De meeste Finnen spreken geen Zweeds.quote:Op donderdag 27 mei 2010 17:21 schreef quirigua het volgende:
zweeds, is veel makkelijker en je komt er verder mee, finnen spreken (ook) zweeds ;
Weet je toevallig op welke uni Zweeds wordt aangeboden? Ik kon alleen in Leiden een cursus vinden en die was heel duur. Groningen is wat ver voor mij...quote:Op vrijdag 4 juni 2010 09:50 schreef willempjewever het volgende:
In Groningen zit ook Zweeds centrum dat cursussen geeft en die kosten ook niet veel. En als je nog studeerd kan je als 2e studie natuurlijk Zweeds erbij nemen op de universiteit.
Noren en Zweden verstaan elkaar uitstekend. Ik heb zelf een tijdje in Zweden gewoond en spreek een beetje Zweeds. Hoewel ik zeker niet vloeiend Zweeds praat kan ik gewoon Zweeds/Noors praten met een Noorse vriendin. Ik ben ook wel eens met haar in Zweden geweest en zij kon gewoon met iedereen praten, zonder enige moeite en zeker niet met handen en voeten.quote:Je moet eerst maar eens duidelijkheid krijgen wat je wilt. De Noren verstaan de Zweden wel, maar dan moet je echt aan het niveau denken van Nederlanders die Duitsers begrijpen. Het is te doen, maar met veel handen en voeten. Als je wat Zweeds kan en je wilt in Noorwegen bijv. gaan werken, dan kom je echt niet ver. Qua werk zit je in Zweden trouwens beter dan in Denemarken, Noorwegen en Finland. De mensen in Finland vind ik fijner dan in Zweden en Noorwegen en de Denen lijken wat op Nederlanders. In Finland eten ze lekkerder en heb je sauna's, in Zweden kan je beter uitgaan en zijn er meer knappe meiden.
Inderdaad. Ik heb in gesprekken gezeten met Denen, Zweden en Noren samen, en iedereen sprak zijn eigen taal (behalve ik dan) en men kon elkaar zonder moeite verstaan. Ik begreep dat de Scandinaviers in diit soort gesprekken bepaalde woorden of uitdrukkingen vermijden omdat die soms een verschil van betekenis kunnen hebben, maar ze hadden zeker geen gebarentaal nodig om zich verstaanbaar te maken.quote:Op zondag 6 juni 2010 20:45 schreef Schadenfreude het volgende:
Noren en Zweden verstaan elkaar uitstekend. Ik heb zelf een tijdje in Zweden gewoond en spreek een beetje Zweeds. Hoewel ik zeker niet vloeiend Zweeds praat kan ik gewoon Zweeds/Noors praten met een Noorse vriendin. Ik ben ook wel eens met haar in Zweden geweest en zij kon gewoon met iedereen praten, zonder enige moeite en zeker niet met handen en voeten.
Alledrie de talen lijken op Nederlands en zouden voor een Nederlander vrij makkelijk te leren moeten zijn, maar Zweeds lijkt mij ook de beste optie; ook omdat daarvoor de meeste mogelijkheden voor zijn in Nederland, voor zover ik weet.quote:En voor TS: ik zou Zweeds proberen. Wordt het meest gesproken, lijkt veel op Nederlands, makkelijke grammatica en het klinkt prachtig.
Vreemde vergelijkingen. Het Deens heeft nou juist een keel-R, gelijkend op de R uit het zuiden van het Nederlandse taalgebied, terwijl het Zweeds de rollende R van Noord-Nederland heeft. Precies omgekeerd van wat jij zegt dus. Keelklanken zoals het Deens die heeft komen volgens mij bovendien nergens in het Nederlandse taalgebied voor, evenmin als de typische Zweedse fricatieven.quote:Op zaterdag 12 juni 2010 20:57 schreef Danielion het volgende:
Ik vergelijk het Deens met het Hollands, maar dan de lelijkste variant met keelklanken en Gooische R, maar verder blijft het wel intellectuele allures behouden. Het Zweeds is dan te vergelijken met Vlaams gesproken door een intellectueel of keurig Hollands met een rollende R dat je zelden hoort.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |