abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 vrijdag 4 juni 2010 @ 20:23:28 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_82342857
Jan Wauters (1939-2010) was een Belgische sportverslaggever op de radio. Gedurende 35 jaar was hij om zijn radiosportverslagen op de BRT (later omgedoopt in BRTN en nog later in VRT).

[bewerken] Levensloop
Wauters begon in 1964 zijn carrière bij de algemene nieuwsdienst. Na anderhalf jaar stapte hij over naar de sportdienst, waarover hij op het einde van de carrière ook de leiding kreeg. In begin van zijn carrière werkte hij samen met de reporter Piet Theys (1927-1974). Hij volgde 25 Rondes van Frankrijk als verslager op de motor. Daarnaast was hij verslaggever tijdens 8 Wereldkampioenschappen voetbal en 4 Olympische Spelen.

Wauters versloeg de uitvaart van Koningin Elisabeth in 1965. Drie jaar later leerden Nederlandse radioluisteraars hem kennen. Na de Tourzege van Jan Janssen kon verslaggever Theo Koomen op een gegeven moment niet meer uit zijn woorden komen, waarop hij de microfoon aan Wauters gaf. Hij was bekend om zijn nuchtere maar toch gedreven eigen stijl.

Een andere moment was 1969, de Giro. Eddy Merckx was in zijn roze leiderstrui betrapt op doping. Jan Wauters zette de sterk geëmotioneerde jonge renner op band. "Ik weet niks meer, helemaal niks." zei Merckx.

In 2005 eindigde Wauters op nr. 497 in de Vlaamse versie van de De Grootste Belg, buiten de officiële nominatielijst. Hij verblijft nu zes maanden per jaar in Zuid-Afrika. Jan Wauters is getrouwd en heeft drie zonen. Eén is Benno Wauters die een amateurwielrenner was.

Op 18 mei 2010 werd Wauters onwel na de opname van Phara. Hij werd opgenomen op de afdeling intensieve zorg van het dichtstbijzijnde ziekenhuis. De VRT besloot omwille van de omstandigheden het programma die avond niet uit te zenden.

Op 4 juni 2010 overleed Jan Wauters, hij werd 71 jaar.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 vrijdag 4 juni 2010 @ 20:28:54 #2
7889 tong80
Spleenheup
pi_82343062
Voormalig VRT-radioverslaggever Jan Wauters, die onwel is geworden na de opnames van het programma Phara. Hij is onmiddellijk overgebracht naar de afdeling intensieve zorgen van een nabijgelegen ziekenhuis. Volgens de openbare omroep is zijn toestand intussen gestabilseerd. Wauters is ondertussen 71 en staat bekend om zijn gedreven verslaggeving en zijn wat wollig taalgebruik.

Vooral zijn heroïsche verslaggeving van achterop de motor in liefst vijfentwintig Rondes van Frankrijk staat in het Vlaamse collectieve geheugen gegrift. Wauters zou bij Phara zijn visie geven op het komende wereldkampioenschap voetbal in zijn tweede thuisland Zuid-Afrika. Uit respect voor Jan Wauters werd Phara niet uitgezonden.
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 vrijdag 4 juni 2010 @ 20:30:54 #3
7889 tong80
Spleenheup
pi_82343134
Voormalig VRT-radioverslaggever Jan Wauters, die onwel is geworden na de opnames van het programma Phara. Hij is onmiddellijk overgebracht naar de afdeling intensieve zorgen van een nabijgelegen ziekenhuis. Volgens de openbare omroep is zijn toestand intussen gestabilseerd. Wauters is ondertussen 71 en staat bekend om zijn gedreven verslaggeving en zijn wat wollig taalgebruik.

Vooral zijn heroïsche verslaggeving van achterop de motor in liefst vijfentwintig Rondes van Frankrijk staat in het Vlaamse collectieve geheugen gegrift. Wauters zou bij Phara zijn visie geven op het komende wereldkampioenschap voetbal in zijn tweede thuisland Zuid-Afrika. Uit respect voor Jan Wauters werd Phara niet uitgezonden.

Deze held dus.

Heb nog jaren van hem genoten in Langs de Lijn met zijn voetbalanalyses.

Te vergelijken met Theo Koomen Jack van Gelder of Mart Smeets in Nederland.

Echt triest.

pi_82343164
zo triest dat het 3x moet!
pi_82343178
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 20:31 schreef TUFKAL het volgende:
  Trouwste user 2022 vrijdag 4 juni 2010 @ 20:33:15 #6
7889 tong80
Spleenheup
pi_82343219
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 20:31 schreef TUFKAL het volgende:
Had beter gekund idd.

Maar ik kreeg het bericht net binnen. Het doet me als 47jarige meer dan jou vermoed ik.

vrijdag 4 juni 2010 @ 21:00:43 #7
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_82344282
Het was de man waarvoor ik de tv uitzette en de radio opzette ... Een écht sportverslaggevingsmonument is overleden.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  Trouwste user 2022 vrijdag 4 juni 2010 @ 21:02:19 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_82344354
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 21:00 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Het was de man waarvoor ik de tv uitzette en de radio opzette ... Een écht sportverslaggevingsmonument is overleden.
Dat bedoel ik..

Een begrip en legende in België

vrijdag 4 juni 2010 @ 21:04:55 #9
pi_82344472
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 21:02 schreef tong80 het volgende:

[..]

Dat bedoel ik..

Een begrip en legende in België

De man was in België dé radio stem op 8 WK's voetbal , 4 Olympische Spelen , 25 Tour de France's en 30 Ronde van Vlaanderen's ... Een legende is daar zelfs geen woord voor. Die vent is de stem van mijn jeugd eigenlijk ...
  Trouwste user 2022 vrijdag 4 juni 2010 @ 21:10:04 #10
7889 tong80
Spleenheup
pi_82344692
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 21:04 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

De man was in België dé radio stem op 8 WK's voetbal , 4 Olympische Spelen , 25 Tour de France's en 30 Ronde van Vlaanderen's ... Een legende is daar zelfs geen woord voor. Die vent is de stem van mijn jeugd eigenlijk ...
Mooi verwoord.

Ik ken hem voornamelijk uit zijn nadagen waar ie in Langs de lijn als oude meester een rubriek had met commentaren over de sport.

Wat een held.

Met welke Nederlander is ie te vergelijken Joost ?

pi_82344858
Ik kende hem tot mijn schaamte niet. Maar zo te lezen was het wel de nestor van de Vlaamse sportverslaggeving.

R.I.P.
  vrijdag 4 juni 2010 @ 21:17:54 #12
pi_82345005
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 21:10 schreef tong80 het volgende:

[..]

Mooi verwoord.

Ik ken hem voornamelijk uit zijn nadagen waar ie in Langs de lijn als oude meester een rubriek had met commentaren over de sport.

Wat een held.

Met welke Nederlander is ie te vergelijken Joost ?

Ergens wel wat met Mart Smeets, maar hij was veel "bekwamer" dan Mart Smeets. En dan doel ik op de kennis van feiten enzo. Jan Wauters maakte geen fouten en kende alles en iedereen door en door. Zelfs nu nog ...
Eigenlijk was hij nog vooral een poëet die aan sportverslaggeving deed ... Als je Jan Wauters op de radio een koers of een voetbalmatch had horen verslaan wilde je eigenlijk 's avonds de beelden niet eens meer zien. Je wist dat ze toch nooit zo indrukwekkend zouden kunnen zijn als Wauters het je vertelde ...

Maar na zijn "actieve" carrière had je ook nog de Jan Wauters die in veel tv-programma's als "analist" opdook natuurlijk. Of als columnist op tv of in de kranten.
  vrijdag 4 juni 2010 @ 21:20:00 #13
pi_82345081
Op Sporza staan er trouwens al heel wat clipjes en audiofragmenten van deze legendarische verslaggever ...

http://www.sporza.be/cm/s(...)an_wauters_overleden
  Trouwste user 2022 vrijdag 4 juni 2010 @ 23:18:15 #14
7889 tong80
Spleenheup
pi_82351090
Ik ken hem alleen als analist. En daar was ie briljant in.

pi_82356463
Een groot verlies, een voetbalverslag op radio was een ware belevenis dankzij hem. Wat een taalvirtuoos die zijn liefde voor de sport perfect wist over te brengen naar het publiek. En dat net nu het WK in zijn tweede vaderland plaats heeft. RIP Jan !
  zaterdag 5 juni 2010 @ 10:43:54 #16
pi_82358987
Volgens Mart Smeets in de krant verliezen de Lage Landen hun grootste journalistieke monument én zijn grote journalistieke voorbeeld. Toen hij (Smeets) in de Tour kwam als jonge Nederlandse journalist zonder ervaring was Jan Wauters degene die zich over hem ontfermde en hem de juiste kneepjes van het vak leerde ...
  zaterdag 5 juni 2010 @ 14:58:17 #17
pi_82365878
Meer reacties op het overlijden :
quote:
Merckx: "Jan was meer dan een sportjournalist"

za 05/06/2010 - 14:16 Het nieuws over het overlijden van Jan Wauters kwam hard aan bij wielerkampioen Eddy Merckx. "Dit is een zware klap", zegt hij aan Sporza. "Ik wist niet dat het zo slecht ging met hem. Jan heeft per slot van rekening gezond geleefd."

Merckx heeft niets dan positieve herinneringen aan zijn contacten met Jan Wauters. "Ik herinner me Jan als een geweldige reporter en een prachtig mens. We hebben samen heel veel vreugde maar ook verdriet meegemaakt."

"Voor mij was Jan meer dan een sportjournalist. We zijn samen een beetje opgegroeid, op den duur stond hij heel dicht bij mij."

"Jan stelde pertinente vragen die in de diepte gingen. Hij was professioneel ingesteld en niet uit op sensatie, zoals nu wel dikwijls het geval is."
quote:
Van Impe: "Hij was de Eddy Merckx van de sportjournalistiek"

Jan Wauters volgde de Ronde van Frankrijk van 1976 vanop de motor en zag hoe Lucien Van Impe België de eindzege schonk. Sporza belde met de zesvoudige bolletjestrui. "Je kan zeggen dat hij de Eddy Merckx van de sportjournalistiek was", klinkt het.

Lucien Van Impe is goed geplaatst om het belang van Jan Wauters voor de wielersport te verklaren. "Ik heb Jan Wauters goed gekend. Indertijd was hij bijna elke dag bij ons, dan word je stilaan een beetje vriend van elkaar."

"Journalisten stonden toen dicht bij de renners, ze kwamen naar ons hotel om te praten. Jan was ook zo: 100% bezig met zijn vak. Hij wist veel, zelfs al had hij zelf nooit gekoerst."

"Jan kon kritisch zijn, maar hij stelde zijn vragen zo dat je er goed op kon antwoorden. Wij waren niet bang van hem, want je voelde altijd dat hij respect voor ons had", zegt Van Impe.

Van Impe herinnert zich de Rondes van Frankrijk met Wauters op de motor. "Als renner voelde je Jan komen. Hij kwam ons zelfs oppeppen als dat nodig was."

"Jan zei vanop zijn motor dingen die voor ons belangrijk waren. Ook daardoor stonden we zo dicht bij hem. Hij leefde mee, hij was een vaderfiguur die je een goed gevoel gaf. Hij gaf rust, het was tof als hij na een koers bij ons kwam."

"Zelf hoorde ik hem vooral voetbal verslaan. Prachtig hoe hij het allemaal zei, alsof je zelf in het stadion zat. Hij was de Eddy Merckx van de sportjournalistiek, zo mag je dat zeggen."
quote:
Michel Verschueren: "Jan respecteerde iedereen"

Michel Verschueren heeft de vrijdag overleden Jan Wauters goed gekend. "Jan was een unieke man, met veel vakkennis en taalvaardigheid", zegt de ex-Anderlecht-manager aan Sporza. "Ik was een fan van zijn woordenschat."

Michel Verschueren kan geen kwaad woord zeggen over Jan Wauters. "Ik had altijd een zeer goed contact met Jan. De jongste twee weken heb ik bijna elke dag gebeld met Phara de Aguirre (die Wauters als laatste sprak, red) om te vragen hoe het met hem ging."

"Jan hield van het leven en wilde mooi oud worden. Jammer dat het niet mag zijn. Jan respecteerde alles en iedereen, hij had zeer weinig vijanden."

"Hij was een man met veel charisma, ik zal de beste herinneringen aan hem bewaren."

Verschueren maakte het afscheid mee van Jan Wauters bij de radio. "Wij speelden toen met Anderlecht op Beveren en samen met Jan zat ik op de bank te praten."

"Op een bepaald moment vroeg hij "Mister Michel, blijf jij werken?", waarop ik zei: "Ja, meester Jan." In zijn ogen zag ik een vorm van weemoed, omdat hij afscheid moest nemen van dat mooie beroep dat hij zo schitterend uitoefende."

"Ook als luisteraar was ik een fan van zijn woordenschat, zijn manier waarop hij je bij een sportevenement kon betrekken en zijn klare, gezellige en aantrekkelijke stem."
quote:
Tom Lanoye: "Hij schilderde met woorden"

"We zagen elkaar regelmatig, ook in Zuid-Afrika. Hij combineerde z'n passie voor sport met die geweldige bevlogenheid voor taal. Wat hij vooral deed was bijna schilderen met woorden. Ik heb heel veel herinneringen aan Jan en grote professionele bewondering."
quote:
Frank Raes: "Jan was mijn grote mentor"

Voetbalpresentator Frank Raes was de poulain van Jan Wauters op de sportdienst. "Jan was mijn grote mentor. Hij was de man die van deze schooljongen een sportjournalist heeft gemaakt."

"Jan Wauters was de man achter een nieuw soort sportjournalistiek in Vlaanderen. Hij kon goed analyseren, was kritisch zonder gratuit te worden, maar verloor ook de emotie binnen de sport niet uit het oog."

"Jan Wauters had een enorm sterke motor. In 1980 was hij erbij op zowel het EK voetbal, de Tour als op de Olympische Spelen. Jan deed het met het grootste gemak. Het is triest dat net die motor hem nu in de steek heeft gelaten."
quote:
Cas Goossens: "Jan benaderde sport kritisch"

Cas Goossens, voormalig journalist en ex-topman van de VRT, kende Jan Wauters heel goed. "We kenden elkaar al van in onze studententijd", zei de voormalige administrateur-generaal van de BRTN aan Sporza.

"Jan studeerde Germaanse en zijn liefde voor taal is hem altijd bijgebleven. En dat combineerde hij met z'n liefde voor de sport", zei Goossens. "Piet Theys, ook poëet, was zijn idool. Samen met Theys was Wauters een van de beste sportjournalisten."

"Jan benaderde sport ook kritisch. Hij zag sport niet alleen als sport, maar als element in heel de samenleving. Hij kon dat ook relativeren in het geheel van de samenleving", vertelt Goossens.

"En daarnaast had hij ook die gave van de taal. In perfect, schitterend en kleurrijk Nederlands maakte hij zijn reportages."

"Zijn vrouw en kinderen zullen hem heel hard missen", ging Cas Goossens voort. "Ik bied hen mijn innigste deelneming aan. Ik zal Jan ook heel erg missen, en met mij nog heel veel mensen, denk ik."

"Jan was een man met een zeer grote cultuur en zei wel eens: "Ik ben eigenlijk een Renaissance-mens." Hij heeft heel veel bijgedragen aan de taalverrijking in Vlaanderen. Maar hij was ook een filosoof, die een beetje leed onder de vergankelijkheid van de dingen."

"Ook na zijn carrière zag je dat zijn kijk op de dingen waarde had, en dat die kijk indruk maakte, gedegen was."
  Trouwste user 2022 zaterdag 5 juni 2010 @ 16:39:07 #18
7889 tong80
Spleenheup
pi_82369003
Mooie post Joost.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')