abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 26 mei 2010 @ 17:54:35 #1
273841 Rarekwast_
eigenlijk heel normaal
pi_81930270
Hallo klussers!

Ik ben voornemens om 2 dakramen te kopen, en die dan te laten plaatsen.

Maar hier heb ik geen enkele ervaring mee.

Liefste koop ik 2 (dezelfde ramen) tegelijk, online via een website of van een of andere bouwmarkt.

Budget is ± 250 euro per raam, incl glas, maar het mag ook ietsjes duurder.
Afmetingen: geen flauw idee, maar wel lekker groot

zoals ik al zei ik heb geen ervaring hiermee
(Wat heb ik verder nog nodig? )

wie kan mij tips geven?
pi_81930396
Kijk eens bij Velux, als je ze laat plaatsen heb je verder niets nodig.
pi_81930475
250 incl laten plaatsen? Dat lijkt me redelijk onmogelijk....
pi_81930521
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 17:59 schreef .SP. het volgende:
Een beetje dakraam kost al 250 euro ja.
  woensdag 26 mei 2010 @ 18:07:33 #5
273841 Rarekwast_
eigenlijk heel normaal
pi_81930756
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 17:59 schreef .SP. het volgende:
nee nee exclusief plaatsen
pi_81931087
Velux dakraam heb je niet voor onder de 250,- nieuw, incl. gootstuk.
pi_81931291
Zelf plaatsen?

Wat voor dakconstructie heb je?
pi_81933371
dakconstructie is wel belangrijk ja...

er zijn goedkopere leveranciers voor dakramen maar velux is toch wel fijn werken... als je een beetje handig bent kan je ze makkelijk zelf plaatsen, gewoon goed de instructie lezen en zorgen dat je fijn gereedschap hebt voor de job... reciprozaag is een must....
pi_81933613
En dat je geen dragende dakconstructie hebt en dan vrolijk een spant doorzagen....
pi_81935280
Makkelijkst is om een afmeting te nemen die strak tussen je gordingen of sporen past.
Wanneer je weinig ervaring hebt met bouwen raad ik je het af om het zelf te plaatsen, maar zoals je in de OP al aangeeft wil je het laten doen.

Je kan een bedrijf om een vrijblijvende offerte vragen voor het plaatsen incl. het leveren van zo'n dakvenster, die hebben vaak korting bij een groothandel. Of zelf een 2ehands ongebruikt exemplaar op de kop tikken.
  woensdag 26 mei 2010 @ 19:56:12 #11
273841 Rarekwast_
eigenlijk heel normaal
pi_81935529
Het is een gewoon schuin dak

Handig ben ik wel maar echt goed gereedschap heb ik niet om de ramen te plaatsen
Een reciprozaag heb ik bijvoorbeeld al niet
Bovendien wil ik dat ze in een keer goed worden geplaatst zonder dat ik het verkloot
Ik laat er wel een mannetje voor komen dan denk ik

Net even snel wat fotos gemaakt voor de visualisering

1. De plaats waar de ramen moeten komen geel gearceerd:

2. Wat er onder de piepschuimlaag zit:
(waar het stuk is het ik even losgetrokken om te zien wat er achter zit)

3. Mijn dakraam wat er al zit aan de andere kant van het dak:

De ruit van dit raam is 60cm horizontaal en 73cm vertikaal
Ik wil alleen grotere ramen dan deze.
Waarschijnlijk kan ik geen hoger raam nemen maar wel breder omdat daar de gordingen lopen?

De piepschuim gaat er ook nog af want de hele zolder moet nog opnieuw geïsoleerd en afgetimmert worden, maar ik wil eerst de ramen geplaatst hebben voordat ik daaraan begin. Dit ga ik overigens wel zelf doen
pi_81936009
Kijk eens op Velux.nl daar staan verschillende soorten en afmetingen van dat soort tuimelvensters.
Mocht je er niet uit komen kun je altijd nog een van de verkooppunten bellen die kunnen je het zo vertellen.
pi_81941095
Als je ze toch laat plaatsen zou ik gewoon een offerte laten opstellen door een aantal bedrijven. Denk dat de meeste kosten toch in het uurloon zullen zitten tegenover het dakraam.
  donderdag 27 mei 2010 @ 06:00:30 #14
545 dop
:copyright: dop
pi_81955356
tip let op met de breedte van je raam , als er dubbeldekkers op het dak liggen wil je niet met halve dakpannen uitkomen.
de goot stukken hebben een minimale en een maximale speling t.ov. de pannen

verder word er met standaart maten gewerkt voor budget ramen.
als er geen 98 cm tussen je spanten past dan ben ik bang dat je moeilijk aan een raam gaat komen dat breder is als dat het hoog is

[ Bericht 34% gewijzigd door dop op 27-05-2010 06:07:11 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_81955733
250 euro per dakraam is erg krap, als je een wat groter model wil ben je al snel 400 euro kwijt.
Kijk bijvoorbeeld eens rond op http://www.dakvensteronline.nl/ hier heb ik mijn velux met gootstukken en manchet gekocht en voor een scherpe prijs. (het lijkt wel spam, maar ik heb dus verder niets met dat bedrijf )

en als je het toch zelf wil doen een reciprozaag is echt niet een must, het is alleen verdomd handig, maar met een deco kom je er ook wel.
hier heb je een heel duidelijk instructiefilmpje van onze zuiderburen

[ Bericht 3% gewijzigd door Dulk op 27-05-2010 08:59:23 ]
namaste
  donderdag 27 mei 2010 @ 08:44:24 #16
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_81956612
Over je wens van grotere ramen, al gedacht om gewoon ramen te koppelen? Dan maak je de ruit langer. Hoger maken door je gordingen zou ik zelf niet aandurven.

Wij wilden het igg niét zelf doen, aangezien we een zelfdragende dakconstructie hadden. Met (huis)constructionele zaken, laten we het liever doen. (Een dakkapel bij de buren ging net/niet goed, het dak zakte door. Okay een dakkkape is niet het zelfde als ramen, maar toch. Brrrr.)
Ook omdat we geen gelazer wilden met vocht oid.

Bij ons in de regio: 1 offerte voor plaatsen van 2 vrij forse ramen van hout: 2600,- (die waren dus echt uit de poppenlast gevallen met zo'n bedrag.)
1 uit Den Helder en 1 uit Woerden (als ik me niet vergis). Die laatste is het geworden.: 2 kunststof ramen (ipv hout dus) met plaatsing, voorrijkosten, afvoeren van zooi en 2 knullen was 1400,-
Dus plaatsing zelf was denk ik 400,-
0900 's morgens kwamen er 2 knullen, om 1300 had ik 2 ramen, afgetimmerd en alle rotzooi afgevoerd. Ik zou het zo weer doen.

Ik kan best een knieperd zijn, maar ik vond dit ideaal. Die ramen zijn groot, zwaar en je moet ook op het dak durven zitten. (Ja ik ben een mietje.)

Owja... 1 zeer dringend advies; Neem kunststof kozijnen.
pi_81987018
ik heb ooit een offerte gehad van een bedrijf, een velux S06 (114x118cm) incl plaatsen was 700 euro.... heb het toen uiteindelijk zelf gedaan voor rond de 400 euro...

ik het huis waar we nu wonen heb ik zelf 2 dakramen geplaatst, een C02 (55x78cm) en een M04 (78x98cm) voor ongeveer 600 euro, komt nog wel wat geld bij om het een beetje af te timmeren....

reciprozaag heb je al voor ongeveer 30 euro....
  donderdag 27 mei 2010 @ 21:03:04 #18
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_81987740
Dan klopt het wel, volgens mij hebben wij ook S06 kunststof en was inderdaad met betimmering.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 23:40:47 #19
273841 Rarekwast_
eigenlijk heel normaal
pi_82046895
bedankt voor jullie reacties

Vandaag wezen kijken naar wat velux dakramen.
De prijzen lopen heel erg uiteen, in de diverse maten.
Na wat overdenkingen, en budgettair gezien, lijkt het mij het best om de maat 78 bij 98 aan te houden.
Groot genoeg om extra daglicht op zolder te creëren.

Een echt plannetje heb ik overigens nog niet. Financiële middelen heb ik tot mijn beschikking.
Op marktplaats staat regelmatig een nieuwe set te koop compleet met gootstuk.
Wat de uitkomst gaat worden schuif ik nog heel even voor me uit.. dus of enkele bedrijven offerte laten maken en dan 1 uitkiezen, of zelf 2 complete setjes kopen en een mannetje opsnorren voor de montage...

ahwell... ik moet nog even zien.... en het heeft ook geen bloedspoed gelukkig
  zaterdag 29 mei 2010 @ 00:41:58 #20
2651 svann
night-hawk
pi_82049599
Ik vind dat papierachtige spul verdacht.

Zoek voor de zekerheid even uit of het geen asbestpapier is.

Dat werd wel op een dergelijke manier toegepast.
Een vorige bewoner heeft misschien een rol van dat 'degelijke spul' van 't werk mee genomen voor thuis.
seek electricity                     Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  zaterdag 29 mei 2010 @ 00:54:09 #21
273841 Rarekwast_
eigenlijk heel normaal
pi_82049965
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 00:41 schreef svann het volgende:
Ik vind dat papierachtige spul verdacht.

Zoek voor de zekerheid even uit of het geen asbestpapier is.

Dat werd wel op een dergelijke manier toegepast.
Een vorige bewoner heeft misschien een rol van dat 'degelijke spul' van 't werk mee genomen voor thuis.
Voor zover ik weet is er in dit huis geen asbest meer.
Er zat vroeger een asbestplaat onder de cv ketel maar die is verwijdert toen de ketel is vernieuwd.
ik zag het iig even uit gaan zoeken.
  zaterdag 12 juni 2010 @ 08:56:22 #22
273841 Rarekwast_
eigenlijk heel normaal
pi_82698056
Mijn dakramen worden "as we speak" geplaatst
Heb maar gelijk zonwering erbij genomen, die kant van het dak word het meest door de zon verlicht
  zaterdag 12 juni 2010 @ 19:48:48 #23
545 dop
:copyright: dop
pi_82717251
netjes we wachten op de foto's
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  zaterdag 12 juni 2010 @ 23:27:13 #24
273841 Rarekwast_
eigenlijk heel normaal
pi_82726442
Vooruit dan maar

de zooi die over bleef

plan van aanpak:
Hout gaan halen en isolatietroep.
(eerst nog een klein stukje piepschuim slopen aan de lage kant van het dak.)
220v stroomplan bedenken/monteren
Verwarmingsbuizen wegwerken in de vloer (laten doen )
nieuwe vloer + ondervloer + laminaat
Schilderen

Het is trouwens karton wat nu nog op de latten zit ge-niet. Gedeeltelijk waar het compleet los zat heb ik het weggehaald. Zou ik de rest laten zitten en er overheen isoleren of nog een vochtremmende folie overheen, uitragelen met kepers, isolatie ertussen, vochtwerend scherm, tengelrachels vastzetten (voor ruimte voor de electrabuis) en uiteindelijk daar weer gipsplaten op.

welke maten kepers heb ik eigenlijk nodig? 45mm x 6,5mm?
pi_82726617
Mooie klus en snel gedaan hé ?

Het isolatieverhaal lijkt mij een heel goed idee.
Welke maat kepers etc.

Heb je de zonwering aan de buitenkant toch wel gedaan ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')