Je krijgt een telkens een meerkeuze-antwoordenblad, waar je A B C D E kan invullen.
woordbeeld: correcte schrijfwijze Voorbeeld:
Ik wordt / niet vaak / geconfronteerd met / deze vragen. Of
E als de zin goed is.
A /
B /
C /
D Hier is
A fout omdat "ik wordt" moet zijn Ik word ( zonder t).
Die moet je dan dus aankruisen. hier krijg je ook zo'n 40 vragen in 10 minuten.
taalgebruik: grammaticaal inzichtHier worden er 5 woorden gevraagd, waarbij er 1 fout gespeld is. Opzich geen probleem, maar er staan wel veel moeilijke woorden tussen, waardoor je snel gaat twijfelen.
Bijvoorbeeld
Groentensoep, dit is fout omdat dit
Groentesoep moet zijn. Dit zijn toch lastige dingen die je heel snel fout maakt, of gaat twijfelen. En voor twijfel heb je dan weer geen tijd. Hier krijg je 40 opgaven in 10 minuten
analogieen: abstract denkvermogenKan er even niet opkomen wat dit was, vergeten door de stress...
rekenvaardigheid: rekenbewerkingen uitvoerenDeze waren gewoon

, ik kan ook niet echt duidelijk uitleggen, omdat ik de opgaven niet allemaal echt goed begreep. Een voorbeeld is bv
5?14
7?2 -
--------
4432 en dan in meerkeuze staan antwoorden die op het ? zou moeten komen staan
En nog veel meer verschillende opgaven.
Voor al deze +-45 opgave kreeg je 20 minuten de tijd voor
figuren reeksen: abstract denkvermogen m.b.v. figurenHier krijg je vier tekeningen achter elkaar te zien met een logische volgorde. Je moet dan het vijfde tekening aankruisen die hierachter past. Bijvoorbeeld een rondje die links, daarna boven, daarna rechts, en daarna beneden in de tekeningen staat, wat moet dan de vijfde zijn.
Deze vragen vond ik goed te doen, en waren opzich niet zo'n heel groot probleem.
ruimtelijk inzicht: abstract driedimensionaal inzichtEen dobbelsteen die je in elkaar vouwt, en dan moet aangeven hoe het in elkaar gevouwen dobbelsteen eruit ziet. Je kreeg hier ik dacht 15 minuten voor
praktisch inzicht: natuurkundige en technische aanlegPraktische vragen, dit is gewoon logisch nadenken. Gaat over verschillende praktische zaken uit het dagelijkse leven. bijvoorbeeld een tekening met gewichten en dan aangeven wat zwaarder is.
Dit was geen moeilijke test, en je kreeg hier 15 minuten voor
snelheid en nauwkeurigheid: mate van accuraat en vlug werkenAls een dolle zo veel mogelijk antwoorden invullen in 3 minuten!
Je hebt hier geen A B C D E maar bijvoorbeeld
Ac Ca aC Wa DC als antwoorden, en dan wordt bijvoorbeeld aC gevraagd.
Dit zijn 100 (vergelijkbare met het voorbeeld) opgaven, die je nooit binnen de tijd kunt invullen, maar je moet gewoon zo ver mogelijk komen.
Ik kwam op bijna 70.
De uitslag wordt de volgende Lesdag naar je gemaild, bij mij maandag dus. Hier vergelijken ze de antwoorden die je ingevuld hebt met antwoorden van mensen die een HBO opleiding hebben afgerond.
Daarna wordt het naar je Fontys school gestuurd waar je wilt gaan studeren, en die beslissen of jij aangenomen wordt.
Ik heb geprobeerd dit zo duidelijk mogelijk te omschrijven, maar onderschat de test niet. Het klinkt allemaal makkelijker als dat het werkelijk is. Ik heb slechts makkelijke voorbeelden gegeven..
Maar als je toch nog iets wilt weten kun je het altijd vragen!