abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82006086
Hoi.

Ik heb hier thuis 2 tamme ratjes in een leuke kooi zitten. Inmiddels heb ik ze al een jaar en we hebben leuk plezier met ze. Hiervoor altijd hamsters gehad, maar ratjes zijn toch merkbaar slimmer.

In het begin netjes een kooi gekocht (2e hands). Dit ging een tijd goed tot een paar maanden geleden. Ineens begon er eentje aan de onderbak van de kooi te knagen. Ondanks pogingen om dit te stoppen kreeg deze mevrouw (het zijn 2 vrouwtjes) het voor elkaar om een redelijk groot gat in de onderbak te krijgen. Gezien het toch een 2e hands kooi was, meteen maar een luxe nieuwe gekocht ter vervanging.

Het is deze kooi (of in ieder geval, deze lijkt er op). Plastic onderbak dus en tralies erboven. Uiteraard hangen de nodige speeltjes op, zijn er voldoende WC rolletjes en knaag-apparaten en is de bodembedekking ook speciaal voor ratjes.

De reden waarom ik deze informatie geef, is omdat de knagende rat inmiddels ook de nieuwe kooi grondig heeft weten te slopen. Het maffe is dat het specifiek in 1 hoek gebeurd (rechts achter). Als ik de onderbak om draai, begin hij wederom op die plek. Soms ook aan de linkerkant, maar wel altijd aan de achterkant.

De kooi hebben we inmiddels verplaatst naar een andere lokatie (op hetzelfde kastje) en dat werkte niet. Nu heb ik de kooi helemaal verandert en staat deze op een tafel waar nog niet eerder een kooi op heeft gestaan. Toch knaagt de vrolijke knager lekker door.

Er moet dus WEER een nieuwe onderbak aangeschaft worden. Ik heb nog geen idee hoe duur deze zal worden, maar ik wil eigenlijk de oorzaak vinden waarom de rat (het is er echt maar 1 van de 2) knaagt aan de kooi. Het is ook niet zo dat ze willen ontsnappen, want ik haal beide ratjes er regelmatig (toch wel dagelijks) uit de kooi en vaak blijft de knager toch echt liever zitten.

Heeft iemand voor mij een verklaring waarom een rat altijd op dezelfde plek een gat knaagt? En hoe kan ik dit voorkomen zodat ik niet om de paar weken een nieuwe onderbak moet aanschaffen.

De lokale dieren-shop heeft werkelijk waar geen idee en had als enige oplossing een houten onderbak maken (of een stalen). Uiteraard zijn deze niet te bestellen.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 01:28:36 #2
244933 trovey
Nachtoele
pi_82006148
Als je aan een nieuwe kooi toe bent...kooi kopen met metalen onderbak of een kooi waarvan de tralies tot onderin (dus tot de bodem) de plastic onderbak lopen en waarom ze het doen.....tja knaagdieren. Wellicht kan het wat helpen om bv takjes wilgenhout en/of wilgenhouten bruggetjes in de kooi te plaatsen maar sommige knagers zijn heel hardnekkig in hun doen en laten en dan helpt alleen maar een aangepaste kooi.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_82006247
Dat is dus het probleem. Er is geen onderbak van staal te krijgen, alleen plastic. De bovenkant is verder nog helemaal gaaf en heeft ook een lieve duit gekost.

Mijn plan is om in de onderbak een bak te maken van staal of hout, maar er moet dus sowieso een nieuwe onderbak komen.

Het is ook maar 1 van de 2 die het doet, maakt het dus nog vreemder.

Er ligt vanalles in de kooi. Doosjes, stukjes hout, speciale knaagsteen etc. Maar het is echt specifiek dat ene hoekje en als ze er niet bij kan, pakt ze het andere hoekje dan maar.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 01:34:59 #4
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_82006255
Ja, er zijn nu eenmaal knaagdieren die obsessief knagen. Ik had een Frettenterenziani voor de ratjes, dus kon daar niet aan geknaagd wortden. Geef bv oude wc rolletjes, telefoonboeken, stukken hout (van bomen, alleen even zoeken welke bomen wel en niet mogen), hondebrokjes, walnoten en andere materialen waar ze flink hun knaaglust op los kunnen laten.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 01:38:34 #5
244933 trovey
Nachtoele
pi_82006301
Bij mij zijn er al 3 gerbils dwars door een mini-duna gegaan en 1 Syrische hamster vond het ook nodig om twee keer zich dwars er door heen te vreten (heb nu 3 bovenkappen over maar die zijn het zwakst in de hele constructie dus die bewaar ik lekker):') )...en dat binnen een half jaar....alle andere gerbils en hamsters die ik daarvoor had hebben dat nooit gedaan en ik heb heb heel wat knaagdieren gehad in mijn leven. De gerbils zitten nu in een kooi met tralies tot aan de bodem en de hamster in een kooi met tralies en nu hoef ik niet meer bang te zijn dat ik ineens een gat in de kooi zie want ze zijn met het knagen opgehouden....gekke beesten
Optimist tot in de kist
  vrijdag 28 mei 2010 @ 01:39:23 #6
253769 Good.vs.Evil
Hope I ruin your day!
pi_82006315
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 01:34 schreef WHiZZi het volgende:
Dat is dus het probleem. Er is geen onderbak van staal te krijgen, alleen plastic. De bovenkant is verder nog helemaal gaaf en heeft ook een lieve duit gekost.

Mijn plan is om in de onderbak een bak te maken van staal of hout, maar er moet dus sowieso een nieuwe onderbak komen.

Het is ook maar 1 van de 2 die het doet, maakt het dus nog vreemder.

Er ligt vanalles in de kooi. Doosjes, stukjes hout, speciale knaagsteen etc. Maar het is echt specifiek dat ene hoekje en als ze er niet bij kan, pakt ze het andere hoekje dan maar.
Ik heb voor mijn kooi, incl. stalen onderbak 100 euro betaald.. ze hebben het zelfs nooit geprobeert.. alleen als ik langsloop bijten ze in de tralies, stel gekken

officieel een kooi voor fretjes/ratten.. misschien toch langs meer dierenspeciaalzaken?
So if you see me, and I’m lonesome and stoned,
So far down, the devil loved me high...
I’m just trying to untangle my mind.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 01:41:34 #7
244933 trovey
Nachtoele
pi_82006340
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 01:39 schreef Good.vs.Evil het volgende:

[..]

Ik heb voor mijn kooi, incl. stalen onderbak 100 euro betaald.. ze hebben het zelfs nooit geprobeert.. alleen als ik langsloop bijten ze in de tralies, stel gekken

officieel een kooi voor fretjes/ratten.. misschien toch langs meer dierenspeciaalzaken?
Of online bestellen. De kooi die childintime noemde is volgens mij nog gewoon verkrijgbaar via internetwinkels.
Optimist tot in de kist
  vrijdag 28 mei 2010 @ 01:43:21 #8
253769 Good.vs.Evil
Hope I ruin your day!
pi_82006361
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 01:41 schreef trovey het volgende:

[..]

Of online bestellen. De kooi die childintime noemde is volgens mij nog gewoon verkrijgbaar via internetwinkels.
maar wel zorgen dat je er een hebt met flink gewicht
zijn toch stukken steviger.. mijne weegt in totaal 26,8 kilo geloof ik
  vrijdag 28 mei 2010 @ 01:46:32 #9
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_82006409
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 01:43 schreef Good.vs.Evil het volgende:

[..]

maar wel zorgen dat je er een hebt met flink gewicht
zijn toch stukken steviger.. mijne weegt in totaal 26,8 kilo geloof ik
Ws een Terenziani... Zijn voor ratjes ook uitermate geschikt omdat de tralies vierkant zijn, dus kunnen ze alle kanten op klimmen, zowel in de breedte als in de hoogte. En sterk zijn de kooien
  vrijdag 28 mei 2010 @ 01:49:50 #10
244933 trovey
Nachtoele
pi_82006457
Heb er ooit fretjes in gehad,,,was een hele grote (meer een extreem grote kamervoliere ), planken erin en hangmatjes en de dames en heren hebben daar jaren heerlijk in kunnen vertoeven
Optimist tot in de kist
  vrijdag 28 mei 2010 @ 01:50:47 #11
253769 Good.vs.Evil
Hope I ruin your day!
pi_82006474
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 01:46 schreef childintime het volgende:

[..]

Ws een Terenziani... Zijn voor ratjes ook uitermate geschikt omdat de tralies vierkant zijn, dus kunnen ze alle kanten op klimmen, zowel in de breedte als in de hoogte. En sterk zijn de kooien
merk weet ik niet, wel vierkante tralies idd, 3 1/2 verdieping..
niet dat ze er nu wat aan hebben, want moet ze gescheiden houden ivm gevechten.. en de een is lam van achteren
  vrijdag 28 mei 2010 @ 01:52:48 #12
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_82006503
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 01:49 schreef trovey het volgende:
Heb er ooit fretjes in gehad,,,was een hele grote (meer een extreem grote kamervoliere ), planken erin en hangmatjes en de dames en heren hebben daar jaren heerlijk in kunnen vertoeven
Van Terenziani zijn er ook kamervolieres idd Met van die vierkante tralies en ijzeren onderbak. Heel stevig. Fijne hokken en goed schoon te maken. De rattenterenziani bestaat uit allemaal losse bakken, die je naar behoeve uit kunt breiden. Ik had de frettenterenziani, die is groter, maar niet meer uit te breiden. Allerlei handige deure zitten er in en hij kan van boven helemaal open.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 02:00:28 #13
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_82006583
Kijk hier even......http://www.terenziani.it/it/roditori/indiceRoditori.html

Ik had de Rodin voor de ratjes. Maar er zijn veel meer soorten.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 08:09:30 #14
118556 RandomMoron
our common boredom
pi_82008140
er staat in Alphen in de kringloop een hele mooie terenziani voor 8 euro
pi_82008735
Effe uit Den Bosch komen is qua tijd niet haalbaar. Ik heb via Marktplaats er één gevonden in Brabant. Deze. Deze heeft een stalen onderbak?
pi_82012437
Ja, dat is een stalen onderbak. Zoéén heb ik ook gehad voor mijn ratjes, maar dan minder hoog.
And the druids turn to stone...
  zaterdag 29 mei 2010 @ 01:27:01 #17
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_82050739
Ja, dat is er 1. Ik had een Fretten uitvoering, dus iets minder hoog, maar breder en dieper. Doe op de verdiepinkjes stukjes karton ofzo. Doordat het alleen maar tralies zijn kunnen ze door steeds op die tralies te zitten vergroeide voetjes krijgen (teentjes gaan dan naar boven staan). Je kunt natuurlijk ook bij dierenwinkels losse kunsstof verdiepinkjes kopen (van Ferplast) en die erin maken. Maar stukjes karton voldoen ook, is leuk voor de ratjes en kun je bij schoonmaken vervangen. Het leuke van zo'n Terenziani is dat ze alle kanten op kunnen klimmen, verticaal en horizontaal. Hij is zo makkelijk schoon te maken, je kunt hem inklappen, buiten zetten en spuiten met een tuinslang, of als je wilt uit elkaar halen en in de douche schoonmaken. De tralies zijn niet behandelt met een kunststof coating, dus blijven mooi, hoe vaak ze er ook aan knagen of er tegenaan plassen
  zaterdag 29 mei 2010 @ 01:30:27 #18
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_82050815
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 08:09 schreef RandomMoron het volgende:
er staat in Alphen in de kringloop een hele mooie terenziani voor 8 euro
Dat is echt goedkoop. Die Terenziani's zijn echt hartstikke duur als je ze nieuw koopt. dan ben je er niet met 75 euro.......
  zaterdag 29 mei 2010 @ 20:31:34 #19
118556 RandomMoron
our common boredom
pi_82071981
ja, daarom zeg ik het maar even.. als hij er nog is en iemand zoekt wat! Alphen aan den Rijn is the place to be
  zondag 30 mei 2010 @ 01:15:50 #20
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_82087664
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 01:50 schreef Good.vs.Evil het volgende:

[..]

merk weet ik niet, wel vierkante tralies idd, 3 1/2 verdieping..
niet dat ze er nu wat aan hebben, want moet ze gescheiden houden ivm gevechten.. en de een is lam van achteren
Oohh, even overheen gelezen. Als het een rattenterenziani is, dan kun je de verdiepingen ook dicht maken. Je kunt dus de klepjes tussen de verdiepingen sluiten. Zo kun je uiteindelijk een 10 of 15 "kooien" hoge toren bouwen, die bv per 2 of 3 gescheiden zijn.
  zondag 30 mei 2010 @ 03:36:53 #21
253769 Good.vs.Evil
Hope I ruin your day!
pi_82090095
quote:
Op zondag 30 mei 2010 01:15 schreef childintime het volgende:

[..]

Oohh, even overheen gelezen. Als het een rattenterenziani is, dan kun je de verdiepingen ook dicht maken. Je kunt dus de klepjes tussen de verdiepingen sluiten. Zo kun je uiteindelijk een 10 of 15 "kooien" hoge toren bouwen, die bv per 2 of 3 gescheiden zijn.
ik heb de trapjes nu plat gelegd, dus ze kunnen niet meer bij elkaar.. het is wel een kooi die je idd helemaal uit elkaar kan halen, en volgens mij kan je er evt. ook meer verdiepingen op plaatsen
pi_82099266
Metalen hoekprofielen in de onderbak maken helpt ook erg goed.
Ze beginnen namelijk meestal daar met knagen.
Op andere plekken is het te vlak om hun tanden in de zetten.
  maandag 31 mei 2010 @ 00:26:07 #23
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_82128223
quote:
Op zondag 30 mei 2010 03:36 schreef Good.vs.Evil het volgende:

[..]

ik heb de trapjes nu plat gelegd, dus ze kunnen niet meer bij elkaar.. het is wel een kooi die je idd helemaal uit elkaar kan halen, en volgens mij kan je er evt. ook meer verdiepingen op plaatsen
Ja he. Je kunt dus in principe maar doorbouwen, zo hoog als je plafond dat toe laat En met buizen zul je ook 2 "torens" naast elkaar kunnen plaatsen. Uiteinde van de ene buis in het deurtje van de andere kooi (wel goed de hoekjes dichtmaken met gaas).
pi_82265435
Ik heb inmiddels een soort kippengaas in de plastic onderbak gelegd en de aanwezige gaten dichtgemaakt met ductape. De bak ziet er nu dus totaal niet uit, maar ze kunnen niet knagen (en ligt een deurmat bovenopen daarover gewoon de beukensnippers)

Inmiddels een tweedehands Terenzani op de kop weten te tikken voor 40 euro. Acceptabele prijs imho. We gaan sowieso een nieuwe onderbak kopen voor de huidige kooi en deze op Internet weer te koop aanbieden.

Tnx voor alle tips iig
  donderdag 3 juni 2010 @ 00:24:30 #25
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_82265896
Die van de advertentie die je opgaf?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')