quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 16:25 schreef Hik het volgende:[..]
Ik zou graag eens zien hoe het er nu bijligt ook... Was daar ergens in 2000, dus hele andere tijden.
Overigens vraag ik me ernstig af of je kunt zeggen dat het in een paar jaar naar de knoppen is geholpen mbt de dingen die je nu aangeeft. Ik bedoel: destijds hingen er geen grote portretten van Chavez, maar armoede en onveiligheid waren (ook) enorm (ik heb me zelden onveilig gevoeld overigens). Slop (gelukkig)Sloppenwijken waren ook toen enorm. Wat ik me vooral herinner van toen waren enorme verlaten kantoren. Van die grote glimmende gebouwen waar planten uit groeiden. En het feit dat je vrijwel geen landbouw of visserij zag. Er werd toen gezegd dat dat allebei te maken had met er (toenmalige) einde van de olieboom aldaar. Begrijp me goed, ik ga absoluut Chavez niet verdedigen hier en ken ook de situatie van nu niet met eigen ogen. Maar het was pre-Chavez natuurlijk niet bepaald een paradijsje (voor sommige mensen wel natuurlijk en voor vakantiegangers zeker).
Overigens heb ik ook genoten van de Venezolanen toen (toen ik eenmaal gewend was aan het feit dat ze Spaans praten op 120 km/u

)
Venezolanen zijn geweldige mensen. Ik heb alleen maar leuke, vriendelijke mensen ontmoet hier en leef enorm met ze mee. Maar vergis je niet in het regime. Het is echt heel, heel erg hier. Ik loop altijd overal in mijn eentje op af, geen stad is mij te lelijk of gevaarlijk. Guatemala City, Mexico City, Lima, Managua, Manila, Casablanca, ik noem maar wat. Maar hier is het echt not done om (behalve rondom hotel Tamanaco) alleen de straat op te gaan. Toen ik dat wel even deed is me gelijk 100 USD (godzijdank het enige wat ik bij me had) afhandig gemaakt. Het aantal roofmoorden ligt op zo'n 10 per dag in Caracas en het is een van de gevaarlijkste steden ter wereld volgens de statistieken.
De echte armoede, dus mensen die geen stromend water hebben, geen electriciteit, en geen eten, is de laatste jaren van 1,8 naar 3 miljoen mensen gestegen. De staat heeft al 38% van de particuliere bedrijven opgekocht en blijft kopen. Eens was Venezuela een groot koffieproducerend land. De staat heeft de allergrootste koffiebranderij opgekocht, de 35.000 mensen die er werkten op straat gezet en haar eigen mensen er aan het werk gezet. Resultaat: Venezuela moet tegenwoordig haar koffie importeren, want niemand weet hoe ze koffie moeten maken. Gisteren was ik in een publiek ziekenhuis. Ik heb echt wel vreselijke publieke ziekenhuizen gezien, maar dit was mensonterend. Je kan beter in de gevangenis zitten. De ziekenhuizen hebben goede apparatuur, dat wel, maar niemand weet hoe ze ermee moeten werken. Morgenvroeg ga ik voor ik terugga nog een ochtendje meedraaien op de OK zodat ik wat tips kan geven over onze unit. Alle mensen met opleiding gaan het land uit, meestal naar Colombia. Gisteravond heb ik met een de Mexicaanse consul hier gegeten.. Als zij haar geld niet op de zwarte markt wisselt, kan zij niet in haar levensonderhoud voorzien. Dat een diplomaat op de zwarte markt geld moet wisselen, zegt al genoeg. De inflatie is enorm. Het is echt een takkeduur land geworden, prijsniveau ligt 4 keer zo hoog als in Europa. En terwijl driekwart van het land krepeert, schenkt de president voor miljoenen en miljoenen aan Bolivia, Cuba en de Dominicaanse. Laat ze overvliegen naar Venezuela om ze hier gratis te laten opereren in ziekenhuizen, iedereen krijgt een eigen bed en een lunchpakketje, terwijl de Venezolanen aan de andere kant van de gang niets te eten hebben en op een stoel aan het infuus zitten bij gebrek aan bedden. De vlag is veranderd, de naam van het land is veranderd, het volkslied is veranderd, de tijd is veranderd (ze hebben nu een eigen tijdszone die afwijkt met de rest), en de geschiedenisboeken werden bijna herschreven, daar is nog net op tijd een stokje voor gestoken. 26 September zijn er parlementsverkiezingen en iedereen houdt zijn hart vast. Het kan of een ommekeer worden, of een totale catastrofe.
Ik vind dit een doodeng land, ondanks de ontzettend leuke, lieve mensen die ik ontmoet en gesproken heb. Ik ben héél erg blij dat ik morgen in het vliegtuig zit, weg hier.
Zo, dat wilde ik even kwijt. Nu maar weer in de SC stijl verder
[ Bericht 1% gewijzigd door Vogue op 16-07-2010 01:46:25 ]