Je kan zelf gewoon elke maand meer overmaken.quote:Op woensdag 23 juni 2010 18:08 schreef SamEnMoos het volgende:
Ik heb ongeveer 6000 euro schuld en betaal ongeveer 45 euro per maand, hoewel ik eigenlijk wel van plan ben om de IBG te vragen dat bedrag wat te verhogen zodat ik er eerder vanaf ben, en ik nu toch redelijk verdien. (Niet veel maar genoeg om wat meer af te lossen :p )
Yepquote:Op woensdag 23 juni 2010 17:59 schreef Marlbora het volgende:
Weet iemand hoe dit precies zit? Zijn de maandbedragen echt per definitie zo hoog bij zo'n schuld (eenpersoonshuishouden)? Ik verdien wel meer dan het minimuminkomen, maar echt niet zo ontzettend veel meer.....
28000, dat is bijna een hele opleiding maximaal lenen.quote:Op woensdag 23 juni 2010 17:59 schreef Marlbora het volgende:
Mijn schuld: 27.789 (euro).
Ik moet gaan betalen (vanaf 2011): 206 euro.
Dramatisch hoog dus, helaas. Alleen begrijp ik het niet helemaal want om me heen zeggen talloze mensen dat ze een ongeveer net zo hoog bedrag hebben geleend (of zelfs meer) maar veel minder betalen per maand.
Vanaf dit jaar ga ik ook hypotheeklasten dragen. Nu heb ik een verzoek tot het verlagen van het maandbedrag gedownload maar daarin kan je de optie 'Hypotheek afgesloten' eigenlijk alleen aankruisen als je (verzamel)inkomen is gedaald. Oftewel: ik kan geen verzoek indienen tot het verlagen van mijn maandbedrag.
Weet iemand hoe dit precies zit? Zijn de maandbedragen echt per definitie zo hoog bij zo'n schuld (eenpersoonshuishouden)? Ik verdien wel meer dan het minimuminkomen, maar echt niet zo ontzettend veel meer.....
Ik weet dat het enorm hoog is en begrijp het ook niet helemaal. Ik snap dat schulden snel kunnen oplopen (duh), maar ik heb er echt nooit wat exorbitants mee gedaan (bv. vakantie, auto of huisinrichting). Heb er wel iets langer over moeten doen wegens omstandigheden (twee jaar) en alles zelf moeten betalen.quote:Op woensdag 23 juni 2010 19:18 schreef Zinedinho het volgende:
[..]
28000, dat is bijna een hele opleiding maximaal lenen.
Je was er toch echt zelf bij en je kan elke maand kijken hoeveel je hebt geleend, dus deze opmerking snap ik niet helemaal.quote:Op woensdag 23 juni 2010 19:34 schreef Marlbora het volgende:
[..]
Ik weet dat het enorm hoog is en begrijp het ook niet helemaal. Ik snap dat schulden snel kunnen oplopen (duh), maar ik heb er echt nooit wat exorbitants mee gedaan (bv. vakantie, auto of huisinrichting). Heb er wel iets langer over moeten doen wegens omstandigheden (twee jaar) en alles zelf moeten betalen.
Denk dat ik in de toekomst maar een stichting opstart: 'St. Weer Studenten bij IB Groep' of zo... Als het een financieel gat in de markt is... oh nee....
Tekort aan (toekomstig) financieel inzicht in verband met dramatische opvoeding op dat vlak. Als er één ding is wat ik mijn eventuele kinderen zal proberen aan te leren....quote:Op woensdag 23 juni 2010 19:35 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Je was er toch echt zelf bij en je kan elke maand kijken hoeveel je hebt geleend, dus deze opmerking snap ik niet helemaal.
Moet je eens een beta-studie gaan doen (op de universiteit dus...)...quote:Op donderdag 24 juni 2010 11:43 schreef covie het volgende:
Wat ik dan weer niet snap...
...
Begonnen met MBO daarna gaan werken.
Nu doe ik een HBO opleiding NAAST mijn baan.
...
Aan het eind vd rit hebben we dan precies hetzelfde papiertje alleen heb ik geen schuld. Dus wat gaat er mis.
MBO= genoeg tijd om er naast te werken en spaargeld op te bouwen.quote:Op donderdag 24 juni 2010 11:43 schreef covie het volgende:
Wat ik dan weer niet snap...
Begonnen met MBO daarna gaan werken.
Nu doe ik een HBO opleiding NAAST mijn baan.
Zelf werk ik 32 uur, en bouw geen schuld op.
In mijn vrije tijd moet ik nog veel voor school werken omdat ik maar 1 avond per week naar school ga.
Toch ga ik elk weekend stappen en het huishouden erbij.
Wat lopen die studenten dan te zeuren vraag ik me af... ze zijn gewoon lui.
- ze werken gemiddeld 2 dagen per week ivm "hoge studiedruk"![]()
- stufie voor uitwonend krijgen ze gratis (200 + euro)
- geen reiskosten ivm OV
- Kijgen ook nog ziektekosten euro of 60 van de belasting.
- wonen in goedkope studentenflats waar het een teringbende is en anders evt. ook nog huursubsidie.
- bouwen dan NOG een studieschuld op van 15 K
Aan het eind vd rit hebben we dan precies hetzelfde papiertje alleen heb ik geen schuld. Dus wat gaat er mis.
En dan nog gaan klagen ook bij de overheid stelletje verwende nesten.
Klopt, en je krijgt ook rente op spaargeld, dus het is redelijk neutraal om de lening aan te houden en zo langzaam mogelijk af te betalen. Moet ik betalen dan doe ik gewoon lekker het minimumbedrag p/m.quote:Op donderdag 24 juni 2010 11:23 schreef Grumpey het volgende:
rente en inflatie houdt mekaar anders aardig in evenwicht hoor.
wou ik ook al zeggen, hbo en wo vergelijkenquote:Op donderdag 24 juni 2010 11:51 schreef xibalba het volgende:
[..]
Moet je eens een beta-studie gaan doen (op de universiteit dus...)...
Kijken of je dan nog 32 uur erbij kunt werken....
Is gewoon in mindering te brengen op het vermogen in Box 3.quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:28 schreef Oksel het volgende:
Hoe ga je belastingtechnisch eigenlijk met die studieschuld om? Zijn er nog voordelen?
True :-)quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:29 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
HBO is geen opleiding maar een cursus.
En dat heeft als voordeel..? Sorry, belastingn00b.quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:30 schreef Socios het volgende:
[..]
Is gewoon in mindering te brengen op het vermogen in Box 3.
Als je een belastbaar inkomen in box 3 hebt, wordt dit minder waardoor je minder belasting over het vermogen in box 3 betaalt.quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:37 schreef Oksel het volgende:
[..]
En dat heeft als voordeel..? Sorry, belastingn00b.
Onzin.quote:Op donderdag 24 juni 2010 11:57 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
MBO= genoeg tijd om er naast te werken en spaargeld op te bouwen.
HBO + baan= genoeg verdienen om je studie te bekostigen.
Dan heb je het alleen nog niet gehad over mensen die 1 studie doen na de middelbare school waarbij ze amper tijd hebben om te werken.
Altijd fijn van die kortzichtige mensen die denken dat iedereen in dezelfde situatie zit als zichzelf.
quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:59 schreef covie het volgende:
[..]
Onzin.
Ik verwacht heus niet dat een voltijd student ook 32 uur werkt.
Maar een studieschuld van 15k of meer is gewoon belachelijk.
Je gaat max. 25 uur naar school, dan kan je daar gewoon 15 uur naast werken.
Vaak redt je die 25 uur niet eens.
Als je dan in de voorjaarsvakantie, de herfstvakantie allebei een week en in de zomer 3 weken vakantiewerk doet. Dan heb je sowieso je studiekosten voor dat jaar bij elkaar gespaard.
Tuurlijk is het niet altijd ruim maar hier in nederland zijn de studenten echt wel teveel verwend.
Onzin? Je hebt niet eens universiteit gedaan, beetje vreemd om dat dan zo stellig te melden.quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:59 schreef covie het volgende:
[..]
Onzin.
Ik verwacht heus niet dat een voltijd student ook 32 uur werkt.
Maar een studieschuld van 15k of meer is gewoon belachelijk.
Je gaat max. 25 uur naar school, dan kan je daar gewoon 15 uur naast werken.
Vaak redt je die 25 uur niet eens.
Als je dan in de voorjaarsvakantie, de herfstvakantie allebei een week en in de zomer 3 weken vakantiewerk doet. Dan heb je sowieso je studiekosten voor dat jaar bij elkaar gespaard.
Tuurlijk is het niet altijd ruim maar hier in nederland zijn de studenten echt wel teveel verwend.
Mijn zus heeft wo en alleen dan zonder half jaar buitenland 5K schuld.quote:Op donderdag 24 juni 2010 13:05 schreef versteegrob het volgende:
Wat nou als je hbo/wo gestudeerd hebt, 1/2 jaar in het buitenland gezeten hebt, op kamers en alles zelf betalen, dan is 15K niet zo gek
Gemiddeld is het erg veel inderdaad en dat gaat inderdaad nergens over. Maar stellen dat het complete onzin gaat mij te ver.quote:Op donderdag 24 juni 2010 13:13 schreef covie het volgende:
[..]
Mijn zus heeft wo en alleen dan zonder half jaar buitenland 5K schuld.
Zelf heb ik dan wel een half jaar in t buitenland gezeten maar daar maakt je ook geen 10 k schuld. (tenzij japan ofzo)
Maar buiten dat ga je nu de uitersten opzoeken.
Voor de gemiddelde student is 15K echt bizar veel. Dat vind ik gewoon.
Het is ook echt niet zo dat mijn zus geen moment voor zichzelf had. Ze werkte wel redelijk veel enzo. Maar had ook tijd om te gaan stappen alleen dan misschien geen 4x per week.
Ik noem maar iets: als je in de schoonmaak werkt 2 uur per dag + een baan op zaterdag. Dan heb je zo al 18 uur werk.
Daar had ik het niet over universiteit.quote:Op donderdag 24 juni 2010 13:13 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Onzin? Je hebt niet eens universiteit gedaan, beetje vreemd om dat dan zo stellig te melden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |