FOK!forum / School, Studie en Onderwijs / Klantgerichte organisatie
Givenchi3vrijdag 11 juni 2010 @ 13:44
Een hele korte vraag:

De term klantgerichte organisatie staat toch gelijk aan een marktgerichte organisatie ?
iFriesvrijdag 11 juni 2010 @ 13:45
nee
iFriesvrijdag 11 juni 2010 @ 13:45
ja
Givenchi3vrijdag 11 juni 2010 @ 13:49
Wat is het nou xD
Breriusvrijdag 11 juni 2010 @ 13:51
beide
mymoodfentjevrijdag 11 juni 2010 @ 13:51
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 13:44 schreef Givenchi3 het volgende:
Een hele korte vraag:

De term klantgerichte organisatie staat toch gelijk aan een marktgerichte organisatie ?
nee, een marktgerichte organisatie houdt zich niet alleen bezig met haar klanten.
Givenchi3vrijdag 11 juni 2010 @ 13:54
Waar zit het verschil dan? Moet ik bij een marktgerichte organisatie zo zien dat ze ook de omgeving in de gaten moeten houden like concurrentie en technologische ontwikkelingen?
BrandXvrijdag 11 juni 2010 @ 13:54
nee is niet hetzelfde. Bij klantgericht ligt de focus vooral op de klant en zijn verwachtingen en perspectief. Bij marktgericht kijkt de organisatie ook gericht naar bijv marktontwikkelingen, economische ontwikkelingen en concurrentie ontwikkelingen.
Givenchi3vrijdag 11 juni 2010 @ 14:03
Ok dus als ik het goed begrijp is een klantgerichtheid een onderdeel van een marktgerichte organisatie
mymoodfentjevrijdag 11 juni 2010 @ 14:06
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 13:54 schreef Givenchi3 het volgende:
Waar zit het verschil dan? Moet ik bij een marktgerichte organisatie zo zien dat ze ook de omgeving in de gaten moeten houden like concurrentie en technologische ontwikkelingen?
Marktgerichte organisaties houden ook rekening met de micro- en macro-omgeving v/h bedrijf. De micro en macro factoren van een bedrijf kan je opzoeken in een boek van Kotler.
superdrufusvrijdag 11 juni 2010 @ 14:08
http://www.briskmagazine.(...)of_marktgericht.html
handige link

marktgerichte organisaties opereren vaak voor de lange termijn terwijl klantgerichte organisatie vaak op de korte termijn focust.