Wat als dat jonge kindje/baby in het paradijs terecht komt waarin alles ontelbare keren mooier en beter is dan het aardse leven, heb je dan nog steeds dezelfde mening? Want volgens de meeste religies gaan kinderen/babies direct naar het paradijs wanneer zij op jonge leeftijd sterven.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 00:01 schreef Biogarde het volgende:
Ik heb weleens de uitspraak; dat is de wil van God gehoord bij het overlijden van een kindje/jong iemand.
Dan ben ik in staat om die persoon pijn te doen.
Zie mijn uitgebreide reacties op deze vraag in het topic; Waarom de islam (ts regal).quote:Op vrijdag 28 mei 2010 00:01 schreef bas-beest het volgende:
om à la Jezus met een wedervraag te beantwoorden:
Waarom geloof jij wel in God?
Is dat het antwoord van het geloof op dergelijke kwesties? Want dat maakt me dan nog bozer eigenlijk.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 00:03 schreef NumberSeven het volgende:
[..]
Wat als dat jonge kindje/baby in het paradijs terecht komt waarin alles ontelbare keren mooier en beter is dan het aardse leven, heb je dan nog steeds dezelfde mening? Want volgens de meeste religies gaan kinderen/babies direct naar het paradijs wanneer zij op jonge leeftijd sterven.
Waarom zou dat jou bozer maken, slaat helemaal nergens op.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 00:05 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Is dat het antwoord van het geloof op dergelijke kwesties? Want dat maakt me dan nog bozer eigenlijk.
Waarom zou dat kind dan zo jong moeten sterven....laat het dan eerst volwassen worden zodat het ook hier een mooi leven heeft. Overigens geloof ik dus niet in God. Staat echt mijlenver van me af dat een wezen hier alles wel even heeft gemaakt en daar nu ook nog invloed op zou hebben....maar respect voor iedereen die daar wel in wil geloven.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 00:03 schreef NumberSeven het volgende:
[..]
Wat als dat jonge kindje/baby in het paradijs terecht komt waarin alles ontelbare keren mooier en beter is dan het aardse leven, heb je dan nog steeds dezelfde mening? Want volgens de meeste religies gaan kinderen/babies direct naar het paradijs wanneer zij op jonge leeftijd sterven.
Nee, een paradijs wel gelukkigquote:Op vrijdag 28 mei 2010 00:08 schreef NumberSeven het volgende:
[..]
Waarom zou dat jou bozer maken, slaat helemaal nergens op.
Omdat voor agnosten en atheïsten 'het paradijs' geen zekerheid is, maar iets waar dat kindje misschien/niet naartoe gaat.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 00:08 schreef NumberSeven het volgende:
[..]
Waarom zou dat jou bozer maken, slaat helemaal nergens op.
Dus je bent wel een gelovige in God of een oppermachtig wezen, maar volgens jou heeft Hij geen boodschappers gestuurd om de mensen te laten weten over Zijn bestaan etc. By the way, jezus en mohammed waren profeten..die mogen dus niet als goden worden gezien.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 00:02 schreef Sigmund666 het volgende:
Ik geloof niet in de door de kerk opgelegde god. Ik geloof dat er wel een wezen bestaat dat niet goed of slecht is, maar dat er dus geen label als Mohammed, Krishna, Buddha, Christus of noem maar een god of geloof op geplakt mag worden.
Nou, de atheïsten geloven nergens in dus volgens hun is het einde verhaal met dat kindje.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 00:09 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Omdat voor agnosten en atheïsten 'het paradijs' geen zekerheid is, maar iets waar dat kindje misschien/niet naartoe gaat.
Ik geloof dat ik daar dan meer vrede mee heb, dan wanneer een gelovige zegt dat het kindje overleden is door de wil van God en het in een paradijs terecht komt. Want ik denk dat er in mij dan ook een stuk gestorven is.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 00:12 schreef NumberSeven het volgende:
[..]
Nou, de atheïsten geloven nergens in dus volgens hun is het einde verhaal met dat kindje.
Tja, de dood is onvoorspelbaar en niemand is uitgezonderd. Idd. leven en laat levenquote:Op vrijdag 28 mei 2010 00:08 schreef trovey het volgende:
[..]
Waarom zou dat kind dan zo jong moeten sterven....laat het dan eerst volwassen worden zodat het ook hier een mooi leven heeft. Overigens geloof ik dus niet in God. Staat echt mijlenver van me af dat een wezen hier alles wel even heeft gemaakt en daar nu ook nog invloed op zou hebben....maar respect voor iedereen die daar wel in wil geloven.Leven en laten leven.
![]()
Tot hoever heb je gezocht? Heb je enig research gedaan, zo ja..watvoor? Hier een mooi en grappig voorbeeld van een jongeman die zocht naar antwoorden en bewijzen/tekenen.quote:
Iedereen gaat dood, vroeg of laat. Dus als het kindje ouder zou worden en dan zou sterven..zou je verdriet dan minder zijn dan wanneer het jong stierf? eerlijk antwoorden. Dit leven gaat nou eenmaal gepaard met moeilijkheden en verdriet; c'est la vie.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 00:13 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Ik geloof dat ik daar dan meer vrede mee heb, dan wanneer een gelovige zegt dat het kindje overleden is door de wil van God en het in een paradijs terecht komt. Want ik denk dat er in mij dan ook een stuk gestorven is.
Als ouder wil je dat je kinderen je overleven. Ik wil niet mijn vader op zijn 42e (wat bijvoorbeeld gebeurde) of een kindje overleven.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 00:21 schreef NumberSeven het volgende:
[..]
Iedereen gaat dood, vroeg of laat. Dus als het kindje ouder zou worden en dan zou sterven..zou je verdriet dan minder zijn dan wanneer het jong stierf? eerlijk antwoorden. Dit leven gaat nou eenmaal gepaard met moeilijkheden en verdriet; c'est la vie.
leuk verhaal, maar totaal geen goede vergelijking met het bestaan van God. Want wat als je een handleiding bij de kubus zou krijgen met informatie over wat erin zit en zijn eigenschappen en hoe het tot stand is gekomen etc etc.?quote:Op vrijdag 28 mei 2010 00:20 schreef eigenaar het volgende:
Ik denk niet dat een agnost per definitie twijfel als hoofdreden heeft om toe te geven dat het simpelweg onmogelijk is beweringen te doen over iets waarvan niets bekend is.
Zo zou ik absoluut geen space shuttle naar de maan kunnen vliegen aangezien er bij mij over de besturing ervan niets bekend is, toch twijfel ik niet aan een goede space shuttle.
Stel je hebt een mooie zwarte kubus waarvan de ribben exact een meter lang zijn. Nog nooit heeft er iemand gezien wat en of er iets in de kubus zit, simpelweg omdat het onmogelijk is hem open te breken.
Sommige zullen zeggen dat er niks in zit, want waarom zou je er vanuit gaan dat er iets in moet zitten?
Een ander is er van overtuigd dat er een opgezette huiskat in zit en vind het absurt dat weer een ander op zijn beurt denkt dat er een leren Gucci tas in zit. Zowel de leren Gucci tas als de opgezette huiskat behoren tot de mogelijkheden, maar een oneindigheid aan andere willekeurige voorwerpen net zo goed.
Als je mij nou zou vragen wat ik denk dat er in de zwarte kubus zit, dan zal ik in eerste instantie aangeven dat het in wezen een bizarre en zeer onlogische vraag is om vervolgens eerlijk toe te geven dat ik helaas net als ieder ander nooit de mogelijkheid gehad heb om in de kubus te kijken en derhalve geen flauw benul heb van wat er in zou kunnen zitten.
Uit je OP mag ik opmaken dat jij een een god geloofd. die van de bijbel ofzo?quote:Op donderdag 27 mei 2010 23:59 schreef NumberSeven het volgende:
@ Atheïsten, ben gewoon benieuwd wat voor jullie de hoofdredenen zijn om NIET in God te geloven. Dus waarvan je echt zegt; hier en hierdoor is het voor mij onmogelijk om in God te geloven.
@ Agnosten, waar twijfel je precies aan?
Laat ik het zo zeggen dan, ik mis direct bewijs. De bewijzen uit dat filmpje zeggen helemaal niks over het feit of er wel of niet een god bestaat, maar hij heeft er alleen het bestaan van bergen, embryo's, de sterren en de Qu'ran mee bevestigd.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 00:18 schreef NumberSeven het volgende:
[..]
Tot hoever heb je gezocht? Heb je enig research gedaan, zo ja..watvoor? Hier een mooi en grappig voorbeeld van een jongeman die zocht naar antwoorden en bewijzen/tekenen.
directe bewijs? alle reliboeken zijn aantoonbaar door mensen bij elkaar geharkt op basis van overleveringen en zeker geen goddelijke boeken, ze zitten aantoonbaar vol met fouten.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 00:32 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Laat ik het zo zeggen dan, ik mis direct bewijs. De bewijzen uit dat filmpje zeggen helemaal niks over het feit of er wel of niet een god bestaat, maar hij heeft er alleen het bestaan van bergen, embryo's, de sterren en de Qu'ran mee bevestigd.
Het was ook niet mijn intentie alle facetten van het geloof tot in de puntjes in mijn vergelijking te verwerken, maar wou er mee zeggen hoe ik er in grote lijnen over denk en wat het is dat mij doet denken dat ik onmogelijk kan weten of er hogere machten zijn, laat staan wát die hogere machten zijn.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 00:24 schreef NumberSeven het volgende:
[..]
leuk verhaal, maar totaal geen goede vergelijking met het bestaan van God. Want wat als je een handleiding bij de kubus zou krijgen met informatie over wat erin zit en zijn eigenschappen en hoe het tot stand is gekomen etc etc.?
Maar er is ook geen bewijs dat zegt dat god niet bestaat, Atheïsme is tenslotte uiteindelijk ook maar gewoon geloven dat er geen god bestaat. Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat god bestaat, maar dat kleine beetje twijfel laat ik dan toch open.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 00:40 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
directe bewijs? alle reliboeken zijn aantoonbaar door mensen bij elkaar geharkt op basis van overleveringen en zeker geen goddelijke boeken, ze zitten aantoonbaar vol met fouten.
Daarnaast is god inmiddels verbannen tot de laatste paar gaten in de evolutietheorie.
Er is wetenschappelijk aangetoond dat bidden niet werkt.
etc. etc. etc.
er is geen bewijs voor een god.
Er is geen reden om in een god te geloven.quote:Op donderdag 27 mei 2010 23:59 schreef NumberSeven het volgende:
@ Atheïsten, ben gewoon benieuwd wat voor jullie de hoofdredenen zijn om NIET in God te geloven.
Dat 'kleine beetje twijfel' wat je noemt is niet zomaar 'klein', maar ondenkbaar klein zelfs.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 01:07 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar er is ook geen bewijs dat zegt dat god niet bestaat, Atheïsme is tenslotte uiteindelijk ook maar gewoon geloven dat er geen god bestaat. Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat god bestaat, maar dat kleine beetje twijfel laat ik dan toch open.
Grappige invalshoek. Zo had ik het zelf nog nooit bekeken.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 01:26 schreef DeuceFour het volgende:
Je bent het zelf.
Reden, bewijs...for fuck's sake... heb je bewijs en reden nodig om te beseffen hoe mooi de wereld is, wat je voelt, hoe de warmte van de zon op je huid schijnt, de aarde aan je voeten.... er is geen god. God is overal. Er is meer dan je kunt waarnemen.
Waarom ben je tegen het feit dat mensen opkomen voor hetgeen waar ze overtuigd van zijn?quote:Op vrijdag 28 mei 2010 02:03 schreef frame-saw het volgende:
Ben wel tegen die mensen die de Bijbel, Koran of Tenach/Thora (raak ik altijd mee in de war) koste wat het kost verdedigen.
Pascal's wagerquote:Op vrijdag 28 mei 2010 01:09 schreef eigenaar het volgende:
Ik heb geen flauw idee meer wie het was, maar er is eens iemand met een redenatie gekomen dat geloven in een opperwezen in zekere zin juist heel logisch is.
Logisch is wanneer je handelt ten einde zelf of samen met anderen er op vooruit te gaan.
Wanneer je gelooft in de god van de bijbel en het blijkt na de dood inderdaad allemaal waar te zijn dan kom je in de hemel = win.
Wanneer je gelooft in de god van de bijbel en het blijkt na de dood dat er helemaal niks is = geen profijt, maar aan het eind van de rit ook niks verloren.
Wanneer je niet gelooft in de god van de bijbel en het blijkt na de dood wél waar te zijn = eeuwig vuur.
Wanneer je niet gelooft in de god van de bijbel en het blijkt na de dood inderdaad niet waar te zijn = geen profijt, maar evenmin iets verloren.
M.a.w. wanneer je gelooft heb je een grotere kans beter uit te zijn.
Voor mij vooral het gebrek aan redenen om er -wel- in te geloven.quote:Op donderdag 27 mei 2010 23:59 schreef NumberSeven het volgende:
@ Atheïsten, ben gewoon benieuwd wat voor jullie de hoofdredenen zijn om NIET in God te geloven. Dus waarvan je echt zegt; hier en hierdoor is het voor mij onmogelijk om in God te geloven.
Veel voorkomende misvatting dit. Sterk (a.k.a. expliciet) atheisme is wellicht een soort geloof maar atheisme in het algemeen is een gebrek aan geloof. Een heel specifiek soort scepticisme.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 02:03 schreef frame-saw het volgende:
Het atheisme is ook een geloof. Het geloven dat er geen god is.
- geen eenduidige definitie van godquote:Op donderdag 27 mei 2010 23:59 schreef NumberSeven het volgende:
Ja, en geen postzegels verzamelen is ook een hobby, en kaal is ook een haarkleurquote:Op vrijdag 28 mei 2010 02:03 schreef frame-saw het volgende:
Het atheisme is ook een geloof. Het geloven dat er geen god is.
Het totale gebrek aan aanwijzingen en argumenten voor het bestaan van goden. Min of meer dezelfde reden waarom ik niet in elfjes geloof.quote:Op donderdag 27 mei 2010 23:59 schreef NumberSeven het volgende:
Wetenschappelijk gezien klopt het eigenlijk ook niet om 100% atheïst te zijn. Want hoe klein de kans ook mag lijken (en dan bedoel ik ook echt ontzettend klein), hij is er nog altijd aanwezig totdat iemand heeft kunnen bewijzen dat god absoluut niet bestaat.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 11:00 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Ja, en geen postzegels verzamelen is ook een hobby, en kaal is ook een haarkleur
Zoals ik al eerder postte. Een veel voorkomende misvatting dat atheisme hetzelfs is als 100% god uitsluiten.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 11:33 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Wetenschappelijk gezien klopt het eigenlijk ook niet om 100% atheïst te zijn. Want hoe klein de kans ook mag lijken (en dan bedoel ik ook echt ontzettend klein), hij is er nog altijd aanwezig totdat iemand heeft kunnen bewijzen dat god absoluut niet bestaat.
Maar het aantal verschillende vormen van een hogere macht is in principe oneindig, dus is de kans dat het precies die specifieke god is ook oneindig klein en wat moet je in vredesnaam met een oneindig kleine kans?quote:Op vrijdag 28 mei 2010 11:33 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Wetenschappelijk gezien klopt het eigenlijk ook niet om 100% atheïst te zijn. Want hoe klein de kans ook mag lijken (en dan bedoel ik ook echt ontzettend klein), hij is er nog altijd aanwezig totdat iemand heeft kunnen bewijzen dat god absoluut niet bestaat.
Wat maakt dan het onderscheid tussen een agnost en een atheïst?quote:Op vrijdag 28 mei 2010 11:39 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder postte. Een veel voorkomende misvatting dat atheisme hetzelfs is als 100% god uitsluiten.
quote:Op vrijdag 28 mei 2010 00:13 schreef Barcaconia het volgende:
Ik zou hier een heel boek over kunnen schrijven, maar gelukkig heeft Richard Dawkins dat al gedaan voor mij. Lees, en lees serieus, eens "The God Delusion".
Nee, je gelooft toch NIET in God. Je gelooft in geen God. Je kunt het NOOIT zeker weten, tenzij de afwezigheid van een God wordt bewezen of de aanwezigheid ervan juist wordt aangetoond. Ik weet 99% zeker dat er geen God bestaat, maar ik sluit niets uit. Ik denk wel dat er geen God bestaat zoals in 1 van de 3 geloven, maar een god kan wel bestaan.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 11:00 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Ja, en geen postzegels verzamelen is ook een hobby, en kaal is ook een haarkleur
Agnosticisme bevind zich op een compleet ander filosofisch vlak als atheisme en theisme. Het is een epistemologische constructie die het kunnen hebben van kennis zelf in twijfel trekt. Maar je kan als agnost daarna prima voor jezelf beslissen of je atheist of theist bent... of dat je er helemaal niet verder over na wilt denken.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 11:40 schreef eigenaar het volgende:
[..]
Wat maakt dan het onderscheid tussen een agnost en een atheïst?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |