Een psychose is momentaan. Geloven heeft meer voeten in de aarde. Een psychose kan wel een religieuze inhoud hebben, maar dat is iets anders.quote:Op zondag 6 juni 2010 12:31 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Psychose, het verliezen van de grip op de realiteit, hoe je het ook wilt noemen.
quote:quote:
Maar theosofie tezamen met vrijmetselarij is zo'n beetje de bron van de new age movement. De boeken van Alice Bailey gaan praktisch allemaal over de 'new age'. Het tijdschrift van de vrijmetselarij heette oorspronkelijk 'the new age'. Het is niet dat new age goeroes dingen daar vandaan halen, maar dat de new age goeroes de basis van hun bestaan hebben in theosofie/vrijmetselarij, of kabbalisme als je wil.
Ik weet echt niet waar je deze dwaze dingen vandaan haalt, maar ik heb het nooit gelezen. Waarschijnlijk haal je je kennis bij de Christenen vandaan die tegen Theosofie en andersdenkenden aan schoppen. De vrouw Blavatsky heeft het nooit over het vermoorden van andersdenkenden gehad, en ik heb de "geheime leer" en "Isis ontsluiert" gelezen.quote:quote:
Ja, en iedereen die niet met hun broederschap mee wil doen omdat ze niet in de ideeen/het wereldbeeld van theosofie geloven, die ook bij naam genoemd zijn namelijk fundamentalistische christenen, dient een handje naar de andere wereld geholpen te worden, om door enkele ver geevolueerde masters ingewijd te worden zodat ze in een volgende reincarnatie wel met dit broederschap mee kunnen doen. Heb je dat ook weleens gelezen?
Als je, zoals mij, 23 jaar lang in de kerk zit en je hoort dingen als "in zonde ontvangen en geboren" (als je dat zelfs aan moet horen bij de doopformulier, wat eigenlijk een schitterend iets moet zijn) "Gods toorn rust op ons", "andersdenkenden gaan naar de hel" dan heeft dat echt NIKS met selectief denken te maken, maar met feiten. Dat jij perse de mooie kant wil zien, is jouw goed recht, maar een medaille heeft altijd twee kanten. En vooral in religies als het Christendom en de Islam is dit zo.quote:
Het is maar net waar je de selectieve aandacht op richt, wat je ziet.
Maar typisch psychotische wanen zijn dingen het idee dat je met je gedachten de wereld om je heen kunt beinvloeden, of dat wat op televisie komt op de een of andere manier betrekking op je heeft, zoals theghostrider beschreef. Dat valt onder psychose en dat is eigenlijk wat new age vaak ook leert: we zijn God, de wereld is een illusie, een reflectie van onze onbewuste gedachten, dus als we actief onze wereld creeren met gedachten, is het logisch dat alles wat er langs komt een creatie is van onszelf en we het ook kunnen beinvloeden.quote:Op zondag 6 juni 2010 12:31 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Psychose, het verliezen van de grip op de realiteit, hoe je het ook wilt noemen.Ik verbaas me eerlijk gezegd over die opmerking van je, want voor nogal wat mensen, en voor mij persoonlijk ook, ben jij een voorbeeld van hoe extreem-religieuze overtuigingen je steeds verder van de realiteit kunnen afbrengen.
Hoewel jij het natuurlijk als exact het tegenovergestelde zult ervaren. Maar laten we eerlijk zijn Ali, dat doen mensen met waanbeelden ook. Dat maakt het ook zo moeilijk voor buitenstaanders om dit soort extreem gedachtengoed serieus te nemen.
Dit lijkt me wel gelden voor het Christendom. Afgezien dan van logisch redeneren, daar zijn al veel discussies over geweest. Maar dat paranoia is wel typisch iets voor het Christendom. Iedereen is tegen hen, iedereen is door de duivel op het verkeerde pad gezet en men wil de goede gelovige ook op zo'n pad krijgen.quote:Wanen - Denkbeelden die niet overeenkomen met algemeen geaccepteerde opvattingen en of ideeën waarvan de patiënt niet af te brengen is met logisch redeneren. Vaak, maar niet altijd, is er ook sprake van paranoia; overmatige achterdocht die bijvoorbeeld leidt tot de inbeelding dat overal camera's of microfoons verstopt zijn, dat er complotten zijn, of dat de persoon in kwestie gezocht wordt door de politie of door internationale veiligheidsdiensten.
Complotten zijn van alle dag. Dat jou geleerd is dat ze niet bestaan, maakt nog niet dat ze niet bestaan. Als je niet kunt geloven dat mensen met macht en geld uit zijn op meer macht en geld en samen komen hoe ze dat samen het beste voor elkaar kunnen krijgen, maar dat de wereld eerder door rechtvaardigheid en eerlijkheid en integriteit geleid wordt en corruptie iets is wat alleen in enkele bananenrepublieken voorkomt, is dat denk ik een goed voorbeeld van extreme naiviteit. Of gewoon onwetendheid natuurlijk. Maar dan geldt hetzelfde, doe je huiswerk, geloof niet alles wat op TV komt, en wat je op school is aangeleerd. Het verleden heeft toch bewezen dat dat onverstandig is.quote:Op zondag 6 juni 2010 13:31 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Dit lijkt me wel gelden voor het Christendom. Afgezien dan van logisch redeneren, daar zijn al veel discussies over geweest. Maar dat paranoia is wel typisch iets voor het Christendom. Iedereen is tegen hen, iedereen is door de duivel op het verkeerde pad gezet en men wil de goede gelovige ook op zo'n pad krijgen.
Als je eens op internet kijkt, kom je ook genoeg complot theorieën tegen die door de duivel bedacht zijn. Zoals ene Xander op Xandernieuws.net of wat voor site dan maar
En nu dit weer, om mij als naïef te bestempelen of als onwetend. Weleens de fout bij jezelf gezocht?quote:Dat jij mijn reactie niet begrijpt en mijn opvattingen gelijk trekt met psychose, is nu ook weer een gebrek aan kennis van psychose van jouw kant. Ik kan jou daarmee dus bestempelen als megalomaan, immers je doet je huiswerk niet, begrijpt daarom niet waar er over gesproken wordt, maar denkt wel het recht te hebben een soort oordeel te vellen. Hetzelfde geldt voor ieder ander die dit doet.
Oke, dat wist ik niet.quote:Op zondag 6 juni 2010 13:41 schreef Berjan1986 het volgende:
Over dat soort theorieën heb ik het niet. En ik geloof niks van de dingen die de tv ons brengt. Sterker nog, ik lees en kijk geen nieuws meer.
Oke, het spijt me bijna om het te zeggen, maar dat is ook zo. Juist theosofie toont dat aan. Alleen geloven ze daarbij niet dat Lucifer een kwaadaardige entiteit is maar iets anders.quote:Ik heb het meer over de "eindtijd complotten" en over de complotten dat de duivel alle andere religies verzonnen heeft, om de ware religie onder te laten sneeuwen en zo zieltjes te winnen voor de hel.
Indien het niet zo is, toon het dan aan.quote:En ik vind jouw redeneringen de laatste tijd erg bevooroordeeld. Alsof jij de waarheid in pacht hebt, en de rest doet zijn/haar huiswerk niet goed. Zoals jij HH bestempeld met de quote:
Welke fout? Ik denk inderdaad dat je onwetend bent over bepaalde zaken, in dit geval complotten en ook theosofie, maak ik op uit je andere post (reageer ik nog wel op). Dat maakt toch niet uit zolang je bereid bent om te leren?quote:En nu dit weer, om mij als naïef te bestempelen of als onwetend. Weleens de fout bij jezelf gezocht?
Ja, en hebben ze daar geen gelijk in? In alle geloven komt het kwade voor. Maar niet als een entiteit, maar als iets dat in de mens zit. De schaduw van het goede. Maar het Christendom snapte deze symboliek niet, en dacht ze letterlijk te moeten interpreteren. Niet de schrijvers van de evangeliën hoor, zijn snapten het heel goed. Maar daarna is het mis gegaan.quote:Oke, het spijt me bijna om het te zeggen, maar dat is ook zo. Juist theosofie toont dat aan. Alleen geloven ze daarbij niet dat Lucifer een kwaadaardige entiteit is maar iets anders.
Jij gelooft zo in je eigen gelijk, dat je dat gelijk kan stellen aan psychose. Waarschijnlijk eentje die je hele leven zal duren.quote:Indien het niet zo is, toon het dan aan.
Om over de fout van je op mijn post te hebben:quote:Welke fout? Ik denk inderdaad dat je onwetend bent over bepaalde zaken, in dit geval complotten en ook theosofie, maak ik op uit je andere post (reageer ik nog wel op). Dat maakt toch niet uit zolang je bereid bent om te leren?
Maar zo werkt het niet. Er is ook te weinig bewijs om met zekerheid te zeggen dat er geen theepot zweeft ergens tussen de Aarde en Mars.quote:Op zondag 6 juni 2010 13:13 schreef klaasdj het volgende:
Er is, zoals eerder genoemd, te weinig bewijs om te geloven voor sommige mensen.
Maar is er ook niet te weinig bewijs om met zekerheid te zeggen dat er geen god is?
Ik zal aan je denken de volgende keer dat ik op een heuveltje sta.quote:Op zondag 6 juni 2010 14:38 schreef NumberSeven het volgende:
Er zijn zoveel voorwaarden nodig voor ons leven op aarde dat het werkelijk onmogelijk is om alles aan "toeval" toe te schrijven. Er moet een Schepper zijn, iemand die de heerschappij in handen heeft. De aarde, de zon en de maan..allemaal doen ze hun werk zonder dat ze verschuiven of te dichtbij komen. De zon staat precies op de juiste afstand..ietsjes dichterbij en alles word opgebrand..ietsjes verder en alles bevriest.
quote:Dan heb je nog de Koran zonder fouten en afwijkingen. De conclusie is zo gemaakt.
Als je ook maar een heel klein beetje besef hebt van hoe relatief alles is, dan trek je die conclusie niet.quote:Op zondag 6 juni 2010 14:38 schreef NumberSeven het volgende:
Er zijn zoveel voorwaarden nodig voor ons leven op aarde dat het werkelijk onmogelijk is om alles aan "toeval" toe te schrijven. Er moet een Schepper zijn, iemand die de heerschappij in handen heeft. De aarde, de zon en de maan..allemaal doen ze hun werk zonder dat ze verschuiven of te dichtbij komen. De zon staat precies op de juiste afstand..ietsjes dichterbij en alles word opgebrand..ietsjes verder en alles bevriest. Dan heb je nog de Koran zonder fouten en afwijkingen. De conclusie is zo gemaakt.
En hoeveel tientallen duizenden uren heb je theosifische werken, werken over theosofie, externe bronnen, geschiedenis etc. gelezen? Misschien ben je het gewoon nog niet tegengekomen, maar is het er wel. Dus laat me van de gelegenheid gebruik maken om je er op te attenderen.quote:Op zondag 6 juni 2010 13:16 schreef Berjan1986 het volgende:
De reactie van Ali Kanabali vond ik wel belangrijk genoeg om erop te reageren, dus bij deze:
[..]
Ik heb niks met vrijmetselarij, dat interesseert me niets. Ik lees dingen over Theosofie, en ben daar nog nooit het woord vrijmetselarij tegen gekomen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Co-Freemasonryquote:The Order of Universal Co-Freemasonry in Great Britain and the British Dependencies was founded by Annie Besant and officers of the Supreme Council of the French Maçonnerie Mixte (known today as The International Order of Co-Freemasonry, Le Droit Humain) on September 26, 1902, with the consecration of Lodge Human Duty No. 6 in London. Besant remained head of the Order until her death in 1933. The English working, influenced by the Theosophy of its leading members, restored certain Masonic practices not required in the French working, notably that its members hold a belief in God or a Supreme Being.
http://alice-bailey.netfirms.com/quote:"The Externalization of the Hierarchy"Page 511 Master D.K. Djwhal Khul
"The three main channels through which the preparation for the new age is going on might be regarded as the masonic fraternity, the church and the educational field. All of them are are still in relatively static condition, and all are as yet failing to meet the need and to respond to the inner pressure. But in this three movements, disciples of the great ones are to be found and they are steadily gathering momentum and will before long enter upon their designated task.
Masonic movement, when it can be divorced from politics and social ends and from its present paralyzing condition of inertia, will meet the need of those who can, and should, wield power. It is the custodian of the law...... it is the home of the mysteries and the seat of initiation. It holds in its symbolism the ritual of Deity... and the way of salvation is pictorially preserved in its work in the temples. The methods of Deity are demonstrated in its Temples, and under the all-seeing-eye the work can go forward. It is a far more occult organization than can be realized, and is intended to be the training school for the coming advanced occultists. In its ceremonials lies hid the wielding of the forces connected with the growth and life of the kingdoms of nature and the unfoldment of the divine aspects in man. In the comprehension of its work and symbolism will come the power to cooperate with the divine plan. It meets the need of those who work on the 1°Ray of Will or Power."
quote:Alice Bailey, Foundress of the Lucifer Trust, the Theosophical and Satanist organization which lies behind UNESCO, predicted in 1919, the appearance of ‘a Universal Church’ of which ‘the definitive outline will appear toward the end of the century.” (Alice Bailey, Esteriorizzazione della gerarchia, Ediziones Nuova Era, Rome, 1985, p. 476.) [Externalization of the Hierarchy], and which shall keep “the outward appearance amid the mission to strike out at the many vehicles of colloquial ecclesiastical usage.” (Ibid) Also from Bailey: “There will not be any dissociation between the Universal Church, the Sacred Lodge of all true Masons and the inner circles of the esoteric societies. (Ibid, p. 478)
She concluded:
In this way, the goals and work of the United Nations shall be solidified and a new Church of God, led by all the religions and by all of the spiritual groups, shall put an end to the great heresy of separateness. (Alice Bailey, Il destino delle Nazioni, Ediziones Nuova Era, Rome, 1988, p. 155)” (quoted by Professor Carlo Alberto Agnoli, op. cit.)
Thus, this Council was planned while waiting to find the person to convene it.
http://books.google.fr/books?id=vLP5H0cASP0C&printsec=frontcover&dq=swinburn+clymer+ancient+mystic+oriental+masonry&source=bl&ots=MVCWJecEqc&sig=HjXxb7FQZ6RmrOyx3rq3R2JiHLU&hl=nl&ei=iJELTO3rNsn94Abyv4GHAQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CBMQ6AEwAA#v=onepage&q&f=falsequote:"Mystic Masonry is not only the key to the religion taught to all men in all ages from the very beginning of conscious life up to the present, but it holds the keys to these religious and is, in fact, the very repository of religion itself .... It has for its object the uniting of mankind into a Universal Brotherhood.
Dr. R. Swinburne Clymer; "illustrious brother" Clymer attesting to the fact that Freemasonry is not only an ancient pagan religion but that it seeks to bring about a One World Religion under the aegis of the Grand Lodge: Ancient Mystic Oriental Masonry (1907)
Dan zul je het vast interessant vinden dat Albert Pike, 1 van de meest, zoniet de meest geeerde vrijmetselaar ooit, schrijft:quote:Kabbalisme daarentegen wel. Een zeer interessante kijk op de Joodse geschriften.
http://www.sacred-texts.com/mas/md/md29.htm p 741quote:Masonry is a search after Light. That search leads us directly back, as you see, to the Kabalah. In that ancient and little understood medley of absurdity and philosophy, the Initiate will find the source of many doctrines
Ik verwijt niemand iets, ik breng alleen feiten aan het licht, leg de links tussen wat op het eerste gezicht verschillende dingen zijn, maar in werkelijkheid allemaal aan elkaar vasthangt, elkaar ondersteunt, en in hetzelfde gelooft.quote:Zoals ik al zeg: Je kan een theosoof toch niet verwijten dat New Age goeroes met hun wijsheden aan de haal gaan, en er een egoïstische draai aan geven? Theosofie draait om de mensheid, niet om 1 iemand (jezelf namelijk) in het bijzonder
In de moderne new age movement wordt er wellicht meer nadruk op dat aspect gelegd ja, dat zal ik niet ontkennen. Het is magie in de praktijk. Maar de doctrines zijn hetzelfde. Verder hebben al die dingen ook gemeen dat ze Jezus Christus ontkrachten als niet de enige Zoon van God en God zelf.quote:New Age gaat ook vooral om de bijzondere gaven die een mens heeft. Dat is uiteindelijk het hoofddoel. Terwijl bij Theosofie het gaat om mededogen met de mensheid, en de "rest zal je gegeven worden" zoals Jezus volgens de Evangeliën gezegd heeft.
Ik wel, helaas kan ik zo snel het citaat niet vinden.quote:Ik weet echt niet waar je deze dwaze dingen vandaan haalt, maar ik heb het nooit gelezen.
Lees dan nog meer werken van theosofen.quote:Waarschijnlijk haal je je kennis bij de Christenen vandaan die tegen Theosofie en andersdenkenden aan schoppen. De vrouw Blavatsky heeft het nooit over het vermoorden van andersdenkenden gehad, en ik heb de "geheime leer" en "Isis ontsluiert" gelezen.
Zeg dat tegen de christenen die in het verleden door de inquisitie en vandaag de dag vervolgd worden voor hun geloofsopvattingen.quote:Dit is trouwens wel een zeer zielige opmerking. Weer typisch: "Huil huil, ze zijn allemaal tegen ons, fundamentalistische Christenen, en dat is niet eerlijk".
Dat zeg ik ook niet letterlijk. Het gaat mij om het idee dat mensen die niet bij het universele broederschap en de universele religie willen horen omdat ze in iets anders geloven, over de kling gejaagd mogen worden, dat maakt immers niet uit, want in een volgende (of veel volgende) reincarnaties kunnen ze dan toch weer meedoen, gecorrigeerd van foute denkbeelden. Vooral Alice Bailey spreekt veelvuldig over religieus fundamentalisten en zij die de 'spirit of separateness' hebben, of 'exclusiveness'. Een bijbelgelovige christen kan niet aan een religie meedoen die letterlijk Lucifer verheerlijkt, dat lijkt me logisch of niet?quote:De Theosofie gelooft niet dat de mens in 1 reïncarnatie ingewijd kan worden,
Die christenen die er 'tegen aan schoppen' hebben anders beter hun huiswerk gedaan, dan de gemiddelde esotericus. Die weet vaak zelf niet wat de organisatie of doctrine waar hij over te spreken is, werkelijk leert en uitvoert.quote:maar in vele levens. Tevens worden mensen die sterven ook niet door masters ingewijd. Als je sterft krijg je rust, om vervolgens weer op Aarde te komen. Hier krijg je dus inzichten, niet na je dood. De masters (zoals jij ze noemt) werken ook alleen voor de mensheid hier op AARDE. Je kan jezelf beter in laten lichten door mensen die Theosoof zijn, dan door Christenen die er tegen aan schoppen
Insgelijks voor theosofie en de rest. Gelukkig beweert de bijbel juist dat we er maar weinig van bakken zelf, terwijl theosofie ons goden noemt. Blijkbaar ben je het met me eens dat mensen er maar weinig van bakken.quote:Als je, zoals mij, 23 jaar lang in de kerk zit en je hoort dingen als "in zonde ontvangen en geboren" (als je dat zelfs aan moet horen bij de doopformulier, wat eigenlijk een schitterend iets moet zijn) "Gods toorn rust op ons", "andersdenkenden gaan naar de hel" dan heeft dat echt NIKS met selectief denken te maken, maar met feiten. Dat jij perse de mooie kant wil zien, is jouw goed recht, maar een medaille heeft altijd twee kanten. En vooral in religies als het Christendom en de Islam is dit zo.
Zakir Naik gebruikt klassieke natuurtheologisch argumenten die inmiddels allang achterhaald zijn: wie schiep god? En als God eeuwig is, dan zijn de natuurwetten dat ook, wat god een overbodige onbekende in de vergelijking maakt.quote:
Je begrijpt dat ik dit allemaal met een korreltje zout neem.quote:Op zondag 6 juni 2010 14:18 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Ja, en hebben ze daar geen gelijk in? In alle geloven komt het kwade voor. Maar niet als een entiteit, maar als iets dat in de mens zit. De schaduw van het goede. Maar het Christendom snapte deze symboliek niet, en dacht ze letterlijk te moeten interpreteren. Niet de schrijvers van de evangeliën hoor, zijn snapten het heel goed. Maar daarna is het mis gegaan.
Je bent je ervan bewust dat rooms katholicisme gedoopt mithraisme/paganisme is?quote:Een mooi voorbeeld van een complot theorie daar overgaande:
De Christenen zien in dat in de Oosterse religies wel erg veel gebruiken en rituelen hetzelfde zijn als de eerste Christelijke gebruiken (tot aan de beelden in de RK aan toe!).
De ware religie, of de waarheid?quote:In plaats hun plek te kennen en te beseffen dat zij eerder waren, en het Christendom misschien wel leentje buur heeft gespeeld bij hun Oosterse vrienden, hebben ze de theorie dat de duivel achter deze religies zit, om zo de mensen af te leiden van de enige en ware religie.
Nee, het is simpeler. volgens de bijbel is de rooms katholieke kerk geinspireerd door de duivel. De bijbel beschrijft een systeem genaamd de hoer van babylon en er is maar 1 instituut wat aan alle karakteristieken voldoet en dat is de rooms katholieke kerk. Dat is al een paar honderd jaar bekend, alle protestanten wezen hierop. Maar Rome heeft hier een stokje voor gestoken en tegenwoordig weet bijna niemand meer dat de bijbel hierop wijst.quote:Dit houden ze hun volgelingen voor, die daar dan ook absoluut in geloven. MAAR geef je de duivel dan niet erg veel macht? Kon hij in de toekomst kijken, en wist hij dat de RK rituelen zou gebruiken nadat Jezus gekomen was?
Ja, als boeddhisme door de duivel is geinspireerd, en de duivel wist dat Jezus Christus zou komen en hij de mogelijkheid zou hebben hem proberen te verleiden, is het niet zo vreemd dat je die overeenkomst tegen komt.quote:Jezus werd verleidt door de duivel, Boeddha door Mara. En beide wonnen ze.
quote:Jij gelooft zo in je eigen gelijk, dat je dat gelijk kan stellen aan psychose. Waarschijnlijk eentje die je hele leven zal duren.
]http://www.theosofie.net/onlineliteratuur/wgendd/inhoud.html[/quote][/url]quote:Om over de fout van je op mijn post te hebben:
Jij denkt dat er Theosofen zijn die andersdenkenden dood willen hebben, omdat ze dan door meesters op het goede spoor gezet worden in de tijd dat ze dood zijn. Maar ik geef aan dat Theosofie helemaal niet gelooft in een leven tijdens de dood. De dood is een SLAAP waarin de nomade (de ziel) niet gestoord wordt door invloeden van buitenaf. Dus een ziel kan NIET leren tijdens de dood. Dat gebeurt alleen maar in het leven op Aarde, of elders.
Ik raad je aan om deze link eens te lezen, daar wordt het uitgelegd.
[url=http://www.theosofie.net/onlineliteratuur/wgendd/inhoud.html
Bijna alles wat ik zeg heb ik geleerd van anderen, of zij hebben me in ieder geval op de bronnen gewezen.quote:En die fout van jou, is dat je niet wilt leren van anderen. Anderen snappen het niet, of zijn niet goed ingelicht, maar aan je eigen inlevingsvermogen ligt het niet.
Theosofie? Oh ja, Besant en Leadbeater die zich naief lieten inpakken door mediums die kontakt hadden met "gene zijde" en Krishnamurti die in 1929 de beweging ophief.quote:Op zondag 6 juni 2010 15:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
En hoeveel tientallen duizenden uren heb je theosifische werken, werken over theosofie, externe bronnen, geschiedenis etc. gelezen? Misschien ben je het gewoon nog niet tegengekomen, maar is het er wel. Dus laat me van de gelegenheid gebruik maken om je er op te attenderen.
Olcott en Besant waren geeerde vrijmetselaars. Ik neem aan dat je weet wie dit zijn. Annie Besant heeft zelfs Brits co-masonry opgericht waar ook Alice Bailey lid van was, evenals haar man Foster.
Bron?quote:Op zondag 6 juni 2010 14:18 schreef Berjan1986 het volgende:
Een mooi voorbeeld van een complot theorie daar overgaande:
De Christenen zien in dat in de Oosterse religies wel erg veel gebruiken en rituelen hetzelfde zijn als de eerste Christelijke gebruiken (tot aan de beelden in de RK aan toe!). In plaats hun plek te kennen en te beseffen dat zij eerder waren, en het Christendom misschien wel leentje buur heeft gespeeld bij hun Oosterse vrienden, hebben ze de theorie dat de duivel achter deze religies zit, om zo de mensen af te leiden van de enige en ware religie. Dit houden ze hun volgelingen voor, die daar dan ook absoluut in geloven. MAAR geef je de duivel dan niet erg veel macht? Kon hij in de toekomst kijken, en wist hij dat de RK rituelen zou gebruiken nadat Jezus gekomen was?
Elke religie verkettert de concurrentie.quote:
Ik heb geen duizenden uren werk erop zitten, maar ik neem aan dat een Christen dat ook niet heeft.quote:En hoeveel tientallen duizenden uren heb je theosifische werken, werken over theosofie, externe bronnen, geschiedenis etc. gelezen? Misschien ben je het gewoon nog niet tegengekomen, maar is het er wel. Dus laat me van de gelegenheid gebruik maken om je er op te attenderen.
Olcott en Besant waren geeerde vrijmetselaars. Ik neem aan dat je weet wie dit zijn. Annie Besant heeft zelfs Brits co-masonry opgericht waar ook Alice Bailey lid van was, evenals haar man Foster.
Ja, en Hitler geloofde in God en in zijn Heiland Jezus Christus. Moeten we daarom het Christendom de schuld geven van de tweede WO?quote:Ik verwijt niemand iets, ik breng alleen feiten aan het licht, leg de links tussen wat op het eerste gezicht verschillende dingen zijn, maar in werkelijkheid allemaal aan elkaar vasthangt, elkaar ondersteunt, en in hetzelfde gelooft.
En waarom denken ze dat? Omdat men weet heeft van de mythevorming rond een groot mens. Ook staat er nergens in de hele OT dat God een Zoon heeft, en in het NT komt die ineens tevoorschijn. Zij weten ook van de verwachting van de Joden, over de messias. Niet dat die de enige Zoon van god was, of God zelf. Maar een mens, die vrede bracht over Israël. Het Christendom is de enige religie die van Jezus een enige zoon maakt. De MENS Jezus, over wie de Goddelijke Geest kwam bij de doop in de Jordaan. Waarom vierden de Christenen 4 Januari de doop van Jezus in de Jordaan. Ze vierden feest van 25 December, de geboorte van Jezus tot aan 4 Januari de doop van Jezus. Pas toen men besloot: Jezus is de enigGEBOREN Zoon van God, schafte men dit af. De doop was ineens niet zo belangrijk.quote:In de moderne new age movement wordt er wellicht meer nadruk op dat aspect gelegd ja, dat zal ik niet ontkennen. Het is magie in de praktijk. Maar de doctrines zijn hetzelfde. Verder hebben al die dingen ook gemeen dat ze Jezus Christus ontkrachten als niet de enige Zoon van God en God zelf.
Nee, dat zal dan wel niet. Nu ineens niet meer? Man, je praat een eind in de ruimte. Geen een Theosoof vind dat anderen vermoord moeten worden, omdat ze dan tijdens hun dood "ingewijd" zullen worden door meesters. zoals ik al aangaf, en ik gaf je de links ook nog, zit zo inwijding niet elkaar. Inwijding gebeurt tijdens het leven, niet tijdens de Devachan.quote:Ik wel, helaas kan ik zo snel het citaat niet vinden.
Zal ik ook zeker doen. Ik heb ook boeken van Tingley en G. De Purcuker gelezen. Nergens kom ik tegen dan men anderen moet doden.quote:Lees dan nog meer werken van theosofen.
En door wie, beste Ali? Juist, door de eigen geloofsgenoten. Niet door anderen.quote:Zeg dat tegen de christenen die in het verleden door de inquisitie en vandaag de dag vervolgd worden voor hun geloofsopvattingen.
En dat kun je nergens meer teruglezen. Je kan nergens een link of citaat meer vinden. Jij schopt tegen mensen aan, zonder ergens bewijs voor te hebben. Ga dat maar doen op een site met Christelijke fundamentalisten, die slikken alles zonder bewijs. En ik meen dat mensen als Bailey daar ook op doelen als ze het hebben over fundamentalisten. Mensen die andersdenkenden ruimhartig laten weten dat ZIJ het verkeerd zien, en dat hun God ze wel in de hel zal doen belanden. Vrome mensen, die nadenken en anderen hun waarheid gunnen zullen niet door Bailey benoemd worden. Het gaat om dat kleine groepje mensen dat de waarheid verdraait in hun voordeel, en de rest onder de noemer: duivel schaart.quote:Dat zeg ik ook niet letterlijk. Het gaat mij om het idee dat mensen die niet bij het universele broederschap en de universele religie willen horen omdat ze in iets anders geloven, over de kling gejaagd mogen worden, dat maakt immers niet uit, want in een volgende (of veel volgende) reincarnaties kunnen ze dan toch weer meedoen, gecorrigeerd van foute denkbeelden. Vooral Alice Bailey spreekt veelvuldig over religieus fundamentalisten en zij die de 'spirit of separateness' hebben, of 'exclusiveness'. Een bijbelgelovige christen kan niet aan een religie meedoen die letterlijk Lucifer verheerlijkt, dat lijkt me logisch of niet?
Dit kun je ook niet bewijzen zeker?quote:Die christenen die er 'tegen aan schoppen' hebben anders beter hun huiswerk gedaan, dan de gemiddelde esotericus. Die weet vaak zelf niet wat de organisatie of doctrine waar hij over te spreken is, werkelijk leert en uitvoert.
Daar ben ik het niet mee eens. Jullie leren dat de mensheid zonder iets goeds op de Aarde komt, of men moet opnieuw geboren worden. Dat wil zeggen: Gedoopt worden, en naar de kerk gaan.quote:Insgelijks voor theosofie en de rest. Gelukkig beweert de bijbel juist dat we er maar weinig van bakken zelf, terwijl theosofie ons goden noemt. Blijkbaar ben je het met me eens dat mensen er maar weinig van bakken.
Geen woord over de geplaatste bronnen en citaten?quote:Op zondag 6 juni 2010 15:59 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Ik heb geen duizenden uren werk erop zitten, maar ik neem aan dat een Christen dat ook niet heeft.
En als ik het heb over dat vrijmetselaar me niks doet, houdt dat ook in dat ik daar geen kennis van heb. Theosofie daarentegen wel. En misschien zaten er bij de Theosofie wel mensen met een rare denkwijze, maar bij de Theosofie leert men dat de waarheid van de een, niet de waarheid van de ander hoeft te zijn.
Als Blavatsky had gezegd dat theosofen Christenen mogen doden, dan had ik mijn schouders opgehaald en die waarheid niet aangenomen.
[..]
Ja, en Hitler geloofde in God en in zijn Heiland Jezus Christus. Moeten we daarom het Christendom de schuld geven van de tweede WO?
[..]
En waarom denken ze dat? Omdat men weet heeft van de mythevorming rond een groot mens. Ook staat er nergens in de hele OT dat God een Zoon heeft, en in het NT komt die ineens tevoorschijn. Zij weten ook van de verwachting van de Joden, over de messias. Niet dat die de enige Zoon van god was, of God zelf. Maar een mens, die vrede bracht over Israël. Het Christendom is de enige religie die van Jezus een enige zoon maakt. De MENS Jezus, over wie de Goddelijke Geest kwam bij de doop in de Jordaan. Waarom vierden de Christenen 4 Januari de doop van Jezus in de Jordaan. Ze vierden feest van 25 December, de geboorte van Jezus tot aan 4 Januari de doop van Jezus. Pas toen men besloot: Jezus is de enigGEBOREN Zoon van God, schafte men dit af. De doop was ineens niet zo belangrijk.
[..]
Nee, dat zal dan wel niet. Nu ineens niet meer? Man, je praat een eind in de ruimte. Geen een Theosoof vind dat anderen vermoord moeten worden, omdat ze dan tijdens hun dood "ingewijd" zullen worden door meesters. zoals ik al aangaf, en ik gaf je de links ook nog, zit zo inwijding niet elkaar. Inwijding gebeurt tijdens het leven, niet tijdens de Devachan.
[..]
Zal ik ook zeker doen. Ik heb ook boeken van Tingley en G. De Purcuker gelezen. Nergens kom ik tegen dan men anderen moet doden.
[..]
En door wie, beste Ali? Juist, door de eigen geloofsgenoten. Niet door anderen.
[..]
En dat kun je nergens meer teruglezen. Je kan nergens een link of citaat meer vinden. Jij schopt tegen mensen aan, zonder ergens bewijs voor te hebben. Ga dat maar doen op een site met Christelijke fundamentalisten, die slikken alles zonder bewijs. En ik meen dat mensen als Bailey daar ook op doelen als ze het hebben over fundamentalisten. Mensen die andersdenkenden ruimhartig laten weten dat ZIJ het verkeerd zien, en dat hun God ze wel in de hel zal doen belanden. Vrome mensen, die nadenken en anderen hun waarheid gunnen zullen niet door Bailey benoemd worden. Het gaat om dat kleine groepje mensen dat de waarheid verdraait in hun voordeel, en de rest onder de noemer: duivel schaart.
Over Lucifer gesproken: In vele oude geschriften komt men dit tegen. De gevallen engelen die de mensheid wijsheid komen brengen. Dit onderscheidt de mens van de dier. Stel je eens voor, dat het verhaal in het Paradijs anders was afgelopen, en dat men niet "de vrucht van de boom van de kennis van goed en kwaad" had gegeten, hoe zou het dan zijn afgelopen? Pas als de mens van die vrucht gegeten heeft, merkt men dat ze naakt zijn, en pas als God ze uit het Paradijs gekickt heeft staat er dat de mens seks heeft. Als ze dus in het Paradijs gebleven waren, waren ze zeer waarschijnlijk met twee gebleven. En is dat de bedoeling van God geweest?
[..]
Dit kun je ook niet bewijzen zeker?
[..]
Daar ben ik het niet mee eens. Jullie leren dat de mensheid zonder iets goeds op de Aarde komt, of men moet opnieuw geboren worden. Dat wil zeggen: Gedoopt worden, en naar de kerk gaan.
Terwijl Theosofie leert dat er in ieder mens iets goeds schuilt, maar men moet dat nog vinden. Zowel van binnenuit als van bovenaf wordt dat in de harten van de mensen geplant, de mensen die er voor open staan.
Waarom Ali? Geloof je werkelijk dat alles van buitenaf in je gefluisterd wordt door de duivel en zijn helpers. Men geeftquote:Je begrijpt dat ik dit allemaal met een korreltje zout neem.
Rooms Katholieke mensen beschouwen zichzelf gewoon als Christelijk. De protestanten kijken daar anders tegenaan, maar veel denkbeelden van de RK heeft de protestantse kerk ook. Enkel de beelden en bepaalde rituelen zijn niet overgegaan tijdens de 80-jarige oorlog.quote:Je bent je ervan bewust dat rooms katholicisme gedoopt mithraisme/paganisme is?
Allebei, protestanten geloven dat hun religie de ware is en daardoor ook de waarheid.quote:De ware religie, of de waarheid?
De bijbel zegt helemaal niks over de RK. Alleen als je dat erin wil zien ja. Typisch voor fundamentalisten om zich hierop te beroepen. Laat elkaar gewoon in de waarde, en besef goed dat het protestantse uit de RK is voorgekomen. Ze lezen dezelfde Bijbel, vieren allebei kerst. De RK is alleen wat ouderwetser met beelden en andere gebruiken. Meer niet..quote:Nee, het is simpeler. volgens de bijbel is de rooms katholieke kerk geinspireerd door de duivel. De bijbel beschrijft een systeem genaamd de hoer van babylon en er is maar 1 instituut wat aan alle karakteristieken voldoet en dat is de rooms katholieke kerk. Dat is al een paar honderd jaar bekend, alle protestanten wezen hierop. Maar Rome heeft hier een stokje voor gestoken en tegenwoordig weet bijna niemand meer dat de bijbel hierop wijst.
En Hindoeïsme is ook door de duivel geïnspireerd. Meer dan 1000 jaar voor het Christendom. Die duivel heeft wel een erg sterke bol gehad, moet ik zeggen.quote:Ja, als boeddhisme door de duivel is geinspireerd, en de duivel wist dat Jezus Christus zou komen en hij de mogelijkheid zou hebben hem proberen te verleiden, is het niet zo vreemd dat je die overeenkomst tegen komt.
En laat me raden: die anderen zijn Christenen?quote:Bijna alles wat ik zeg heb ik geleerd van anderen, of zij hebben me in ieder geval op de bronnen gewezen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |