abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 29 mei 2010 @ 19:36:40 #1
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_82069503

• Algemeen:
    Android is een open source platform voor mobiele telefoons gebaseerd op de Linux-kernel en het Java-programmeerplatform.

Het is ontwikkeld door Google en later door de Open Handset Alliance (OHA). Met de vrijgave van het Android-platform op 5 november 2007 werd ook de oprichting van de OHA aangekondigd. Dit samenwerkingsverband bestaat uit 34 hardware-, software- en telecommunicatiebedrijven die zich erop richten open standaarden voor mobiele apparaten te bevorderen.

Hoewel Android op vele apparaten te vinden is (telefoons, muziekspelers, netbooks, e-readers), zal dit topic zich vooral richten op de telefoons. Dit betekent echter niet dat het verboden is om over de andere apparaten te praten! Die zijn juist ook heel interessant.

• Aanpassingen van de fabrikant:
    Er zijn verschillende versies van Android. De standaardversie van Google is niet aangepast door providers/fabrikanten. Deze versie verschijnt voornamelijk op telefoons met de Google Experience ('With Google'). Fabrikanten mogen Android vrij aanpassen, maar de telefoon is dan geen Google Experience telefoon meer. HTC is de eerste die dit gedaan heeft, bij de HTC Hero. Zij ontwikkelde de aangepaste versie van Android, genaamd 'HTC Sense.' Op deze manier heeft HTC ervoor gezorgd dat de Hero multi-touch en Flash 9 ondersteunt. Het nadeel is dat men Android niet draadloos kan updaten. Motorola heeft de MOTOBLUR-interface ontwikkeld voor Android en Sony Ericsson heeft ook een aangepaste versie van Android, genaamd Rachael.

• Android updates:
    Android is een besturingssysteem dat in staat is om te updaten. Dit kan automatisch gebeuren via het netwerk van een provider (OTA, Over The Air), of handmatig met behulp van een USB kabel.

De eerste methode is van toepassing op Google Experience telefoons. Google maakt de updates voor deze telefoon klaar en verspreid deze ook. Mensen zonder Google Experience telefoon zijn afhankelijk van de fabrikant van de telefoon. Zij zullen met behulp van een USB kabel moeten updaten.

Android heeft al diverse updates gehad, waaronder Cupcake (1.5), Donut (1.6) en Eclair (2.0) en Eclair (2.1). Google vernoemt de updates naar zoetigheid, op alfabetische volgorde. De volgende update zal Froyo (Frozen Yoghurt) zijn. Het versienummer hiervan is nog onbekend.

Er is soms wat verwarring over versienummers en namen van updates. Het zit zo: Google heeft een grote verzameling verbeteringen e.d. Deze verzameling heet bijvoorbeeld Donut, of Eclair. Vervolgens pakt Google daar een aantal verbeteringen uit en beslist dat dat de volgende Android update wordt. Daarna wordt er een versienummer opgeplakt. Hierdoor is het dus mogelijk dat 2.0 en 2.1 beiden tot Eclair behoren.

• Android mods:
    Doordat Android Open Source is, zijn veel mensen aan de slag gegaan met de broncode. Zij brengen hun eigen, aangepaste versie van Android uit. Deze versies bevatten vaak verbeteringen op het gebied van snelheid en er zijn waardevolle functies toegevoegd. Een voorbeeld van zo'n mod is CyanogenMod. In deze versie zijn veel snelheidsverbeteringen doorgevoerd, ook kan je bijvoorbeeld op je laptop internetten via het netwerk van je telefoon en bestanden versturen via Bluetooth.

Deze aangepaste versies van Android kun je zelf op je telefoon zetten. Handleidingen hiervoor zijn overal te vinden. Een plek waar vrijwel alle Android modders samen komen is het XDA-Developers forum: http://forum.xda-developers.com/index.php

• Beschikbare apparaten:
    Android is beschikbaar op diverse soorten apparaten. Het is voornamelijk te vinden op telefoons, maar bijvoorbeeld ook op muziekspelers, e-readers en netbooks. Eens in de zoveel dagen wordt er wel een nieuw apparaat met Android aangekondigd, daarom staan ze niet in de OP. De beschikbare apparaten en het nieuws daarover zijn te vinden bij de onderstaande sites.

Mocht je niet de sites willen afzoeken, dan kan je altijd in het topic even vragen wat op dit moment de meest interessante apparaten zijn.

• Handige sites:
    http://www.androidplanet.nl/ - Android Planet - Nederlandse Android site
    http://www.androidworld.nl/ - Android World - Nederlandse Android site
    http://www.phandroid.com/ - Phandroid - Engelse Android site
    http://www.androidandme.com/ - Android And Me - Engelse Android site
    http://www.androidguys.com/ - Android Guys - Engelse Android site
    http://www.androidspin.com/ - AndroidSPIN - Engelse Android site, voornamelijk gericht op custom ROMs
    http://www.yourandroid.info/ - Your Android Info - Overzicht van vrijwel al het Androidnieuws

• Twitter:
    http://twitter.com/cyanogen - Android modder
    http://twitter.com/maxisma - Android modder
    http://twitter.com/Official_Drizzy - Android modder
    http://twitter.com/dwang5 - Android modder
    http://twitter.com/stericson - Android modder
    http://twitter.com/benocharm - Android modder

Vorig topic: Android #16: waar we wachten op Mr Froyo
    De OP vind je hier
  • I am just a dreamer, but you are just a dream
      zaterdag 29 mei 2010 @ 19:37:12 #2
    136730 PiRANiA
    All thinking men are atheists.
    pi_82069526
    Ik ga deze eens volgen
      zaterdag 29 mei 2010 @ 19:37:57 #3
    45722 Dromer
    pi_82069547
    De post waar ik het vorige topic mee dichtgooide:
    quote:
    Op zaterdag 29 mei 2010 14:08 schreef vlam12 het volgende:
    En ja hoor, na een dag mobiel internet hebben gehad doet de internet weer niet op mijn spica.
    Ik denk dat ik hem maar terug breng, en een ander telefoon haal.
    Ik kan me echt niet voorstellen dat dat met de telefoon te maken heeft. Heb je het wel op een andere telefoon getest met dezelfde sim?
    I am just a dreamer, but you are just a dream
    pi_82069605
    quote:
    Op zaterdag 29 mei 2010 19:37 schreef PiRANiA het volgende:
    Ik ga deze eens volgen
    I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
    So I stole a bike and asked for forgiveness.
      zaterdag 29 mei 2010 @ 19:39:44 #5
    136730 PiRANiA
    All thinking men are atheists.
    pi_82069625
    quote:
    Op zaterdag 29 mei 2010 19:39 schreef -J-D- het volgende:

[..]
    Ik heb geen androidtelefoon trouwens, ben nog steeds verliefd op maemo
    pi_82069633
    'k Voorspel een hoop interessante lijstjes met die TT
      zaterdag 29 mei 2010 @ 19:56:27 #7
    132185 Biogarde
    Neef van Bassie.
    pi_82070245
    Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
      zaterdag 29 mei 2010 @ 19:57:45 #8
    112339 MPG
    Slaverplaatser / Koffiemanager
    pi_82070306
    quote:
    Op zaterdag 29 mei 2010 19:37 schreef PiRANiA het volgende:
    Ik ga deze eens volgen
    KSC JUBILEUM topic
    "Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
    #TeamHumbug
    Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
    pi_82070705
    quote:
    Op zaterdag 29 mei 2010 19:37 schreef Dromer het volgende:
    De post waar ik het vorige topic mee dichtgooide:
    [..]

Ik kan me echt niet voorstellen dat dat met de telefoon te maken heeft. Heb je het wel op een andere telefoon getest met dezelfde sim?
    ga ik nu even proberen.
    Vandaag deed internet het wel even (2 minuten ofzo), maar daarna viel het weer weg.
    Ik ga het nu even testen
    Wie het laatst lacht, denkt het traagst!
      zaterdag 29 mei 2010 @ 20:13:32 #10
    44552 Black_Ninja
    Ninja's bestaan!
    pi_82071088
    quote:
    Op zaterdag 29 mei 2010 20:05 schreef vlam12 het volgende:

[..]

ga ik nu even proberen.
    Vandaag deed internet het wel even (2 minuten ofzo), maar daarna viel het weer weg.
    Ik ga het nu even testen
    Ik zou bijna mijn oude telefoon als testtoestel aanbieden. Wat je ook doet verlaat nooit meer de android family
    Domo Arigato!
    pi_82071501
    Het ligt volgensmij aan de telefoon zelf.

Ik heb een ander simkaart (ook vodafone) in mijn spica gedaan, en kreeg dezelfde probleem.
    De simkaart die in mijn spica zat, heb ik in mijn nokia n96 gezet en daarop kon ik wel gelijk internetten.

Op mijn spica krijg ik wel een 3g icoontje te zien, maar hij wilt gewoon de internet niet op. Met wifi lukt het wel.
    Dus overmorgen breng ik mijn spica terug, en bestel gelijk een hero.
      zaterdag 29 mei 2010 @ 20:28:10 #12
    44552 Black_Ninja
    Ninja's bestaan!
    pi_82071811
    quote:
    Op zaterdag 29 mei 2010 20:22 schreef vlam12 het volgende:
    Het ligt volgensmij aan de telefoon zelf.

Ik heb een ander simkaart (ook vodafone) in mijn spica gedaan, en kreeg dezelfde probleem.
    De simkaart die in mijn spica zat, heb ik in mijn nokia n96 gezet en daarop kon ik wel gelijk internetten.

Op mijn spica krijg ik wel een 3g icoontje te zien, maar hij wilt gewoon de internet niet op. Met wifi lukt het wel.
    hoe staat je apn?
    Domo Arigato!
    pi_82072594
    quote:
    Op zaterdag 29 mei 2010 20:28 schreef Black_Ninja het volgende:

[..]

hoe staat je apn?
    Die heb ik van het internet overgeschrven

Naam:Vodafone
    APN: Live.vodafone.com
    proxy: 191.168.251.150
    poort: 8799
    gebruikersnaam: vodafone
    wachtwoord: vodafone
    server: <niet ingesteld>
    MMS-proxy: 192.168.251.150
    MMS-Poort:8799
    MCC:204
    MNC: 04
    APN-type: internet+ mms
    Verificatietype: normaal (PAP)
      zaterdag 29 mei 2010 @ 21:10:51 #14
    125913 Devolution
    Beep beep Richie
    pi_82073990
    Elke keer weer als ik aan anderen laat zien wat Android allemaal kan, zijn ze blij verrast.

Android
    "You know what Hell really is? It's not lakes of burning oil or chains of ice. It's being removed from God's sight."
      zaterdag 29 mei 2010 @ 21:12:36 #15
    45722 Dromer
    pi_82074100
    quote:
    Op zaterdag 29 mei 2010 20:22 schreef vlam12 het volgende:
    Tja.. als je het zo hebt getest kan ik je geen ongelijk geven.
    Aangezien er op tweakers genoeg mensen zijn met een Spica én Vodafone én internet heb ik overigens het idee dat het aan deze specifieke Spica ligt. Het zou mooi zijn geweest als je met een sim van een andere aanbieder kan testen. (maar dat lijkt me lastig als je niemand in de buurt hebt daarmee)
    Zodra ik m'n data-abbo heb bij m'n Vodafone sim ga ik er ook maar 's mee testen.

(Met m'n T-mobile sim doet m'n Spica het in elk geval prima)

Edit: steek eventueel nog even je licht hier op. Daar zitten wat meer techneuten dan hier. Misschien hebben ze daar een idee.

[ Bericht 6% gewijzigd door Dromer op 29-05-2010 21:18:46 ]
      zaterdag 29 mei 2010 @ 21:13:17 #16
    132185 Biogarde
    Neef van Bassie.
    pi_82074150
    quote:
    Op zaterdag 29 mei 2010 21:10 schreef Devolution het volgende:
    Elke keer weer als ik aan anderen laat zien wat Android allemaal kan, zijn ze blij verrast.

Android
    Het is alleen half niet zo soepel als OS X en die doet het mindere hardware. Ik gebruik Android 2.1 en OS X, maar wat het soepele betreft moet je niet bij Android zijn voorlopig.

Het is dat fabrikanten als HTC er nog iets van maken zoals met Sense, want Android kaal is een lachwekkend platform.
    Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
      zaterdag 29 mei 2010 @ 21:16:07 #17
    45722 Dromer
    pi_82074307
    quote:
    Op zaterdag 29 mei 2010 21:13 schreef Biogarde het volgende:
    Het is dat fabrikanten als HTC er nog iets van maken zoals met Sense, want Android kaal is een lachwekkend platform.
    Ik kan me daar helemaal niet in vinden. Samsung biedt een standaard Android aan en met wat leuke widgets ziet het er prima uit en als je meer wil vervangen zijn er zat home-apps die op sense lijken. Het is juist mooi dat je een Android kunt tunen zoals je het zelf wil en minder vastzit aan door de maker van het OS voorgekauwde shit.
      zaterdag 29 mei 2010 @ 21:19:15 #18
    44552 Black_Ninja
    Ninja's bestaan!
    pi_82074485
    quote:
    Op zaterdag 29 mei 2010 20:43 schreef vlam12 het volgende:

[..]

Die heb ik van het internet overgeschrven

Naam:Vodafone
    APN: Live.vodafone.com
    proxy: 191.168.251.150
    poort: 8799
    gebruikersnaam: vodafone
    wachtwoord: vodafone
    server: <niet ingesteld>
    MMS-proxy: 192.168.251.150
    MMS-Poort:8799
    MCC:204
    MNC: 04
    APN-type: internet+ mms
    Verificatietype: normaal (PAP)
    Zou moeten werken idd, heb je al een keer een factory reset gedaan? Ik zit bij je om de hoek en heb nergens last van hier. Alhoewel ik wel met een abbo bel en internet.
    Domo Arigato!
      zaterdag 29 mei 2010 @ 21:20:06 #19
    44552 Black_Ninja
    Ninja's bestaan!
    pi_82074550
    quote:
    Op zaterdag 29 mei 2010 21:16 schreef Dromer het volgende:

[..]

Ik kan me daar helemaal niet in vinden. Samsung biedt een standaard Android aan en met wat leuke widgets ziet het er prima uit en als je meer wil vervangen zijn er zat home-apps die op sense lijken. Het is juist mooi dat je een Android kunt tunen zoals je het zelf wil en minder vastzit aan door de maker van het OS voorgekauwde shit.
    Inderdaad, je kan het juist naar alle smaken indelen. naar mijn idee juist helemaal perfect. Ik hou juist van sobere kale systemen en daarom laat ik heb zoals hij nu is maar wil je wat anders dan is dat heel makkelijk en heel goed mogelijk.
    Domo Arigato!
      zaterdag 29 mei 2010 @ 21:22:09 #20
    132185 Biogarde
    Neef van Bassie.
    pi_82074682
    quote:
    Op zaterdag 29 mei 2010 21:16 schreef Dromer het volgende:

[..]

Alleen op een iPhone/iPod/iPad werkt het gewoon. Ik heb met een 1Ghz CPU en een shitload ram nog steeds lag. Heel veel lag.

En qua uiterlijk van Android is het alsof je een Atari pakt en zegt; kijk, dies nieuw.

En ik zeg dit niet om trollen oid, maar ik kan me niet zo vinden in het feit dat mensen helemaal poco loco worden wanneer het gaat om Android. Het heeft een redelijk open karakter (al heb ik al meer apps voorbij zien komen die meer over me verzamelen dan dat het gemeentehuis over me weet) en veel dingen zijn heel slecht gekopieerd. Maar goed, het is net als OS X een jong platform, dus we zijn er nog niet.

Google liet zelfs weten dat ze Android hebben gebouwd om Apple te dwarsbomen wat concurrentie betreft. Valt vast nog wel ergens te lezen.
    pi_82074834
    tvp
    Never regret anything, beacuse one time it was exaclty what you wanted.
    Op donderdag 29 mei 2014 01:52 schreef Tamashii het volgende:
    Aan Ado vraagt iedereen toestemmming
    pi_82075068
    OMG, ik zie al wat de probleem is
    de proxy moest 192.168.251.150 zijn en niet 191.168.251.150.

Vind het wel raar dat hij het gister wel deed, en vandaag alleen maar een paar minuten.
      zaterdag 29 mei 2010 @ 21:29:25 #23
    45722 Dromer
    pi_82075122
    quote:
    Op zaterdag 29 mei 2010 21:28 schreef vlam12 het volgende:
    de proxy moest proxy: 192.168.251.150 zijn en niet proxy: 191.168.251.150.

Vind het wel raar dat hij het gister wel deed, en vandaag alleen maar een paar minuten.
    Lol nee. 192.168 is een private range en 191 niet.
    Ga je hem nog steeds ruilen?
      zaterdag 29 mei 2010 @ 21:32:35 #24
    45722 Dromer
    pi_82075309
    quote:
    Op zaterdag 29 mei 2010 21:22 schreef Biogarde het volgende:
    Alleen op een iPhone/iPod/iPad werkt het gewoon. Ik heb met een 1Ghz CPU en een shitload ram nog steeds lag. Heel veel lag.
    Mjah.. het is natuurlijk makkelijker een OS naar hardware te schrijven is die standaard is ipv voor diverse verschillende hardware-platforms. Net zoiets als games voor een console ipv een PC.
    Dat een Iphone in de basis beter te bedienen is dan de meeste Android toestellen ga ik niet keihard zitten ontkennen. Ik heb alleen problemen met het ding omdat ie zo duur is en iedereen er al één lijkt te hebben.

In de rest van wat je zegt kan ik mezelf niet vinden, maar dat had ik al gezegd.
      zaterdag 29 mei 2010 @ 21:39:17 #25
    44552 Black_Ninja
    Ninja's bestaan!
    pi_82075756
    quote:
    Op zaterdag 29 mei 2010 21:28 schreef vlam12 het volgende:
    de proxy moest 192.168.251.150 zijn en niet 191.168.251.150.

Lol en natuurlijk met zijn alle er blind overheen lezen
    Domo Arigato!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')