abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_83093083
Zelf bespannen, het hoe en waarom.

Disuseer, vraag, en beantwoord alle vragen over het zelfbespannen. Denk aan, snaren, hoeveelheid kilo's, bespannapparaten enz.

Hieronder de 3 "soorten" bespanmachines.

De handmatige (hefboom)

De automatische met draaimechnisme

En de elektrische

Ieder apparaat heeft zo zijn voor- en nadelen

Er zijn daarnaast talloze snaren, met elk zijn voor- en nadelen.

In dit topic kun je alle vragen kwijt, en je kennis met anderen delen.

Have fun
pi_83093184
Bespannen van snaren met welk doel (afgezien van "het op spanning brengen van de snaar")?
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_83093357
Ik snap je vraag niet.
Bespannen met als doel, een zo ideaal mogelijke set up voor je racket te vinden. En dat verschilt heel erg per persoon. De 1 wil duurzaamheid, de ander comfort, de ander snelheid, weer een ander spinmogelijkheid. enz enz.
Als je zelf bespant, ben je veel voordeliger uit, als in een winkel. En je hebt veel meer mogelijkheden met experimenteren.
pi_83131156
Dan zal ik maar beginnen, ikzelf bespan mijn rackets met een hefboomgewicht bespanapparaat.
Ik ben in het bezit van 2 Wilson K Pro Tour rackets, de ene is bespannen met Head Rip Control, de ander is bespannen met Pacific natuurdarmsnaar. Het racket met natuurdarm is 1 kilo strakker bespannen. Dit omdat natuurdarm van zichzelf al heel comfortabel is. Beide rackets zijn een stukje onder de 25 kilo bespannen, zodat ik toch nog de nodige snelheid kan creeren, en spinmogelijkheden heb.
  dinsdag 22 juni 2010 @ 16:55:12 #5
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_83150922
Want? Hoe minder kilo's hoe makkelijker je spin slaat?
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
pi_83151159
Klopt, hoe minder kilo's des te meer spin je aan de bal mee kunt geven.
De snaren vouwen zich als het ware om de bal heen op het moment van impact (pocketing), en door het trampoline-effect (inveren van het snaarbed), heb je ook langer contact met de bal.
  dinsdag 22 juni 2010 @ 18:20:59 #7
202930 Salamando
Altijd sarcastisch
pi_83154894
ik dacht dat minder kilo's = meer trampoline effect = meer power?
Op donderdag 20 mei 2010 10:53 schreef chewbacca_maatschappij het volgende:
Salamando is beter :@
pi_83163332
Klopt ook, minder kilo's, geeft meer snelheid aan de bal.
Maar minder kilo's zorgt ervoor dat je langer contact hebt met de bal, waardoor je er dus makkelijker spin aan kunt geven. Het geeft ook meer comfort.

Meer kilo's geeft je minder power, maar weer meer controle.
  woensdag 23 juni 2010 @ 09:47:25 #9
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_83181524
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 16:58 schreef magik7777 het volgende:
De snaren vouwen zich als het ware om de bal heen op het moment van impact (pocketing), en door het trampoline-effect (inveren van het snaarbed), heb je ook langer contact met de bal.
Dat is inderdaad de theorie. Heb je dat zelf ook in de praktijk ervaren ?
pi_83182558
Ik ervaar het zelf ook zo, maar het is niet ontzettend veel.
Als je echt meer spin wilt, kun je zowiezo beter kiezen voor een 16x19 racket dan een 18x20 racket. Dat heeft het meeste effect.
Een racket met een open snarenpatroon, heeft nou eenmaal meer grip op de bal. (grote gaten tussen de snaren)
Wat ook veel effect heeft is een getwijnde snaar, of geprofileerde snaar gebruiken, ook een dunnere snaar geeft meer spinpotentieel.
Als laatste als je een fijne snaar hebt, die lekker speelt, en je wel een klein beetje meer spin in bal willen leggen, dan kun je een half kilootje of een kilootje minder strak bespannen. Je hebt dan meer power, en spin, maar wel wat minder controle.
  woensdag 23 juni 2010 @ 13:25:18 #11
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_83190358
Dat een open snaren patroon meer spin-potentieel heeft kan ik, voor zover ik de mogelijkheden gehad heb, bevestigen. Dat gegeven was mij echter pas helder NA dat ik mijn Head Radical (dicht snaren patroon) had gekocht.

Wat betreft die kilo's zijn er meer zaken die een rol spelen: snaren, techniek. Voorlopig wil ik het wel een kans geven dus ik zet hem voortaan op 25 kilo.

[ Bericht 0% gewijzigd door Outlined op 23-06-2010 14:28:36 ]
pi_83191707
Head radical (mid plus) heb ik zelf ook gehad (de liquid metal uitvoering) Was lastig om lekker mee te spinnen. Daarna de babolat Aero Pro drive (16x19) en nu de Wilson K pro tour (16x19) en dat gaat gewoon een stuk beter.
Mijn techniek zal zich ook wel niet lenen om veel te spinnen, want iemand met een ECHT goede spintechniek, kan het met ieder racket.
pi_83211762
Iemand een goede bespaninstructie?
  donderdag 24 juni 2010 @ 08:44:50 #14
202930 Salamando
Altijd sarcastisch
pi_83230106
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 20:52 schreef Smaharba het volgende:
Iemand een goede bespaninstructie?
uit ander topic:

http://www.tennisplanet.nl/bespanner/bespanner-video
pi_83230789
En mochten er vragen of onduidelijkheden zijn, dan kun je hier je vragen stellen, er is altijd wel iemand die je kan helpen.
  donderdag 24 juni 2010 @ 12:56:59 #16
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_83238831
quote:
Op maandag 21 juni 2010 12:27 schreef Jordy-B het volgende:
Bespannen van snaren met welk doel (afgezien van "het op spanning brengen van de snaar")?
Omdat je er ook nog wel eens 1 stuk slaat
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  donderdag 24 juni 2010 @ 12:57:18 #17
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_83238842
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 10:17 schreef magik7777 het volgende:
Ik ervaar het zelf ook zo, maar het is niet ontzettend veel.
Als je echt meer spin wilt, kun je zowiezo beter kiezen voor een 16x19 racket dan een 18x20 racket. Dat heeft het meeste effect.
Een racket met een open snarenpatroon, heeft nou eenmaal meer grip op de bal. (grote gaten tussen de snaren)
Wat ook veel effect heeft is een getwijnde snaar, of geprofileerde snaar gebruiken, ook een dunnere snaar geeft meer spinpotentieel.
Als laatste als je een fijne snaar hebt, die lekker speelt, en je wel een klein beetje meer spin in bal willen leggen, dan kun je een half kilootje of een kilootje minder strak bespannen. Je hebt dan meer power, en spin, maar wel wat minder controle.
Je kunt ook gewoon zorgen dat je een goede techniek hebt. Dat helpt nog het meeste
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
pi_83239693
Niet iedereen is gezegend met een technisch perfecte topspinslag.

Tuurlijk, je techniek is het voornaamste, maar ieder klein beetje helpt.
Voorheen vlogen mijn ballen 9 van de 10 keer 30cm. of minder hoog het net over. Wat ik ook probeerde ik had telkens te weinig marge in mijn slag. Probeerde met meer spin te slaan, maar zag dat niet terug in de baan van de bal.
Ander racket, andere snaar, en nu lukt het me een stuk beter. Zal ongetwijfeld niet alleen daaraan liggen, maar het scheelt wel.

Een ander racket en snaar maakt je geen betere tennisser, dat moet je altijd zelf nog doen.... Maar het kan je wel een beetje helpen. Beetje compensatie voor je gebrekige techniek.

Mensen staren zich vaak blind op een racket, en frotten vervolgens voor 3 Euro snaar in een racket (waarvoor ze bij de sportzaak 20-25 Euro voor moeten neertellen)

Voor ik een racket koop, test ik hem uitvoerig, sterker nog, ik bespan het testracket opnieuw en ga dan pas testen.
  donderdag 24 juni 2010 @ 14:14:00 #19
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_83242119
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 13:18 schreef magik7777 het volgende:

Voorheen vlogen mijn ballen 9 van de 10 keer 30cm. of minder hoog het net over. Wat ik ook probeerde ik had telkens te weinig marge in mijn slag. Probeerde met meer spin te slaan, maar zag dat niet terug in de baan van de bal.
Ander racket, andere snaar, en nu lukt het me een stuk beter. Zal ongetwijfeld niet alleen daaraan liggen, maar het scheelt wel.

Een ander racket en snaar maakt je geen betere tennisser, dat moet je altijd zelf nog doen.... Maar het kan je wel een beetje helpen. Beetje compensatie voor je gebrekige techniek.

Mensen staren zich vaak blind op een racket, en frotten vervolgens voor 3 Euro snaar in een racket (waarvoor ze bij de sportzaak 20-25 Euro voor moeten neertellen)

Voor ik een racket koop, test ik hem uitvoerig, sterker nog, ik bespan het testracket opnieuw en ga dan pas testen.
Gatver het is alsof ik mezelf hoor praten tegen mijn leerlingen.
Zorg gewoon voor een racket wat lekker in de hand ligt en neem niet het duurste van het duurste als je niet (goed) kunt tennissen. Over het algemeen zijn goedekopere rackets ook wat vergevingsgezinder. Zolang je maar wel een racket neemt van een beetje fatsoenlijk merk.

Maar ik zou eerder aan mijn techniek gaan werken dan andere snaren of rackets gaan proberen.
Tips:
- Je racket op de grond leggen en dan een hand geven zodat je een mooie western grip hebt.
- In een open stand gaan staan.
- Je slaghand bij je broekzak
- Bij het spelen van de bal goed voor je raken en de je arm voor je hoofd langs halen waarbij je de kant van het racketblad waarmee je de bal geraakt hebt naar voren wijst.

Daarna kun je het beste gaan experimenteren met je spullen zodat je het maximale daar uit kunt halen en je niet beperkt wordt door je techniek.
pi_83242587
western grip heb ik al, net als een open stand, ik kan echt wel een bal spinnen, maar dat gaat meestal ten koste van de snelheid. Heb een beetje moeite met de tussen weg (redelijk harde en diepe bal, met redelijk wat spin)
  donderdag 24 juni 2010 @ 14:30:22 #21
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_83242755
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 14:25 schreef magik7777 het volgende:
western grip heb ik al, net als een open stand, ik kan echt wel een bal spinnen, maar dat gaat meestal ten koste van de snelheid. Heb een beetje moeite met de tussen weg (redelijk harde en diepe bal, met redelijk wat spin)
Tja, dat is gewoon een kwestie van te weinig naar voren tennissen denk ik. Te veel opwaardse beweging en te weinig voorwaardse (maar dat is natuurlijk logisch). Daar kun je wel wat aan doen. Meer in een bal stappen. Bal goed voor je raken (misschien verder dan je nu doet) en veel mensen raken de bal dan te dicht op het lichaam waardoor je wel een opwaardse beweging moet maken.

Ach ja oefening baart kunst
pi_83243904
Hmmm... Je bent toevallig geen welgevormde vrouwlijke blondine van begin 20, die me wat real life instructie kan komen geven.... haha

Tot die tijd, zal ik het met een half kilootje minder doen, en mijn Head RIP control.
  donderdag 24 juni 2010 @ 15:08:42 #23
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_83244283
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 14:57 schreef magik7777 het volgende:
Hmmm... Je bent toevallig geen welgevormde vrouwlijke blondine van begin 20, die me wat real life instructie kan komen geven.... haha

Tot die tijd, zal ik het met een half kilootje minder doen, en mijn Head RIP control.
Ik ben wel blond, maar in een rokje zie ik er niet uit dus ik zal het je besparen
pi_83247528
Ik speel zelf altijd met een plank van 28 kilo en zeer dichte bespanning.

In de lengte heb ik een monofiele snaar om het breken binnen 1 wedstrijd wat tegen te gaan, in de breedte zit er een iets dunnere snaar in met meerder vezels. Serveer nog steeds 180, dus ik vind het prima, en om het zelf te doen lijkt me wat lastig.

Ik laat ze altijd bespannen bij de vroegere bespanner van Richard Krajicek die aan huis werkt, heeft ook altijd het "recept" klaar staan, en is niet duur.
Geen referral hier.
pi_83247644
Als je met 28kg tennist, en 180 serveert, dan kun je behoorlijk tennissen.
Ik denk dat ik mijn pols aan moes zou slaan.
pi_83247709
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 12:56 schreef Komakie het volgende:

[..]

Omdat je er ook nog wel eens 1 stuk slaat
Nou, eigenlijk had ik gewoon niet gezien in welk subforum dit topic staat.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  donderdag 24 juni 2010 @ 16:26:35 #27
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_83247961
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 16:20 schreef magik7777 het volgende:
Ik vind het nog wel te doen.
Ik bespan hem zelf altijd op 26, maar ik heb hem ook wel eens op 29 bespannen. Je voelt het verschil wel, maar je kunt er nog steeds wel heel erg hard mee slaan.
pi_83248155
Heb een slepende polsblessure gehad, en 28 kilo trek ik echt niet meer.

Kilo of 24 is mijn max. Soms trek ik de breedtesnaar een half kilootje extra aan, maar dan houd het op.
Tegenwoordig zijn er mensen die met 10-15 kg tennissen, het betreft dan wel een polyester snaar, omdat hier geen rek op zit. Schijnt wel een apparte ervaring te zijn.
  donderdag 24 juni 2010 @ 16:32:33 #29
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_83248270
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 16:30 schreef magik7777 het volgende:

Kilo of 24 is mijn max. Soms trek ik de breedtesnaar een half kilootje extra aan, maar dan houd het op.
Tegenwoordig zijn er mensen die met 10-15 kg tennissen, het betreft dan wel een polyester snaar, omdat hier geen rek op zit. Schijnt wel een apparte ervaring te zijn.
Ik heb vorig jaar met zo'n racket gespeeld. Dat slaat echt nergens op. Totaal geen gevoel. Als je hem goed raakt gaat hij wel vrij hard, maar het speelt echt ruk.
pi_83248779
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 16:20 schreef magik7777 het volgende:
Ik ben ook 2.05m, dat scheelt .

Maar ik speel al vanaf mijn 6de, ben nu 20, dus dat mag ook wel.
Geen referral hier.
pi_83248916
3-tje zeker?

haha
pi_83257424
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 16:45 schreef magik7777 het volgende:
3-tje zeker?

haha
Nee . 6'je.

Kan wel goed mee in de 5, maar voor de 4 heb ik echt te weinig talent helaas.
Geen referral hier.
  maandag 28 juni 2010 @ 13:07:22 #33
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_83396461
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 13:18 schreef magik7777 het volgende:

agreed, met de kennis van nu zou ik zeker voor een open snaren patroon gegaan zijn. Eigenlijk het enige nadeel van de Radical, voor de rest is het het perfecte racket
pi_83396937
Heb er lekker mee getennist, maar ben nu echt overgestapt naar 16x19 rackets.
pi_83431763
Ik ben redelijk nieuw met het zelf bespannen. Heb sinds een maand of 3 een eigen bespanmachine (handmatig draaisysteem). Het bespannen uit 1 stuk gaat erg makkelijk, maar het bespannen met 2 stukken is tot nu toe echt een drama.

Gisteren dik een half uur bezig geweest om mijn laatste cross af te knopen, ware het niet dat ik met geen mogelijkheid die tweede snaar door de grommet kreeg. De brede grommets zijn allemaal al gebruikt om mijn mains af te knopen, dus waar laat ik die knoop voor mijn crosses?

Ik heb een Babolat Pure Drive GT (2 dagen oud, dus nog niet eerder bespannen) met een 19X16 snarenpatroon en gebruik babolat hurricane (mains) babolat xcel (crosses) snaren van 1.30 mm dik. Iemand ervaring met dit racktet of met dit probleem die de gouden tip voor mij heeft?
pi_83432538
Ieder racket zou je in principe met een 2 piece stringjob kunnen bespannen. Ikzelf heb de Babolat Aero Pro Drive cortex gehad, en die kon ik gewoon met 2 snaren bespannen. Ik heb net gegoogled, en jouw racket zou ook gewoon met 2 snaren bespannen moeten kunnen worden. Volgens mij zitten er aan beide zijden van het racket 2 bredere grommets waardoor je 2 snaren zou moeten krijgen. Soms zit er een bredere grommet in de hals van het racket, de andere keer moet je je laatste cross snaar aan een andere cross snaar afknopen (dus verder naar boven toe)zou het met ieder racket moeten kunnen. Het is soms wel een gepiel, maar kleine dingen als de snaar schuin afknippen en een punttang kunnen het doorvoeren van de snaar net ff wat makkelijker maken.
Mocht het mij niet lukken, dan gebruik ik soms een holle priem,

http://www.tennisdirect.n(...)/eagnas-holle-priem/

die steek ik erin, trek de priem eruit, en voer de snaar door het holle omhulsel. Wel voorzichtig mee zijn, want je kunt je snaar beschadigen, met het insteken van de priem.

Mocht het niet lukken, dan kun je ff een foto posten, van het onderste gedeelte van je racket, vaak kun je zien, welke grommets ervoor gemaakt zijn zeg maar, om 2 snaren door te voeren.
pi_83432907
Dank voor je snelle reactie.

Ik heb altijd begrepen dat je de snaren altijd op de mains moest afknopen. Geen idee waar ik die wijsheid vandaan heb overigens.

Ik ben wat verder gaan zoeken en zowaar de stringing guide gevonden voor mijn racket. Daar wordt ook op de crosses de knoop afgeknoopt... zou het dan toch...
pi_83432991

Dit zouden ze kunnen zijn, maar soms is het lastig zien....
  dinsdag 29 juni 2010 @ 11:07:28 #39
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_83433992
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 10:35 schreef magik7777 het volgende:
[ afbeelding ]

Tegenwoordig markeren racket-merken het op het frame. Bespan zelf niet maar lijkt me echter wel handig.
pi_83434048
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 10:35 schreef magik7777 het volgende:
[ ]

Die gebruik ik inderdaad, maar ze zijn te krap voor 2 snaren. Zal de grommets in ieder geval wat groter proberen te maken en anders heb ik nog jouw tip met de holle priem (eerst maar eens bestellen) of het afknopen op de crosses

Thanks voor het meedenken!
pi_83434582
Ik knoop trouwens mijn Wilson K pro tour, ook gewoon op de breedtesnaar af, volgens mij kan dat geen kwaad.

Markeren zou wel makkelijk zijn ja, de rackets die je vaak bespant, daar weet je het wel van. Maar soms krijg je een oud racket onder je neus, die bespan ik dan gewoon uit 1 snaar.

Laat maar weten of het gelukt is.
pi_83463206
Gelukt hoor! Bleek dat achter de klemmen (op 1 van de cross-snaren) nog een mooie grote grommet zat. Fluitje van een cent om de boel vervolgens af te knopen. Zaterdag mijn nieuwe bespanning en nieuwe racket gelijk proberen in een halve finale dubbel...
pi_83476529
Mooi zo, ik hoop dat je set up (hurricane mains, en xcel crosses) bevalt
pi_83478951
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 07:41 schreef magik7777 het volgende:
Mooi zo, ik hoop dat je set up (hurricane mains, en xcel crosses) bevalt
Zal een eenmalige actie zijn denk ik. Normaal bespan ik het hele racket met dezelfde snaar. Hadden nu een mooie aanbieding voor die xcel en hurricane samen voor 2 setjes. Aangezien ik de eerste verknald heb, heb ik nu 1 racket met deze optie. Voor het tweede racket heb ik alleen een coil met de hurricane, maar die xcel niet en die is best prijzig.
pi_83479608
Klopt, een rolletje xcel zit al snel op 250-300 Euro (15-17 Euro per racket), een rolletje hurricane heb je al voor 100 Euro (5-6 Euro per racket).

Let wel op, die hurricane is een polyester snaar, dus duurzaam, veel power, maar ook belastend voor je gewrichten, ik bespan polyester standaard 2 kilo minder zwaar, omdat er vrijwel geen rek op zit.
De xcel is een kernloze multifilament snaar, veel meer comfort en gevoel, en toch nog best duurzaam. Dus als je aanleg hebt voor blessures, dan is de xcel een betere keus.

Als je een hybride bespanning toepast (verschillende lengte- en breedtesnaar) moet je je wel realiseren, dat de lengtesnaar voor het overgrote deel het speelgevoel bepaalt....

Ik zou het dus als volgt gedaan hebben, breedte snaar hurricane op 22,5 kg. Lengte snaar de xcel. op 24 kg. Ik weet niet of je een snarensloper bent, want deze bespanning is dan wel iets minder duurzaam. Maar je ervaart de voordelen van de excel wel optimaal.
pi_83488003
Denken jullie dat dure merk snaren beter zijn?
pi_83488753
In veel gevallen (niet alle snaren) worden de snaren in 1 fabriek gemaakt, met 1 en dezelfde mal, en 1 en dezelfde samenstelling, er word alleen een andere tekst op gedrukt. Dit gebeurt met veel van de standaard snaren.
Ik heb zelf vanalles geprobeert van snaren, van nog geen 3 Euro per set, tot 30-40 Euro per set. Maar het is ook een kwestie van alle waar naar zijn geld. Nou is het niet zo dat een dure snaar per definitie beter is als een goedkope snaar. Maar comfort, spanningsstabiliteit, en soms duurzaamheid gaan meestal gepaart met een hogere prijs.
Maar aan de andere kant, als je een dure snaar hebt, en je raakt een bal te hoog in je racket, dan gaat zelfs de duurste snaar kapot. Of je moet een polyester of titanium snaar hebben, die kunnen daar weer wat beter tegen, maar die zijn dan weer minder comfortabel...
  woensdag 30 juni 2010 @ 13:59:49 #48
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_83488991
100 euro voor een rol van 200 meter is vaak een prima prijs/kwaliteit verhouding.
pi_83489331
Mee eens, je hebt voor dat geld prima snaren.

Wilson Sensation
Prince synthetic gut duraflex
Babolat Hurricane

Je kunt ongeveer 18 rackets bespannen met 200 mtr. (afhankelijk van type racket) dus vanaf een Euro of 5-6 per racket, kun je al heel veel.
  woensdag 30 juni 2010 @ 14:23:49 #50
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_83490104
Welke snaar raden jullie aan als je veel power wilt ?
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 14:06 schreef magik7777 het volgende:
Mee eens, je hebt voor dat geld prima snaren.

Wilson Sensation
Prince synthetic gut duraflex

Babolat Hurricane

Je kunt ongeveer 18 rackets bespannen met 200 mtr. (afhankelijk van type racket) dus vanaf een Euro of 5-6 per racket, kun je al heel veel.
Beide mee gespeelt en bevallen goed. Gewoon goeie all-round
pi_83492013
Ik koop meestal snaren van +- 30/40 euro voor rol van 200 meter.
Zelfs een snaar ontdekt voor 59 euro die identiek is aan Polyfibre TCS Rapid van ¤94,95...
pi_83494643
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 10:12 schreef magik7777 het volgende:
Klopt, een rolletje xcel zit al snel op 250-300 Euro (15-17 Euro per racket), een rolletje hurricane heb je al voor 100 Euro (5-6 Euro per racket).

Let wel op, die hurricane is een polyester snaar, dus duurzaam, veel power, maar ook belastend voor je gewrichten, ik bespan polyester standaard 2 kilo minder zwaar, omdat er vrijwel geen rek op zit.
De xcel is een kernloze multifilament snaar, veel meer comfort en gevoel, en toch nog best duurzaam. Dus als je aanleg hebt voor blessures, dan is de xcel een betere keus.

Als je een hybride bespanning toepast (verschillende lengte- en breedtesnaar) moet je je wel realiseren, dat de lengtesnaar voor het overgrote deel het speelgevoel bepaalt....

Ik zou het dus als volgt gedaan hebben, breedte snaar hurricane op 22,5 kg. Lengte snaar de xcel. op 24 kg. Ik weet niet of je een snarensloper bent, want deze bespanning is dan wel iets minder duurzaam. Maar je ervaart de voordelen van de excel wel optimaal.
Ben niet echt een snarensloper. Speel ongeveer 2 a 3 keer per week en knal er in een jaar ongeveer 4 of 5 uit. Ben wel meer met spin gaan spelen ten opzicht van een aantal jaar terug, dus dat saldo zal wel op gaan lopen, vrees ik.

Aantal jaar terug een tennisarm gehad, vooral door een belabberde techniek (was 5 jaar gestop met tennis en dan is het niet net als met fietsen...). Speel nu met 27 kg op de breedte en de lengtesnaren. Het experimenteren met verschillende bespanning op breedte en lengte is wel de volgende stap. Jij zou dan dus eigenlijk aanraden om 27 in de lengte te doen en dan 25 op de breedte? Maakt het nog uit hoe groot het verschil is tussen lengte en breedte?

Hiervoor speelde ik overigens met een Estusa (pro tour geloof ik) en daar had ik altijd 27 in en vrijwel geen last van mijn armen. De babolat die ik nu heb alleen als testracket gespeeld zonder te weten welke bespanning erin zat.
pi_83494790
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 15:10 schreef Smaharba het volgende:
Ik koop meestal snaren van +- 30/40 euro voor rol van 200 meter.
Zelfs een snaar ontdekt voor 59 euro die identiek is aan Polyfibre TCS Rapid van ¤94,95...
Heb van Pro's pro de Black Out voor ¤ 29,95. Die is vergelijkbaar met de Big Banger Alu Power van 235 eckies...
pi_83495645
Ik heb bij Pro's Pro altijd het gevoel dat ik met kutkwaliteit speel zal wel niet zo zijn, maar heb er geen goed gevoel bij..
pi_83495708
Babolat zijn (over het algemeen genomen) vrij stugge rackets. Estusa zou ik niet weten eerlijk gezegd. Maar pro tour, klinkt als een wedstrijd georienteerd racket. Dus volgens mij wel enigzins vergelijkbaar met je babolat.
In een testracket zit over het algemeen een goedkope snaar, met niet al teveel kilo aan bespanning. Soms zelfs 20kg of minder.

Vraagje, waarom speel je met een Babolat Hurricane snaar, als je geen snarensloper bent? Het is een polyester snaar, die met een verkeerde techniek, voor veel arm, pols, en schouderklachten kan zorgen. Mocht je last krijgen van een zeurende vermoeide pijn in je schouders, dan zou dat zomaar door de combinatie polyester, en 27 kg kunnen komen. Er zijn ook zat mensen die nergens last van hebben, en die er gewoon lekker mee tennissen. Sommige online tennisshops hebben testpakketjes met snaren. Probeer eens een andere snaar, kan geen kwaad, je word er alleen maar wijzer en beter van.

Waarom ik 2 kg verschil deed tussen de lengte en breedtesnaar was omdat de breedtesnaar, polyester snaar is, en dus bijna geen rek heeft Dus om een evenwichtige bespanning te krijgen, trek je de snaar met vrijwel geen rek, minder strak aan. (2kg ongeveer)

Veel mensen experimenteren ook met 1 soort snaar, en dan de breedte en lengte snaar op verschillende kilo's aantrekken.
Ik trek over het algemeen mijn breedte snaar strakker aan dan de lengtesnaar. Maar er zijn ook mensen die het andersom doen. Dit zeggen ze te doen omdat de lengtesnaar langer is, en dus strakker aangetrokken moet worden, om hetzelfde resultaat te bereiken.
Ik redeneer anders, ik trek mijn breedtesnaar een halve kilo strakker aan, omdat de breedtesnaar door de lengtesnaar heen geweven word, en dus wrijving ondervind. Als je de snaar aan de rechterkant van je racket aantrekt met 25 kg. dan zul je zien, dat het aan de linkerkant minder is, omdat de lengtesnaar de breedtesnaar als het ware tegenhouden. Maar dit soort dingen moet je ook zelf ondervinden door het te testen.

Enne vragen staat vrij natuurlijk...
pi_83496743
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 16:39 schreef magik7777 het volgende:

Vraagje, waarom speel je met een Babolat Hurricane snaar, als je geen snarensloper bent? Het is een polyester snaar, die met een verkeerde techniek, voor veel arm, pols, en schouderklachten kan zorgen. Mocht je last krijgen van een zeurende vermoeide pijn in je schouders, dan zou dat zomaar door de combinatie polyester, en 27 kg kunnen komen. Er zijn ook zat mensen die nergens last van hebben, en die er gewoon lekker mee tennissen. Sommige online tennisshops hebben testpakketjes met snaren. Probeer eens een andere snaar, kan geen kwaad, je word er alleen maar wijzer en beter van.
Die snaar heb ik op advies van mijn trainer eigenlijk. Ik zocht een snaar, niet al te duur, duurzaam met redelijk wat mogelijkheden om te spinnen. Hij adviseerde mij deze. Bovendien bespan ik voor een paar vrienden die deze snaar hebben, dus een rol is dan snel gekocht nietwaar. Mocht ik last van mijn arm krijgen dan gaat die rol in ieder geval wel op. Ben in ieder geval van plan om te experimenteren met snaren.

Als ik vragen heb, you're my go-to-guy vanaf nu

Overigens is die techniek na een paar jaar weer goedgekomen, dus blessuregevoelig ben ik niet meer...
pi_83497041
Goedzo, ik zelf heb niet de beste techniek, en mijn schouder begint te zeuren van een uur met babolat Hurricane te tennissen. Als iets fijn is en bevalt, is het prima, en tegen je trainer ga ik niet in.
pi_83497407
leuk stukje over de bespanning van de toppers:

http://www.tennis.com/articles/templates/features_wimbledon.aspx?articleid=6282&zoneid=35

Serena heeft er gewoon 34 kilo inzitten..
pi_83520421
68 lbs is inderdaad behoorlijk, maar 1 lbs is ongeveer 454 gram, dus 68 pounds is ongeveer 30,8 kg. Das nog behoorlijk, maar ze tennist ook met natural gut (natuurlijke darm) en dat mag je ook een paar kilo meer zijn. Maar 31 kg is hoe dan ook knetterhard.
Ook leuk om te lezen dat polyester meer en meer word gebruikt, en het snarenslopen drastisch heeft verminderd.

Ikzelf lees vaak op het message board van tenniswarehouse.com, daar zitten ook een aantal professionele bespanners uit Amerika, die hun kennis en cijfers delen met iedereen.

[ Bericht 0% gewijzigd door magik7777 op 01-07-2010 10:37:42 ]
  donderdag 1 juli 2010 @ 10:21:31 #60
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_83523346
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 17:17 schreef rooneyelst het volgende:
leuk stukje over de bespanning van de toppers:

http://www.tennis.com/articles/templates/features_wimbledon.aspx?articleid=6282&zoneid=35

Serena heeft er gewoon 34 kilo inzitten..
quote:
Stringing All England: Behind the scenes with Wimbledon's stringers

By Bill Gray June 28, 2010

The longest match in history was not only a testament to the durability of the two combatants, but also the polyester strings in their racquets.

Over 183 games, and 215 total aces, at Wimbledon last week, John Isner and Nicolas Mahut broke just one string between them. One of Mahut’s strings popped in mid-marathon Wednesday, and the Frenchman had only one reserve racquet. “It’s really incredible that he only brought two racquets. I think we can safely say he would have taken more with him if he knew the match was going to last 11 hours,” says Roger Dalton, the head stringer at Wimbledon. Dalton and his crew of 20 are responsible for stringing the frames of some 500 players on site, except for the few players, like Isner, Roger Federer and Andy Murray, who bring their personal stringers to the Grand Slams.

Isner, on the other hand, brought six freshly strung frames with him on court last Tuesday and had them all restrung during the course of the match. It wasn’t because he was afraid of breaking strings—polyester is almost bulletproof. He wanted to maintain string tension for better control, as polyester loses its tension quicker than any other string type. Isner uses Tecnifibre Red Code poly, while Mahut chooses a hybrid combination of Wilson Natural Gut in the main strings and Luxilon Alu Power polyester in the crosses.

The advent of polyester strings, by far the most popular variety, has reduced the daily breakage rate to about five a day from about 50 back when Dalton first started stringing at Wimbledon 13 years ago and players used either gut or nylon synthetic.

But now all the players on the men’s side and almost all on the women’s side use polyester or a hybrid combination of polyester with gut or synthetic. And it’s not just for their durability, but also for better spin production. The most notable poly holdouts are Justine Henin, Kim Clijsters, and Venus and Serena Williams, who still use full gut sets. Predictably, the Williams sisters, with their power games and brittle gut strings, go through the most sets of string per match, seven to eight according to Dalton.

At this year’s tournament, stringers will replace about 2,500 sets of strings at their station just a few feet from the Wimbledon practice courts. Stringers use a dozen Prince 6000 machines, which contain a database of the players’ specifications. A typical string job takes about 35 minutes, but when pressed by a special order—like the occasional player who waits until the last minute before a match—these artisans can knock one out in 15 minutes. Belgium’s Xavier Malisse was the player most likely to bring his racquets into the stringing room at the 11th hour at this year’s Wimbledon, Dalton says. The most challenging order was from South African wild card Chanelle Scheepers, according to Dalton. She asked for a few extra pounds of tension on the two outer mains and crosses.

Most players have their racquets strung in the upper registers of the recommended manufacturer’s range (usually between 60 and 65 pounds) for more control. A few go over the top, such as the tight-as-a-drum 68-pound tensions of quarterfinal opponents Serena Williams and Li Na, and Austrian Jergen Melzer’s 66 pounds. Australia’s Peter Luczak is at the opposite end of the tension scale; he strings at a loose 38 pounds for more power.

The neediest player at Wimbledon? Rafael Nadal, who carries nine freshly strung racquets on court for each round. “He only uses about four,” Dalton says, “but he likes to see five fresh racquets in his bag as kind of a security thing.”

In week two, most of the stringing crew will be able to cut back their hours, which were from 6:30 A.M. to midnight in the first week. But in addition to running the stringing room, Dalton is also serving as Nadal’s personal stringer for the tournament. That should keep him busy through the second week.

[ Bericht 0% gewijzigd door Outlined op 01-07-2010 10:52:03 ]
  donderdag 1 juli 2010 @ 10:57:03 #61
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_83524556
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 07:44 schreef magik7777 het volgende:
68 lbs is inderdaad behoorlijk, maar 1 lbs is ongeveer 454 gram, dus 68 pounds is ongeveer 30,8 kg. Das nog behoorlijk, maar ze tennist ook met natural gut (natuurlijke darm) en dat mag je ook een paar kilo meer zijn. Maar 31 kg is hoe dan ook knetterhard.
Ook leuk om te lezen dat polyester meer en meer word gebruikt, en het snarenslopen drastisch heeft verminderd.

Ikzelf lees vaak op het message board van tenniswarehouse.com, daar zitten ook een aantal professionele bespanners uit Amerika, die hun kennis en cijfers delen met iedereen.
Heb mezelf daar ook aangemeld. Ze hebben eveneens eens een Excel file gepubliceerd met daarin alle racket-massa's van de mannelijke pro's. De meeste mannen zaten rond de 330-340 gram onbespannen. Nadal had met 320 gram onbespannen een van de lichtste rackets.
pi_83526064
Racketgewicht daar gaan zoveel verhalen over de rondte, volgens de ene tabel zou Agassi met een racket van 340 gram onbespannen spelen, maar zijn persoonlijke bespanner zou hebben gezegd 375 gram. Feit is wel dat veel (volgens mij alle) pro tennissers al jarenlang met hun eigen racket spelen, en dat die rackets totaal niet zijn wat ze lijken. Dus als je Nadal ziet met zijn Babolat Aero pro drive GT, zie je dus gewoon een oud racket, met een paintjob. Er schijnen pro's te tennissen met rackets zwaarder dan 400 gram.
Er zijn ook recreatie tennissers, die hun eigen racket fijn tunen, door er bladlood in te plakken.
  donderdag 1 juli 2010 @ 11:40:19 #63
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_83526262
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 11:35 schreef magik7777 het volgende:
Racketgewicht daar gaan zoveel verhalen over de rondte, volgens de ene tabel zou Agassi met een racket van 340 gram onbespannen spelen, maar zijn persoonlijke bespanner zou hebben gezegd 375 gram. Feit is wel dat veel (volgens mij alle) pro tennissers al jarenlang met hun eigen racket spelen, en dat die rackets totaal niet zijn wat ze lijken. Dus als je Nadal ziet met zijn Babolat Aero pro drive GT, zie je dus gewoon een oud racket, met een paintjob. Er schijnen pro's te tennissen met rackets zwaarder dan 400 gram.
Er zijn ook recreatie tennissers, die hun eigen racket fijn tunen, door er bladlood in te plakken.
Die excel file kwam van bespanners die het gemeten hadden. Max was iets van 350 gram.
pi_83526944
Ik weet niet waar die excell sheet staat, maar ben wel benieuwd naar bijv. het gewicht van het racket van Federer, en van mensen als Söderling, Nadal, enz.
  donderdag 1 juli 2010 @ 12:05:04 #65
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_83527210
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 11:58 schreef magik7777 het volgende:
Ik weet niet waar die excell sheet staat, maar ben wel benieuwd naar bijv. het gewicht van het racket van Federer, en van mensen als Söderling, Nadal, enz.
zal eens kijken of ik het kan posten, heb buiten mijn werk wat computerproblemen.
  vrijdag 2 juli 2010 @ 09:04:19 #66
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_83560133
Wat zijn de voordelen / nadelen van 1 snaar t.o.v. 2 snaren ?
pi_83560789
Bedoel je 1 en dezelfde snaar, in 2 stukken bespannen?

Het is minder belastend voor je racket, en je kan makkelijker de verschillende kilo's op je lengte/breedte snaar zetten. Als je uit 1 stuk bespant, heb je minder snaar nodig, maar als mensen zeggen dat ze hun lengtesnaar 2 kilo zwaarder hebben aangetrokken, dan hun breedstesnaar, dan heeft dat met een snaar uit 1 stuk minder effect, omdat de lengte en breedste snaar 1 en dezelfde snaar is.

Als je 2 verschillende snaren gebruikt, heb je meer mogelijkheden, een geprofileerde snaar, voor meer grip op de bal, combineren met een duurzame, die het in elkaar branden van de lengte- met de breedtesnaar voorkomt. En zo zijn er talloze combinaties mogelijk.

Veel pro's gebruiken een polyester/natuurlijke darm hybride snaar. duurzaamheid en power, gecombineerd met gevoel en comfort.
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:07:59 #68
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_84044395
Minder belastend? Kan je daar wat meer over vertellen? Ik bespan niet mijn eigen racket maar is het voor bespanners ook makkelijker om met 2 snaren te bespannen?

- - - - - - - - - - - -

Eergisteren met een poly snaar (1.35 mm) zo'n beetje mijn arm er af geslagen. De dag erna kon ik echt geen service meer slaan. Nog nooit mee gemaakt.
pi_84047384
Polyester snaar is over het algemeen minder goed voor je arm, of je moet een hele goede techniek hebben zoals de pro's hebben. Als je een goede techniek hebt, dan kun je gerust polyester snaren gebruiken. Als je een mindere techniek hebt, kan het ook wel, maar bespan je rackets dan 10% minder zwaar (dus normaal 25 kg, met polyester, ong. 23 kilo) Dit omdat polyester vrijwel geen rek heeft. Als je het op spanning zet, zie je je gewicht ook een stuk minder ver doorhangen, dan met een nylon, of multifilament snaar. Oftewel, stap van die polyester snaar af, of bespan hem eens een 2 tal kilo lichter. Ikzelf had er ook last van, toen ik mijn babolat aero pro drive, bespande met Babolat pro hurricane. Kreeg echt last van een zeurende pijn in mijn schouder. Vrij stug racket, met een polyester snaar, en vrij strakke bespanning.

Als je je racket bespant, begin je het beste de breedstenaar bovenaan je racket, dit is beter voor je racket....schijnbaar. Sterker nog, racketfabrikant Yonex, schijnt te eisen, dat het racket op die manier bespannen dient te worden, want anders vervalt de garantie.
Ikzelf ben van mening, dat als je je racket goed inklemt, het niet zoveel uitmaakt of je nu bovenaan, of onderaan met je breedtesnaar begint.
Met een 1-piece bespanning, kun je ook altijd bovenaan beginnen met je breedstenaar, ook al eindigt je laatste lengtesnaar onderin. Je past dan gewoon de around the world bespanning toe.
  woensdag 14 juli 2010 @ 18:17:42 #70
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_84056086
ik bespan dus zelf niet, maar ik vroeg me dus af wat makkelijker is voor een bespanner: 2 snaren of 1 snaar.

Ken je verder de Fischer M-Pro 98 (320 gram onbespannen). Daar kan je echt gruwelijk veel spin mee slaan. Niet normaal gewoon. Hij wordt niet meer gemaakt maar is waarschijnlijk nog wel gewoon te koop. Heeft verder no-tolerance wat betekent dat het onbespannen gewicht exact 320 gram is.
pi_84077579
Qua moeilijkheid maakt het niet zoveel uit, bij 2 snaren heb je 2 knopen meer, dus meer shared holes, is soms wat meer gepiel om de snaar er doorheen te krijgen. En het kost je wat meer snaar. Omdat je de laatste lengtesnaar aan moet kunnen trekken om af te knopen. Maar de snaar waarmee je werkt is korter, omdat lengte en breedtesnaar los zijn van elkaar.
Bij 1 snaar gebruik je minder snaar, en minder knopen. Ikzelf werk altijd met 2 snaren.

Ik ken het racket volgens mij wel, zwart met fluo groen? van Baghdatis?

Ikzelf heb er nooit mee getennist, maar het schijnt een zeer armvriendelijk en spinvriendelijk racket te zijn.
Fischer rackets staan bekend om hun lage RA waarde, (dus totaal niet stijf)
Ik heb met het racket van mijn nichtje getennist, was ook een Fischer, het racket leek wel te flapperen als je de bal sloeg. Het heeft niet mijn voorkeur, maar kan me voorstellen dat als je het gewend bent, je het een feit racket vind.

Als je met een Fischer last van je arm krijgt, is er echt iets niet goed met je bespanning, armvriendelijkere rackets zijn er volgens mij niet.....
  donderdag 15 juli 2010 @ 11:25:57 #72
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_84082617

[ Bericht 32% gewijzigd door Outlined op 15-07-2010 11:37:58 ]
pi_84085029
Dunlop Aerogel 4d 200,
Wilson Sensation 1.25mm
25,5 kg

sla bijna geen snaren door, 1 in het jaar ofzo

echt een aanrader!
  donderdag 15 juli 2010 @ 12:56:38 #74
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_84086437
Waar heb je die wilson sensation gekocht?
pi_84087074
tennisarena alleen de 1.25 is er niet meer
nu alleen nog 1.30 en 1.35
pi_84087409
verschil tussen de 1.3 en 1.25 is niet zo heel groot. De dikkere is iets duurzamer, voor de rest zal het verschil wel meevallen.
  donderdag 15 juli 2010 @ 13:26:50 #77
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_84087709
Echt balen.

Na 10 jaar trouwe dienst, is de snelspanner van mijn machine aan zijn einde. Als ik de snaar probeer te klemmen glijdt hij steeds weg. Zeker bij mijn eigen snaar aangezien die vrij glad is.

Zo'n ding gaat het om:

Je zou verwachten, ach niet zo duur..... 73 euro
  donderdag 15 juli 2010 @ 13:28:27 #78
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_84087771
gecondoleerd
pi_84089004
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 13:26 schreef Komakie het volgende:

Je zou verwachten, ach niet zo duur..... 73 euro
Die krengen zijn idd asociaal duur, trucje met het schuurlinnen er doorheen halen werkte niet?
  donderdag 15 juli 2010 @ 14:27:53 #80
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_84090663
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 13:53 schreef magik7777 het volgende:

[..]

Die krengen zijn idd asociaal duur, trucje met het schuurlinnen er doorheen halen werkte niet?
Nee hij is al zo glad dat het niet meer werkt.
Maar ja, aan de andere kant, mag het na 10 jaar trouwe dienst

Alleen een beetje jammer dat een stukje metaal zo duur is. Ik moet trouwens nog wel bellen of hij wel past. Aangezien hij al vrij oud is.
pi_84091387
Zekers aangezien er misschien voor 2 of 3 Euro aan materiaal aan het ding zit, paar stukjes metaal, een veertje, en wat kogellagers.
  donderdag 15 juli 2010 @ 16:09:34 #82
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_84095083
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 14:44 schreef magik7777 het volgende:
Zekers aangezien er misschien voor 2 of 3 Euro aan materiaal aan het ding zit, paar stukjes metaal, een veertje, en wat kogellagers.
Ik geloof wel dat die 2 plaatjes waar je snaar tussen komt speciaal bewerkt zijn ofzo. Tenminste, volgens mij heb ik dat ergens gelezen, heb er geen verstand van.

In ieder geval had ik iets van 25 euro verwacht of iets in die richting. Nou ja, voor 70 euro heb je nog geen nieuwe bespanmachine dus het moet maar.
pi_84105424
Hey leuk, een bespanmachine topic. Ik heb mijn ouderwetsche machine met hefboom en een lading elastiekjes als rubber om de snaar rond te draaien (de oorspronkelijke rubbers worden al lang niet meer verhandeld) al sinds '90 ofzo

Speel zelf met 2 Wilson Hammer 6 rackets. Snaren varieren. De rol ik nu aangebroken heb is een goedkope Toernapower. Nylon 1.38mm. Volgens mij wastie ong. 50 euro voor een rol van 200m.

Vroeger had ik mijn racket altijd op 25kg gezet, maar tegenwoordig merk ik dat ik met 27kg toch lekkerder sla. Ik heb wel altijd heel erg last van die verspringende snaren, dus zit na elke rally weer die snaren goed te trekken. Waar ligt dat nu precies aan? Sla redelijk vlak alles (speelsterkte 4.5 nu, 4.2 dubbel, al staat er op mijn pasje dit jaar 5/5 hehe).

Ik zit er over te denken om eens een nieuwe machine te kopen waar je wat sneller en nauwkeuriger mee kan bespannen. Volgens mij heb je het geld er met 10-15 bespanbeurten al zowat weer uit (anderhalf jaar bij mij).
beter een knipoog dan een blauw oog
  donderdag 15 juli 2010 @ 22:35:05 #84
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_84112050
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 20:26 schreef Knipoogje het volgende:
Hey leuk, een bespanmachine topic. Ik heb mijn ouderwetsche machine met hefboom en een lading elastiekjes als rubber om de snaar rond te draaien (de oorspronkelijke rubbers worden al lang niet meer verhandeld) al sinds '90 ofzo

Speel zelf met 2 Wilson Hammer 6 rackets. Snaren varieren. De rol ik nu aangebroken heb is een goedkope Toernapower. Nylon 1.38mm. Volgens mij wastie ong. 50 euro voor een rol van 200m.

Vroeger had ik mijn racket altijd op 25kg gezet, maar tegenwoordig merk ik dat ik met 27kg toch lekkerder sla. Ik heb wel altijd heel erg last van die verspringende snaren, dus zit na elke rally weer die snaren goed te trekken. Waar ligt dat nu precies aan? Sla redelijk vlak alles (speelsterkte 4.5 nu, 4.2 dubbel, al staat er op mijn pasje dit jaar 5/5 hehe).

Ik zit er over te denken om eens een nieuwe machine te kopen waar je wat sneller en nauwkeuriger mee kan bespannen. Volgens mij heb je het geld er met 10-15 bespanbeurten al zowat weer uit (anderhalf jaar bij mij).
Zo'n machine heb ik ook nog gehad
Ik had er een stuk fietsband omheen liggen
pi_84120953
Sneller bespannen?? Hmmm dan zul je diep in de buidel moeten tasten. Ik doe een racket in 35 minuten als ik het vlot doe. En dat is met een apparaat met contragewicht. Wil je nog sneller, dan zou je kunnen kiezen voor eentje met een draaisysteem, (scheelt niet zoveel qua tijd) of een elektrische (kost knaken, en moet regelmatig ge-ijkt worden.
Wat ook wat tijd scheelt is om te kiezen voor 1 traps klemmen, dus klemmen die automatisch gefixeerd zijn wanneer je je snaar vastzet, ipv van 2 traps klemmen, waarbij je eerst je snaar vastklemt, en daarna de klem fixeert.

Nauwkeurigheid maakt allemaal niet zoveel uit. Een systeem met contragewicht is vrij nauwkeurig, mensen hebben er wiskundige formules op losgelaten, en de lengte van de arm, en de zwaarte van het gewicht bepalen de nauwkeurigheid meer dan de hefboom die net wel of net niet horizontaal hangt.
Bij een systeem met een draaimechnisme, is het weer belangrijk dat je niet te snel draait, want zodra de gewenste kilo's zijn bereikt, word er gestopt met trekken, en word de snaar vastgezet, waardoor er door de rek van de snaar uiteindelijk minder kilo's op komen te staan. Dit heb je bij een apparaat met contragewicht weer niet, want hier blijft het gewicht constant aan de snaar trekken, waardoor er een hoop rek al van de snaar is.
ALs je geld genoeg (teveel) hebt, is natuurlijk een elektrisch apparaat het beste, maar voor een goede betaal je al snel meer dan 1000 Euro. Er zijn ook goedkopere, maar of die nou zo nauwkeurig zijn? Tevens dient een elektrisch apparaat regelmatig ge-ijkt te worden.

Ik weet je budget niet, en ik weet niet hoeveel rackets je wilt bespannen per maand?
pi_84144988
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 07:58 schreef magik7777 het volgende:
Ik weet je budget niet, en ik weet niet hoeveel rackets je wilt bespannen per maand?
Ik sla er ongeveer 10 bespanningen per jaar doorheen denk ik. Dat die klassieke machines zo nauwkeurig zijn wist ik niet. Ik zit vaak te pielen om dat ding precies horizontaal te krijgen, maar hij slipt altijd een beetje door, hoe vaak ik de snaar ook om de katrol wikkel en hoeveel elastiekjes ik ook er omheen wikkel. Had eerst ook een stukje fietsband, maar dan slipt hij helemaal snel door. Toen kwam ik er achter dat een zooi grote elastieken van de postbode wonderen doen
Misschien is doorslippen (heel langzaam zakt het contragewicht omlaag) niet eens zo erg dus? Wat is de acceptabele hoek die de arm nog mak maken?

Een 2 trapsklem zijn die losse gok ik die gewoon aan je bespanning hangen (aan 2 snaren) en verder niet aan de machine vast zitten?
  zaterdag 17 juli 2010 @ 10:25:40 #87
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_84162026
2 traps klemmen zitten aan de machine vast.

Dit is er dan 1 voor een centrale rail, maar het principe is hetzelfde.
Je klikt de snaar vast aan je snaar en daarna draai je hem vast aan de machine zodat deze niet meer over de rail gaat glijden.

De lengte van bespannen vind ik niet zo erg. Zo lang het 10min ofzo blijft. Die 10 tot 15 rackets per jaar....
pi_84162499
quote:
Op zaterdag 17 juli 2010 10:25 schreef Komakie het volgende:
2 traps klemmen zitten aan de machine vast.
[ afbeelding ]
Dit is er dan 1 voor een centrale rail, maar het principe is hetzelfde.
Je klikt de snaar vast aan je snaar en daarna draai je hem vast aan de machine zodat deze niet meer over de rail gaat glijden.

De lengte van bespannen vind ik niet zo erg. Zo lang het 10min ofzo blijft. Die 10 tot 15 rackets per jaar....
Jij bespant een racket in 10 min?
pi_84163053
quote:
Op zaterdag 17 juli 2010 10:51 schreef Nalbandian het volgende:

[..]

Ik doe er 40-45 minuten over inclusief oude bespanning er uit knippen en op internet naar een interessante aflevering gemist te zoeken die ik als tijdverdrijf opzet tijdens het bespannen
  zaterdag 17 juli 2010 @ 12:17:16 #90
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_84164724
quote:
Op zaterdag 17 juli 2010 10:51 schreef Nalbandian het volgende:

[..]

Klein foutje in mijn zin.

Ik bedoelde eigenlijk dat het verschil 10min is.
Dus of ik er 30, 40 of 45 minuten over doe vind ik niet zo belangrijk. Terwijl het verschil in machines wel erg hoog is. Om dat verschil eruit te krijgen moet je dizar veel rackets bespannen.
pi_84164835
quote:
Op zaterdag 17 juli 2010 12:17 schreef Komakie het volgende:

[..]

Klein foutje in mijn zin.

Ik bedoelde eigenlijk dat het verschil 10min is.
Dus of ik er 30, 40 of 45 minuten over doe vind ik niet zo belangrijk. Terwijl het verschil in machines wel erg hoog is. Om dat verschil eruit te krijgen moet je dizar veel rackets bespannen.
Ok, dan begrijp ik het weer ! Bespan je altijd met 2 knopen of ook met 4 knopen? Wat vind je het meest prettig?
pi_84168027
ik 2 knopen. En bij het bespannen 2 lengtesnaren tegelijk en 1 breedtesnaar.
  zaterdag 17 juli 2010 @ 19:53:48 #93
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_84177180
quote:
Op zaterdag 17 juli 2010 12:21 schreef Nalbandian het volgende:

[..]

Ok, dan begrijp ik het weer ! Bespan je altijd met 2 knopen of ook met 4 knopen? Wat vind je het meest prettig?
Ik doe het altijd met 2. Waarom 4 gebruiken als het met 2 kan. Ik heb ook niet echt een idee waarom het beter zou zijn.

Ik bespan altijd 1 lengte snaar in 1 keer en dan om en om 1 en 2 breedte snaren. Dus de ene keer 1, dan weer 2, etc. De spanning verdeelt zichzelf dan wel weer.
Op die manier gaat het dan net iets sneller en komt er net een heel klein beetje minder spanning te staan op de breedte snaar wat de slijtvastheid weer wat beter maakt
pi_84210854
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 20:12 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Een 2 trapsklem zijn die losse gok ik die gewoon aan je bespanning hangen (aan 2 snaren) en verder niet aan de machine vast zitten?
Een 2 traps klem is een klem die 2 handelingen vergt om te fixeren, (1 om de snaar te klemmen, en 1 om de klem te fixeren)
Een 1 traps klem, zet je in 1 keer vast. Dus je hebt een hendel, waarmee je de klem vastzet op de snaar, en tegelijkertijd zit ie op dat moment gefixeerd op de bespantafel.
Hieronder zie je een wat oude bespanmachine, met 1 traps klemmen. Dus slechts 1 hendel die je hoeft te gebruiken

Een losse klem, zit nergens aan vast, die zet je op de snaar, en that's it.
pi_84217895
Dan heb ik dus een losse klem. En een priem om een beetje te helpen de snaar door het gaatje heen te krijgen als er andere snaren voor zitten. Maar goed, dat hoeft tegenwoordig niet meer nadat ik ontdekte dat je de snaar gewoon schuin af moet knippen. Dan duw je 'm zo tussen de andere snaren door door het wig-effect.
pi_84223060
Sommige shared holes blijven lastig (ook met schuin afgeknipte snaar) holle priem is een handig hulpmiddel. Heeft mij al vaak uit de brand geholpen.
  maandag 19 juli 2010 @ 09:20:33 #97
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_84224158
Bij mij wil het nog was een dat bovenin problemen geeft als je door een gat wil waar een snaar voor zit. Voornamelijk bij mijn eigen racket is dit nogal eens een probleem.

Ik weet niet of iemand wel eens een Head Prestige heeft bespannen, maar die hebben wat lastige tubings. Ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen, maar onderstaand plaatje zegt veel denk ik.
De snaren zijn niet zichtbaar aan de buitenkant van het racket omdat er een coting om de snaren heen zit. De snaren moeten er dus in. Op zich geen probleem en werkt allemaal prima. Behalve als je bij die ene snaar komt (het is de voorlaatste breedtesnaar bovenin het racket) aangezien de andere snaar in de weg zit en niet weg kan. Soms lastig.

pi_84224672
Ik weet exact wat je bedoelt, de Head prestige is een verdomd lastig racket om te bespannen, door die irritante tubing die eromheen zit. In het plaatje dat jij hebt bijgevoegd zie je nog gaatjes, ik geloof dat er bij de liquidmetal prestige, bijna geen gaatjes meer zichtbaar zijn, maar alleen een gleuf waarin je je snaar moet frotten.
  maandag 19 juli 2010 @ 10:56:47 #99
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_84226337
quote:
Op maandag 19 juli 2010 09:49 schreef magik7777 het volgende:
Ik weet exact wat je bedoelt, de Head prestige is een verdomd lastig racket om te bespannen, door die irritante tubing die eromheen zit. In het plaatje dat jij hebt bijgevoegd zie je nog gaatjes, ik geloof dat er bij de liquidmetal prestige, bijna geen gaatjes meer zichtbaar zijn, maar alleen een gleuf waarin je je snaar moet frotten.
Ik heb toevallig de LM Prestige
Ik weet niet helemaal zeker of het racket in het plaatje de LM Prestige (Tour) is, maar dat is wel waar ik op gezocht heb bij Google....

Er zitten in ieder geval wel gaatjes in, maar die zijn wel heel erg klein. Echt gaar
  donderdag 29 juli 2010 @ 23:14:28 #100
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_84647800
Vandaag met 22 kg gespeelt, echt wel het minimum hoor
pi_84654876
Ligt eraan wat je voorkeur is, en wat voor snaar je gebruikt.
Er zijn stiekem best veel mensen die spelen met een bespanning van een kilo of 10-15. Maar dan wel met een polyester snaar, want anders heb je echt een schepnet. En volgens mij zijn het niet bepaalt beginners die dat doen.
Met een multifilament, of een ander soort snaar waar meer rek op zit, zou ik inderdaad niet onder de 22 kilo gaan. Ik bespan mijn eigen rackets op een kilo of 23-23,5, maar na een uur of 10 tennis, zijn die echt wel teruggelopen tot een kilo of 21, ongeacht hoe goed je de snaar pre-stretched. Teveel kilo's zorg voor mij voor veel pijn aan mijn pols, heb een jaar ofzo lopen sukkelen met mijn pols.
  vrijdag 30 juli 2010 @ 12:23:45 #102
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_84661386
22kg, 23kg... :{

Wtf zijn jullie voor een mietjes man :P

Ik zet er 26 in en ik vind het soms al wat aan de lage kant.

Als je trouwens met een bespanning van 26kg echt last van je arm/pols krijgt, dan doe je volgens mij iets anders fout dan hoe je een racket bespant....
pi_84668171
Ben blij dat jij er zoveel verstand van hebt. Zeg me dan ook meteen wat ik fout doe, want mijn tennistrainer weet het niet.
Heb er vooral last van, als ik mijn forehand sla, en nou is het net die slag, waarvan mijn trainer zegt, dat ik daar niks meer aan hoef te wijzigen, omdat deze al goed is (en beter dan de zijne)
Boven de 25 kg krijg ik last van mijn oude polsblessure.

Je hebt het over mietjes, snowboarden is voor mensen die niet kunnen skien.
  vrijdag 30 juli 2010 @ 15:25:42 #104
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_84668902
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 15:09 schreef magik7777 het volgende:
Ben blij dat jij er zoveel verstand van hebt. Zeg me dan ook meteen wat ik fout doe, want mijn tennistrainer weet het niet.
Heb er vooral last van, als ik mijn forehand sla, en nou is het net die slag, waarvan mijn trainer zegt, dat ik daar niks meer aan hoef te wijzigen, omdat deze al goed is (en beter dan de zijne)
Boven de 25 kg krijg ik last van mijn oude polsblessure.

Je hebt het over mietjes, snowboarden is voor mensen die niet kunnen skien.
Maak je niet zo druk, het was maar een grapje. Daarom de :P

Ik kan moeilijk zeggen wat je fout doet als ik je nog nooit heb zien tennissen. Feit is dat in bijna alle gevallen van een normale bespanning (laten we zeggen 25kg) en een normaal racket het aan de techniek ligt.
Dat een trainer dan zegt dat het wel goed is, kan ik ook niets aan doen. Trainers zijn ook niet heilig.

Over het snowboard vs skiën verhaal ga ik niet in discussie. Dat is voor mietjes ;)
pi_84670333
Ik geloof echt wel dat mijn techniek niet perfect is, maar ik weet vrijwel zeker, dat als ie dat wel zou zijn, ik gewoon weer last van mijn pols zou krijgen, als ik mijn racket op 26 kg zou bespannen.
De blessure zelf is niet ontstaan door tennis, maar ik geloof niet dat tennis er echt bevordelijk voor is. En het is gewoon zo, hoe strakker mijn bespanning, hoe zwaarder mijn racket, en hoe stugger het racket, des te meer pijn het doet. Maar als je nou eenmaal verslingerd bent aan het spelletje, vertik je het ermee te stoppen. Ik tennis in totaal een jaar of 20 denk ik, waarvan de laatste 5 jaar met die blessure. Ik vind het frustrerend als mensen zeggen dat mijn techniek niet toereikend is, terwijl dat misschien wel zo is. Ik heb namelijk al van alles geprobeert, meer/minder spin, western/eastern grip, lange slag, korte slag, noem maar op. Het enige wat hielp was het aantal kilo's laten zakken.
  vrijdag 30 juli 2010 @ 16:13:00 #106
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_84670837
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 16:01 schreef magik7777 het volgende:
Ik geloof echt wel dat mijn techniek niet perfect is, maar ik weet vrijwel zeker, dat als ie dat wel zou zijn, ik gewoon weer last van mijn pols zou krijgen, als ik mijn racket op 26 kg zou bespannen.
De blessure zelf is niet ontstaan door tennis, maar ik geloof niet dat tennis er echt bevordelijk voor is. En het is gewoon zo, hoe strakker mijn bespanning, hoe zwaarder mijn racket, en hoe stugger het racket, des te meer pijn het doet. Maar als je nou eenmaal verslingerd bent aan het spelletje, vertik je het ermee te stoppen. Ik tennis in totaal een jaar of 20 denk ik, waarvan de laatste 5 jaar met die blessure. Ik vind het frustrerend als mensen zeggen dat mijn techniek niet toereikend is, terwijl dat misschien wel zo is. Ik heb namelijk al van alles geprobeert, meer/minder spin, western/eastern grip, lange slag, korte slag, noem maar op. Het enige wat hielp was het aantal kilo's laten zakken.
Ik heb trouwens nooit gezegd dat het per se door je techniek komt ;)
pi_84671014
Dan blijft er weinig over waar het wel; aan zou kunnen liggen....
  vrijdag 30 juli 2010 @ 18:11:14 #108
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_84674736
Babolat rackets staan er natuurlijk wel om bekend dat je er makkelijk blesures van kan krijgen, makkelijker dan andere rackets iig.
  vrijdag 30 juli 2010 @ 18:22:20 #109
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_84674970
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 18:11 schreef Outlined het volgende:
Babolat rackets staan er natuurlijk wel om bekend dat je er makkelijk blesures van kan krijgen, makkelijker dan andere rackets iig.
Is dat zo? Nog nooit eerder gehoord.

Hebben ze daar ook een gegronde reden voor?
  vrijdag 30 juli 2010 @ 18:23:57 #110
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_84675016
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 18:22 schreef Komakie het volgende:

[..]

Is dat zo? Nog nooit eerder gehoord.

Hebben ze daar ook een gegronde reden voor?
dingen zijn ontzettend stijf. Veel stijver dan een Head of Wilson
  vrijdag 30 juli 2010 @ 18:26:35 #111
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_84675072
Ik vraag me trouwens af of een open string pattern met 8 snaren door de brug wel dat verwachte spin effect geeft. De sweatspot is in dat geval namelijk nog even dense als bij een dense string pattern.
  zondag 1 augustus 2010 @ 16:01:52 #112
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_84739072
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 18:23 schreef Outlined het volgende:

[..]

dingen zijn ontzettend stijf. Veel stijver dan een Head of Wilson
Dat valt toch wel mee? Die Pure Drive (of hoe heet hij tegenwoordig) is niet zo heel stijf.
pi_84763021
De gemiddelde Babolat heeft een stijfheid van 65-70 RA, een Wilson zit gemiddeld zo rond de 60-65 RA. Hoe hoger de RA, des te stugger is het racket.
Tuurlijk zijn er rackets van babolat die minder stug zijn dan die van Wilson, maar over het algemeen zijn Babolat's stugger.
De Pure drive GT is 1 van de stugste rackets 70 RA, de Pure Drive Roddick GT zit zelfs op 72RA
Het is maar net wat je fijn vindt, de 1 zweert bij een stug racket, de ander heeft liever een wat armvriendelijk racket.
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 02:30:00 #114
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_84800657
Zo de jacht is gestart, Fischer is tennis-technisch gezien out of business maar ik ga toch nog proberen een paar van de M-Pro 98 (320 gram) te pakken zien te krijgen.

Ik heb hier in de 8 iemand eens mee kapot gespinned. Eerste set speelde ik met de versie van 295 gram. Pakte de set maar het ging nou niet echt denderend. Ik ging de 2e set met de 320 gram versie spelen. Die gast wordt helemaal gek, ik knalde alles tegen de bassline aan met veel spin. Die gast komt halverwege de 2e set naar het net om te vragen wat er gebeurd was, hij kon er gewoon niet meer tegen.

Wedstrijden daarna liep ik met de 320 gram versie te stuntelen, ik vermoed dat het er mee te maken had dat ik hem verkeerd vasthield. Ik was toen nog 8 en wist niet hoe je een racket vast moet houden. Ik speelde soms in de Edberg grip (extreem moeilijk tennissen) leerde ik achteraf. Soms hield ik hem wel goed. Wist ik veel. Het heeft daarna nog 2 jaar geduurd voordat ik gewenned was hem iets hoger vast te houden (in de goede grip). Helpt ook wel, als je hem laag vast houdt maai je makkelijk ballen uit.

[ Bericht 18% gewijzigd door Outlined op 03-08-2010 02:57:26 ]
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 06:59:06 #115
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_84801710
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 09:17 schreef magik7777 het volgende:
De gemiddelde Babolat heeft een stijfheid van 65-70 RA, een Wilson zit gemiddeld zo rond de 60-65 RA. Hoe hoger de RA, des te stugger is het racket.
Tuurlijk zijn er rackets van babolat die minder stug zijn dan die van Wilson, maar over het algemeen zijn Babolat's stugger.
De Pure drive GT is 1 van de stugste rackets 70 RA, de Pure Drive Roddick GT zit zelfs op 72RA
Het is maar net wat je fijn vindt, de 1 zweert bij een stug racket, de ander heeft liever een wat armvriendelijk racket.
Dan zijn ze best knap. Vriend van mij heeft de pure drives en die dingen voelen echt niet stug aan.
Ik heb een paar jaar geleden de pure control getest en die voelde ook niet bizar stijf aan.
Maar het kan dat dit met de huidige types anders is.

Gelukkig bepaalt het snarenpatroon ook redelijk het stugge gevoel. De PD heeft niet echt een dicht snarenpatroon. De PC wel. DIe voelt ook niet wat lekkerder aan voor mij.
pi_84801894
Idd, de stugheid van een racket staat los van de dichtheid van het snarenpatroon. Dus als je een iets stugger Babolat racket hebt, met een minder dense (16x19) snarenpatroon, dan kan het geheel minder stug aanvoelen, dan een Wilson of Head met een dense snarenpatroon. (18x20)
Ik heb een keer met het Fischer racket van mijn nichtje getennist (vraag me niet welk type was een 18x20 snarenpatroon, maar je voelde het racket zowat zwabberen als je een bal goed doorsloeg. Dat racket was zo flexibel, dat ik het totaal niet fijn vond tennissen.
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 09:08:25 #117
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_84802812
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 07:44 schreef magik7777 het volgende:
Idd, de stugheid van een racket staat los van de dichtheid van het snarenpatroon. Dus als je een iets stugger Babolat racket hebt, met een minder dense (16x19) snarenpatroon, dan kan het geheel minder stug aanvoelen, dan een Wilson of Head met een dense snarenpatroon. (18x20)
Ik heb een keer met het Fischer racket van mijn nichtje getennist (vraag me niet welk type was een 18x20 snarenpatroon, maar je voelde het racket zowat zwabberen als je een bal goed doorsloeg. Dat racket was zo flexibel, dat ik het totaal niet fijn vond tennissen.
Ach factoren die allemaal bepalen of een racket met veel controle tennist of juist minder :P

Flexibel is echt ruk om mee te tennissen. Een vriend van mij speelt met een oude Head. Zo'n huisvrouwen model :P
Als ik daar mee speel sla ik mijn service zo het park af. Zo weinig controle heb ik er mee.
Soms lijkt het me wel eens handig om een iets soepeler racket te hebben. Gewoon omdat ik tegenwoordig wat minder speel en daardoor mijn controle wel is afgenomen.
Maar als ik dan ga serveren gaat het voor geen meter. Gewoon omdat ik te hard sla :P
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 12:35:18 #118
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_84808212
Weet iemand welke snaren TennisDirect standaard in hun demo rackets stopt ?
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 12:44:43 #119
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_84808454
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 16:30 schreef magik7777 het volgende:

Wil net zeggen
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 13:34:07 #120
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_84810058
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 12:44 schreef Outlined het volgende:

[..]

Wil net zeggen
`

De vader van mijn vriendin speelde vorig jaar tegen iemand die iets van 15kg in zijn racket had zitten. Ik heb het probeerd, maar het slaat echt nergens op. Ik had er heel weinig controle mee en moest best aardig werken om een beetje vaart te krijgen.
Daarnaast klinkt het natuurlijk echt heel gek, zo'n doffe klap als je een bal slaat.
pi_84810985
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 12:35 schreef Outlined het volgende:
Weet iemand welke snaren TennisDirect standaard in hun demo rackets stopt ?
Geen idee, maar het zal niet het beste van het beste zijn, ik vermoed een polyester snaartje van 3 euro per setje ofzo. Waarom wil je het weten? Je zou het anders ook ff kunnen mailen aan hun.
pi_84811250
Over die te lage bespanningskilo's, hier een topic op het forum van tenniswarehouse

http://tt.tennis-warehouse.com/showthread.php?t=319527

Hier hebben ze het over 30lb of zelfs 20 lbs. (14 en 9 kilo), maar wel met poly's....
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 14:49:54 #123
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_84813115
Ik was even aan het zoeken op snaren spanning enzo. Toen kwam ik bij de website van Federer uit. Een vraag en antwoord die me gelijk op viel:

Vraag: Hey Roger, I've always wondered how many racquets you use in a normal tennis season.
Antwoord: I use around 60 frames and do around 600-700 restrings a year.

600-700 restrings :o
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 14:51:00 #124
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_84813160
laat hij doen he ;)

er was ook eens een interview met hem wanneer hij voor hety laatst zelf bespannen had, nou dat wist hij niet eens meer, sinds hij pro was werd het voor hem gedaan. Dokken voor een tenis hal in Swiss moest hij trouwens wel gewoon doen. Het zijn zwitsers he, integriteit staat daar boven aan.
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 14:51:13 #125
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_84813172
Over de snarenspanning:

Vraag: Which string(s) you are using and which string tension are you playing with?
Antwoord: I play with half synthetic strings and the other half Wilson gut strings. The tension depends on the surface, the balls as well as the temperature and thus varies between 24 and 28 kg.

weten we dat ook weer :)
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 14:56:23 #126
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_84813358
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 14:51 schreef Komakie het volgende:
Over de snarenspanning:

Vraag: Which string(s) you are using and which string tension are you playing with?
Antwoord: I play with half synthetic strings and the other half Wilson gut strings. The tension depends on the surface, the balls as well as the temperature and thus varies between 24 and 28 kg.

weten we dat ook weer :)
Qua racket en techniek is het bij Fed eigenlijk allemaal heel standaard en traditioneel. Geen 10 of 35 kg. geen rare eastern wetsern overgrip whatever. Gewoon normaal maar wel heel goed
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 14:58:40 #127
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_84813425
Deze kwam ik trouwens tegen op een website: Alle grote spelers en speelsters.

quote:
Latest Update: Australian Open 2010/ATP Masters Finals, November 2009

Mario Ancic Yonex RDS 002 Tour
Luxilon Big Banger Original 62lbs

Marcos Baghdatis Tecnifibre T-Flash 315 Speedflex
Tecnifibre X-One BiPhase 46/51lbs

Tomas Berdych Head YouTek Radical MP
Luxilon Big Banger Alu Power 55lbs

James Blake Wilson Six.One Tour BLX
Luxilon Big Banger Alu Power 68lbs

Bob Bryan Prince EXO3 Ignite Team
Luxilon Big Banger Alu Power Rough 49/53lbs

Mike Bryan Prince EXO3 Ignite Team
Luxilon Big Banger Alu Power Rough 50/53lbs

Guillermo Canas Wilson nPro nCode
Wilson Enduro Tour 55lbs

Jennifer Capriati Prince Tour Diablo
Babolat VS Touch/Luxilon Big Banger Alu Power 51/48lbs

Juan-Ignacio Chela Babolat Pure Storm Team
Tecnifibre Spinfire Maxi Power 58lbs

Marin Cilic Head YouTek Radical MP
Babolat VS Touch 58lbs

Kim Clijsters Babolat Pure Drive Team
Babolat VS Touch 58lbs

Guillermo Coria Head Microgel Radical
Toalson Cyber Blade Tour 52lbs

Lindsay Davenport Wilson [K]Tour
Wilson Natural Gut 63/64lbs

Nikolay Davydenko Prince Ozone Tour
Polystar Energy 55/53lbs

Juan Martin del Potro Wilson Pro Tour BLX
Luxilon Big Banger Alu Power 62lbs

Novak Djokovic Head YouTek Speed Pro
Wilson Natural Gut/Luxilon Big Banger Alu Power Rough 55/52lbs

Elena Dementieva Yonex RDiS 100 Mid Plus
Luxilon Big Banger Alu Power 52/48lbs

Roger Federer Wilson Six.One Tour BLX
Wilson Natural Gut/Luxilon Big Banger Alu Power Rough 55/52lbs

David Ferrer Prince Ozone Tour
Luxilon Big Banger Original 51lbs

Juan Carlos Ferrero Prince Ozone Tour
Luxilon Big Banger Original 53/51lbs

Richard Gasquet Head Microgel Extreme Pro
Luxilon Big Banger Alu Power 58lbs

Gaston Gaudio Wilson nSix-One 95
Toalson Cyber Blade Tour 59.5lbs

Robby Ginepri Babolat Pure Storm Team
Babolat Pro Hurricane/Babolat VS Team 64lbs

Fernando Gonzalez Babolat Pure Storm Team
Babolat Pro Hurricane 60lbs

Sebastien Grosjean Head Microgel Prestige Mid
Babolat VS Touch 51lbs

Tommy Haas Head YouTek Prestige Pro
Luxilon Big Banger Alu Power 75lbs

Daniela Hantuchova Prince Ozone 7
Babolat VS Touch 58lbs

Justine Henin Wilson Tour BLX
Babolat VS Touch 59.5lbs

Tim Henman Slazenger NX One
Luxilon Big Banger TiMo/Babolat VS Team 62lbs

Lleyton Hewitt Yonex RDiS 100
Babolat VS Team/Luxilon Big Banger Alu Power 56lbs

Martina Hingis Yonex RQS-11
Yonex Polyester/Babolat VS Team 49/44lbs

Dominik Hrbaty Fischer Pro No One
Kirschbaum Touch Turbo 63lbs

John Isner Prince O3 White
Tecnifibre Pro RedCode 62lbs

Ana Ivanovic Yonex RQiS 1 Tour XL
Luxilon Big Banger Alu Power 54lbs

Jelena Jankovic Prince O3 Speedport Pro White
Luxilon Big Banger Alu Power/Prince Natural Gut 64lbs

Joachim Johansson Yonex RDS 001 Mid Plus
Luxilon Big Banger Alu Power/Babolat VS Touch 67lbs

Stefan Koubek Wilson nSix-One 95
Isospeed Professional 62lbs

Gustavo Kuerten Head Liquidmetal Prestige Mid
Luxilon Big Banger Alu Power 56lbs

Svetlana Kuznetsova Head Extreme Pro
Luxilon Big Banger Alu Power 57/55lbs

Ivan Ljubicic Head Microgel Prestige
Babolat Pro Hurricane 63lbs

Paul-Henri Mathieu Wilson [K]Blade 98
Luxilon Big Banger Alu Power 62lbs

Amélie Mauresmo Head Microgel Radical MP
Babolat VS Touch 54lbs

Jürgen Melzer Dunlop 4D 300 Tour
Isospeed Professional 75lbs

Gaël Monfils Prince EXO3 Rebel
Luxilon Big Banger Alu Power 57/55lbs

Carlos Moya Babolat Pure Drive Team
Luxilon Big Banger Original 60lbs

Andy Murray Head YouTek Radical Pro
Babolat VS Team/Luxilon Big Banger Alu Power Rough 62lbs

Anastasia Myskina Head Liquidmetal Instinct Tour
Luxilon Big Banger Timo 56/52lbs

Rafael Nadal Babolat AeroPro Drive GT
Babolat RPM Blast 55lbs

David Nalbandian Yonex RDiS 100
Luxilon Big Banger Original 64lbs

Jiri Novak Völkl Tour 10 Mid Plus
Luxilon Big Banger Alu Power 64/62lbs

Flavia Pennetta Wilson [K]Blade 98
Wilson Natural Gut 63lbs

Nadia Petrova Babolat AeroStorm
Luxilon Monotec Supersense 62lbs

Mark Philippoussis Head i.Prestige
Babolat VS Team 75lbs

Mary Pierce Yonex RD Ti-80
Luxilon Big Banger TiMo 65lbs

Tommy Robredo Dunlop 4D 300
Luxilon Big Banger Original 52lbs

Andy Roddick Babolat Pure Drive Roddick
Babolat Pro Hurricane Tour/Babolat VS Team 73/61lbs

Greg Rusedski Dunlop Aerogel 200
Babolat VS Team 48lbs

Marat Safin Head Microgel Prestige Mid
Luxilon Big Banger Alu Power 60lbs

Dinara Safina Babolat AeroStorm
Babolat Pro Hurricane 68/64lbs

Fabrice Santoro Head Flexpoint Radical Tour
Tecnifibre X-One Biphase 60lbs

Patty Schnyder Head Liquidmetal Prestige Mid
Kirschbaum Touch Turbo 57lbs

Maria Sharapova Prince EXO3 Black
Luxilon M2/Prince Natural Gut 62lbs

Robin Soderling Head YouTek Radical MP
Luxilon Big Banger Alu Power 56lbs

Paradorn Srichaphan Yonex Ultimum RD Ti-80
Luxilon Big Banger Alu Power/Babolat VS Touch 64lbs

Radek Stepanek Bosworth Custom
Pacific Prime Gut 55/53lbs

Paulo Suarez Prince O3 Tour
Prince Tournament Nylon 65lbs

Janko Tipsarevic Tecnifibre T-Fight 325 VO2 Max
Tecnifibre BlackCode 57/55lbs

Jo-Wilfrid Babolat AeroPro Drive GT
Babolat RPM Blast 62/59.5lbs

Nicole Vaidisova Yonex RDiS 100
Luxilon Big Banger Ace (Tension Not Available)

Kristof Vliegen Tecnifibre T-Fight 325 VO2 Max XL
Tecnifibre BlackCode 44/38.5lbs

Serena Williams Wilson [K]Blade Team
Wilson Natural Gut 65/68lbs

Venus Williams Wilson [K]Blade Team
Wilson Natural Gut 68lbs

Caroline Wozniacki Babolat AeroPro Drive GT
Babolat VS Team Natural Gut 58lbs

Vera Zvonereva Prince EXO3 Black
Gamma Live Wire Professional 53/55lbs
Venus Williams is trouwens wel bizar voor een dame :o
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 14:59:04 #128
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_84813436
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 14:56 schreef Outlined het volgende:

[..]

Qua racket en techniek is het bij Fed eigenlijk allemaal heel standaard en traditioneel. Geen 10 of 35 kg. geen rare eastern wetsern overgrip whatever. Gewoon normaal maar wel heel goed
Eigenlijk precies "zoals het hoort"
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 15:03:09 #129
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_84813591
Tommy Haas, Mark Philippoussis en Jurgen Melzer 75lbs = 37.5kg :o
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 15:04:46 #130
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_84813662
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 15:03 schreef Komakie het volgende:
Tommy Haas, Mark Philippoussis en Jurgen Melzer 75lbs = 37.5kg :o
Zo'n snaar kan dus, zonder dat je er mee speelt of gespeelt hebt, spontaan knappen. Tommy werd er wel eens wakker van.
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 15:06:37 #131
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_84813731
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 15:04 schreef Outlined het volgende:

[..]

Zo'n snaar kan dus, zonder dat je er mee speelt of gespeelt hebt, spontaan knappen. Tommy werd er wel eens wakker van.
Het is ook wel bizar strak :D

Je ziet wel dat zo goed als elke speler wel boven de 25kg zit.
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 15:12:50 #132
125987 KhaZ
Alfa Romeo
pi_84813960
tvp, leuk :)
The styling. And the howl from its V6 engine. In a tunnel, at 4000rpm, it was more sonorous than any music.
It was like having your soul licked by angels.
pi_84817490
75 lbs is ongeveer 34 kg. Is nog behoorlijk. 1 lbs is als ik me niet vergis 454 gram.
Dus iedereen onder de 54 lbs, tennist met minder dan 25 kg.
Moet je voor de gein eens opzoeken met hoeveel kg. Filippo Volandri tennist. Het is geen hoogvlieger, maar wel een ATP speler
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 16:38:52 #134
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_84817755
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 16:33 schreef magik7777 het volgende:
75 lbs is ongeveer 34 kg. Is nog behoorlijk. 1 lbs is als ik me niet vergis 454 gram.
Dus iedereen onder de 54 lbs, tennist met minder dan 25 kg.
Moet je voor de gein eens opzoeken met hoeveel kg. Filippo Volandri tennist. Het is geen hoogvlieger, maar wel een ATP speler
Heel weinig wat ik begrepen heb.

Tja het is maar wat je fijn vindt.
(bijna) Iedereen die een beetje hard serveert speelt met veel kilo's. De rest wat minder.
pi_84818179
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 14:56 schreef Outlined het volgende:

[..]

Ik dacht echt dat het racket van Federer, net als het racket van Sampras toendertijd, op maat word gemaakt. Dus Federer zou een blad van 85 sq. inch hebben.
Heb ooit een stukje bij Holland sport gezien, met John van Lottum op de massagetfafel, en hij verklaarde dat zijn rackets al meer dan 10 jaar oud waren, en elk jaar een nieuwe paintjob kregen van de fabrikant, en dat dat bij heel veel pro spelers gebeurde.
pi_84818293
Greg Rusedski 48 lbs???? Dat is 21,7 kg.... wtf???
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 23:19:17 #137
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_84834781
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 16:47 schreef magik7777 het volgende:

[..]

Ik dacht echt dat het racket van Federer, net als het racket van Sampras toendertijd, op maat word gemaakt. Dus Federer zou een blad van 85 sq. inch hebben.
Heb ooit een stukje bij Holland sport gezien, met John van Lottum op de massagetfafel, en hij verklaarde dat zijn rackets al meer dan 10 jaar oud waren, en elk jaar een nieuwe paintjob kregen van de fabrikant, en dat dat bij heel veel pro spelers gebeurde.
Klopt.

Een paar jaar geleden was het zo dat bijna iedereen met de Head Prestige speelde (die helemaal rode. De eerste geloof ik) en er elke keer een kleurtje overheen ging als ze een ander merk vertegenwoordigden.

Ik weet niet of dit nog steeds zo is. Elk merk maakt goede rackets natuurlijk dus ik zou de reden niet snappen. Ik snap wel dat je altijd met de lekkerste rackets wilt spelen dus als Federer een dik contract met Wilson heeft maar een Head speelt lekkerder zullen ze het wel zo oplossen denk ik.
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 23:23:27 #138
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_84834960
Waar djoko mee speelt kan je gewoon in de winkel kopen: 335 gram. In veel andere gevalen is het een paint job. Algemeen bekend: fabrikanten zeggen ook nooit "dit is het racket van speler XYZ" omdat ze dan zouden liegen.
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 23:26:04 #139
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_84835070
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 23:23 schreef Outlined het volgende:
Waar djoko mee speelt kan je gewoon in de winkel kopen: 335 gram. In veel andere gevalen is het een paint job. Algemeen bekend: fabrikanten zeggen ook nooit "dit is het racket van speler XYZ" omdat ze dan zouden liegen.
Bij tennisplanet zeggen ze het wel. Daar staat bij verschillende rackets welke speler er mee zou spelen. Tenminste, dat was een paar jaar geleden zo.
Maar weten zij veel of het klopt?
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 23:38:13 #140
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_84835575
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 23:26 schreef Komakie het volgende:

[..]

Bij tennisplanet zeggen ze het wel. Daar staat bij verschillende rackets welke speler er mee zou spelen. Tenminste, dat was een paar jaar geleden zo.
Maar weten zij veel of het klopt?
Je hebt gelijk, bij de Babolat Aero Pro Drive GT staat NAdal. Maar ik dnek niet dat nadal met een stick speelt van 300 gram of hij moet enorm veel lead tape gebruiken.

Ook zo leuk: Head liegt over de grote van het blad. Standaard mag je er bij Head 3 square inch van af trekken. Prestige 98 square inch. Dacht het niet, hij is 95, leg maar naast een Wilson die 95 is.
  woensdag 4 augustus 2010 @ 02:26:34 #141
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_84840289
Van Head, lijkt me mooi hoor
quote:
UltraTour

Features:
- Uniquely refined co-polyester string
- Specially soft modecular crystal construction
- Combination of resins and fibers

Benefits:
- The Touring Pro string
- Co-polyester mix for softer, more elastic feel
- Extremely durable, even in thin gauges
- Perfect string for hard-hitting baseliners

Length: 12 m / 200 m
Gauge: 1.20 mm, 1.27 mm
Colors: blue, silver
  woensdag 4 augustus 2010 @ 08:33:55 #142
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_84841986
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 23:38 schreef Outlined het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, bij de Babolat Aero Pro Drive GT staat NAdal. Maar ik dnek niet dat nadal met een stick speelt van 300 gram of hij moet enorm veel lead tape gebruiken.

Ook zo leuk: Head liegt over de grote van het blad. Standaard mag je er bij Head 3 square inch van af trekken. Prestige 98 square inch. Dacht het niet, hij is 95, leg maar naast een Wilson die 95 is.
Of die van Wilson is te groot ;)

Er stond bij Agassi (en bij Murray) ook dat hij met de Radical speelt. Sterker nog, de Head Radical is geintroduceerd als hèt racket van Agassi. Daarom verkocht hij op een gegeven moment ook zo goed.

Zo blijft het altijd de vraag waar een topper mee speelt. Ferrero die toen van een oversized Prince naar een midsize Head (Radical geloof ik) ging en nu weer terug is bij Prince met een blad van 100sq.
Daar geloof ik ook niet zo in....
  woensdag 4 augustus 2010 @ 11:40:04 #143
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_84846039
Nou ja, het zou best eens de moeite waard zijn als een natuurkundige eens wat onderzoek naar rackets deed. Dus de bladgrotes opmeten, testen of een demper echt werkt (ik zeg van niet). Dat soort dingen.
  woensdag 4 augustus 2010 @ 11:43:07 #144
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_84846156
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 11:40 schreef Outlined het volgende:
Nou ja, het zou best eens de moeite waard zijn als een natuurkundige eens wat onderzoek naar rackets deed. Dus de bladgrotes opmeten, testen of een demper echt werkt (ik zeg van niet). Dat soort dingen.
Een demper werkt niet.
Het effect is zo minimaal dat het weinig zin heeft. Alleen voor het geluidseffect. Zeker die kleine ronde dingen doen echt helemaal niets. Die geldempertjes doen nog wel iets, maar het is ook minimaal.
  woensdag 4 augustus 2010 @ 11:44:31 #145
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_84846189
Dat denk ik dus ook maar het zou leuk zijn om dat in een wetenschappelijke publicatie te zien.
pi_84846856
Heb meerdere eindeloze discussies gehad met vooral oudere collega tennissers of een demper wel of geen nut zou hebben. Ze zouden het voelen, en horen.
Ik zei, als je een bal perfect in je sweetspot raakt, trilt je racket niet, en heb je dus niks aan je demper (alleen qua geluid)
Als je een bal niet in je sweetspot raakt, trilt je racket wel, en of je nou wel of geen demper in je racket hebt, die demper houdt die trilling echt niet tegen, ook omdat het een vast onderdeel van je snaren uitmaakt.

Ikzelf heb geen "echte" demper, maar een PTT stiek, in mijn snaren geknoopt. Gewoon puur voor het geluid, en de verbaasde blik van veel van mijn tegenstanders.
  woensdag 4 augustus 2010 @ 12:17:40 #147
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_84847220
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 12:04 schreef magik7777 het volgende:
Heb meerdere eindeloze discussies gehad met vooral oudere collega tennissers of een demper wel of geen nut zou hebben. Ze zouden het voelen, en horen.
Ik zei, als je een bal perfect in je sweetspot raakt, trilt je racket niet, en heb je dus niks aan je demper (alleen qua geluid)
Als je een bal niet in je sweetspot raakt, trilt je racket wel, en of je nou wel of geen demper in je racket hebt, die demper houdt die trilling echt niet tegen, ook omdat het een vast onderdeel van je snaren uitmaakt.

Ikzelf heb geen "echte" demper, maar een PTT stiek, in mijn snaren geknoopt. Gewoon puur voor het geluid, en de verbaasde blik van veel van mijn tegenstanders.
Agassi kopieerder :P

Maar je hebt redelijk gelijk over het sweetspot verhaal. Je racket trilt natuurlijk wel als je de bal raakt, maar het is wel minder dan wanneer je hem niet in de sweetspot raakt. ;)
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 04:21:43 #148
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_84966642
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 04:22:23 #149
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_84966648
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 04:28:02 #150
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_84966691
PNG's heb ik van de message board van Tennis-Warehouse. Komt van de bespanners van Roland Garros als ik me niet vergis.

Federer staat er niet op, zou er mee te maken kunnen hebben dat hij zijn eigen bespanners had/heeft.

Denk dat het voor ons amateurs vooral interessant is om te kijken waar de vrouwen mee spelen.
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 04:33:12 #151
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_84966736
- ik maak er een apart topic van -
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 08:47:23 #152
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_84967325
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 04:33 schreef Outlined het volgende:
- ik maak er een apart topic van -
En daar al een tvp geplaatst :P
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 15:30:19 #153
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_84976080
  woensdag 25 augustus 2010 @ 02:49:53 #154
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_85675726
Heeft iemand hier wel eens van Penta snaren gehoord. Ik had namelijk een oogje laten vallen op de Penta Multi Fibre. Een armvriendelijke snaar. Kan echter nergens enige info over ze vinden. Hebben niet eens een eigen website.
  woensdag 25 augustus 2010 @ 13:01:13 #155
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_85685050
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 02:49 schreef Outlined het volgende:
Heeft iemand hier wel eens van Penta snaren gehoord. Ik had namelijk een oogje laten vallen op de Penta Multi Fibre. Een armvriendelijke snaar. Kan echter nergens enige info over ze vinden. Hebben niet eens een eigen website.
Nog nooit van gehoord :X
pi_85685292
Ik laat de winkel ze gewoon altijd opnieuw bespannen... Zelf sla ik 1 per jaar kapot.
  woensdag 25 augustus 2010 @ 13:17:28 #157
202930 Salamando
Altijd sarcastisch
pi_85685771
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 13:07 schreef honkeytonk het volgende:
Ik laat de winkel ze gewoon altijd opnieuw bespannen... Zelf sla ik 1 per jaar kapot.
Hoeveel speel je dan?
pi_85702680
Das Typisch he, bij ons op de vereniging ook zo iemand, speelt met een Wilson Six one, zo eentje van dik 330 gram, tennist 10 toernooien of meer per jaar, voorjaar en najaarscompetitie, en nog een aantal keer vrij tennis in de week.
Speelt met een multifilament snaar die ik in 10 uur helemaal naar de klote mep. Die gast is een hele goede 5, zeg maar gerust 4, Slaat gemiddeld hard, met een klein beetje spin en slice.
Als hij 1 bespanning per jaar kapot slaat, is het veel.
Sommige mensen hebben dat...heel appart
pi_85703106
Ik ken die Penta multifibre alleen van naam, heb hem nooit gebruikt, of mee bespannen.
Penta staat een beetje bekend als een allround snaarfabrikant, die zeer prijsvriendelijke snaren op de markt brengen.
Mijn ervaring met Penta, heb ik niet, mijn ervaring met andere "budget" snaren, erg wisselend. Van tevreden, alleen jammer dat ze niet duurzaam zijn, tot eruit knippen die rotzooi.
Soms kom je een juweeltje tegen.
Ik was zelf onder de indruk van de Toalson Asterisk.
  woensdag 25 augustus 2010 @ 21:19:36 #160
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_85704764
Dan gok ik dat Penta een OEM supplier (maakt in opdracht van andere merken) is.

Schijnt ProKennex ondertussen ook te zijn maar dan m.b.t. rackets.

[ Bericht 3% gewijzigd door Outlined op 25-08-2010 22:33:25 ]
  donderdag 26 augustus 2010 @ 10:44:33 #161
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_85721383
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 20:28 schreef magik7777 het volgende:
Das Typisch he, bij ons op de vereniging ook zo iemand, speelt met een Wilson Six one, zo eentje van dik 330 gram, tennist 10 toernooien of meer per jaar, voorjaar en najaarscompetitie, en nog een aantal keer vrij tennis in de week.
Speelt met een multifilament snaar die ik in 10 uur helemaal naar de klote mep. Die gast is een hele goede 5, zeg maar gerust 4, Slaat gemiddeld hard, met een klein beetje spin en slice.
Als hij 1 bespanning per jaar kapot slaat, is het veel.
Sommige mensen hebben dat...heel appart
Mensen die met heel veel spin slaan spelen vaker net iets lager. Vanaf speelsterkte 4 wordt dat over het algemeen net iets meer gedoseerd. Je ziet ook maar weinig mensen in de 4/3 of hoger met een extreme westerngrip spelen. Meestal zijn ze dan al terug gegaan naar semi-western. Mede ook omdat ze anders niet genoeg vaart in de bal kunnen krijgen.

Goed voorbeeld is dat mijn schoonvader waarvan ik zijn racket dit seizoen al vaker heb bespannen dan die van mezelf. Hij is 7 en slaat met heel veel spin. Ik ben 5/4 en sla met veel minder spin. Hij gebruikt wel een andere snaar, maar wel 1 die volgens de verschillende statistieken sterker is dan die van mij. Doordat hij met veel meer spin slaat gaat bij veel sneller stuk.

Later gaat dat natuurlijk ook niet echt meer op als je zo hard gaat slaan dat je hetzelfde probleem krijgt, maar het is wel iets wat ik vaak signaleer.

Ik heb een jongen in mijn team zitten die echt nooit een bespanning kapot slaat, maar hij is wel 4 :D
pi_85867468
Eerste racket bespannen :) Ik denk dat ik alleen iets teveel kilo's opgegooid hebt maargoed ;)

Vraagje!

Iemand ervaring met Toalson of Penta snaren? Ik zie een leuke aanbieding op tennisdirect vandaar. Is het rotzooi of toch een prima kwaliteit?

Alvast bedankt
pi_85867872
Toalson heb ik ervaring mee, heb mijn vorige rackets (babolat aero pro drive) bespannen met de Toalson Ichiban (bijna niet meer leverbaar) en die beviel me prima, lekker snaartje.
Heb mijn eigen rackets, en die van mijn teamgenoot, meerdermalen bespannen met de Toalson Asterisk, en ook die snaar beviel prima, levensduur viel iets tegen, maar comfort, gevoel, en grip op de bal was super.

Als je voor je gevoel je racket iets te strak bespannen hebt, kun je je racket ff plat op de grond leggen, en met je gewicht op de snaren gaan staan. Scheelt weer een beetje.
pi_85868897
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 12:29 schreef magik7777 het volgende:
Toalson heb ik ervaring mee, heb mijn vorige rackets (babolat aero pro drive) bespannen met de Toalson Ichiban (bijna niet meer leverbaar) en die beviel me prima, lekker snaartje.
Heb mijn eigen rackets, en die van mijn teamgenoot, meerdermalen bespannen met de Toalson Asterisk, en ook die snaar beviel prima, levensduur viel iets tegen, maar comfort, gevoel, en grip op de bal was super.

Als je voor je gevoel je racket iets te strak bespannen hebt, kun je je racket ff plat op de grond leggen, en met je gewicht op de snaren gaan staan. Scheelt weer een beetje.
Dank Magik7777
pi_85868949
Hoe lang heb je er trouwens over gedaan?
pi_85869297
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 13:02 schreef magik7777 het volgende:
Hoe lang heb je er trouwens over gedaan?
Wil je het echt weten :')

Te lang :P, maar ik snapte de methode niet. Nu is het allemaal duidelijk. Het vervelendste vind ik nog dat de lengte snaar halverwege in de weg zit voor de breedte snaar. Die moet je dan nog even wegduwen om bij het volgende gat te komen... Voor de rest is alles duidelijk en ga ik deze week ook nog een 2de racket bespannen :)
pi_85870320
Mijn eerste duurt ook 4 keer langer, als dat ik er nu over doe.
Je moet idd ff de slag te pakken krijgen.
Voor het rijgen, zorgen dat je snaar schuin is afgeknipt, dan kun je hem makkelijker doorrijgen. En met de breedte snaar altijd 1 snaar vooruit werken. Dus je rijgt eerst de twee eerste breedtesnaren erin, en trekt dan de eerste aan, dan rijg je de 3e in, en trek je de 2e aan, dan de 4e in rijgen, en de 3 aantrekken. enz enz.
pi_85870641
Oke dat ga ik de volgende keer proberen.

Hoe zit het met het verlies van kilo's wanneer je alles met een hefboom machine doet. Is die toch nog 100% nauwkeurig of verlies je achter de komma toch nog wat? ( wanneer de machine nog gewoon nieuw is ).
pi_85871893
Geen enkele machine is 100% accuraat. Ook die hele dure niet.
Hefboom is redelijk nauwkeurig, Ikzelf heb ook een hefboommachine, maar controleer deze regelmatig, of deze de daadwerkelijke kilo's ook trekt.
Je bespanapparaat dient horizontaal te staan. Vaak zie je indicatie pijltje, waartussen je moet blijven, wanneer je de snaar aantrekt. De hefboom dient dus zo horizontaal mogelijk te staan op het moment dat je je klemmen vastzet.
Afwijking heb je dus altijd, en is afhankelijk van zoveel dingen.
1 Tip, als je bespant met snaren met veel rek, wacht met het vastzetten van je klem, tot het gewicht volledig uitgezakt is, en trek de snaar even van links naar rechts, zodat de overgebleven rek er zo veel mogelijk uit is.
  maandag 30 augustus 2010 @ 14:28:39 #170
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_85871967
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 12:29 schreef magik7777 het volgende:

Niet op een randje leggen ofzo, anders breekt je racket in 2en ;)
pi_85985471
Probleem:

Racket 2, Alles ging super :) Laatste knoop... Ik moet eerst nog door het kleine gaatje om vervolgens de eindknoop bij een groot gat te fixen. Ik kom voor geen MILIMETER.. in dat kleine gaatje. ( andere snaar zit in de weg voor dat gat ) Ik heb al teveel geprobeerd, zodat de andere snaar al aangetast is... Is er nog een andere oplossing die niet 100% correct is? Of ben ik gewoon het haasje :P
  donderdag 2 september 2010 @ 15:25:32 #172
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_85987095
Dat is inderdaad ruk. Heb ik ook wel eens.
Met een stanleymesje de snaar die je er doorheen wilt trekken splijten al geprobeerd? Zo doe ik het meestal.
pi_85989450
quote:
Op donderdag 2 september 2010 15:25 schreef Komakie het volgende:
Dat is inderdaad ruk. Heb ik ook wel eens.
Met een stanleymesje de snaar die je er doorheen wilt trekken splijten al geprobeerd? Zo doe ik het meestal.
Victory is mine!

Jezus, messen, hamers, van alles en nog wat, maar hij is er doorheen >:)
pi_85995533
quote:
Op donderdag 2 september 2010 16:35 schreef Drassss het volgende:

[..]

Victory is mine!

Jezus, messen, hamers, van alles en nog wat, maar hij is er doorheen >:)
Frustrerend hè??
pi_86011736
Tip voor de volgende keer

Priem incl. omhulsel door het gat heen duwen (voorzichtig welliswaar) dan de priem eruit trekken, en je snaar door het holle omhulsel heen voeren.
Kost een Euro of 10, maar bespaart je een hoop frustratie
pi_86011883
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 08:56 schreef magik7777 het volgende:
Tip voor de volgende keer

[ afbeelding ]

Priem incl. omhulsel door het gat heen duwen (voorzichtig welliswaar) dan de priem eruit trekken, en je snaar door het holle omhulsel heen voeren.
Kost een Euro of 10, maar bespaart je een hoop frustratie
Dank!
pi_86017982
was een leuk stukkie om te lezen...
  vrijdag 3 september 2010 @ 12:51:54 #179
202930 Salamando
Altijd sarcastisch
pi_86018311
Leuk werk ook, hele dag tennis kijken en bespannen ;) :P
  vrijdag 3 september 2010 @ 13:18:44 #180
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_86019467
quote:
13min om een racket te bespannen. :o
pi_86019608
Das inderdaad heel snel, ik doe er 2 keer zo lang over, als ik het snel doe, maar dan wel volledig handmatig.
pi_86572285
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 16:58 schreef magik7777 het volgende:
Eerlijk gezegd geloof ik hier niet zo in en al zou er sprake van zijn, dan zal het verschil in spin tussen het ene of andere gewicht heel minimaal zijn. Uiteindelijk komt het slaan van spin simpelweg neer op de manier waarop je de bal slaat. Borstel je tegen de bal omhoog dan ontstaat er spin, sla je vlak tegen de bal, dan ontstaat er amper spin. Simple as that imo.
pi_86704751
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 15:59 schreef JonkersR het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd geloof ik hier niet zo in en al zou er sprake van zijn, dan zal het verschil in spin tussen het ene of andere gewicht heel minimaal zijn. Uiteindelijk komt het slaan van spin simpelweg neer op de manier waarop je de bal slaat. Borstel je tegen de bal omhoog dan ontstaat er spin, sla je vlak tegen de bal, dan ontstaat er amper spin. Simple as that imo.
ik heb ook nooit gezegd dat het een gigantisch verschil zou maken. maar als je je racket 2kg minder strak bespant, bevordert dat wel degelijk de spinpotentie.
Om een bal met spin te KUNNEN slaan, dient het moment van impact zo lang mogelijk te zijn. dat krijg je door het inveren van de de bal, en het inveren van de bespanning. Een zachte bal, is ook makkelijker te manipuleren met spin, dan een bal die niet meegeeft.
Tuurlijk moet de techniek van je slag ook goed zijn, daar begint het allemaal mee.
  woensdag 22 september 2010 @ 12:05:08 #184
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_86706168
Het komt er op neer dat je iets meer armversnelling moet hebben om de bal zo lang mogelijk op het racket te hebben en hem dus zo veel mogelijk spin mee te geven. Het gaat er uiteindelijk om dat de bal zo veel mogelijk oppervlakte van je racket ziet. Dan kun je hem immers het meeste spin meegeven. Dat kun je doen door meer armversnelling. Daarnaast heb je die armversnelling nodig om de bal te laten draaien. Als je de bal snelheid wilt meegeven, moet je harder slaan. Dat is logisch. Als je dus een bal sneller wilt laten draaien moet je er sneller langs slaan.
Uiteindelijk: hoe meer armversnelling, hoe meer spin.

Een iets zachtere bespanning maakt het ietsie pietsie makkelijker, omdat je iets meer grip hebt op de bal, maar het is de armversnelling (uitgaande van een juiste techniek natuurlijk) die de hoeveelheid spin geeft.
pi_87501366
Ik speel nu al een tijdje met de Tecnifibre black code. Is een erg fijne snaar, heeft niet veel spanningsverlies, en is voor een polyester snaar, relatief comfortabel.
Niet te strak bespannen, en lekker knallen. Omstanders zeggen dat het lijkt alsof je een geweer afschiet als je lekker staat door te slaan.
pi_88026008
Ik speel zelf met een Wilson Six One 95 BLX en bespan hem met een MSV Hepta Twist 1.20 op 28,5 kilo.

De MSV Hepta - Twist is een gedraaide zevenkantige Co. -Polyester snaar en komt uit de MSV Focus - Hex familie.
Met deze snaar kun je gigantisch veel spin spelen.

Deze snaar is ook zeer geschikt als lengte snaar in een hybride bespanning. Als breedtesnaar wordt hierbij dan de multifilamentsnaar MSV Soft-Control aanbevolen.

Dikte: 1.15, 1.20, 1.25 of 1.30 mm

Prijs: ¤ 75,00 per rol 200 meter

Tip: deze snaar 3 kilo minder hard bespannen dan een synthetische snaar.
De reden hiervan is dat deze snaren dan het zelfde balgevoel (elasticiteit) geven als een synthetische snaar.

Ik bespan met een Pro's Pro TX500N en doe een racket in een half uur tot drie kwartier (als ik het type racket voor het eerst bespan). Ik bespan mijn eigen rackets en ook voor wat leden van onze vereniging.

Wat ik heel interessant vind zijn de instructie-filmpjes op Youtube: http://www.youtube.com/yulitle

Op 13 november ga ik naar de Stringway bespanhappening, ik weet niet of er nog plek is als er interesse is hier, maar je kan even kijken op: http://www.sportinngerrit(...)appening-Eemnes-.asp

Ik ben benieuwd naar al jullie ervaringen hier.

Groeten,
Dennis
Schiedam
pi_88242840
Mailtje van Gerritsen heb ik zelf ook gehad, met die bespanhappening. Ik ben helaas verhinderd.
Ikzelf heb de MSV focus Hex 1 keer in mijn racket gehad, 6 kantige comfortabele polyestersnaar, en beviel me goed, maar raakte een keer een bal te hoog in mijn racket, en terwijl het gros van de polysetersnaren daar wel tegen kan, brak de MSV snaar. Misschien dat ik in de toekomst nog wel eens een aantal MSV snaren wil proberen, maar tot op heden, bevalt de Tecnifibre me prima.
  dinsdag 9 november 2010 @ 04:57:40 #188
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_88503361
van het TW forum:

quote:
Sales have dropped dramatically in recent years with rackets having an 18x20 pattern. Many reasons for this, but the biggest reason is polyester string. Pros found out long ago that poly in a 16x19 pattern gives you the control of a tight pattern with more power and spin. No real reason to play with 18x20 anymore. Plus I would never encourage anyone to play with a full poly in a 18x20 pattern. Tough on the arm.

....fans want to use what their favorite player is using, Nadal, Fed and Roddick...young pros are now growing up with 16x19 and will use that exclusively...
pi_97196164
Hallo allemaal,
Nieuw op dit forum! En las een heel aantal dingen over bespanmachines en technieken. Ben zelf ook van plan mijn eigen rackets te gaan bespannen. Ik heb gelezen dat een 2 punts inklemming van het racket zorgt voor minder spanning in het frame, maar de meeste bespanmachines die ik zie (ook duurdere) hebben een 6 punts inklemming. Weet iemand waarom dit is?
Ik twijfel tussen TYGER StringProfi-52 en de pro's pro pilot. Kan iemand misschien aangeven waarom de 1 beter zou zijn dan de ander? (beide overigens 6 punts inklemming)
Leuk topic trouwens.
  maandag 23 mei 2011 @ 14:12:11 #190
332366 San_Andreas
Begin your tour here!
pi_97198871
quote:
Ik heb gelezen dat een 2 punts inklemming van het racket zorgt voor minder spanning in het frame, maar de meeste bespanmachines die ik zie (ook duurdere) hebben een 6 punts inklemming. Weet iemand waarom dit is?
omdat het precies andersom is, 6 punts klemmen zorgen voor minder spanning (lees: een beter verdeelde spanning).
"Ik quote graag mezelf."
pi_97214446
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 14:12 schreef San_Andreas het volgende:

[..]

omdat het precies andersom is, 6 punts klemmen zorgen voor minder spanning (lees: een beter verdeelde spanning).
Nu ben ik weer helemaal terug bij af. Ik dacht het systeem te begrijpen, maar helaas. Groot voordeel is nu dat dus inderdaad bijna alle bespanmachines 6 punts inklemming hebben.

Nog tips betreffende de Tyger of de Pro's Pro?
  maandag 23 mei 2011 @ 23:16:53 #192
332366 San_Andreas
Begin your tour here!
pi_97229404
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 19:40 schreef Wrinko het volgende:

Nog tips betreffende de Tyger of de Pro's Pro?
nope
"Ik quote graag mezelf."
  dinsdag 24 mei 2011 @ 09:47:18 #193
342627 tja77
Proud member of the tittycrew.
pi_97237608
2 punts inklemming zie ik zelden.
6 punts inklemming des te meer, maar kijk ook of het een indirecte of directe inklemming betreft, Een directe inklemming zorgt voor minder spanning in je racket. En dat is dus beter.
Ikzelf heb een bespanapparaat met een 6 punts indirecte inklemming, en dat gaat prima overgens.

Tips betreffende de Tyger of de pro's pro is lastig.
Als je twijfelt tussen 2 machines, kan ik misschien wel zeggen met welke je het makkelijkste werkt. Maar ook dat is iets persoonlijks.
Ikzelf heb een pro's pro, en dat werkt gewoon makkelijk.
Ik weet niet wat je budget is, maar er zijn heel veel mogelijkheden.
  donderdag 30 juni 2011 @ 08:21:43 #194
342627 tja77
pi_98855193
Voor de mensen die interesse hebben, ik heb via een forum bij iemand snaren besteld.
Ik heb deze snaar nog niet getest, maar hij lijkt mij erg op een kruising tussen Prince Synthetic gut, en Wilson Sensation. Ik weet niet hoe het met de spanningsstabiliteit is, maar degene bij wie ik de snaar heb besteld, zegt dat veel mensen terugkomen, voor nog een extra bestelling.

Je zult je misschien afvragen waarom ik dit post, nou dat is vanwege de belachelijke lage prijs.
Incl verzendkosten, was ik voor 2 coils (van elk 200 meter) 36,75 Euro kwijt. Deze gast rekent per coil dus 15 Euro (dat komt dus neer op nog geen Euro per racket). Mocht je interesse hebben, dan kan ik je zijn emailadres sturen.
pi_99629604
Ik heb de laatste paar keer mijn snaren bij www.snarenengrips.nl besteld. Volgens mij echt zo'n basis-online winkeltje.

Vanavond nieuwe bespanningen kopen. Zit te denken een keertje een polyester rol te proberen.

http://www.snarenengrips.(...)00003&aid=79&lang=NL

en dan een standaardrolletje
http://www.snarenengrips.(...)00003&aid=83&lang=NL ofzo
pi_100851114
ik heb vorige week mijn rol besteld via tennisplanet: http://www.tennisplanet.n(...)ts/name/tennissnaren, ik heb gekozen voor de black code snaar van tecnifibre. Goede soepele snaar, voor de ervaren speler. Als beginner heeft het geen zin om met een dure snaar te spelen, want je merk het verschil waarschijnlijk toch niet. Wel moet je altijd goed opletten hoeveel kilo's je in je bespanning zet, daar zit namelijk verschil in. Ik bespan zelf al zo'n 15 jaar en heb een Tyger Bespanmachine. Scheelt veel geld als je zelf bespant.
  woensdag 17 augustus 2011 @ 14:12:10 #197
342627 tja77
pi_100851710
Daar bestel ik regelmatig ook snaren.
Tecnifibre black code is 1 van de weinige polyestersnaren waarmee ik nog wel wil tennissen. Voor een polyestersnaar is hij zeker vrij comfortabel, zeker als je hem niet te strak bespant.
Ik zou beginners sowieso afraden om met een polyestersnaar te tennissen ivm blessures. Als ik voor iemand anders moet bespannen, en diegene wil naar polyestersnaren overstappen, dan bespan ik het geheel 1,5 tot 2 kg lichter.

Een bespanapparaat heb je al voor een paar honderd Euro, gewoon eentje met een valarm aanschaffen, die heb je er na een racket of 20 alweer uit. Met een valarm mechanisme kun je net zo nauwkeurig bespannen als met een elektrisch apparaat.
pi_100927515
polyestersnaren worden wel steeds beter. Ze proberen richting de darmsnaar te gaan, maar dat lukt nog niet echt. En ja een bespanapparaat hoeft niet duur te zijn, dus als je een beetje bespant dan heb je het er zo uit. Voor mij is de blackcode trouwens ook één van de weinige polyester snaren waar ik nog mee speel. Hij is voor niets relatief duur tov andere snaren.
  dinsdag 20 september 2011 @ 12:34:13 #199
342627 tja77
pi_102175835
Ik heb via een duitse site (die net op de nederlandse markt gaat beginnen), weer een paar setjes snaren besteld en binnen gekregen. Waaronder Prince the beast. Ben benieuwd of het ECHT zo'n revolutionaire snaar is als gemeld wordt.
pi_102557818
Kutkutkut :(
Maak ik een weeffoutje tijdens het bespannen en ik kom er pas aan het einde achter. De 1- en 2-na bovenste breedtesnaren zitten in dezelfde weef (dus allebei synchroon).

Kan dat heel veel kwaad? Het is toevallig een racket voor een vriend en ik heb geen zin om 'm helemaal opnieuw te bespannen. Krijgt ie wel korting.
  maandag 3 oktober 2011 @ 10:11:14 #201
342627 tja77
pi_102641685
Heb ik 1 keer in mijn leven meegemaakt, ik schaamde me er zo over, dan ik de klant alleen de snaar heb laten betalen. Hij blij (want hij merkt er niks van) ik blij, want hij is nog steeds mijn klant.
Het kan niet zo veel kwaad, en veel mensen zien het pas als je er wat van zegt.
pi_102992741
Ik wist ook niet hoe je een racket moest bespannen! op FOK! zag ik een hele goede uitleg en een filmpje!! Ook staan er betaalbare bespanmachines op. kijk snel op http://www.fok.nl

Of:

http://www.fok.nl/

[ Bericht 20% gewijzigd door Symphonic op 12-10-2011 12:31:26 ]
pi_102994442
Ik wist niet dat FOK! ook aan het bespannen van tennisrackets deed? Tof dat ze het even uitleggen aan de tennissers!! _O_
Ja doei.
  woensdag 12 oktober 2011 @ 13:07:49 #204
342627 tja77
pi_102994599
Topic is er toch al ff...
Mocht je vragen hebben, just shoot.
Ik bespan ondertussen al heel wat jaartjes.
pi_103011729
Zelf ben ik in ieder geval helemaal fan van polyester snaren geworden. Voor mijn gevoel is mijn controle veel groter dan synt.gut. Bespant alleen wat rotter omdat er zo weinig rek in zit.

En de snaren gaan ook langer mee.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 07:32:47 #206
342627 tja77
pi_103027232
Klopt, polyester wordt ook wel de nieuwe darm genoemd. Niet dat darm te evenaren is, maar vrijwel alle pro's spelen met volledig dan wel hybride polyester bespanning.
Voor spelers van het niveau 6/7/8 zou ik geen polyester aanraden, maar als de techniek goed is, en je normaliter veel snaren sloopt, dan is polyester een verademing.
pi_103051118
Merk gewoon dat mijn niveau wat hoger ligt met polyester. Wist niet dat het zoveel uitmaakte. 5 op mijn pasje, 3.7 realtime :Y
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 08:02:38 #208
342627 tja77
pi_103065158
Lijkt me sterk dat een tennissnaar je een betere tennisser maakt. Je moet het nog altijd zelf doen.
Anders zou je eens met darm moeten gaan tennissen, kost een paar centen, maar is nog steeds de fijnste snaar verkrijgbaar. Niks kan tippen aan natuurlijke darmsnaar qua comfort, controle, touch, enz. Alleen duurzaamheid en prijs is wat minder.
pi_116379764
Met wat voor snaren spelen de Fok'ers over het algemeen?

Sinds ik zelf bespan speel ik met: Signum pro poly plasma 1.18 .
Als het net bespannen is speelt het heerlijk, maar na een week knallen word het racket blad stugger omdat het een poly snaar is en ik speel met een 95 " blad met een 18x20 snaren patroon.

Deze week ga ik testen met een hybride bespanning poly mains en synthetic gut cross snaren.
Hopelijk geeft dit weer wat meer vrijheid voor me schouder en wat meer gevoel in me blad.

Heb ook nog een rol MSV co-focus binnen gekregen, ben benieuwd.
  dinsdag 4 september 2012 @ 15:19:29 #210
342627 tja77
pi_116384507
Op hoeveel kg bespan je met die sppp 1.18?

Ik heb er nu de pro's pro red devil inzitten. Lekker dun snaartje.
pi_116385463
ik ben begonnen op 24 KG inmiddels zit ik op 20.5, controle is nog prima zo laag.
  woensdag 5 september 2012 @ 06:48:06 #212
342627 tja77
pi_116410435
Geloof ik wel, ik zit op 21,5 kg met 96sq inch blad en 16x19 snaarpatroon. Tennist lekker...
pi_130221950
tijd niet meer op dit topic gereageerd, dus dit wordt weer eens tijd

ik bespan momenteel met een handbespanmachine. (hefboomsysteem met ratel).

de snaar is op de juiste spanning op het moment dat de hefboom in horizontale positie blijft staan, zonder met de hand omhoog gehouden te moeten worden.

echter bespan ik nu mijn rackets met de Babolat RPM Blast. hierbij stopt het gewicht al uit zichzelf met zakken voor ook maar de horizontale positie bereikt kan worden?! volgens dit gegeven zou de snaar dus hierdoor niet op de juiste spanning zijn. iemand enig idee wat hier tegen te doen? op welke manier deze polyester snaar wel met deze handbespanmachine te bespannen is?

gr,
  maandag 19 augustus 2013 @ 08:32:56 #214
342627 tja77
pi_130226518
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 00:00 schreef strl het volgende:
tijd niet meer op dit topic gereageerd, dus dit wordt weer eens tijd

ik bespan momenteel met een handbespanmachine. (hefboomsysteem met ratel).

de snaar is op de juiste spanning op het moment dat de hefboom in horizontale positie blijft staan, zonder met de hand omhoog gehouden te moeten worden.

echter bespan ik nu mijn rackets met de Babolat RPM Blast. hierbij stopt het gewicht al uit zichzelf met zakken voor ook maar de horizontale positie bereikt kan worden?! volgens dit gegeven zou de snaar dus hierdoor niet op de juiste spanning zijn. iemand enig idee wat hier tegen te doen? op welke manier deze polyester snaar wel met deze handbespanmachine te bespannen is?

gr,
Dit komt doordat de RPM Blast een polyestersnaar is, en dus vrijwel geen rek heeft.
Ik bespan zelf ook met een hefboommechanisme, maar jouw probleem heb ik nog nooit meegemaakt.
Als je de snaar in de snelspanner doet, bevindt de bespanarm zich voorbij het horizontale punt. Als je dan het gewicht omhoog tilt, net verder dan het horizontale punt, hoeft het gewicht ook niet zoveel meer te zakken.
Ik heb het ratelmechanisme wel uitgeschakeld, omdat dit nou eenmaal fijner werkt.
pi_130227293
Zelf bespan ik ook wel eens RPM Blast met een dropweight machine geen probleem, ik gebruik wel een iets andere gripper, dan de standaard snelbespanknop. Maar dat zou inprincipe geen probleem moeten zijn.

Waar bevind je gewicht als je de snaar vast klemt? dus voor je spanning erop gaat zetten, iets onder horizontaal of verticaal?
Zoals tja77 zegt kan je het gewicht iets omhoog halen en dan vast zetten in je gripper, omdat polyester bijna niet rekt, al vind ik RPM Blast wel iets meer rekken dan andere polyerster snaren.

Dit filmpje laat het wel aardig zien.
pi_130246718
aha, dat is natuurlijk het probleem. altijd met een hele elastische snaar gespeeld. met die snaar begon ik met het gewicht in vrijwel verticale positie... helemaal niet over nagedacht dat het verschil zo groot was.

hartstikke bedankt voor jullie snelle reacties!

groetjes,

... 4 jaar zelf bespannen en blijkbaar nog steeds een leek op dit gebied, haha
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')