SadKingBilly | vrijdag 18 juni 2010 @ 09:52 |
Hey, Ik ben op zoek naar een probleemloos vervoermiddel voor woon-werkverkeer (30 km per dag ongeveer) en daarnaast een prettig rijdend en leuk uitziend apparaat. Nu denk ik dat gevonden te hebben in een Skyteam Dax (wat feitelijk een Honda Dax is maar welke nu in China gemaakt wordt, de kwaliteit is dus geen Honda denk ik) Wie heeft er ervaring met deze appraten, wil er iets over kwijt ("wat een lelijk bakbeest" mag ook als je even verteld waarom) en kan me dus helpen bij het al dan niet nemen van deze beslissing? Info: - model van oktober 2009 dus met 5,5 liter tank - wit (niet mooi maargoed, maakt me niet veel uit) - door een oudere man gebruikt en binnen twee maanden terug gebracht omdat hij wat hogers wilde - 850 km op de teller - nieuwprijs rond de 1300 ( ??? ) euro excl. kenteken, nu 995 ![]() Ik weet dat iets sleutelwerk (ketting spannen, smeren etc) bij deze bromfiets hoort en dat al het chroom en metaal wat poetswerk vergt, dat is het probleem niet. Wat ik graag wil weten is hoe probleemloos deze apparaten zijn bij dagelijks gebruik als ze netjes hun beurten krijgen (kleppen stellen, bougie vervangen, olie vervangen etc). Onderdelen zijn niet duur (een heel nieuw blok kost nog geen 200 euro) maar als ik er maandelijks dat bedrag in moet steken houdt het voor mij snel op. Dus, wie kent iemand die op een Skyteam Dax rijdt, heeft er zelf een (gehad), wat zijn de ervaringen? Alvast bedankt! ![]() | |
jpg97 | vrijdag 18 juni 2010 @ 10:08 |
![]() | |
remmertjuh | vrijdag 18 juni 2010 @ 10:14 |
Ik heb een immitatie monkey, die roest als de tering. Mn achterbrug is al een keer afgebroken. Voor de rest loopt het wel leuk. | |
MouseOver | vrijdag 18 juni 2010 @ 10:20 |
Ze schijnen van betere kwaliteit te zijn dan die chinese scootertjes, dat wel. Maar waarom koop je geen echte dax in redelijke staat? Als je die fatsoenlijk houdt is je afschrijving 0. Of wat dacht je hiervan: http://fietsen-brommers.marktplaats.nl/overige-fietsen-en-brommers/355491654-sachs-madass.html?return=eJwtjMEKgzAQRP9F0KMmSi1EpOipX9D7kqQkmJjFjbS09N%2B70p7mzc7MgpLq7ZUYSMmzUAVZ2LQbXM6ommZJaNc6wrZkDACZ6jU0v0qNDi%2FPMMrK0JhT2U2y7GbjGVhDZn15ZKS7oX%2BKx1UwRA6mdY9285rt8mBLoB2V7akVEQwQb%2BZEx7u2QtxHUWGirJOxYy%2B7%2Fnorhs8Xjkk7ug%3D%3D&df=1&fta=eNotj7GOgzAQRP%252FFUqjXgAmsRX%252FVldeiBePEOoitrEnQRfn32Oi6pynmzRCe8cXYotjuy%252FCghYVm7EoU%252B9LLwnAfPUptHOol4p8Lmq3hlISIoNeAt22d727Sv09kmq58KmElQ8zas8OyCGHroQie4%252BTN3Deyar5%252BsqNGEegyC%252B1SG2OFwplDfpYopKoqCareE4CydZOgHEdLcEBDlU0AltSYEyAlbbvL2hpluzmBKqcWulwnU3P0gQwPy3y7xGs2Qj6JYqV9yCOS1xwr0m96Cv39jw%252BhCQFf7%252FcHyxNarQ%253D%253D&fta_ind=2&fs=1 | |
SadKingBilly | vrijdag 18 juni 2010 @ 10:21 |
quote:Dan maar ![]() En ja, ik heb gehoord dat vooral het chroom erg roest en dun is (niet teveel poetsen dus en goed in de spuitvaseline houden).. Waardoor is die brug afgebroken en wat voor gevolg heeft dat gehad? ![]() | |
SadKingBilly | vrijdag 18 juni 2010 @ 10:24 |
Mouseover, ik koop geen echte omdat ik domweg het geld er niet voor heb. Ik rijd nu op een oude Tomos maar daar is de automatische versnellingsbak het van aan het begeven en een goede tweedehands kost al snel 800 euro.. Dan liever iets wat er wel een beetje leuk uitziet ![]() | |
remmertjuh | vrijdag 18 juni 2010 @ 10:25 |
Op de lasnaad afgescheurd, gevolg was dat mijn rem blokkeerde en dat ik 120 euro armer was | |
MouseOver | vrijdag 18 juni 2010 @ 10:30 |
Ik heb veel aan tomos gesleuteld, als ik het me goed herinner zijn die bakken makkelijk te vervangen. En tomos onderdelen kosten geen drol. Het geheel is een veel kleinere ingreep dan je misschien zou verwachten. | |
SadKingBilly | vrijdag 18 juni 2010 @ 11:18 |
Volgens de winkelier kost een nieuwe bak rond de 250 euro en dan moet 'ie er nog onder. En inderdaad, 20 jaar geleden reed ik ook tomos waar ik veel aan sleutelde (omdat het kloteding nooit gewoon deed wat ie moest doen, namelijk rijden) maar helaas is die kennis een beetje weggezakt. Ik twijfel nog wel tussen een Dax en een (chinese) scooter maar over de laatste hoor ik niet zulke hele goede verhalen en je kunt nergens bij zonder het ding half uit elkaar te draaien.. | |
retuow82 | vrijdag 18 juni 2010 @ 11:52 |
lees deze review maar, staat een hoop info in: http://www.twolefthands.nl/Dax/Page1%20Dax/Dax_page1.htm | |
SadKingBilly | vrijdag 18 juni 2010 @ 12:17 |
Dank je, die heb ik inderdaad gisteravond zitten doorlezen. Het is wel een 125CC (en dus waarschijnlijk wat meer onderhevig aan slijtage, gezien de rest van het ding hetzelfde is maar dan met een 50CC blok) maar het lijkt erop dat 'ie het aardig heeft overleefd. En net als ik is hij niet zo van in de winter op een bromfiets zitten, dat scheelt. In de winter ga ik lekker met de auto ![]() Zometeen toch maar dat ding halen dan.. hm. | |
Panzerknacker666 | vrijdag 18 juni 2010 @ 12:19 |
Moet je voor 125 cc geen motorrijbewijs hebben? | |
SadKingBilly | vrijdag 18 juni 2010 @ 13:08 |
Jup, die ik op het oog heb is dan ook 50CC ![]() Twijfel nu toch wel, met slecht weer (regen zoals nu) is een scooter toch wel een stuk lekkerder.. Toch nog maar even rustig over nadenken ![]() | |
retuow82 | vrijdag 18 juni 2010 @ 13:40 |
quote:Met regen heb je met een Dax natte benen en met een scooter niet (of minder). Ik weet ook niet of je ooit wat spullen mee wilt nemen maar bij een scooter heb je veelal onder het zadel nog ruimte en bij de Dax zul je een rugzak moeten hebben. Ikzelf ben meer gecharmeerd van de Dax, een scooter is ook maar 13 in dozijn, dit valt tenminste op. En een regenbroek doet wonderen... Qua kwaliteit heb ik er geen oordeel over, heb er zelf nooit 1 gezien van Skyteam. | |
yosander | vrijdag 18 juni 2010 @ 17:04 |
Vergen best veel onderhoud als dat zo hoor van mensen hier op school, want tja, 't blijft toch bami pangang kwaliteit ![]() Aan de andere kant zijn er erg veel onderdelen voor en die kosten geen drol. Volgens mij heb je voor 250 euro een nieuw 110cc blok etc... ![]() | |
SadKingBilly | vrijdag 18 juni 2010 @ 18:08 |
Inderdaad, onderdelen kosten niks maar het natte benen-verhaal en het feit dat mijn vrouw er niet mee overweg zal kunnen hebben met toch laten kiezen voor een scooter. Morgen ga ik een nieuwe Berini Classic bestellen, waarschijnlijk een zwarte (jaja, erg origineel maar ik moet ook rekening houden met de inruilwaarde over een paar jaar) | |
SadKingBilly | vrijdag 18 juni 2010 @ 18:20 |
Overigens een Nederlands product (al zal het merendeel van de materialen wel uit china komen ![]() | |
retuow82 | vrijdag 18 juni 2010 @ 20:55 |
quote:En dat zou juist voor mij de reden zijn om hem voorbij te lopen of in ieder geval na te gaan wat voor onderdelen gebruikt zijn. Die Dax daar passen ook de Honda onderdelen op en dat is normaal goed te verkrijgen, als je een chinees blok hebt op die scooter dan kun je nog voor verrassingen komen te staan. Misschien eens voor de lol navragen wat het merk is van het blok en of onderdelen goed aan te komen zijn. Maar in ieder geval veel plezier met je aankoop natuurlijk! ![]() | |
retuow82 | vrijdag 18 juni 2010 @ 20:55 |
Op de site van Berini gevonden: Berini is flink aan de weg aan het timmeren door een unieke lijn 4-takt 50cc scooters in de markt te brengen met uitsluitend vertrouwde Japanse motoren. Is al wat betrouwbaarder ![]() | |
MouseOver | vrijdag 18 juni 2010 @ 21:52 |
Inruilwaarde van dit soort dingen is eerlijk gezegd nihil. Daarvoor hoef je geen rekening met de kleur te houden. |