten? Je zou het anders ook ff kunnen mailen aan hun.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 12:35 schreef Outlined het volgende:
Weet iemand welke snaren TennisDirect standaard in hun demo rackets stopt ?
Qua racket en techniek is het bij Fed eigenlijk allemaal heel standaard en traditioneel. Geen 10 of 35 kg. geen rare eastern wetsern overgrip whatever. Gewoon normaal maar wel heel goedquote:Op dinsdag 3 augustus 2010 14:51 schreef Komakie het volgende:
Over de snarenspanning:
Vraag: Which string(s) you are using and which string tension are you playing with?
Antwoord: I play with half synthetic strings and the other half Wilson gut strings. The tension depends on the surface, the balls as well as the temperature and thus varies between 24 and 28 kg.
weten we dat ook weer
Venus Williams is trouwens wel bizar voor een damequote:Latest Update: Australian Open 2010/ATP Masters Finals, November 2009
Mario Ancic Yonex RDS 002 Tour
Luxilon Big Banger Original 62lbs
Marcos Baghdatis Tecnifibre T-Flash 315 Speedflex
Tecnifibre X-One BiPhase 46/51lbs
Tomas Berdych Head YouTek Radical MP
Luxilon Big Banger Alu Power 55lbs
James Blake Wilson Six.One Tour BLX
Luxilon Big Banger Alu Power 68lbs
Bob Bryan Prince EXO3 Ignite Team
Luxilon Big Banger Alu Power Rough 49/53lbs
Mike Bryan Prince EXO3 Ignite Team
Luxilon Big Banger Alu Power Rough 50/53lbs
Guillermo Canas Wilson nPro nCode
Wilson Enduro Tour 55lbs
Jennifer Capriati Prince Tour Diablo
Babolat VS Touch/Luxilon Big Banger Alu Power 51/48lbs
Juan-Ignacio Chela Babolat Pure Storm Team
Tecnifibre Spinfire Maxi Power 58lbs
Marin Cilic Head YouTek Radical MP
Babolat VS Touch 58lbs
Kim Clijsters Babolat Pure Drive Team
Babolat VS Touch 58lbs
Guillermo Coria Head Microgel Radical
Toalson Cyber Blade Tour 52lbs
Lindsay Davenport Wilson [K]Tour
Wilson Natural Gut 63/64lbs
Nikolay Davydenko Prince Ozone Tour
Polystar Energy 55/53lbs
Juan Martin del Potro Wilson Pro Tour BLX
Luxilon Big Banger Alu Power 62lbs
Novak Djokovic Head YouTek Speed Pro
Wilson Natural Gut/Luxilon Big Banger Alu Power Rough 55/52lbs
Elena Dementieva Yonex RDiS 100 Mid Plus
Luxilon Big Banger Alu Power 52/48lbs
Roger Federer Wilson Six.One Tour BLX
Wilson Natural Gut/Luxilon Big Banger Alu Power Rough 55/52lbs
David Ferrer Prince Ozone Tour
Luxilon Big Banger Original 51lbs
Juan Carlos Ferrero Prince Ozone Tour
Luxilon Big Banger Original 53/51lbs
Richard Gasquet Head Microgel Extreme Pro
Luxilon Big Banger Alu Power 58lbs
Gaston Gaudio Wilson nSix-One 95
Toalson Cyber Blade Tour 59.5lbs
Robby Ginepri Babolat Pure Storm Team
Babolat Pro Hurricane/Babolat VS Team 64lbs
Fernando Gonzalez Babolat Pure Storm Team
Babolat Pro Hurricane 60lbs
Sebastien Grosjean Head Microgel Prestige Mid
Babolat VS Touch 51lbs
Tommy Haas Head YouTek Prestige Pro
Luxilon Big Banger Alu Power 75lbs
Daniela Hantuchova Prince Ozone 7
Babolat VS Touch 58lbs
Justine Henin Wilson Tour BLX
Babolat VS Touch 59.5lbs
Tim Henman Slazenger NX One
Luxilon Big Banger TiMo/Babolat VS Team 62lbs
Lleyton Hewitt Yonex RDiS 100
Babolat VS Team/Luxilon Big Banger Alu Power 56lbs
Martina Hingis Yonex RQS-11
Yonex Polyester/Babolat VS Team 49/44lbs
Dominik Hrbaty Fischer Pro No One
Kirschbaum Touch Turbo 63lbs
John Isner Prince O3 White
Tecnifibre Pro RedCode 62lbs
Ana Ivanovic Yonex RQiS 1 Tour XL
Luxilon Big Banger Alu Power 54lbs
Jelena Jankovic Prince O3 Speedport Pro White
Luxilon Big Banger Alu Power/Prince Natural Gut 64lbs
Joachim Johansson Yonex RDS 001 Mid Plus
Luxilon Big Banger Alu Power/Babolat VS Touch 67lbs
Stefan Koubek Wilson nSix-One 95
Isospeed Professional 62lbs
Gustavo Kuerten Head Liquidmetal Prestige Mid
Luxilon Big Banger Alu Power 56lbs
Svetlana Kuznetsova Head Extreme Pro
Luxilon Big Banger Alu Power 57/55lbs
Ivan Ljubicic Head Microgel Prestige
Babolat Pro Hurricane 63lbs
Paul-Henri Mathieu Wilson [K]Blade 98
Luxilon Big Banger Alu Power 62lbs
Amélie Mauresmo Head Microgel Radical MP
Babolat VS Touch 54lbs
Jürgen Melzer Dunlop 4D 300 Tour
Isospeed Professional 75lbs
Gaël Monfils Prince EXO3 Rebel
Luxilon Big Banger Alu Power 57/55lbs
Carlos Moya Babolat Pure Drive Team
Luxilon Big Banger Original 60lbs
Andy Murray Head YouTek Radical Pro
Babolat VS Team/Luxilon Big Banger Alu Power Rough 62lbs
Anastasia Myskina Head Liquidmetal Instinct Tour
Luxilon Big Banger Timo 56/52lbs
Rafael Nadal Babolat AeroPro Drive GT
Babolat RPM Blast 55lbs
David Nalbandian Yonex RDiS 100
Luxilon Big Banger Original 64lbs
Jiri Novak Völkl Tour 10 Mid Plus
Luxilon Big Banger Alu Power 64/62lbs
Flavia Pennetta Wilson [K]Blade 98
Wilson Natural Gut 63lbs
Nadia Petrova Babolat AeroStorm
Luxilon Monotec Supersense 62lbs
Mark Philippoussis Head i.Prestige
Babolat VS Team 75lbs
Mary Pierce Yonex RD Ti-80
Luxilon Big Banger TiMo 65lbs
Tommy Robredo Dunlop 4D 300
Luxilon Big Banger Original 52lbs
Andy Roddick Babolat Pure Drive Roddick
Babolat Pro Hurricane Tour/Babolat VS Team 73/61lbs
Greg Rusedski Dunlop Aerogel 200
Babolat VS Team 48lbs
Marat Safin Head Microgel Prestige Mid
Luxilon Big Banger Alu Power 60lbs
Dinara Safina Babolat AeroStorm
Babolat Pro Hurricane 68/64lbs
Fabrice Santoro Head Flexpoint Radical Tour
Tecnifibre X-One Biphase 60lbs
Patty Schnyder Head Liquidmetal Prestige Mid
Kirschbaum Touch Turbo 57lbs
Maria Sharapova Prince EXO3 Black
Luxilon M2/Prince Natural Gut 62lbs
Robin Soderling Head YouTek Radical MP
Luxilon Big Banger Alu Power 56lbs
Paradorn Srichaphan Yonex Ultimum RD Ti-80
Luxilon Big Banger Alu Power/Babolat VS Touch 64lbs
Radek Stepanek Bosworth Custom
Pacific Prime Gut 55/53lbs
Paulo Suarez Prince O3 Tour
Prince Tournament Nylon 65lbs
Janko Tipsarevic Tecnifibre T-Fight 325 VO2 Max
Tecnifibre BlackCode 57/55lbs
Jo-Wilfrid Babolat AeroPro Drive GT
Babolat RPM Blast 62/59.5lbs
Nicole Vaidisova Yonex RDiS 100
Luxilon Big Banger Ace (Tension Not Available)
Kristof Vliegen Tecnifibre T-Fight 325 VO2 Max XL
Tecnifibre BlackCode 44/38.5lbs
Serena Williams Wilson [K]Blade Team
Wilson Natural Gut 65/68lbs
Venus Williams Wilson [K]Blade Team
Wilson Natural Gut 68lbs
Caroline Wozniacki Babolat AeroPro Drive GT
Babolat VS Team Natural Gut 58lbs
Vera Zvonereva Prince EXO3 Black
Gamma Live Wire Professional 53/55lbs
Eigenlijk precies "zoals het hoort"quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 14:56 schreef Outlined het volgende:
[..]
Qua racket en techniek is het bij Fed eigenlijk allemaal heel standaard en traditioneel. Geen 10 of 35 kg. geen rare eastern wetsern overgrip whatever. Gewoon normaal maar wel heel goed
Zo'n snaar kan dus, zonder dat je er mee speelt of gespeelt hebt, spontaan knappen. Tommy werd er wel eens wakker van.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 15:03 schreef Komakie het volgende:
Tommy Haas, Mark Philippoussis en Jurgen Melzer 75lbs = 37.5kg
Het is ook wel bizar strakquote:Op dinsdag 3 augustus 2010 15:04 schreef Outlined het volgende:
[..]
Zo'n snaar kan dus, zonder dat je er mee speelt of gespeelt hebt, spontaan knappen. Tommy werd er wel eens wakker van.
Heel weinig wat ik begrepen heb.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 16:33 schreef magik7777 het volgende:
75 lbs is ongeveer 34 kg. Is nog behoorlijk. 1 lbs is als ik me niet vergis 454 gram.
Dus iedereen onder de 54 lbs, tennist met minder dan 25 kg.
Moet je voor de gein eens opzoeken met hoeveel kg. Filippo Volandri tennist. Het is geen hoogvlieger, maar wel een ATP speler
Ik dacht echt dat het racket van Federer, net als het racket van Sampras toendertijd, op maat word gemaakt. Dus Federer zou een blad van 85 sq. inch hebben.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 14:56 schreef Outlined het volgende:
[..]
Qua racket en techniek is het bij Fed eigenlijk allemaal heel standaard en traditioneel. Geen 10 of 35 kg. geen rare eastern wetsern overgrip whatever. Gewoon normaal maar wel heel goed
Klopt.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 16:47 schreef magik7777 het volgende:
[..]
Ik dacht echt dat het racket van Federer, net als het racket van Sampras toendertijd, op maat word gemaakt. Dus Federer zou een blad van 85 sq. inch hebben.
Heb ooit een stukje bij Holland sport gezien, met John van Lottum op de massagetfafel, en hij verklaarde dat zijn rackets al meer dan 10 jaar oud waren, en elk jaar een nieuwe paintjob kregen van de fabrikant, en dat dat bij heel veel pro spelers gebeurde.
Bij tennisplanet zeggen ze het wel. Daar staat bij verschillende rackets welke speler er mee zou spelen. Tenminste, dat was een paar jaar geleden zo.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 23:23 schreef Outlined het volgende:
Waar djoko mee speelt kan je gewoon in de winkel kopen: 335 gram. In veel andere gevalen is het een paint job. Algemeen bekend: fabrikanten zeggen ook nooit "dit is het racket van speler XYZ" omdat ze dan zouden liegen.
Je hebt gelijk, bij de Babolat Aero Pro Drive GT staat NAdal. Maar ik dnek niet dat nadal met een stick speelt van 300 gram of hij moet enorm veel lead tape gebruiken.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 23:26 schreef Komakie het volgende:
[..]
Bij tennisplanet zeggen ze het wel. Daar staat bij verschillende rackets welke speler er mee zou spelen. Tenminste, dat was een paar jaar geleden zo.
Maar weten zij veel of het klopt?
quote:UltraTour
Features:
- Uniquely refined co-polyester string
- Specially soft modecular crystal construction
- Combination of resins and fibers
Benefits:
- The Touring Pro string
- Co-polyester mix for softer, more elastic feel
- Extremely durable, even in thin gauges
- Perfect string for hard-hitting baseliners
Length: 12 m / 200 m
Gauge: 1.20 mm, 1.27 mm
Colors: blue, silver
Of die van Wilson is te grootquote:Op dinsdag 3 augustus 2010 23:38 schreef Outlined het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, bij de Babolat Aero Pro Drive GT staat NAdal. Maar ik dnek niet dat nadal met een stick speelt van 300 gram of hij moet enorm veel lead tape gebruiken.
Ook zo leuk: Head liegt over de grote van het blad. Standaard mag je er bij Head 3 square inch van af trekken. Prestige 98 square inch. Dacht het niet, hij is 95, leg maar naast een Wilson die 95 is.
Een demper werkt niet.quote:Op woensdag 4 augustus 2010 11:40 schreef Outlined het volgende:
Nou ja, het zou best eens de moeite waard zijn als een natuurkundige eens wat onderzoek naar rackets deed. Dus de bladgrotes opmeten, testen of een demper echt werkt (ik zeg van niet). Dat soort dingen.
Agassi kopieerderquote:Op woensdag 4 augustus 2010 12:04 schreef magik7777 het volgende:
Heb meerdere eindeloze discussies gehad met vooral oudere collega tennissers of een demper wel of geen nut zou hebben. Ze zouden het voelen, en horen.
Ik zei, als je een bal perfect in je sweetspot raakt, trilt je racket niet, en heb je dus niks aan je demper (alleen qua geluid)
Als je een bal niet in je sweetspot raakt, trilt je racket wel, en of je nou wel of geen demper in je racket hebt, die demper houdt die trilling echt niet tegen, ook omdat het een vast onderdeel van je snaren uitmaakt.
Ikzelf heb geen "echte" demper, maar een PTT stiek, in mijn snaren geknoopt. Gewoon puur voor het geluid, en de verbaasde blik van veel van mijn tegenstanders.
En daar al een tvp geplaatstquote:
Nog nooit van gehoordquote:Op woensdag 25 augustus 2010 02:49 schreef Outlined het volgende:
Heeft iemand hier wel eens van Penta snaren gehoord. Ik had namelijk een oogje laten vallen op de Penta Multi Fibre. Een armvriendelijke snaar. Kan echter nergens enige info over ze vinden. Hebben niet eens een eigen website.
Hoeveel speel je dan?quote:Op woensdag 25 augustus 2010 13:07 schreef honkeytonk het volgende:
Ik laat de winkel ze gewoon altijd opnieuw bespannen... Zelf sla ik 1 per jaar kapot.
Mensen die met heel veel spin slaan spelen vaker net iets lager. Vanaf speelsterkte 4 wordt dat over het algemeen net iets meer gedoseerd. Je ziet ook maar weinig mensen in de 4/3 of hoger met een extreme westerngrip spelen. Meestal zijn ze dan al terug gegaan naar semi-western. Mede ook omdat ze anders niet genoeg vaart in de bal kunnen krijgen.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 20:28 schreef magik7777 het volgende:
Das Typisch he, bij ons op de vereniging ook zo iemand, speelt met een Wilson Six one, zo eentje van dik 330 gram, tennist 10 toernooien of meer per jaar, voorjaar en najaarscompetitie, en nog een aantal keer vrij tennis in de week.
Speelt met een multifilament snaar die ik in 10 uur helemaal naar de klote mep. Die gast is een hele goede 5, zeg maar gerust 4, Slaat gemiddeld hard, met een klein beetje spin en slice.
Als hij 1 bespanning per jaar kapot slaat, is het veel.
Sommige mensen hebben dat...heel appart
Dank Magik7777quote:Op maandag 30 augustus 2010 12:29 schreef magik7777 het volgende:
Toalson heb ik ervaring mee, heb mijn vorige rackets (babolat aero pro drive) bespannen met de Toalson Ichiban (bijna niet meer leverbaar) en die beviel me prima, lekker snaartje.
Heb mijn eigen rackets, en die van mijn teamgenoot, meerdermalen bespannen met de Toalson Asterisk, en ook die snaar beviel prima, levensduur viel iets tegen, maar comfort, gevoel, en grip op de bal was super.
Als je voor je gevoel je racket iets te strak bespannen hebt, kun je je racket ff plat op de grond leggen, en met je gewicht op de snaren gaan staan. Scheelt weer een beetje.
Wil je het echt wetenquote:Op maandag 30 augustus 2010 13:02 schreef magik7777 het volgende:
Hoe lang heb je er trouwens over gedaan?
Niet op een randje leggen ofzo, anders breekt je racket in 2enquote:Op maandag 30 augustus 2010 12:29 schreef magik7777 het volgende:
Toalson heb ik ervaring mee, heb mijn vorige rackets (babolat aero pro drive) bespannen met de Toalson Ichiban (bijna niet meer leverbaar) en die beviel me prima, lekker snaartje.
Heb mijn eigen rackets, en die van mijn teamgenoot, meerdermalen bespannen met de Toalson Asterisk, en ook die snaar beviel prima, levensduur viel iets tegen, maar comfort, gevoel, en grip op de bal was super.
Als je voor je gevoel je racket iets te strak bespannen hebt, kun je je racket ff plat op de grond leggen, en met je gewicht op de snaren gaan staan. Scheelt weer een beetje.
Victory is mine!quote:Op donderdag 2 september 2010 15:25 schreef Komakie het volgende:
Dat is inderdaad ruk. Heb ik ook wel eens.
Met een stanleymesje de snaar die je er doorheen wilt trekken splijten al geprobeerd? Zo doe ik het meestal.
Frustrerend hè??quote:Op donderdag 2 september 2010 16:35 schreef Drassss het volgende:
[..]
Victory is mine!
Jezus, messen, hamers, van alles en nog wat, maar hij is er doorheen
Dank!quote:Op vrijdag 3 september 2010 08:56 schreef magik7777 het volgende:
Tip voor de volgende keer
[ afbeelding ]
Priem incl. omhulsel door het gat heen duwen (voorzichtig welliswaar) dan de priem eruit trekken, en je snaar door het holle omhulsel heen voeren.
Kost een Euro of 10, maar bespaart je een hoop frustratie
13min om een racket te bespannen.quote:Op vrijdag 3 september 2010 12:32 schreef rooneyelst het volgende:
http://www.tennis.com/art(...)cleid=7248&zoneid=37
Eerlijk gezegd geloof ik hier niet zo in en al zou er sprake van zijn, dan zal het verschil in spin tussen het ene of andere gewicht heel minimaal zijn. Uiteindelijk komt het slaan van spin simpelweg neer op de manier waarop je de bal slaat. Borstel je tegen de bal omhoog dan ontstaat er spin, sla je vlak tegen de bal, dan ontstaat er amper spin. Simple as that imo.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:58 schreef magik7777 het volgende:
Klopt, hoe minder kilo's des te meer spin je aan de bal mee kunt geven.
De snaren vouwen zich als het ware om de bal heen op het moment van impact (pocketing), en door het trampoline-effect (inveren van het snaarbed), heb je ook langer contact met de bal.
ik heb ook nooit gezegd dat het een gigantisch verschil zou maken. maar als je je racket 2kg minder strak bespant, bevordert dat wel degelijk de spinpotentie.quote:Op zaterdag 18 september 2010 15:59 schreef JonkersR het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd geloof ik hier niet zo in en al zou er sprake van zijn, dan zal het verschil in spin tussen het ene of andere gewicht heel minimaal zijn. Uiteindelijk komt het slaan van spin simpelweg neer op de manier waarop je de bal slaat. Borstel je tegen de bal omhoog dan ontstaat er spin, sla je vlak tegen de bal, dan ontstaat er amper spin. Simple as that imo.
quote:Sales have dropped dramatically in recent years with rackets having an 18x20 pattern. Many reasons for this, but the biggest reason is polyester string. Pros found out long ago that poly in a 16x19 pattern gives you the control of a tight pattern with more power and spin. No real reason to play with 18x20 anymore. Plus I would never encourage anyone to play with a full poly in a 18x20 pattern. Tough on the arm.
....fans want to use what their favorite player is using, Nadal, Fed and Roddick...young pros are now growing up with 16x19 and will use that exclusively...
omdat het precies andersom is, 6 punts klemmen zorgen voor minder spanning (lees: een beter verdeelde spanning).quote:Ik heb gelezen dat een 2 punts inklemming van het racket zorgt voor minder spanning in het frame, maar de meeste bespanmachines die ik zie (ook duurdere) hebben een 6 punts inklemming. Weet iemand waarom dit is?
Nu ben ik weer helemaal terug bij af. Ik dacht het systeem te begrijpen, maar helaas. Groot voordeel is nu dat dus inderdaad bijna alle bespanmachines 6 punts inklemming hebben.quote:Op maandag 23 mei 2011 14:12 schreef San_Andreas het volgende:
[..]
omdat het precies andersom is, 6 punts klemmen zorgen voor minder spanning (lees: een beter verdeelde spanning).
nopequote:Op maandag 23 mei 2011 19:40 schreef Wrinko het volgende:
Nog tips betreffende de Tyger of de Pro's Pro?
Dit komt doordat de RPM Blast een polyestersnaar is, en dus vrijwel geen rek heeft.quote:Op maandag 19 augustus 2013 00:00 schreef strl het volgende:
tijd niet meer op dit topic gereageerd, dus dit wordt weer eens tijd
ik bespan momenteel met een handbespanmachine. (hefboomsysteem met ratel).
de snaar is op de juiste spanning op het moment dat de hefboom in horizontale positie blijft staan, zonder met de hand omhoog gehouden te moeten worden.
echter bespan ik nu mijn rackets met de Babolat RPM Blast. hierbij stopt het gewicht al uit zichzelf met zakken voor ook maar de horizontale positie bereikt kan worden?! volgens dit gegeven zou de snaar dus hierdoor niet op de juiste spanning zijn. iemand enig idee wat hier tegen te doen? op welke manier deze polyester snaar wel met deze handbespanmachine te bespannen is?
gr,
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |