Hoi.
Ik heb hier thuis 2 tamme ratjes in een leuke kooi zitten. Inmiddels heb ik ze al een jaar en we hebben leuk plezier met ze. Hiervoor altijd hamsters gehad, maar ratjes zijn toch merkbaar slimmer.
In het begin netjes een kooi gekocht (2e hands). Dit ging een tijd goed tot een paar maanden geleden. Ineens begon er eentje aan de onderbak van de kooi te knagen. Ondanks pogingen om dit te stoppen kreeg deze mevrouw (het zijn 2 vrouwtjes) het voor elkaar om een redelijk groot gat in de onderbak te krijgen. Gezien het toch een 2e hands kooi was, meteen maar een luxe nieuwe gekocht ter vervanging.
Het is
deze kooi (of in ieder geval, deze lijkt er op). Plastic onderbak dus en tralies erboven. Uiteraard hangen de nodige speeltjes op, zijn er voldoende WC rolletjes en knaag-apparaten en is de bodembedekking ook speciaal voor ratjes.
De reden waarom ik deze informatie geef, is omdat de knagende rat inmiddels ook de nieuwe kooi grondig heeft weten te slopen. Het maffe is dat het specifiek in 1 hoek gebeurd (rechts achter). Als ik de onderbak om draai, begin hij wederom op die plek. Soms ook aan de linkerkant, maar wel altijd aan de achterkant.
De kooi hebben we inmiddels verplaatst naar een andere lokatie (op hetzelfde kastje) en dat werkte niet. Nu heb ik de kooi helemaal verandert en staat deze op een tafel waar nog niet eerder een kooi op heeft gestaan. Toch knaagt de vrolijke knager lekker door.
Er moet dus WEER een nieuwe onderbak aangeschaft worden. Ik heb nog geen idee hoe duur deze zal worden, maar ik wil eigenlijk de oorzaak vinden waarom de rat (het is er echt maar 1 van de 2) knaagt aan de kooi. Het is ook niet zo dat ze willen ontsnappen, want ik haal beide ratjes er regelmatig (toch wel dagelijks) uit de kooi en vaak blijft de knager toch echt liever zitten.
Heeft iemand voor mij een verklaring waarom een rat altijd op dezelfde plek een gat knaagt? En hoe kan ik dit voorkomen zodat ik niet om de paar weken een nieuwe onderbak moet aanschaffen.
De lokale dieren-shop heeft werkelijk waar geen idee en had als enige oplossing een houten onderbak maken (of een stalen). Uiteraard zijn deze niet te bestellen.