abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † vrijdag 28 mei 2010 @ 15:34:06 #1
137949 Disana
pi_82023771
Deel 1 Grote olieramp dreigt na zinken boorplatform
Deel 2 olieramp the story continues #2

Hoe het begon
quote:
Grote olieramp dreigt na zinken boorplatform
Uitgegeven: 23 april 2010 06:15
Laatst gewijzigd: 23 april 2010 07:01
NEW ORLEANS - In de Golf van Mexico dreigt een grote olieramp te ontstaan als gevolg van het zinken van een booreiland van het bedrijf Transocean Ltd.

Inmiddels drijft er een oliemassa van ongeveer dertien vierkante kilometer op open zee, zo meldde de Amerikaanse kustwacht donderdag (lokale tijd).
''We beschouwen dit als een grootschalige olielekkage'', aldus een woordvoerder van de kustwacht.

Het drama voltrekt zich voor de kust van de staat Louisiana in de Golf van Mexico. Sinds de explosie dinsdagavond laat worden elf arbeiders vermist.
Overlevenden
De zoekoperatie duurt nog voort, maar de reddingswerkers achten de kans klein dat er nog overlevenden worden gevonden. Er waren 126 mensen op het booreiland toen de brand ontstond door nog onbekende oorzaak. Zeventien gewonden moesten met helikopters worden overgebracht naar ziekenhuizen op het vasteland.
Het is volstrekt onduidelijk hoeveel olie er nog vrij komt vanaf de plek waar tot voor kort het Deepwater Horizon booreiland dreef, circa 65 kilometer uit de Amerikaanse kust.
Voor de explosie had het booreiland, dat ongeveer zo groot was als een voetbalveld, 700.000 gallon (meer dan 2,6 miljoen liter) olie opgeslagen. Dagelijks werd meer dan een miljoen liter olie gewonnen met behulp van de installaties op het booreiland, dat werd geleasd door het Britse olieconcern BP.
Bodem
Het is ook nog onduidelijk of het booreiland volledig naar de bodem is gezonken. Ter plaatse is de Golf van Mexico ongeveer 1500 meter diep. De Amerikaanse autoriteiten, BP en Transocean hebben een operatie opgezet om de oliemassa te isoleren en te voorkomen dat deze de kusten van de staten Louisiana, Alabama en Mississippi gaat vervuilen.
Van commerciële winning was nog geen sprake. BP voerde proeven uit, enkele weken nadat de Amerikaanse president Barack Obama plannen naar buiten bracht voor nieuwe offshore olie- en gasboringen.
Deskundigen vrezen dat de olieramp kan uitgroeien tot de ergste in de Verenigde Staten sinds 1989, toen zich in de wateren bij Alaska een ramp voordeed met de olietanker Exxon Valdez. Destijds raakte 750 kilometer kust vervuild met bijna 11 miljoen gallon (41 miljoen liter) ruwe olie.
Obama
President Barack Obama heeft gezegd dat de reactie op de olieramp de hoogste prioriteit verdient. Dat liet het staatshoofd weten in een verklaring, die werd uitgegeven na spoedberaad op het Witte Huis.
© ANP
De laatste update op de site van BP gedateerd vrijdag 28 mei 2010
http://www.bp.com/genericarticle.do?categoryId=2012968&contentId=7062470

Beschrijving van het laatste plan om de stroom olie te stoppen

Dit proces is momenteel in volle gang en te zien was hoe brokstukken in het rond vlogen.

Bekijk hier de live stream
http://www.bp.com/liveass(...)html/rov_stream.html

[ Bericht 62% gewijzigd door Disana op 28-05-2010 15:42:14 ]
pi_82023998
Is er overigens al een sanctie / politieke reactie gegeven op BP? Lijkt me niet dat ze na dit akkefietje gewoon weer verder kunnen gaan met het slopen van onze leefomgeving.
pi_82024671
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 15:39 schreef boyv het volgende:
Is er overigens al een sanctie / politieke reactie gegeven op BP? Lijkt me niet dat ze na dit akkefietje gewoon weer verder kunnen gaan met het slopen van onze leefomgeving.
Nu is het toevallig BP overkomen in de VS, het had net zo goed de shell of exxon kunnen overkomen zijn.

Van bijvoorbeeld olie vervuilingen in nigeria door shell horen we niet zoveel omdat daar geen westerse verslaggevers zitten. En als we het horen wordt de schuld wel naar de rebellen geschoven die weer eens een oliepijpleiding hebben opgeblazen.
pi_82024867
Intussen zie je op de live feed van BP al bijna een uur de afsluiter niet meer na wat redelijk dramatische beelden van rondvliegend puin in het water.
pi_82024959
Is het niet vreemd dat de Amerikaanse regering een passieve rol aanhoudt en BP alles laat doen?
pi_82025107
Volgens mij gaat het ze niet lukken en wel om de volgende redenen: Zowel de Hopi-profetie als de Openbaringen-profetie zegt dat dat het leven van een derde van de zeeen in de wereld zal sterven.

De Hopi-profetie noemt dat de zee zwart zal worden, en de Openbaringen spreken over een "put naar de diepten der aarde die geopend wordt, en waaruit rook opstijgt".
Veni vidi foetsie
pi_82025295
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 16:01 schreef opgebaarde het volgende:
Is het niet vreemd dat de Amerikaanse regering een passieve rol aanhoudt en BP alles laat doen?
De ervaring van de VS op dit gebied is waarschijnlijk nog dramatischer dan die van BP.

Dat er uberhaupt geen simulaties zijn gedaan naar dit soort situaties...
pi_82025354
Nu is er weer beeld.. mooi om te zien hoe ze met die robotarmen tewerk gaan
pi_82025412
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 16:04 schreef semexo het volgende:
Volgens mij gaat het ze niet lukken en wel om de volgende redenen: Zowel de Hopi-profetie als de Openbaringen-profetie zegt dat dat het leven van een derde van de zeeen in de wereld zal sterven.

De Hopi-profetie noemt dat de zee zwart zal worden, en de Openbaringen spreken over een "put naar de diepten der aarde die geopend wordt, en waaruit rook opstijgt".
Als dat gebeurt dan beloof ik dat ik de bijbel uit m'n hoofd zal leren, zoniet moet jij er één verbranden. Deal?
pi_82025498
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 16:10 schreef jeoff het volgende:
Nu is er weer beeld.. mooi om te zien hoe ze met die robotarmen tewerk gaan
De 'oplossingen' die nu publiekelijk zijn lijken me meer iets van tijdrekkerij. Ben geen expert maar volgens mij gaat dit minimaal nog een of twee maanden zo door voordat ze uberhaupt met iets komen dat enigszins werkt.
pi_82027187
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 16:04 schreef semexo het volgende:

En heb je bij sommige kwadrijnen van nostradamus ook al opvallende overeenkomsten gevonden.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 16:48:53 #12
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_82027475
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 16:08 schreef boyv het volgende:
Dat er uberhaupt geen simulaties zijn gedaan naar dit soort situaties...
Dat is niet zo gek, want het was bijna onmogelijk dat dit zou kunnen gebeuren.
How can I make this topic about me?
pi_82028259
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 16:13 schreef boyv het volgende:

[..]

Ben geen expert maar volgens mij gaat dit minimaal nog een of twee maanden zo door voordat ze uberhaupt met iets komen dat enigszins werkt.
Het probleem is niet het lek (gebeurd bovengronds wel vaker) maar het probleem is juist de grote olie en waterdruk. De eerste barriere waar ze technici tegen aan lopen is de 1500 meter waterdiepte, en ten tweede de beperkte mogelijkheden van de afstands bestuurbare ROV's. Met zulke machines kun je niet nauwkeurig en daadkrachtig werken wat je op de live feed ziet, zien de technici van BP ook.
pi_82031512
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 16:48 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Dat is niet zo gek, want het was bijna onmogelijk dat dit zou kunnen gebeuren.
Dat was toch sarcastisch bedoeld hoop ik
Want door het niet nakomen van veiligheidsvoorschriften was zo'n ongeluk wel te verwachten.
pi_82033188
Ze zitten trouwens op het NOS journaal net te verkondigen dat het lek nu gedicht is. Echter check de live-feed:
http://edition.cnn.com/video/flashLive/live.html?stream=3

Nog steeds drilling mud wat uit de BOP spuit.
Veni vidi foetsie
pi_82033772
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 19:05 schreef semexo het volgende:
Ze zitten trouwens op het NOS journaal net te verkondigen dat het lek nu gedicht is. Echter check de live-feed:
http://edition.cnn.com/video/flashLive/live.html?stream=3

Nog steeds drilling mud wat uit de BOP spuit.
Die buis zit vol met die rommel en dat zal er allemaal uitgeduwd worden bij het opvullen met cement
  † In Memoriam † vrijdag 28 mei 2010 @ 19:28:29 #17
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_82034286

May 28, 2010 - Oil Slick in the Gulf of Mexico
quote:
BP CEO gives 'top kill' 48 hours in Gulf spill

BP Plc's (BP.L) critical "top kill" effort to smother a gushing oil leak in the Gulf of Mexico is making progress, but the company can't call it a success or failure until Sunday, Chief Executive Tony Hayward said.

Hayward said on Friday in a series of television interviews that the procedure, which began Wednesday afternoon, was operating "according to plan" and it would be another 48 hours before BP had "a conclusive view."

"We don't know whether we will be able to overcome the well," he told NBC's "Today" show. He reiterated that the effort has a 60 percent to 70 percent chance of working.
Zondag pas duidelijkheid of het succesvol is, aldus BP.

Het geeft niet echt veel vertrouwen telkens dat uitstel.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 19:30:21 #18
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_82034370
TVbP
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  † In Memoriam † vrijdag 28 mei 2010 @ 21:14:33 #19
137949 Disana
pi_82039042
BP: Some success in stopping leak.

Dat is dus iets heel anders dan ons radionieuws vanmiddag steeds meldde.

Als ik het goed begrijp is dit alleen maar de eerste stap naar een ontsnappingsbron die ze gaan graven, en die is pas over een paar maanden klaar.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 21:20:15 #20
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_82039388
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 21:14 schreef Disana het volgende:
BP: Some success in stopping leak.

Dat is dus iets heel anders dan ons radionieuws vanmiddag steeds meldde.

Als ik het goed begrijp is dit alleen maar de eerste stap naar een ontsnappingsbron die ze gaan graven, en die is pas over een paar maanden klaar.
Ja, die relief wells zijn nog steeds nodig. Dit is zeg maar een geimproviseerd houten plank voor een ingetrapte deur: ondanks de temporary fix moet er nog steeds een nieuw slot op en een nieuwe deur in.
  † In Memoriam † vrijdag 28 mei 2010 @ 21:21:05 #21
137949 Disana
pi_82039444
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 21:20 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Ja, die relief wells zijn nog steeds nodig. Dit is zeg maar een geimproviseerd houten plank voor een ingetrapte deur: ondanks de temporary fix moet er nog steeds een nieuw slot op en een nieuwe deur in.
Dat betekent dus dat de olie nog twee of drie maanden blijft stromen tot die bron af is. Heb ik dat goed begrepen.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 21:27:52 #22
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_82039834
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 21:21 schreef Disana het volgende:

[..]

Dat betekent dus dat de olie nog twee of drie maanden blijft stromen tot die bron af is. Heb ik dat goed begrepen.
Nee, dat niet. Als dit gat dicht is middels deze top kill stopt het lekken wel degelijk.
Alleen je wil het permanent en goed fixen zo dicht mogelijk bij de bron, en niet alleen vertrouwen dat het in het gat gestorte cement voldoende zal zijn.
  † In Memoriam † vrijdag 28 mei 2010 @ 21:31:57 #23
137949 Disana
pi_82040032
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 21:27 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Nee, dat niet. Als dit gat dicht is middels deze top kill stopt het lekken wel degelijk.
Alleen je wil het permanent en goed fixen zo dicht mogelijk bij de bron, en niet alleen vertrouwen dat het in het gat gestorte cement voldoende zal zijn.
Okee dankjewel, ik snap het. Het is dus zaak tijdig de spanning eraf te halen middels zo'n ontsnappingsbron.
pi_82040609
In 1979 gebeurde exact hetzelfde in de Golf met de XTOC 1. Ook dezelfde technieken gebruikt om het gat proberen te dichten...

Zie de overeenkomsten tussen anno 1979 en anno 2010:
Veni vidi foetsie
  vrijdag 28 mei 2010 @ 21:47:56 #25
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_82040939
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 21:42 schreef semexo het volgende:
In 1979 gebeurde exact hetzelfde in de Golf met de XTOC 1. Ook dezelfde technieken gebruikt om het gat proberen te dichten...

Zie de overeenkomsten tussen anno 1979 en anno 2010:

Inderdaad, opvallend veel overeenkomsten. Had niemand over de gelijkenis gehoord, zelfs mijn ouders niet.
Het verschil met toen en nu is wel dat we technologisch toch wel wat vooruit gegaan zijn, met het nu kunnen toepassen van computermodellen en ROV's enzo.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')