abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82984094
Hallo mensen!

Na een jaar of vijf als ondernemer, ben ik van plan om weer naar school te gaan. Dit doe ik omdat ik besef dat ik te jong ben om de ''echte'' wereld nog te kennen. Graag wil ik daarom ook een studie volgen wat voor mij geschikt is en heb me aangemeld voor een studie. Alleen heb ik de juiste papieren niet om rechtstreeks te beginnen aan die opleiding.

Omdat ik ergens in juli een Colloquium doctum / 21+ test heb op de fontys hogeschool, wil ik graag wat weten van de mensen die de toets al gemaakt hebben.. Is het een meerkeuze toets, openvragen toets of allebei? Wat kan ik verwachten en hoe kan ik het beste voorbereiden?

Graag jullie reacties!
pi_82984628
Heb je dat ook al aan de instelling gevraagd? Het is of wél, of niet de bedoeling om je specifiek voor te bereiden op een CD.

Ik had er een waarbij ik gewoon een opdracht mee kreeg: leer dit, en daarna krijg je er een toets over.

Krijg je echter geen specifieke opdracht mee, dan willen ze gewoon van je weten wat je kunt.
Als je richting wiskunde gaat, of een opleiding met wiskunde er in en je wiskunde ligt achter, dan kun je proberen met een boek zoals basis - wiskunde van Van de Kraats wellicht wat opschroeven. Economie idem: daar zullen ook wel basisboeken voor zijn.
etc.
Ja doei.
pi_82990826
Ik heb 2 jaar geleden in Eindhoven (fontys) de 21+ toets gedaan. Dat was toen een toets waar je geen voorbereiding voor nodig had. Alle (aankomende) studenten maakte dezelfde toets ongeacht de opleiding die ze wilde gaan volgen.
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
pi_82993540
Maar kreeg je meerkeuze toets, open vragen of allebei?
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 17:52 schreef Lotje-Plusone het volgende:
Ik heb 2 jaar geleden in Eindhoven (fontys) de 21+ toets gedaan. Dat was toen een toets waar je geen voorbereiding voor nodig had. Alle (aankomende) studenten maakte dezelfde toets ongeacht de opleiding die ze wilde gaan volgen.
pi_82997773
Je krijgt verschillende onderdelen, de meeste waren meerkeuze. Bijvoorbeeld ruimtelijk inzicht, je ziet een plaatje van een 'gevouwen' vorm en jij moet de optie van opengevouwen vorm kiezen. En 1 onderdeel was snel en nauwkeurig werken, dat was bij mij cijferreeksen controleren.
1 tip alvast, het gaat er niet om dat je alles ingevuld heb. Dus als je nog 2 minuten heb niet de opgaves die je niet gemaakt hebt gokken. Dit gaat ten koste van je uiteindelijke cijfers.
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
pi_83002156
Bedankt voor je reactie en je tips! Ik was net even aan t googlen en kwam hier uit: http://www.software-engin(...)lden_MCT-H_nieuw.pdf .Is dat een vergelijkbare test? of is het een klassieke iq test die we kennen?
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 20:52 schreef Lotje-Plusone het volgende:
Je krijgt verschillende onderdelen, de meeste waren meerkeuze. Bijvoorbeeld ruimtelijk inzicht, je ziet een plaatje van een 'gevouwen' vorm en jij moet de optie van opengevouwen vorm kiezen. En 1 onderdeel was snel en nauwkeurig werken, dat was bij mij cijferreeksen controleren.
1 tip alvast, het gaat er niet om dat je alles ingevuld heb. Dus als je nog 2 minuten heb niet de opgaves die je niet gemaakt hebt gokken. Dit gaat ten koste van je uiteindelijke cijfers.
pi_83013523
Niet helemaal gelijk, maar het komt ongeveer op hetzelfde neer.
Ik zal eens kijken of ik mijn uitslag nog ergens heb, want daarin staan ook de onderdelen.
pi_83013668
woordbeeld: correcte schrijfwijze
taalgebruik: grammaticaal inzicht
analogieen: abstract denkvermogen rekenvaardigheid: rekenbewerkingen uitvoeren
figuren reeksen: abstract denkvermogen m.b.v. figuren
ruimtelijk inzicht: abstract driedimensionaal inzicht
praktisch inzicht: natuurkundige en technische aanleg
snelheid en nauwkeurigheid: mate van accuraat en vlug werken

Dit waren bij mij de onderdelen. In de brief die ik ontvangen had over de 21+ toets stond dat er niet geleerd kon worden voor de toets en er stond een site in met een voorbeeld toets (10 vragen)
pi_83023821
Thnx! Heb er vertrouwen in!
quote:
Op zaterdag 19 juni 2010 10:34 schreef Lotje-Plusone het volgende:
analogieen: abstract denkvermogen rekenvaardigheid: rekenbewerkingen uitvoeren

Dit waren bij mij de onderdelen. In de brief die ik ontvangen had over de 21+ toets stond dat er niet geleerd kon worden voor de toets en er stond een site in met een voorbeeld toets (10 vragen)
pi_83496947
Ik ga de Fontys 21+ toets vrijdag maken.
Er staat in de brief dat je je er niet op kunt voorbereiden, maar natuurlijk kan je dat wel.

Nederlands, rekenen kun je deels voorbereiden.

Ik ben best zenuwachtig voor de toets, omdat dit toch je toekomst gaat bepalen.
Er is bijna geen informatie over deze toets te vinden op het internet, helaas.
pi_83509309
He Jiss,

Wat voor een toets krijg jij? Ook een MCT-H test? of iets anders? En welke opleiding wil je gaan volgen?
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 17:05 schreef Jiss het volgende:
Er staat in de brief dat je je er niet op kunt voorbereiden, maar natuurlijk kan je dat wel.

pi_83514684
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 17:05 schreef Jiss het volgende:

Succes, maar het valt echt reuze mee. Niet te druk om maken en niet zomaar dingen invullen als je geen tijd meer hebt! Daarmee ging mijn score heel hard omlaag. Je toetsresultaten worden vergeleken met de gemiddelde resultaten van een hbo-er dus je hoeft echt niet super slim te zijn om toegelaten te worden.
pi_83514924
5 jaar geleden heb ik ook zo`n 21+ test gemaakt bij Fontys Eindhoven omdat ik een havo certificaat miste en geen zin had om weer een jaar te wachten op een examendatum.

Ik weet niet helemaal exact meer wat er allemaal in de toetsen voorkwam maar ik ga een poging wagen.

Nederlands - Stukje tekst verklaren, iets met spelling ook nog? En volgens mij moest ik een soort essay maken of een brief schrijven. Nederlands was nog de lastigste in ieder geval.
Geschiedenis was vrij easy, ging over de tijd van de VOC nederlands-indië e.d. Gewoon iets wat je moet leren en dan haal je het. ( ik had er niet voor geleerd en had alsnog een 7, zegt misschien ook wel iets over de toets. )

Engels en Maatschappijleer heb ik niet gemaakt omdat ik daar vrijstelling voor had gekregen. ( havo certificaten. )
Uiteindelijk keihard gefaald in dat jaar, studie was niets voor mij. 2 jaar later aangemeld op een ander HBO. Dit kon overigens gewoon met de 21+ test van Fontys & een motivatiebrief.
Op tweede hbo propedeuse in een jaar in de pocket en naar uni gegaan.

Succes ermee!

Ow, saillant detail: Een jaar ervoor had ik me bij de tweede hbo-instelling al eens aangemeld voor een 21+ test en kreeg toen een gesprek, ben toen geweigerd, ik moest `mijn havo maar gaan halen`. Haha
pi_83592759
Vandaag de test gemaakt, en die was zeker niet makkelijk.
De uitslag heb ik maandag binnen, maar weet niet wat ik moet verwachten.

De test is voor iedereen hetzelfde, ongeacht welke opleiding je gaat volgen bij Fontys.
Ik wil zelf de PABO doen.

Het zijn idd de testen die Lotje-Plusone al eerder genoemd had:

analogieen: abstract denkvermogen
rekenvaardigheid: rekenbewerkingen uitvoeren

Deze testen maak je in een zeer korte tijd. Je hebt echt heel veel tijdsdruk, waar je helemaal zenuwachtig van wordt.

Je kunt je idd niet goed voorbereiden op deze test, maar dat je hier aanleg voor moet hebben is gewoon grote onzin. Nederlands zou je wel wat aan kunnen doen, maar dan is het toch nog lastig.
Rekenen bijvoorbeeld, als je niet bekend bent met rekenopgave die gevraagd wordt in de test, dan kun je het wel vergeten. Heeft niks met aanleg te maken.
Deze test van rekenvaardigheid was gewoon heel erg lastig. Niet moeilijk maar heel onduidelijk, wat deze test dan toch weer extreem moeilijk maakt....

Je hebt ook een een grote woordenschat nodig, die ik niet echt bezit.

Voor iedereen die vragen heeft kan altijd mailen, ik help jullie graag bij de voorbereiding van deze test.
Ik heb zelf heel internet afgezocht en geen informatie kunnen vinden, dus is dit een belangrijke forum voor mensen die deze test gaan maken.
pi_83594525
Je krijgt een telkens een meerkeuze-antwoordenblad, waar je A B C D E kan invullen.

Voorbeeld:
Ik wordt / niet vaak / geconfronteerd met / deze vragen. Of E als de zin goed is.
A /B / C / D

Hier is A fout omdat "ik wordt" moet zijn Ik word ( zonder t).
Die moet je dan dus aankruisen. hier krijg je ook zo'n 40 vragen in 10 minuten.

Hier worden er 5 woorden gevraagd, waarbij er 1 fout gespeld is. Opzich geen probleem, maar er staan wel veel moeilijke woorden tussen, waardoor je snel gaat twijfelen.

Bijvoorbeeld Groentensoep, dit is fout omdat dit Groentesoep moet zijn. Dit zijn toch lastige dingen die je heel snel fout maakt, of gaat twijfelen. En voor twijfel heb je dan weer geen tijd. Hier krijg je 40 opgaven in 10 minuten

analogieen: abstract denkvermogen
Kan er even niet opkomen wat dit was, vergeten door de stress...

rekenvaardigheid: rekenbewerkingen uitvoeren
Deze waren gewoon , ik kan ook niet echt duidelijk uitleggen, omdat ik de opgaven niet allemaal echt goed begreep. Een voorbeeld is bv
5?14
7?2 -
--------
4432 en dan in meerkeuze staan antwoorden die op het ? zou moeten komen staan
En nog veel meer verschillende opgaven.
Voor al deze +-45 opgave kreeg je 20 minuten de tijd voor

Hier krijg je vier tekeningen achter elkaar te zien met een logische volgorde. Je moet dan het vijfde tekening aankruisen die hierachter past. Bijvoorbeeld een rondje die links, daarna boven, daarna rechts, en daarna beneden in de tekeningen staat, wat moet dan de vijfde zijn.
Deze vragen vond ik goed te doen, en waren opzich niet zo'n heel groot probleem.

Een dobbelsteen die je in elkaar vouwt, en dan moet aangeven hoe het in elkaar gevouwen dobbelsteen eruit ziet. Je kreeg hier ik dacht 15 minuten voor

Praktische vragen, dit is gewoon logisch nadenken. Gaat over verschillende praktische zaken uit het dagelijkse leven. bijvoorbeeld een tekening met gewichten en dan aangeven wat zwaarder is.
Dit was geen moeilijke test, en je kreeg hier 15 minuten voor

Als een dolle zo veel mogelijk antwoorden invullen in 3 minuten!

Je hebt hier geen A B C D E maar bijvoorbeeld

Ac Ca aC Wa DC als antwoorden, en dan wordt bijvoorbeeld aC gevraagd.

Dit zijn 100 (vergelijkbare met het voorbeeld) opgaven, die je nooit binnen de tijd kunt invullen, maar je moet gewoon zo ver mogelijk komen.
Ik kwam op bijna 70.

De uitslag wordt de volgende Lesdag naar je gemaild, bij mij maandag dus. Hier vergelijken ze de antwoorden die je ingevuld hebt met antwoorden van mensen die een HBO opleiding hebben afgerond.
Daarna wordt het naar je Fontys school gestuurd waar je wilt gaan studeren, en die beslissen of jij aangenomen wordt.

Ik heb geprobeerd dit zo duidelijk mogelijk te omschrijven, maar onderschat de test niet. Het klinkt allemaal makkelijker als dat het werkelijk is. Ik heb slechts makkelijke voorbeelden gegeven..

Maar als je toch nog iets wilt weten kun je het altijd vragen!
pi_83639028
Hee,

Ik had afgelopen donderdag de test gehad en vond het wel lekker gaan! Het was een MCT-H test en je kreeg de volgende onderdelen:

Taalkundige capaciteiten:

• Woordenschat(woordrelaties) en Taalbegrip(woordanalogieën)

Rekenkundige capaciteiten:

• Rekenvaardigheid(rekenvaardigheid) en Numeriek inzicht(cijferreeksen)

Ruimtelijke capaciteiten:

• Ruimtelijk inzicht 2D(componenten) en Ruimtelijk inzicht 3D(spiegelbeelden)

Logisch redeneren(exclusie)

Snelheid / nauwkeurigheid(controleren)

Op maandag 12 juli krijg ik op de school te horen of ik aangenomen ben of niet! Dus het wordt paar dagen flink duimen
  • pi_84063559
    Heb het gehaald! Jij ook Jiss?
    pi_84066428
    Gefeliciteerd!! Welke opleiding ga je nu doen?
    pi_84089786
    Toegepaste Psychologie in Eindhoven. Heb je ervaring met deze opleiding?
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 21:39 schreef Lotje-Plusone het volgende:
    Gefeliciteerd!! Welke opleiding ga je nu doen?
    pi_84098057
    Nogal een verschil tussen deze 21+ toetsen??
    Jiss, Kaaak25 en Twin1983.
    Waar ligt dit aan?
    Ik moet eind augustus nog even op de valreep de toets doen, was verder geen plaats meer. Ben erg benieuwd hoe het nu zit.
    Weet dus ook pas net voor opleidingen starten of ik mee kan. Erg spannend.
    Ik ga voor SPH deeltijd, iemand nog ervaring mee?
    pi_84100845
    21+ wordt gemaakt door de instelling zelf, is geen universele toets.

je vroeg het niet aan me, maar ik weet toevallig het antwoord
    pi_84131906
    Wie heeft de toets laatst in Eindhoven gedaan?
    Is dat wel steeds dezelfde of gebruiken ze er ook meerdere?
    pi_85185651
    Ik ben aangenomen op de PABO!, mijn score viel niet tegen. ^O^

Deze 21+ test van Fontys is voor elke opleiding die je bij de Fontys wil volgen.
    Je krijgt dus voor altijd deze 21+ test, maakt niet uit voor welke opleiding.

De testen verschillen heel erg per school. Bij Fontys is de test niet heel moeilijk, bij bv. Avans is deze test een heel stuk moeilijker.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')