FOK!forum / Verkiezingen 2025 / Reclame blokken
CantFazeMezaterdag 5 juni 2010 @ 17:10
Heeft een partij ergens in iets opgenomen? Ik word zo moe van die reclames de laatste tijd, de blokken duren steeds langer. Gemiddeld 8~10 minuten.

Ook in film's is het erg. De film wordt vaak gemiddeld 5 tot 6 keer onderbroken door reclameblokken

ik erger me er dood aan. Weet iemand toevallig ook of een partij iets in de trant heeft opgenomen in zijn of haar programma?

Of wat denken jullie wat een oplossing kan zijn?
Bolkesteijnzaterdag 5 juni 2010 @ 17:11
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 17:10 schreef CantFazeMe het volgende:
Of wat denken jullie wat een oplossing kan zijn?
Gaan betalen. Dat kan via gespecialiseerde kanalen, via het huren van een DVD of door naar de bioscoop te gaan. Ook kun je films gaan downloaden via de bekende kanalen die daar voor ingericht zijn.
Klopkoekzaterdag 5 juni 2010 @ 17:13
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 17:11 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Gaan betalen. Dat kan via gespecialiseerde kanalen, via het huren van een DVD of door naar de bioscoop te gaan.
Regels gaan stellen. Vroeger bestonden die: alleen reclame in de reclameblokken. maximaal zoveel minuten reclame in een uur.

allemaal dankzij de EU afgeschaft.

of gewoon de publieke omroep weer gaan waarderen en die reclamevrij maken
CantFazeMezaterdag 5 juni 2010 @ 17:17
Hm. Maar kan een partij geen regels opstellen?
Civilianzaterdag 5 juni 2010 @ 17:19
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 17:13 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Regels gaan stellen. Vroeger bestonden die: alleen reclame in de reclameblokken. maximaal zoveel minuten reclame in een uur.

allemaal dankzij de EU afgeschaft.

of gewoon de publieke omroep weer gaan waarderen en die reclamevrij maken
Er is nu nogsteeds een maximum van 12 minuten reclame per uur. Een zender mag alleen zelf de indeling bepalen.
CantFazeMezaterdag 5 juni 2010 @ 17:22
Maar wat vinden jullie daar nou zelf van? Het is toch erg gesteld met de reclametijden tegenwoordig?
Bolkesteijnzaterdag 5 juni 2010 @ 17:22
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 17:17 schreef CantFazeMe het volgende:
Hm. Maar kan een partij geen regels opstellen?
Je bent te beroerd om te gaan betalen?
Bolkesteijnzaterdag 5 juni 2010 @ 17:22
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 17:22 schreef CantFazeMe het volgende:
Maar wat vinden jullie daar nou zelf van? Het is toch erg gesteld met de reclametijden tegenwoordig?
Ik heb geen TV.
CantFazeMezaterdag 5 juni 2010 @ 17:23
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 17:22 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Je bent te beroerd om te gaan betalen?
Je betaald al voor de televisiekanalen, dus waarom nog meer betalen? Of bedoel je minder reclame, kosten omhoog?
LepperLovinzaterdag 5 juni 2010 @ 17:23
Ik denk dat het ermee te maken heeft als er weer een nieuwe serie op tv komt

bijv bij Comedy Central, nu hebben ze Eastbound and Down,
Reclame meteen fucking langer... ik denk dat ze zo hun centjes verdienen
Klopkoekzaterdag 5 juni 2010 @ 17:25
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 17:19 schreef Civilian het volgende:

[..]

Er is nu nogsteeds een maximum van 12 minuten reclame per uur. Een zender mag alleen zelf de indeling bepalen.
Ik dacht dat dat nu juist was afgeschaft
John5zaterdag 5 juni 2010 @ 17:25
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 17:19 schreef Civilian het volgende:

[..]

Er is nu nogsteeds een maximum van 12 minuten reclame per uur. Een zender mag alleen zelf de indeling bepalen.
Waar staat dat vastgelegd? Of is het een publieke omroep only dingetje? Heb n.l. het idee dat diverse commerciële zenders hier ver overheen gaan..
Bolkesteijnzaterdag 5 juni 2010 @ 17:25
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 17:23 schreef CantFazeMe het volgende:
Of bedoel je minder reclame, kosten omhoog?
Jep, dat is toch uiteindelijk waar het hem in zit, het moet uit de lengte of de breedte komen.
Klopkoekzaterdag 5 juni 2010 @ 17:26
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 17:22 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Je bent te beroerd om te gaan betalen?
Betalen wil nog niet zeggen "geen reclame". De Amerikanen betalen voor ESPN en SoccerTV ook. Net zoveel en zelfs wel meer reclame als hier. Zowel in de rust als tijdens de wedstrijden via sluikreclames. Uiteindelijk zullen foute figuren zoveel mogelijk geld willen binnenharken, als dat is toegestaan en wordt geaccepteerd.
Civilianzaterdag 5 juni 2010 @ 17:37
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 17:25 schreef John5 het volgende:

[..]

Waar staat dat vastgelegd? Of is het een publieke omroep only dingetje? Heb n.l. het idee dat diverse commerciële zenders hier ver overheen gaan..
In de mediawet, maar die kan ik zelf zo niet vinden.
http://www.cvdm.nl/content.jsp?objectid=7200#Vraag5
Hier een site die de vraag beantwoord. Er staan ook enkele (oude) gerechtelijke uitspraken op van oa Yorin die 13 minuten reclame uitzond..
CantFazeMezaterdag 5 juni 2010 @ 17:51
Wat zouden jullie acceptabel vinden als oplossing?
MrBadGuyzaterdag 5 juni 2010 @ 18:22
En websites mogen voortaan ook maar x aantal pixels per pagina gebruiken voor ads? Van mij mogen ze het helemaal vrij geven voor tv-zenders.

Reclame werkt twee kanten op. Geen reclame betekent (normaal gesproken, dus geen PO, betaalzenders en gesponsorde programma's) geen inkomsten. Dus je hebt wel wat reclame nodig om in de lucht te kunnen blijven. Hoe meer reclame je uitzendt, hoe meer mensen zich er echter aan gaan ergeren en hoe negatiever het is voor de kijkcijfers. Als je de hoeveelheid reclame verhoogt en de vraag naar reclametijd blijft gelijk, dan betekent het ook dat de inkomsten per commercial zullen dalen. Ik zie er geen probleem in dat tv-zenders zelf bepalen wat voor hun de optimale hoeveelheid (en frequentie) qua reclames is.
freakozaterdag 5 juni 2010 @ 18:53
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 17:37 schreef Civilian het volgende:

[..]

In de mediawet, maar die kan ik zelf zo niet vinden.
http://www.cvdm.nl/content.jsp?objectid=7200#Vraag5
Hier een site die de vraag beantwoord. Er staan ook enkele (oude) gerechtelijke uitspraken op van oa Yorin die 13 minuten reclame uitzond..
De Mediawet staat hier: http://www.st-ab.nl/wetten/1107_Mediawet_2008.htm

De relevante artikelen in dit geval zijn artikel 3.8, 3.10, 3.11 en 3.13
quote:
Artikel 3.8

1. Het programma-aanbod op een programmakanaal bestaat voor ten hoogste twaalf minuten per uur uit reclame- of telewinkelboodschappen.

2. Met inachtneming van deze afdeling kunnen in het programma-aanbod bestaande uit het verslag of de weergave van sportevenementen afzonderlijke reclame- of telewinkelboodschappen worden geplaatst en in het overige programma-aanbod bij uitzondering.

Artikel 3.10

1.In programma’s worden alleen reclame- of telewinkelboodschappen opgenomen als deze geen afbreuk doen aan de integriteit, het karakter of de samenhang van het desbetreffende programma of aan de rechten van rechthebbenden.

2.In programma’s die bestaan uit de weergave van kerkelijke of geestelijke samenkomsten worden geen reclame- of telewinkelboodschappen opgenomen.

Artikel 3.11

In de volgende programma’s worden ten hoogste eenmaal per geprogrammeerd tijdvak van dertig minuten reclame- of telewinkelboodschappen opgenomen:

a. programma’s bestaande uit films;

b. programma’s bestaande uit nieuws of commentaar op het nieuws; en

c. programma’s die in het bijzonder bestemd zijn voor kinderen jonger dan twaalf jaar, mits de geprogrammeerde duur van het programma meer dan dertig minuten bedraagt.

Artikel 3.13

In televisieprogramma’s die bestaan uit het verslag van een evenement worden alleen reclame- of telewinkelboodschappen opgenomen tijdens de in het evenement voorkomende gebruikelijke pauzes of tussen de daarin voorkomende gebruikelijke zelfstandige onderdelen.
Klopkoekzaterdag 5 juni 2010 @ 18:54
maar europese wetgeving staat hier weer boven
#ANONIEMzaterdag 5 juni 2010 @ 18:57
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 18:54 schreef Klopkoek het volgende:
maar europese wetgeving staat hier weer boven
Dat zijn meestal niet direct werkende richtlijnen.

Maar bijvoorbeeld RTL zit juridisch in Luxemburg (Radio Televisie L... ) en als daar de richtlijnen soepeler in wetgeving worden omgezet...
freakozaterdag 5 juni 2010 @ 19:01
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 18:54 schreef Klopkoek het volgende:
maar europese wetgeving staat hier weer boven
Nee, die is erin verwerkt. De Nederlandse wetgeving moet aangepast worden aan Europese richtlijnen, die richtlijnen staan niet naast of boven de Nederlandse wet.

De link die ik gaf geeft dan ook de tekst van de Mediawet 2008 na de wijzigingen die erin zijn doorgevoerd m.i.v. 1-1-2010, als gevolg van de implementatie van de richtlijn Audiovisuele mediadiensten.

Zie ook hier: http://www.eerstekamer.nl(...)lementatie_richtlijn

Onder andere de artikelen die ik quootte zijn op de schop gegaan voor deze richtlijn.

De tekst luidde:
quote:
Artikel 3.8
1. Het programma-aanbod op een programmakanaal:
a. bestaat voor ten hoogste vijftien procent van de totale duur per dag uit reclameboodschappen;
b. bestaat voor ten hoogste twintig procent van de totale duur per dag uit telewinkelboodschappen;
c. bestaat voor ten hoogste twintig procent van de totale duur per dag uit een combinatie van reclame- en telewinkelboodschappen; en
d. bestaat voor ten hoogste twaalf minuten per uur uit reclame- of telewinkelboodschappen.
2. Reclame- en telewinkelboodschappen in het televisieprogrammaaanbod worden geplaatst in blokken die met inbegrip van de eventuele omlijsting ten minste één minuut duren.
3. Het Commissariaat kan voor bepaalde categorieën programma’s vrijstelling verlenen van de in het tweede lid bedoelde verplichting om reclame- en telewinkelboodschappen in blokken te plaatsen.

Artikel 3.10
1. In programma’s worden alleen reclame- of telewinkelboodschappen opgenomen als deze geen afbreuk doen aan de integriteit, het karakter of de samenhang van het desbetreffende programma of aan de rechten van
rechthebbenden.
2. In programma’s die bestaan uit de weergave van kerkelijke of geestelijke samenkomsten worden geen reclame- of telewinkelboodschappen opgenomen.

Artikel 3.11
In de volgende programma’s worden alleen reclame- of telewinkelboodschappen opgenomen als zij ten minste dertig minuten duren:
a. programma’s, bestaande uit nieuws of commentaar op het nieuws;
b. programma’s van kerkelijke of geestelijke aard, niet zijnde programma’s als bedoeld in artikel 3.10, tweede lid;
c. programma’s die bestemd zijn voor minderjarigen beneden de leeftijd van twaalf jaar; en
d. niet-gedramatiseerde documentaires.

Artikel 3.12
1. In films worden alleen reclame- of telewinkelboodschappen opgenomen als de geprogrammeerde duur van de film ten minste dertig minuten is.
2. Onverminderd het eerste lid worden in films ten hoogste eenmaal per volledig tijdvak van dertig minuten reclame- of telewinkelboodschappen opgenomen.
3. Als de geprogrammeerde duur van een film ten minste twintig minuten langer is dan twee of meer volledige tijdvakken van dertig minuten kunnen nog eenmaal reclame- en telewinkelboodschappen worden opgenomen.

Artikel 3.13
In televisieprogramma’s die bestaan uit het verslag van een evenement worden alleen reclame- of telewinkelboodschappen opgenomen tijdens de in het evenement voorkomende gebruikelijke pauzes of tussen de daarin voorkomende gebruikelijke zelfstandige onderdelen.


[ Bericht 62% gewijzigd door freako op 05-06-2010 19:08:35 ]
CantFazeMezaterdag 5 juni 2010 @ 19:02
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 18:22 schreef MrBadGuy het volgende:
En websites mogen voortaan ook maar x aantal pixels per pagina gebruiken voor ads? Van mij mogen ze het helemaal vrij geven voor tv-zenders.

Reclame werkt twee kanten op. Geen reclame betekent (normaal gesproken, dus geen PO, betaalzenders en gesponsorde programma's) geen inkomsten. Dus je hebt wel wat reclame nodig om in de lucht te kunnen blijven. Hoe meer reclame je uitzendt, hoe meer mensen zich er echter aan gaan ergeren en hoe negatiever het is voor de kijkcijfers. Als je de hoeveelheid reclame verhoogt en de vraag naar reclametijd blijft gelijk, dan betekent het ook dat de inkomsten per commercial zullen dalen. Ik zie er geen probleem in dat tv-zenders zelf bepalen wat voor hun de optimale hoeveelheid (en frequentie) qua reclames is.
Dus, jij wil graag elke keer elk uur een reclameblok in je snuffert? Nee dank je. Dat wil ik dus niet. Ik wil dat er meer restricties komen voor de zenders. Meer programma's minder reclamezendtijd. Als iedere persoon nou meer zou betalen aan de kabelmaatschappij, waarbij een % opbrengst naar de zenders gingen zou het al stukken beter zijn.
Klopkoekzaterdag 5 juni 2010 @ 19:02
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 18:57 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat zijn meestal niet direct werkende richtlijnen.

Maar bijvoorbeeld RTL zit juridisch in Luxemburg (Radio Televisie L... ) en als daar de richtlijnen soepeler in wetgeving worden omgezet...
ja dat zal het wel zijn. kan me nl. herinneren dat de EU dit soort beperkingen heeft afgeschaft. evenals beperkingen in wanneer je reclame mag maken (in de reguliere uitzending mocht je niet alles doen).
Klopkoekzaterdag 5 juni 2010 @ 19:03
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 19:01 schreef freako het volgende:

[..]

Nee, die is erin verwerkt. De Nederlandse wetgeving moet aangepast worden aan Europese richtlijnen, die richtlijnen staan niet naast of boven de Nederlandse wet.

De link die ik gaf geeft dan ook de tekst van de Mediawet 2008 na de wijzigingen die erin zijn doorgevoerd m.i.v. 1-1-2010, als gevolg van de implementatie van de richtlijn Audiovisuele mediadiensten.

Zie ook hier: http://www.eerstekamer.nl(...)lementatie_richtlijn
hoe heb je dat zo snel kunnen vinden?
freakozaterdag 5 juni 2010 @ 19:14
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 19:03 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

hoe heb je dat zo snel kunnen vinden?
De website van de Eerste Kamer is echt een goede site, als je zoekt naar aangenomen wetten of wetswijzigingen van na ~1995. Gewoon zoeken op "mediawet". En er staat ook altijd een korte toelichting bij. .

De tekst van de actuele Mediawet is zo te vinden op het net door het Googlen van "tekst mediawet". Overigens zijn op http://st-ab.nl/ heel veel wetsteksten te vinden.
Paarse_Kiwizondag 6 juni 2010 @ 12:50
Valt wel op dat er steeds meer en langer reclame is. Heb het gevoel dat ik meer reclame kijk dan het programma. Bijv. die programma's die voorheen een uur duurden duren nu nog steeds een uur terwijl er toch meer reclame tussendoor zit. Blijft straks geen programma meer over.
Zenders werken het zo zelf in de hand dat men gaat downloaden om het zonder reclame te kunnen kijken.

Heb totaal geen problemen met een keertje een blokje in een uur. En dan mag het van mij rustig 10 minuten duren maar nu heb je vaak per half uur 10 minuten reclame en dat is veel te veel. Straks wordt de verdeling 50-50..
CantFazeMezondag 6 juni 2010 @ 12:52
Helemaal mee eens .
MrBadGuyzondag 6 juni 2010 @ 12:55
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 19:02 schreef CantFazeMe het volgende:

[..]

Dus, jij wil graag elke keer elk uur een reclameblok in je snuffert? Nee dank je. Dat wil ik dus niet. Ik wil dat er meer restricties komen voor de zenders. Meer programma's minder reclamezendtijd. Als iedere persoon nou meer zou betalen aan de kabelmaatschappij, waarbij een % opbrengst naar de zenders gingen zou het al stukken beter zijn.
Ik vind het een zaak van de tv-zenders. Als je meer wilt betalen voor bepaalde zenders en als die zenders in ruil daarvoor minder of geen reclame uitzend, dan is dat wat mij betreft ook prima. Het moet echter wel op vrijwillige basis gaan.
justanickzondag 6 juni 2010 @ 14:19
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 19:02 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

ja dat zal het wel zijn. kan me nl. herinneren dat de EU dit soort beperkingen heeft afgeschaft. evenals beperkingen in wanneer je reclame mag maken (in de reguliere uitzending mocht je niet alles doen).
Er zijn nog steeds limieten (max 12 minuten per uur, bijvoorbeeld). Vroeger waren er nog meer regels, zoals een minimumduur op een reclameblok. Dat soort regels zijn nu allemaal weg, het is wat eenvoudiger geworden, maar de echte kernregels zijn blijven staan.
justanickzondag 6 juni 2010 @ 14:21
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 17:23 schreef CantFazeMe het volgende:

[..]

Je betaald al voor de televisiekanalen, dus waarom nog meer betalen? Of bedoel je minder reclame, kosten omhoog?
Ja, als er minder reclame wordt uitgezonden, moet het toch ergens anders vandaan komen. Dus is het: of meer gaan betalen voor je kabel-/satelliet-/IPTV-/Digitenne-abonnement, of niet zeuren over de reclameblokken.
justanickzondag 6 juni 2010 @ 14:24
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 17:22 schreef CantFazeMe het volgende:
Maar wat vinden jullie daar nou zelf van? Het is toch erg gesteld met de reclametijden tegenwoordig?
Aangezien er geen verschil is tussen nu en pakweg 10 jaar geleden, boeit het me niet. En we hebben altijd nog de optie 'opnemen op de harddisk en de reclameblokken doorspoelen'.