Meer reacties op het overlijden :
quote:
Merckx: "Jan was meer dan een sportjournalist"
za 05/06/2010 - 14:16 Het nieuws over het overlijden van Jan Wauters kwam hard aan bij wielerkampioen Eddy Merckx. "Dit is een zware klap", zegt hij aan Sporza. "Ik wist niet dat het zo slecht ging met hem. Jan heeft per slot van rekening gezond geleefd."
Merckx heeft niets dan positieve herinneringen aan zijn contacten met Jan Wauters. "Ik herinner me Jan als een geweldige reporter en een prachtig mens. We hebben samen heel veel vreugde maar ook verdriet meegemaakt."
"Voor mij was Jan meer dan een sportjournalist. We zijn samen een beetje opgegroeid, op den duur stond hij heel dicht bij mij."
"Jan stelde pertinente vragen die in de diepte gingen. Hij was professioneel ingesteld en niet uit op sensatie, zoals nu wel dikwijls het geval is."
quote:
Van Impe: "Hij was de Eddy Merckx van de sportjournalistiek"
Jan Wauters volgde de Ronde van Frankrijk van 1976 vanop de motor en zag hoe Lucien Van Impe België de eindzege schonk. Sporza belde met de zesvoudige bolletjestrui. "Je kan zeggen dat hij de Eddy Merckx van de sportjournalistiek was", klinkt het.
Lucien Van Impe is goed geplaatst om het belang van Jan Wauters voor de wielersport te verklaren. "Ik heb Jan Wauters goed gekend. Indertijd was hij bijna elke dag bij ons, dan word je stilaan een beetje vriend van elkaar."
"Journalisten stonden toen dicht bij de renners, ze kwamen naar ons hotel om te praten. Jan was ook zo: 100% bezig met zijn vak. Hij wist veel, zelfs al had hij zelf nooit gekoerst."
"Jan kon kritisch zijn, maar hij stelde zijn vragen zo dat je er goed op kon antwoorden. Wij waren niet bang van hem, want je voelde altijd dat hij respect voor ons had", zegt Van Impe.
Van Impe herinnert zich de Rondes van Frankrijk met Wauters op de motor. "Als renner voelde je Jan komen. Hij kwam ons zelfs oppeppen als dat nodig was."
"Jan zei vanop zijn motor dingen die voor ons belangrijk waren. Ook daardoor stonden we zo dicht bij hem. Hij leefde mee, hij was een vaderfiguur die je een goed gevoel gaf. Hij gaf rust, het was tof als hij na een koers bij ons kwam."
"Zelf hoorde ik hem vooral voetbal verslaan. Prachtig hoe hij het allemaal zei, alsof je zelf in het stadion zat. Hij was de Eddy Merckx van de sportjournalistiek, zo mag je dat zeggen."
quote:
Michel Verschueren: "Jan respecteerde iedereen"
Michel Verschueren heeft de vrijdag overleden Jan Wauters goed gekend. "Jan was een unieke man, met veel vakkennis en taalvaardigheid", zegt de ex-Anderlecht-manager aan Sporza. "Ik was een fan van zijn woordenschat."
Michel Verschueren kan geen kwaad woord zeggen over Jan Wauters. "Ik had altijd een zeer goed contact met Jan. De jongste twee weken heb ik bijna elke dag gebeld met Phara de Aguirre (die Wauters als laatste sprak, red) om te vragen hoe het met hem ging."
"Jan hield van het leven en wilde mooi oud worden. Jammer dat het niet mag zijn. Jan respecteerde alles en iedereen, hij had zeer weinig vijanden."
"Hij was een man met veel charisma, ik zal de beste herinneringen aan hem bewaren."
Verschueren maakte het afscheid mee van Jan Wauters bij de radio. "Wij speelden toen met Anderlecht op Beveren en samen met Jan zat ik op de bank te praten."
"Op een bepaald moment vroeg hij "Mister Michel, blijf jij werken?", waarop ik zei: "Ja, meester Jan." In zijn ogen zag ik een vorm van weemoed, omdat hij afscheid moest nemen van dat mooie beroep dat hij zo schitterend uitoefende."
"Ook als luisteraar was ik een fan van zijn woordenschat, zijn manier waarop hij je bij een sportevenement kon betrekken en zijn klare, gezellige en aantrekkelijke stem."
quote:
Tom Lanoye: "Hij schilderde met woorden"
"We zagen elkaar regelmatig, ook in Zuid-Afrika. Hij combineerde z'n passie voor sport met die geweldige bevlogenheid voor taal. Wat hij vooral deed was bijna schilderen met woorden. Ik heb heel veel herinneringen aan Jan en grote professionele bewondering."
quote:
Frank Raes: "Jan was mijn grote mentor"
Voetbalpresentator Frank Raes was de poulain van Jan Wauters op de sportdienst. "Jan was mijn grote mentor. Hij was de man die van deze schooljongen een sportjournalist heeft gemaakt."
"Jan Wauters was de man achter een nieuw soort sportjournalistiek in Vlaanderen. Hij kon goed analyseren, was kritisch zonder gratuit te worden, maar verloor ook de emotie binnen de sport niet uit het oog."
"Jan Wauters had een enorm sterke motor. In 1980 was hij erbij op zowel het EK voetbal, de Tour als op de Olympische Spelen. Jan deed het met het grootste gemak. Het is triest dat net die motor hem nu in de steek heeft gelaten."
quote:
Cas Goossens: "Jan benaderde sport kritisch"
Cas Goossens, voormalig journalist en ex-topman van de VRT, kende Jan Wauters heel goed. "We kenden elkaar al van in onze studententijd", zei de voormalige administrateur-generaal van de BRTN aan Sporza.
"Jan studeerde Germaanse en zijn liefde voor taal is hem altijd bijgebleven. En dat combineerde hij met z'n liefde voor de sport", zei Goossens. "Piet Theys, ook poëet, was zijn idool. Samen met Theys was Wauters een van de beste sportjournalisten."
"Jan benaderde sport ook kritisch. Hij zag sport niet alleen als sport, maar als element in heel de samenleving. Hij kon dat ook relativeren in het geheel van de samenleving", vertelt Goossens.
"En daarnaast had hij ook die gave van de taal. In perfect, schitterend en kleurrijk Nederlands maakte hij zijn reportages."
"Zijn vrouw en kinderen zullen hem heel hard missen", ging Cas Goossens voort. "Ik bied hen mijn innigste deelneming aan. Ik zal Jan ook heel erg missen, en met mij nog heel veel mensen, denk ik."
"Jan was een man met een zeer grote cultuur en zei wel eens: "Ik ben eigenlijk een Renaissance-mens." Hij heeft heel veel bijgedragen aan de taalverrijking in Vlaanderen. Maar hij was ook een filosoof, die een beetje leed onder de vergankelijkheid van de dingen."
"Ook na zijn carrière zag je dat zijn kijk op de dingen waarde had, en dat die kijk indruk maakte, gedegen was."