abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82211948
Hey hallo!

Misschien een beetje een specifieke vraag voor dit forum, maar ik kom er niet uit.

Ik wil voor mijn portefeuille mogelijk deze kopen. Een stukje diversificatie naar hoog-dividend obligaties. Maar ik begrijp één ding niet helemaal: Zijn alle obligaties die hierin zitten nou in USD?? Dus landen als Rusland, Turkije en de Filipijnen zetten USD-obligaties in de markt? Of wordt de waarde van de obligaties in roebel, lira en peso's voor dit fonds alleen teruggerekend naar USD? Ik lees het alsof ze het eerste bedoelen, maar kan me dat niet echt voorstellen.

En als dat zo is, dan zou ik met deze ETF dus een flink valutarisico lopen, aangezien je dan grotendeels afhankelijk bent van de EUR-USD koers voor de waarde, en dat kan een flinke hap uit het dividend nemen. Heeft iemand dan een alternatief? Liefst in dezelfde sector, maar dan in Euro's bij Binck...

Bedankt!!
pi_82216566
Ja, al die obligaties worden in USD uitgegeven. Je kunt dit lezen in de Prospectus (engelse versie) onder 'documenten'. Veel landen geven inderdaad staatsobligaties in USD uit om deze voor internationale investeerders interessanter te maken. Ik meen dat de Euro hier veel minder vaak voor wordt gebruikt. Daarom verwacht ik niet dat je een ETF of fonds met emerging countries sovereign debt puur in Euro's zult vinden.

Ik denk dat je blij moet zijn dat je in ieder geval niet aan het valutarisico van al die pesos, roebels, reals etc wordt blootgesteld maar alleen USD. Het EUR-USD risico kun je afdekken met een future of valuta optie.

Ik heb onlangs ook naar deze ETF gekeken. Het is een van de weinigen met nog wat yield. Op het historische performance grafiekje zie je echter dat de ETF sterk reageerde op de najaar 2008 banken crash ( - 30 %). Niet het beeld dat je van een obligatiefonds zou verwachten. Er is nu weer onrust op de markten en ditmaal gaat het meer over landen schulden, dus specifiek de focus van deze ETF. Als er weer een crash komt, zal deze ETF mogelijk nog meer dan 30 % zakken. Niet dat de genoemde emerging landen hun zaakjes niet op orde zouden hebben, want zo'n slecht pakket is het niet. Maar meer dat het door de algemene onrust wordt meegesleurd (contagion). Ik heb daarom afgezien van aankoop van deze ETF ondanks de aantrekkelijke yield.
pi_82219284
Tsja, als ik deze ETF koop, dan koop ik hem voor de rest van mijn leven, dus dan maakt een koersdaling (of stijging) op korte termijn me niet zo veel uit, ik heb mijn yield in USD dan toch vastgezet op een procentje of zes, en daar ben ik dan gewoon tevreden mee.

Waar ik meer mee zit, is dat de yield dus (alleen) afhankelijk is van de USD-EUR stand. Dit in tegenstelling tot de mogelijkheid wanneer alle landen hun eigen valuta zouden gebruiken, dan is er altijd wel eentje die daalt, terwijl een ander stijgt. Je zorgt dan dus voor meer spreiding over valuta's.

Maar goed, ik ben er inmiddels ook achter dat een EUR-obligatie er in deze categorie gewoon niet in zit, dus misschien moet ik dat valutarisico maar gewoon slikken in ruil voor die hogere yield. Zo heel veel zal dat (vanaf de huidige koers) toch ook niet wijzigen, denk ik, op de lange termijn draait de EUR-USD (en daarvoor de NLG-USD) toch zo'n beetje rond de 1,25 EUR=1 USD.
pi_82220934
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 00:28 schreef vive_la_france het volgende:
Tsja, als ik deze ETF koop, dan koop ik hem voor de rest van mijn leven, dus dan maakt een koersdaling (of stijging) op korte termijn me niet zo veel uit, ik heb mijn yield in USD dan toch vastgezet op een procentje of zes, en daar ben ik dan gewoon tevreden mee.

Waar ik meer mee zit, is dat de yield dus (alleen) afhankelijk is van de USD-EUR stand. Dit in tegenstelling tot de mogelijkheid wanneer alle landen hun eigen valuta zouden gebruiken, dan is er altijd wel eentje die daalt, terwijl een ander stijgt. Je zorgt dan dus voor meer spreiding over valuta's.

Maar goed, ik ben er inmiddels ook achter dat een EUR-obligatie er in deze categorie gewoon niet in zit, dus misschien moet ik dat valutarisico maar gewoon slikken in ruil voor die hogere yield. Zo heel veel zal dat (vanaf de huidige koers) toch ook niet wijzigen, denk ik, op de lange termijn draait de EUR-USD (en daarvoor de NLG-USD) toch zo'n beetje rond de 1,25 EUR=1 USD.
Je bedoelt 1.25 dollar = 1 euro denk ik? Maar waarom dek je je valutarisico niet af met een future?
pi_82239517
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 00:28 schreef vive_la_france het volgende:
Dat zou gelden voor een individuele obligatie (mits de betreffende uitgever niet failliet gaat).

Het gaat hier om een pakket obligaties waarvan er regelmatig een aantal verlopen. Als het goed gaat met de emerging landen dan zal de gemiddelde rente van nieuw toegevoegde obligaties onder de zes procent zakken omdat er een lager risico aan deze uitgaves wordt toegekend. Jouw yield on cost van de ETF zakt dan langzaam onder de zes procent.

Als het daarentegen slecht gaat met emerging landen dan kunnen er wanbetalers in het pakket voorkomen, waardoor je yield on cost eveneens zakt omdat hoofdsombetalingen en couponrente uitblijven.

Met name het 2de risico is mijns inziens veel groter dan het valutarisico op de USD-EUR. De volatiliteit van de ETF is daar een teken van. Ik vind de yield van zo'n 6 % op dit moment een te lage beloning voor dat risico.
pi_82862581
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 15:50 schreef jaco het volgende:

[..]

Dat zou gelden voor een individuele obligatie (mits de betreffende uitgever niet failliet gaat).

Het gaat hier om een pakket obligaties waarvan er regelmatig een aantal verlopen. Als het goed gaat met de emerging landen dan zal de gemiddelde rente van nieuw toegevoegde obligaties onder de zes procent zakken omdat er een lager risico aan deze uitgaves wordt toegekend. Jouw yield on cost van de ETF zakt dan langzaam onder de zes procent.
Dat hangt ook af van wie er onder 'emerging' vallen. Stel dat de leningen aan Rusland verlopen, dan kun je natuurlijk beslissen om opnieuw aan het verder ontwikkelde Rusland te lenen (tegen een lager percentage), of je kunt Rusland uit het mandje halen en Malawi (om maar een voorbeeld te noemen) erin zetten, waardoor yield en risico gelijk blijven.
quote:
Als het daarentegen slecht gaat met emerging landen dan kunnen er wanbetalers in het pakket voorkomen, waardoor je yield on cost eveneens zakt omdat hoofdsombetalingen en couponrente uitblijven.

Met name het 2de risico is mijns inziens veel groter dan het valutarisico op de USD-EUR. De volatiliteit van de ETF is daar een teken van. Ik vind de yield van zo'n 6 % op dit moment een te lage beloning voor dat risico.
Ik vind het risico op wanbetalers wel beperkt door de spreiding over een groot aantal landen, met verschillende economieen. 6% is natuurlijk geen zeer hoge beloning, maar gezien de yields op obligaties van ontwikkelde landen is het momenteel zeker niet slecht.
pi_82864279
Koop ETF genaamd JNK. Deze heeft een 10% yield.

http://www.google.com/finance?q=NYSE%3AJNK
pi_82864584
quote:
Op woensdag 16 juni 2010 00:18 schreef Toppiet het volgende:

Er zijn natuurlijk grenzen....Voor mijn obligatieportefeuille neem ik ook weer niet zo veel risico. AIG en CITI???
pi_82869035
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 23:39 schreef vive_la_france het volgende:
Dat hangt ook af van wie er onder 'emerging' vallen. Stel dat de leningen aan Rusland verlopen, dan kun je natuurlijk beslissen om opnieuw aan het verder ontwikkelde Rusland te lenen (tegen een lager percentage), of je kunt Rusland uit het mandje halen en Malawi (om maar een voorbeeld te noemen) erin zetten, waardoor yield en risico gelijk blijven.
Het klopt dat je dit als actieve belegger kunt doen. De ETF volgt echter blind de JP Morgan Emerging Markets Bond Global Diversified Index. Ik weet daar het fijne niet van, maar een index is doorgaans bedoeld om een historisch overzicht te creeren en niet om het risico/rendement van een portefeuille te managen.
quote:
Ik vind het risico op wanbetalers wel beperkt door de spreiding over een groot aantal landen, met verschillende economieen. 6% is natuurlijk geen zeer hoge beloning, maar gezien de yields op obligaties van ontwikkelde landen is het momenteel zeker niet slecht.
Een daling van de wereldeconomie raakt echter alle landen en spreiding helpt dan maar ten dele. Als ik de holdings bekijk, heb ik een sterk gemengd gevoel bij de betreffende landen. Olielanden zoals Maleisie, Brazilie en Rusland zijn -denk ik- wel safe, maar Philipijnen, Indonesie, Mexico en Libanon weet ik te weinig van.

Voor iShares Barclays Capital Euro Government Bond met een vergelijkbare Duration (7 jaar) krijg je nu een YTM van 2,56 %. Een enorm verschil inderdaad, maar in het pakket zitten vooral Duitsland en Frankrijk. Ik kies op dit moment toch voor die veiligheid.
  woensdag 16 juni 2010 @ 10:31:20 #10
78918 SeLang
Black swans matter
pi_82871284
quote:
Op woensdag 16 juni 2010 00:18 schreef Toppiet het volgende:

Goed gekozen ticker voor een high yield bond ETF ( "JNK")
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_82901675
quote:
Op woensdag 16 juni 2010 10:31 schreef SeLang het volgende:

[..]

Goed gekozen ticker voor een high yield bond ETF ( "JNK")
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')