abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82175849
Nu de Eyjafjallajökull (waarschijnlijk) klaar is met ons luchtruim te verstoren, is het nog voorzichtig wachten geblazen op zijn grotere broer, de Katla.

De Katla ligt onder de Myrdalsjökull-gletsjer, een gletsjer die veel groter is dan die van de naburige Eyjafjallajökull. Hierdoor is de mogelijke asverspreiding (door "freatomagmatische" erupties, erupties die gepaard gaan met het contact van lava met water en ijs) en de kans op "gletsjerlopen" (grote overstromingen veroorzaakt door de plotselinge doorbraak van een ijsdam) erg groot.

De Eyjafjalla-vulkaan is eigenlijk niks vergeleken met Katla, die in het verleden is uitgebarsten op een veel grotere schaal dan den Eyjafjalla. In Engeland en in andere delen van Europa zijn destijds zelfs duizenden mensen gestorven door de effecten van giftige gassen en as van de Katla. Als deze vulkaan uitbarst, zal waarschijnlijk niet alleen de luchtvaart eronder lijden.

In het verleden heeft bijna elke bekende uitbarsting van de Eyjafjallajökull (wat een naam ook hè) geleid tot een uitbarsting van de Katla. De vraag is: zal het nu weer gebeuren? De laatste drie keren dat de Eyjafjallajökull uit is gebarsten, volgde de Katla hierop. Daarbij was de laatste keer dat de Katla op grote schaal uit is gebarsten in 1918. De perioden tussen zulke uitbarstingen bij deze vulkaan liggen tussen de 40 en 80 jaar, met een gemiddelde van 50 jaar. We zouden dus allang een nieuwe (grote) eruptie moeten verwachten.

Dus wat denken jullie hiervan: zal de Katla de chaos compleet maken, of zal deze situatie met een sisser aflopen?

voor een realtime webcam, ga naar: http://www.ruv.is/katla
"Don't fear death, for it is coming anyway. Instead, fear never having truly lived."
pi_82175865
Ik hoop dat 'ie even wacht tot na de zomervakantie.
Nieuw is niet altijd beter.
pi_82175894
Goeie, ik wil nog backpacken in Noorwegen...
"Don't fear death, for it is coming anyway. Instead, fear never having truly lived."
pi_82175993
Als 't binnen twee maanden misgaat, wie weet hoe lang ik dan in Tokyo vast zit... Doe maar niet, aub.
  dinsdag 1 juni 2010 @ 03:15:21 #5
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_82176252
quote:
foto Op dinsdag 1 juni 2010 02:33 schreef NullPointerException het volgende:
Als 't binnen twee maanden misgaat, wie weet hoe lang ik dan in Tokyo vast zit... Doe maar niet, aub.
Pak het avontuur! wie weet wat voor geweldige reis je dan uiteindelijk overhoudt.
Evt met de boot en trein terug, lijkt me erg toffe foto's en verhalen opleveren.

Een vriend van me zat door de uitbarting van de Eyjafjallajökull vast in Praag en is uiteindelijk met een bus teruggekomen.
Hij heeft doodsangsten uitgestaan op de smalle bergweggetjes op de weg terug maar hij heeft nu meer te vertellen dan als ie gewoon het vliegtuig was ingestapt.
pi_82177121
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 02:33 schreef NullPointerException het volgende:
ER zijn ergere plekken om vast te zitten dan Tokyo
Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.
  Moderator dinsdag 1 juni 2010 @ 15:02:11 #7
8781 crew  Frutsel
pi_82190593
Mjah.. vooralsnog is Katla een wassen neus.. het kan morgen zijn of nog twee jaar duren

Katla wordt trouwens hier ook uitgebreid besproken
Uitbarsting vulkaan IJsland #15 Nog 3 op de nominatie!
pi_82221216
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 03:15 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Pak het avontuur! wie weet wat voor geweldige reis je dan uiteindelijk overhoudt.
Evt met de boot en trein terug, lijkt me erg toffe foto's en verhalen opleveren.

Een vriend van me zat door de uitbarting van de Eyjafjallajökull vast in Praag en is uiteindelijk met een bus teruggekomen.
Hij heeft doodsangsten uitgestaan op de smalle bergweggetjes op de weg terug maar hij heeft nu meer te vertellen dan als ie gewoon het vliegtuig was ingestapt.
Maar toch, tegen die tijd wil ik waarschijnlijk gewoon eindelijk naar huis Zit hier al een tijdje. Ik geef toe, ik hda het nog niet zo bekeken, natuurlijk zijn er altijd alternatieven. Dus komt wel goed
  woensdag 2 juni 2010 @ 03:22:42 #9
104871 remlof
Europees federalist
pi_82221218
Ik ga morgen vliegen, dus ik tvp maar even hier
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop