abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82140828
Ik heb een probleem met mijn oven icm de aardlekschakelaar in de meterkast. Oven is een combi apparaat van Samsung, dus oven en magnetron. Is nu ongeveer een half jaartje oud, en nooit problemen mee gehad.

Nou viel het me al op dat het de laatste tijd wel eens gebeurde dat als de oven aanstond, op een gegeven moment, meestal na bijna 20 minuten de aardlekschakelaar eruit knalde. Dit gebeurde o.a. een keer tijdens het opwarmen van een pizza, maar aangezien de pizza goed warm was, geen probleem ervan gemaakt. De keren erna geen last ervan gehad, tot vorige week, toen precies hetzelfde.

Dit weekend wilde ik wat broodjes afbakken, dus ik zet de oven aan, voorverwarmen, en ... knal aardlekschakelaar knalt er dus weer uit. Nu kan ik niet eens meer iets opwarmen, want na 10 seconde voorverwarmen knalt die schakelaar dus al uit.

Ik heb al wat dingen geprobeerd, zoveel mogelijk electrische apparaten uitgezet, of stekker uit de stopcontacten (zelfs de koelkasten), maar niets helpt. Het is zelfs zo, in de keuken lukt het om het apparaat aan te zetten en te gaan voorverwarmen, ook al duurt dat maar 5 seconde , op andere stopcontacten is het zelfs zo gek dat als ik de stekker er maar in steek, de aardlekschakelaar er al uit knalt.

Nou vraag ik me dus af, wordt dit probleem veroorzaakt door de combimagnetron, zit daar dus ergens een defect in, of zou het ergens in de bekabeling/stopcontacten kunnen zitten? Heb er echt 0,0 verstand van, net een beetje zitten googlen op de werking van een aardlekschakelaar, maar daar zie ik dingen staan over dat er dan ergens een lekstroom zou moeten zitten.

Voordat ik de magnetron als defect aanmeldt, zou ik wel zeker willen weten of het ook echt aan dit ding ligt. Ik vermoed van wel, aangezien het probleem alleen bij dit apparaat voorkomt, maar misschien heb ik wel wat over het hoofd gezien. Iemand tips/tricks/ideeën?

Ben nu op het werk, dus kan geen dingen uitproberen, maar zou dat vanavond thuis wel kunnen doen.
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 31 mei 2010 @ 13:56:33 #2
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_82141543
Een aardlekschakelaar slaat uit als er meer stroom je elektrische installatie in gaat dan eruit komt. Er "verdwijnt" dan dus ergens stroom. Waarschijnlijk zit er ergens dus een sluiting in het apparaat tussen een stroomvoerend en een geaard deel en zal een deel van de stroom weglekken via je aardaansluiting.

Niet mee rommelen dus, er zit een defect in het apparaat.
pi_82141756
Ik hoop ook liever dat er iets in die combimagnetron defect is, dan dat er iets met de bekabeling of weet ik het wat in huis is.
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 31 mei 2010 @ 14:12:45 #4
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_82142190
quote:
Op maandag 31 mei 2010 14:02 schreef Kper_Norci het volgende:
Ik hoop ook liever dat er iets in die combimagnetron defect is, dan dat er iets met de bekabeling of weet ik het wat in huis is.
Daar kun je eigenlijk wel van uit gaan. Vooral omdat het op verschillende plaatsen fout gaat en alleen bij gebruik van die magnetron.
pi_82142407
quote:
Op maandag 31 mei 2010 14:12 schreef qltel het volgende:

[..]

Daar kun je eigenlijk wel van uit gaan. Vooral omdat het op verschillende plaatsen fout gaat en alleen bij gebruik van die magnetron.
Het is geloof ik 1 keer eerder voorgekomen dat de aardelschakelaar eruit knalde. Ik weet niet precies meer hoe dat ging, maar volgens mij was dat bij het uitschakelen van zo'n beveiligd stekkerblok, waar ik de electronische apparatuur in de huiskamer op aangesloten heb. Toen had ik ook zoiets van, wtf? Maar daarna nooit meer, totdat nu met die oven dan.

Toevallig had ik het er net met een collega nog over, die heeft momenteel precies hetzelfde probleem, alleen bij hem is het de inbouwoven.

Zit er trouwens in alle meterkasten een aardlekschakelaar? Kan me namelijk niet herinneren dat die er bij mij ouders thuis inzat, maar goed, das ook alweer een eeuwigheid geleden natuurlijk dat ik bij hun in de meterkast heb gezeten.
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 31 mei 2010 @ 14:24:17 #6
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_82142631
quote:
Op maandag 31 mei 2010 14:18 schreef Kper_Norci het volgende:

[..]

Zit er trouwens in alle meterkasten een aardlekschakelaar? Kan me namelijk niet herinneren dat die er bij mij ouders thuis inzat, maar goed, das ook alweer een eeuwigheid geleden natuurlijk dat ik bij hun in de meterkast heb gezeten.
Als het goed is wel. Die aardlekschakelaar is erg belangrijk. Hij meet als het ware weglekkende stroom, ook stroom die via jou weglekt als je per ongeluk je magnetron vastpakt en de kast blijkt onder spanning te staan.

Hoe het wettelijk zit kan een ander je vast wel vertellen, mijn kennis op dat gebied is van ruim 20 jaar geleden. Maar ik neem aan dat het tegenwoordig wettelijk verplicht is.
  Forum Admin maandag 31 mei 2010 @ 14:30:09 #7
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_82142888
quote:
Op maandag 31 mei 2010 14:18 schreef Kper_Norci het volgende:

[..]

Tegenwoordig wel. In oudere huizen vaak niet. Overigens zijn er ook groepen in je huis die niet achter de aardelekschakelaar zitten. Zogenaamde natte groepen waar apparaten als bijvoorbeeld je wasmachine op aangesloten zijn.
Het lijkt mij ook aannemelijk dat het probleem in je combimagnetron zit en niet in je bedrading. Dit omdat de aardlekschakelaar pas uitslaat bij het gebruik van je combimagnetron.
pi_82143475
quote:
Op maandag 31 mei 2010 14:30 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]

Tegenwoordig wel. In oudere huizen vaak niet. Overigens zijn er ook groepen in je huis die niet achter de aardelekschakelaar zitten. Zogenaamde natte groepen waar apparaten als bijvoorbeeld je wasmachine op aangesloten zijn.
Het lijkt mij ook aannemelijk dat het probleem in je combimagnetron zit en niet in je bedrading. Dit omdat de aardlekschakelaar pas uitslaat bij het gebruik van je combimagnetron.
Huis waar mij ouders in wonen is ongeveer 50 jaar oud. En idd, mijn wasmachine zit op een aparte groep, met een witte knop, de andere 3 knoppen zijn groen, en daar geldt die aardlekschakelaar ook voor.

In ieder geval goed om te weten dat het naar alle waarschijnlijkheid in het apparaat zelf zit, en niet in de bedrading ergens.
pi_82143816
quote:
Op maandag 31 mei 2010 14:30 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
ONtopic:
Waarschijnlijk de combimagnetron dan, toch maar na laten kijken.

Offtopic:
Ook de wasmachine ed. zitten tegenwoordig bij nieuwe installaties achter een aardlek hoor.
Vroeger "lekte" deze apparaten nog meer dan 30mA maar tegenwoordig is dat standaard veel minder waardoor je deze ook achter een aardlek kan plaatsen.
Is toch weer stukken veiliger, juist in natte ruimtes wil je geen optater krijgen van de behuizing van een apparaat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')