abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82967020
Hey,

Ik ben op zoek naar een probleemloos vervoermiddel voor woon-werkverkeer (30 km per dag ongeveer) en daarnaast een prettig rijdend en leuk uitziend apparaat. Nu denk ik dat gevonden te hebben in een Skyteam Dax (wat feitelijk een Honda Dax is maar welke nu in China gemaakt wordt, de kwaliteit is dus geen Honda denk ik)

Wie heeft er ervaring met deze appraten, wil er iets over kwijt ("wat een lelijk bakbeest" mag ook als je even verteld waarom) en kan me dus helpen bij het al dan niet nemen van deze beslissing?

Info:
- model van oktober 2009 dus met 5,5 liter tank
- wit (niet mooi maargoed, maakt me niet veel uit)
- door een oudere man gebruikt en binnen twee maanden terug gebracht omdat hij wat hogers wilde
- 850 km op de teller
- nieuwprijs rond de 1300 ( ??? ) euro excl. kenteken, nu 995

Ik weet dat iets sleutelwerk (ketting spannen, smeren etc) bij deze bromfiets hoort en dat al het chroom en metaal wat poetswerk vergt, dat is het probleem niet. Wat ik graag wil weten is hoe probleemloos deze apparaten zijn bij dagelijks gebruik als ze netjes hun beurten krijgen (kleppen stellen, bougie vervangen, olie vervangen etc). Onderdelen zijn niet duur (een heel nieuw blok kost nog geen 200 euro) maar als ik er maandelijks dat bedrag in moet steken houdt het voor mij snel op.

Dus, wie kent iemand die op een Skyteam Dax rijdt, heeft er zelf een (gehad), wat zijn de ervaringen?
Alvast bedankt!
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
  vrijdag 18 juni 2010 @ 10:08:31 #2
31057 jpg97
Otaku No Kenkyu
pi_82967493
Op dinsdag 28 februari 2006 13:50 schreef Avery het volgende:
ik ben dan nieuw ik zie zo dat jij irritant ben jpg
PieAir
Ik denk altijd heel goed na voor ik iets stoms zeg...
  vrijdag 18 juni 2010 @ 10:14:03 #3
167837 remmertjuh
One of us is going down
pi_82967657
Ik heb een immitatie monkey, die roest als de tering. Mn achterbrug is al een keer afgebroken. Voor de rest loopt het wel leuk.
  vrijdag 18 juni 2010 @ 10:20:23 #4
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_82967946
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 10:08 schreef jpg97 het volgende:
Dan maar , I don't give a shit. Een "echte Dax" kost tussen de 1750 en 2000 euro en dan heb je het over een apparaat van 15 jaar oud en een km stand van 20.000+... Om het maar niet te hebben over de prijs van onderdelen.

En ja, ik heb gehoord dat vooral het chroom erg roest en dun is (niet teveel poetsen dus en goed in de spuitvaseline houden).. Waardoor is die brug afgebroken en wat voor gevolg heeft dat gehad?
-
-
pi_82968069
Mouseover, ik koop geen echte omdat ik domweg het geld er niet voor heb. Ik rijd nu op een oude Tomos maar daar is de automatische versnellingsbak het van aan het begeven en een goede tweedehands kost al snel 800 euro.. Dan liever iets wat er wel een beetje leuk uitziet bovendien vond ik het model van de Dax 20 jaar geleden (toen ik zelf net brommer mocht rijden) al heel leuk en natuurlijk is 1:45 erg interessant.
-
-
  vrijdag 18 juni 2010 @ 10:25:26 #7
167837 remmertjuh
One of us is going down
pi_82968099
Op de lasnaad afgescheurd, gevolg was dat mijn rem blokkeerde en dat ik 120 euro armer was
  vrijdag 18 juni 2010 @ 10:30:32 #8
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_82968265
Ik heb veel aan tomos gesleuteld, als ik het me goed herinner zijn die bakken makkelijk te vervangen. En tomos onderdelen kosten geen drol. Het geheel is een veel kleinere ingreep dan je misschien zou verwachten.
Vampire Romance O+
pi_82969953
Volgens de winkelier kost een nieuwe bak rond de 250 euro en dan moet 'ie er nog onder. En inderdaad, 20 jaar geleden reed ik ook tomos waar ik veel aan sleutelde (omdat het kloteding nooit gewoon deed wat ie moest doen, namelijk rijden) maar helaas is die kennis een beetje weggezakt.

Ik twijfel nog wel tussen een Dax en een (chinese) scooter maar over de laatste hoor ik niet zulke hele goede verhalen en je kunt nergens bij zonder het ding half uit elkaar te draaien..
-
-
  vrijdag 18 juni 2010 @ 11:52:09 #10
168121 retuow82
Het is friet!
pi_82971478
lees deze review maar, staat een hoop info in:

http://www.twolefthands.nl/Dax/Page1%20Dax/Dax_page1.htm
Op zondag 3 oktober 2010 20:58 schreef gewoonfaye het volgende:
retuow82 is mijn nieuwe held
pi_82972775
Dank je, die heb ik inderdaad gisteravond zitten doorlezen. Het is wel een 125CC (en dus waarschijnlijk wat meer onderhevig aan slijtage, gezien de rest van het ding hetzelfde is maar dan met een 50CC blok) maar het lijkt erop dat 'ie het aardig heeft overleefd. En net als ik is hij niet zo van in de winter op een bromfiets zitten, dat scheelt. In de winter ga ik lekker met de auto

Zometeen toch maar dat ding halen dan.. hm.
-
-
pi_82972888
Moet je voor 125 cc geen motorrijbewijs hebben?
That moment is a crossroads where everything you want will collide with everything standing in your way.
pi_82975105
Jup, die ik op het oog heb is dan ook 50CC
Twijfel nu toch wel, met slecht weer (regen zoals nu) is een scooter toch wel een stuk lekkerder..

Toch nog maar even rustig over nadenken
-
-
  vrijdag 18 juni 2010 @ 13:40:22 #14
168121 retuow82
Het is friet!
pi_82976705
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 13:08 schreef SadKingBilly het volgende:
Jup, die ik op het oog heb is dan ook 50CC
Twijfel nu toch wel, met slecht weer (regen zoals nu) is een scooter toch wel een stuk lekkerder..

Toch nog maar even rustig over nadenken
Met regen heb je met een Dax natte benen en met een scooter niet (of minder). Ik weet ook niet of je ooit wat spullen mee wilt nemen maar bij een scooter heb je veelal onder het zadel nog ruimte en bij de Dax zul je een rugzak moeten hebben.

Ikzelf ben meer gecharmeerd van de Dax, een scooter is ook maar 13 in dozijn, dit valt tenminste op. En een regenbroek doet wonderen... Qua kwaliteit heb ik er geen oordeel over, heb er zelf nooit 1 gezien van Skyteam.
pi_82988879
Vergen best veel onderhoud als dat zo hoor van mensen hier op school, want tja, 't blijft toch bami pangang kwaliteit !
Aan de andere kant zijn er erg veel onderdelen voor en die kosten geen drol. Volgens mij heb je voor 250 euro een nieuw 110cc blok etc...
Op woensdag 20 april 2011 23:38 schreef luckass het volgende:
bazen zijn alleen vindbaar voor de chicks.
pi_82991424
Inderdaad, onderdelen kosten niks maar het natte benen-verhaal en het feit dat mijn vrouw er niet mee overweg zal kunnen hebben met toch laten kiezen voor een scooter. Morgen ga ik een nieuwe Berini Classic bestellen, waarschijnlijk een zwarte (jaja, erg origineel maar ik moet ook rekening houden met de inruilwaarde over een paar jaar)

-
-
pi_82991876
Overigens een Nederlands product (al zal het merendeel van de materialen wel uit china komen )
-
-
  vrijdag 18 juni 2010 @ 20:55:51 #18
168121 retuow82
Het is friet!
pi_82997931
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 18:20 schreef SadKingBilly het volgende:
Overigens een Nederlands product (al zal het merendeel van de materialen wel uit china komen )
En dat zou juist voor mij de reden zijn om hem voorbij te lopen of in ieder geval na te gaan wat voor onderdelen gebruikt zijn.

Die Dax daar passen ook de Honda onderdelen op en dat is normaal goed te verkrijgen, als je een chinees blok hebt op die scooter dan kun je nog voor verrassingen komen te staan. Misschien eens voor de lol navragen wat het merk is van het blok en of onderdelen goed aan te komen zijn.

Maar in ieder geval veel plezier met je aankoop natuurlijk!
  vrijdag 18 juni 2010 @ 20:55:51 #19
168121 retuow82
Het is friet!
pi_82997932
Op de site van Berini gevonden:

Berini is flink aan de weg aan het timmeren door een unieke lijn 4-takt 50cc scooters in de markt te brengen met uitsluitend vertrouwde Japanse motoren.

Is al wat betrouwbaarder
  vrijdag 18 juni 2010 @ 21:52:37 #20
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_83001305
Inruilwaarde van dit soort dingen is eerlijk gezegd nihil. Daarvoor hoef je geen rekening met de kleur te houden.
Vampire Romance O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')