quote:
Maar theosofie tezamen met vrijmetselarij is zo'n beetje de bron van de new age movement. De boeken van Alice Bailey gaan praktisch allemaal over de 'new age'. Het tijdschrift van de vrijmetselarij heette oorspronkelijk 'the new age'. Het is niet dat new age goeroes dingen daar vandaan halen, maar dat de new age goeroes de basis van hun bestaan hebben in theosofie/vrijmetselarij, of kabbalisme als je wil.
Ik heb niks met vrijmetselarij, dat interesseert me niets. Ik lees dingen over Theosofie, en ben daar nog nooit het woord vrijmetselarij tegen gekomen. Kabbalisme daarentegen wel. Een zeer interessante kijk op de Joodse geschriften.
Zoals ik al zeg: Je kan een theosoof toch niet verwijten dat New Age goeroes met hun wijsheden aan de haal gaan, en er een egoïstische draai aan geven? Theosofie draait om de mensheid, niet om 1 iemand in het bijzonder

quote:
Ja, en iedereen die niet met hun broederschap mee wil doen omdat ze niet in de ideeen/het wereldbeeld van theosofie geloven, die ook bij naam genoemd zijn namelijk fundamentalistische christenen, dient een handje naar de andere wereld geholpen te worden, om door enkele ver geevolueerde masters ingewijd te worden zodat ze in een volgende reincarnatie wel met dit broederschap mee kunnen doen. Heb je dat ook weleens gelezen?
Ik weet echt niet waar je deze dwaze dingen vandaan haalt, maar ik heb het nooit gelezen. Waarschijnlijk haal je je kennis bij de Christenen vandaan die tegen Theosofie en andersdenkenden aan schoppen. De vrouw Blavatsky heeft het nooit over het vermoorden van andersdenkenden gehad, en ik heb de "geheime leer" en "Isis ontsluiert" gelezen.
Dit is trouwens wel een zeer zielige opmerking. Weer typisch: "Huil huil, ze zijn allemaal tegen ons, fundamentalistische Christenen, en dat is niet eerlijk".
De Theosofie gelooft niet dat de mens in 1 reïncarnatie ingewijd kan worden, maar in vele levens. Tevens worden mensen die sterven ook niet door masters ingewijd. Als je sterft krijg je rust, om vervolgens weer op Aarde te komen. Hier krijg je dus inzichten, niet na je dood. De masters (zoals jij ze noemt) werken ook alleen voor de mensheid hier op AARDE. Je kan jezelf beter in laten lichten door mensen die Theosoof zijn, dan door Christenen die er tegen aan schoppen
quote:
Het is maar net waar je de selectieve aandacht op richt, wat je ziet.
Als je, zoals mij, 23 jaar lang in de kerk zit en je hoort dingen als "in zonde ontvangen en geboren" "Gods toorn rust op ons", "andersdenkenden gaan naar de hel" dan heeft dat echt NIKS met selectief denken te maken, maar met feiten. Dat jij perse de mooie kant wil zien, is jouw goed recht, maar een medaille heeft altijd twee kanten. En vooral in religies als het Christendom en de Islam is dit zo.