abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 27 mei 2010 @ 17:17:22 #1
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_81977310
Eigenlijk heb ik zin om me in het Noors of Zweeds te verdiepen. Niet met het plan om persé ooit in die regio te gaan wonen of werken maar helemaal uitgesloten is dat ook weer niet.

De Zweden begrijpen de Noren aardig in woord en geschrift heb ik begrepen. En Deens schijn je ook aardig te kunnen verstaan.

Maar voor welke taal kan ik beter kiezen. Ja er zijn meer mensen die Zweeds spreken dan mensen die Noors spreken. Maar wat is makkelijker om te leren...

Lastig kiezen. Iemand argumenten om voor één van beide talen te kiezen?
pi_81977462
zweeds, is veel makkelijker en je komt er verder mee, finnen spreken (ook) zweeds ;
  donderdag 27 mei 2010 @ 17:24:25 #3
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_81977579
Dat is aardig beperkt toch in Finland? Klein percentage van de bevolking. Maar je hebt een punt idd. Het is ook in Finland een officiële taal van het land.
pi_81979432
Zweeds
Handig bij de IKEA.
pi_82317363
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 17:21 schreef quirigua het volgende:
zweeds, is veel makkelijker en je komt er verder mee, finnen spreken (ook) zweeds ;
De meeste Finnen spreken geen Zweeds.

Ik heb Zweeds gestudeerd op de universiteit en kan ook wat Fins aangezien ik in Finland gewoond heb. Zweeds is niet zo heel moeilijk en een leuke taal om te leren. Noors gaat wel en Deens is niet zo (althans naar mijn mening).

Fins is haast onmogelijk om te leren. Ik ken maar 1 Nederlander die vloeiend Fins spreekt en die man is bijzonder knap in het leren van talen. Fins is evenlastig als Chinees om te leren en een van de lastigste talen ter wereld.

In Groningen zit ook Zweeds centrum dat cursussen geeft en die kosten ook niet veel. En als je nog studeerd kan je als 2e studie natuurlijk Zweeds erbij nemen op de universiteit.

Je moet eerst maar eens duidelijkheid krijgen wat je wilt. De Noren verstaan de Zweden wel, maar dan moet je echt aan het niveau denken van Nederlanders die Duitsers begrijpen. Het is te doen, maar met veel handen en voeten. Als je wat Zweeds kan en je wilt in Noorwegen bijv. gaan werken, dan kom je echt niet ver. Qua werk zit je in Zweden trouwens beter dan in Denemarken, Noorwegen en Finland. De mensen in Finland vind ik fijner dan in Zweden en Noorwegen en de Denen lijken wat op Nederlanders. In Finland eten ze lekkerder en heb je sauna's, in Zweden kan je beter uitgaan en zijn er meer knappe meiden.
  vrijdag 4 juni 2010 @ 15:25:36 #6
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_82331228
Bedankt voor je uitgebreide reactie

Heb me afgelopen week verder gezocht naar cursussen/leermethodes etc. Ik denk dat ik begin met een basiscursus Zweeds op de Volksuniversiteit. Het zal echt op instapniveau liggen en dat is prima. Op die manier kan ik er wel achter komen of het iets voor mij is.

Rosetta Stone of een andere zelfstudie-cursus kan ook maar dat bewaren we voor later.
pi_82331865
zelfstudie kan, maar in een groepje is leuker. voroal met de uitspraak is dat wel handig en in mijn lessen kregn we ook muziek e.d. te horen wat een leuke afwisseling is.

in zo'n groepje krijg je trouwens wel huiswerk, je moet wel bijblijven omdat je anders snel buiten de boot valt.

en dan volgend jaar op vakantie in Zweden om het uit te testen
pi_82412789
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 09:50 schreef willempjewever het volgende:

In Groningen zit ook Zweeds centrum dat cursussen geeft en die kosten ook niet veel. En als je nog studeerd kan je als 2e studie natuurlijk Zweeds erbij nemen op de universiteit.
Weet je toevallig op welke uni Zweeds wordt aangeboden? Ik kon alleen in Leiden een cursus vinden en die was heel duur. Groningen is wat ver voor mij...
quote:
Je moet eerst maar eens duidelijkheid krijgen wat je wilt. De Noren verstaan de Zweden wel, maar dan moet je echt aan het niveau denken van Nederlanders die Duitsers begrijpen. Het is te doen, maar met veel handen en voeten. Als je wat Zweeds kan en je wilt in Noorwegen bijv. gaan werken, dan kom je echt niet ver. Qua werk zit je in Zweden trouwens beter dan in Denemarken, Noorwegen en Finland. De mensen in Finland vind ik fijner dan in Zweden en Noorwegen en de Denen lijken wat op Nederlanders. In Finland eten ze lekkerder en heb je sauna's, in Zweden kan je beter uitgaan en zijn er meer knappe meiden.
Noren en Zweden verstaan elkaar uitstekend. Ik heb zelf een tijdje in Zweden gewoond en spreek een beetje Zweeds. Hoewel ik zeker niet vloeiend Zweeds praat kan ik gewoon Zweeds/Noors praten met een Noorse vriendin. Ik ben ook wel eens met haar in Zweden geweest en zij kon gewoon met iedereen praten, zonder enige moeite en zeker niet met handen en voeten.

En voor TS: ik zou Zweeds proberen. Wordt het meest gesproken, lijkt veel op Nederlands, makkelijke grammatica en het klinkt prachtig.
"I can accept failure. I can not accept not trying."
  maandag 7 juni 2010 @ 00:10:37 #9
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_82425768
De Universiteit van Amsterdam.
  maandag 7 juni 2010 @ 00:27:50 #10
51078 chibibo
Jiepapaa!
pi_82426235
quote:
Op zondag 6 juni 2010 20:45 schreef Schadenfreude het volgende:
Noren en Zweden verstaan elkaar uitstekend. Ik heb zelf een tijdje in Zweden gewoond en spreek een beetje Zweeds. Hoewel ik zeker niet vloeiend Zweeds praat kan ik gewoon Zweeds/Noors praten met een Noorse vriendin. Ik ben ook wel eens met haar in Zweden geweest en zij kon gewoon met iedereen praten, zonder enige moeite en zeker niet met handen en voeten.
Inderdaad. Ik heb in gesprekken gezeten met Denen, Zweden en Noren samen, en iedereen sprak zijn eigen taal (behalve ik dan) en men kon elkaar zonder moeite verstaan. Ik begreep dat de Scandinaviers in diit soort gesprekken bepaalde woorden of uitdrukkingen vermijden omdat die soms een verschil van betekenis kunnen hebben, maar ze hadden zeker geen gebarentaal nodig om zich verstaanbaar te maken.
quote:
En voor TS: ik zou Zweeds proberen. Wordt het meest gesproken, lijkt veel op Nederlands, makkelijke grammatica en het klinkt prachtig.
Alledrie de talen lijken op Nederlands en zouden voor een Nederlander vrij makkelijk te leren moeten zijn, maar Zweeds lijkt mij ook de beste optie; ook omdat daarvoor de meeste mogelijkheden voor zijn in Nederland, voor zover ik weet.

Verwacht alleen niet dat als je eenmaal Zweeds kunt, dat je dan ook Deens kunt verstaan, want zo mooi en zangerig als het Zweeds klinkt, zo lelijk en brallerig is het Deens.
pi_82716819
Scandinaven en hun particularisme ook. Ze zijn niet in staat zich taalkundig te verenigen. Dat ze een voorbeeld aan de Duitstaligen nemen. Gevolg: geschreven bronnen in Noors, Zweeds en Deens zijn miniscuul in aantal. Nu is het in praktijk onmogelijk één Scandinavische standaardtaal te ontwikkelen (nationalismen). Jammer.

[ Bericht 17% gewijzigd door Danielion op 12-06-2010 20:53:20 ]
pi_82720203
Ik vergelijk het Deens met het Hollands, maar dan de lelijkste variant met keelklanken en Gooische R, maar verder blijft het wel intellectuele allures behouden. Het Zweeds is dan te vergelijken met Vlaams gesproken door een intellectueel of keurig Hollands met een rollende R dat je zelden hoort. Het Noors heeft dan weer het provinciale van het Verkavelingsvlaams, met kleine woordenschat, grote onderlinge verdeeldheid en minderwaardigheidscomplex tegenover buurlanden (want ja, een doorsnee-Vlaming heeft spijtig genoeg een slordige zinsbouw en kleine woordenschat vergeleken met een Nederlander juist omdat hij neerkijkt op standaardtaal).

Intellectueel, maar snijdend Deens :

Zachter klinkend Zweeds :

Schaamteloos en anti-intellectueel Bokmål-Noors :

Eleganter Nieuwnoors :

Leve de Nederlandse Taalunie toch maar!

[ Bericht 8% gewijzigd door Danielion op 12-06-2010 21:09:06 ]
pi_82742617
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 20:57 schreef Danielion het volgende:
Ik vergelijk het Deens met het Hollands, maar dan de lelijkste variant met keelklanken en Gooische R, maar verder blijft het wel intellectuele allures behouden. Het Zweeds is dan te vergelijken met Vlaams gesproken door een intellectueel of keurig Hollands met een rollende R dat je zelden hoort.
Vreemde vergelijkingen. Het Deens heeft nou juist een keel-R, gelijkend op de R uit het zuiden van het Nederlandse taalgebied, terwijl het Zweeds de rollende R van Noord-Nederland heeft. Precies omgekeerd van wat jij zegt dus. Keelklanken zoals het Deens die heeft komen volgens mij bovendien nergens in het Nederlandse taalgebied voor, evenmin als de typische Zweedse fricatieven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')