abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82715916
Omdat ik eraan zit te denken de opleiding praktijkdiploma loonadministratie te gaan doen hoop ik dat er mensen zijn die deze opleiding hebben gedaan.

Wat zijn de ervaringen ermee? Moeilijk of juist heel goed te doen? (misschien is vooropleiding ook wel makkelijk om te vermelden) En de examens zijn dat meerkeuzenvragen of open vragen?

Zal deze opleiding goed te doen zijn via het LOI? (heb zelf wel goede ervaringen via LOI) Het scheelt namelijk ontzettend in de kosten. Moet je veel formules/berekeningen kennen, of gaat het vooral om de theoretische informatie eromheen?

Alle informatie over de opleiding PDL is welkom
  zondag 13 juni 2010 @ 11:01:59 #2
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_82734583
Ik heb PDL gedaan begin 2009 Had geen relevante vooropleiding.

Het bestaat uit drie onderdelen:
  • Arbeidsrecht
  • Loonheffingen I
  • Loonheffingen II

Arbeidsrecht is een inleiding in het vak. Niet heel diep op de stof in, maar wel goed genoeg om te weten waar je het over hebt. Examen is meerkeuze op de computer waarbij je het wetbundeltje en de Gids Sociale Zekerheid erbij mag houden. Uitslag krijg je direct na afloop.

Loonheffingen I is het meest theoretische gedeelte. Dit is vooral een keer goed doorlezen/leren en weten hoe het handboek Loonheffingen van de Belastingdienst werkt.

Loonheffingen II is het rekenkundige deel. Bruto naar netto berekeningen maken, maar ook VCR berekeningen maken etc.

Ik vond het goed te doen, maar dat was wel voor een groot deel te danken aan de goede docent. Ik zou ook niet aanraden om het via LOI te doen. Ik heb het via Markus Verbeek gedaan.
  • Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
    pi_82849177
    quote:
    Op zondag 13 juni 2010 11:01 schreef sanger het volgende:
    Ik heb PDL gedaan begin 2009 Had geen relevante vooropleiding.

Het bestaat uit drie onderdelen:
  • Arbeidsrecht
  • Loonheffingen I
  • Loonheffingen II

Arbeidsrecht is een inleiding in het vak. Niet heel diep op de stof in, maar wel goed genoeg om te weten waar je het over hebt. Examen is meerkeuze op de computer waarbij je het wetbundeltje en de Gids Sociale Zekerheid erbij mag houden. Uitslag krijg je direct na afloop.

Loonheffingen I is het meest theoretische gedeelte. Dit is vooral een keer goed doorlezen/leren en weten hoe het handboek Loonheffingen van de Belastingdienst werkt.

Loonheffingen II is het rekenkundige deel. Bruto naar netto berekeningen maken, maar ook VCR berekeningen maken etc.

Ik vond het goed te doen, maar dat was wel voor een groot deel te danken aan de goede docent. Ik zou ook niet aanraden om het via LOI te doen. Ik heb het via Markus Verbeek gedaan.
  • thnx, markus verbeek heb ik zeker naar zitten kijken, hoeveel was je in totaal kwijt voor de opleiding, literatuur en examens? Als ik het doe wil ik de avondvariant gaan doen. Ik heb in elk geval helaas geen werkgever die de kosten voor zich wil nemen
    Btw, je had geen relevante vooropleiding, maar wat is je opleidingsniveau? MBO/HBO/WO? Is voor mezelf om te vergelijken of ik het wel of niet zou kunnen halen.
      woensdag 16 juni 2010 @ 12:04:31 #4
    65960 sanger
    pi_82875304
    quote:
    Op dinsdag 15 juni 2010 19:59 schreef babipangang het volgende:

[..]

thnx, markus verbeek heb ik zeker naar zitten kijken, hoeveel was je in totaal kwijt voor de opleiding, literatuur en examens? Als ik het doe wil ik de avondvariant gaan doen. Ik heb in elk geval helaas geen werkgever die de kosten voor zich wil nemen
    Moest het even nazoeken

Inschrijfgeld ¤ 1.100
    Verplichte boeken ¤ 155
    Optionele boeken ¤ 75,75
    Examengelden ¤ 115

Totaal ¤ 1.450
    quote:
    Btw, je had geen relevante vooropleiding, maar wat is je opleidingsniveau? MBO/HBO/WO? Is voor mezelf om te vergelijken of ik het wel of niet zou kunnen halen.
    Ik had daarvoor alleen HAVO, maar ben inmiddels bezig met HBO
    Everything you want is on the other side of fear.
    pi_82965121
    quote:
    Op woensdag 16 juni 2010 12:04 schreef sanger het volgende:

[..]

Moest het even nazoeken

Inschrijfgeld ¤ 1.100
    Verplichte boeken ¤ 155
    Optionele boeken ¤ 75,75
    Examengelden ¤ 115

Totaal ¤ 1.450
    [..]

Ik had daarvoor alleen HAVO, maar ben inmiddels bezig met HBO
    thnx, via de boekencentrale zie ik een hele lijst boeken staan, weet alleen niet welke verplicht zijn en welke optioneel, alhoewel het denk ik het beste is om ze allemaal te bestellen.

voor elk examen apart betaal ik als ik het goed zie op de website van de associatie al circa 115 tot 120 euro, was dit afgelopen jaar nog niet zo?

Heb je trouwens nu werk als salarisadministrateur? zoja, makkelijk gevonden?
      vrijdag 18 juni 2010 @ 09:24:03 #6
    65960 sanger
    pi_82966180
    quote:
    Op vrijdag 18 juni 2010 08:30 schreef babipangang het volgende:

[..]

thnx, via de boekencentrale zie ik een hele lijst boeken staan, weet alleen niet welke verplicht zijn en welke optioneel, alhoewel het denk ik het beste is om ze allemaal te bestellen.
    Het staat er anders juist wel duidelijk bij als je de boekenlijstfunctie gebruikt
    quote:
    voor elk examen apart betaal ik als ik het goed zie op de website van de associatie al circa 115 tot 120 euro, was dit afgelopen jaar nog niet zo?
    Volgens mij was dat ook zo, maar dat weet ik niet meer zeker.
    quote:
    Heb je trouwens nu werk als salarisadministrateur? zoja, makkelijk gevonden?
    Ik heb het gedaan ter verbreding van mijn kennis. Ik ben controller/hoofd administratie van een uitzendorganisatie. In de parktijk doe ik weinig (alleen het vaste personeel) met salarisadministratie maar ben wel verantwoordelijk voor het werk dat de salarisadministratrice doet. En de baan had ik al voordat ik er mee begon

Op monsterboard wordt er overigens wel met enige regelmaat gezocht naar salarisadministrateurs
    Everything you want is on the other side of fear.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')