abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 3 juni 2010 @ 15:55:37 #201
141482 Q.
JurassiQ
pi_82286596
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 15:50 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Ik snap best dat het handig is dat je het actuele saldo ziet. Maar waarom het perse dezelfde dag via internet te controleren moet zijn snap ik niet. Op de stations staan genoeg apparaten om het te controleren en je hebt het eigenlijk niet eens nodig omdat je ook automatisch op kunt laden.
Tussen mijn huis en de bushalte ligt geen station. Ik kan mijn saldo, als ik met de bus ga, dus pas controleren op het moment dat ik de bus in stap. Of als ik eerst naar de AH ga, die 1 km de andere kant op is.
For great justice!
pi_82287067
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 15:55 schreef Q. het volgende:

[..]

Tussen mijn huis en de bushalte ligt geen station. Ik kan mijn saldo, als ik met de bus ga, dus pas controleren op het moment dat ik de bus in stap. Of als ik eerst naar de AH ga, die 1 km de andere kant op is.
Dan raad ik je aan om het autmatisch opladen te activeren.
Maar die handige functie heb je in mijn vorige posts ook genegeerd....
Leaf
pi_82290256
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 16:04 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Dan raad ik je aan om het autmatisch opladen te activeren.
Ja, lekker, iedereen maar toegang geven tot je bankrekening. Als je de chipkaart verliest, kan de vinder op jouw kosten heel Nederland door met het OV. (Nou kun je die kaart van laten blokkeren, maar dat kost ook tijd en je moet ook eerst doorhebben dat die kaart weg is.) Met een strippenkaart is het risico nooit groter dan het aantal vrije strippen op de kaart. Met een chipkaart zonder automatisch opwaarderen, is je risico niet groter dan het saldo op de kaart. En het moet toch niet zo zijn dat we extra risico's moeten nemen omdat TLS niet in staat is de juiste saldo-informatie te verstrekken?
  donderdag 3 juni 2010 @ 17:13:12 #204
148823 znarch
ondertitel
pi_82290324
Hoe zit het nu prcies als je vergeet uit te checken in bv de bus met een studenten ov chipkaart?

Hoorde zelfs dat hij na een x aantal keer geblokkeerd word, klopt dat?
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_82290798
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 17:13 schreef znarch het volgende:
Hoe zit het nu prcies als je vergeet uit te checken in bv de bus met een studenten ov chipkaart?

Hoorde zelfs dat hij na een x aantal keer geblokkeerd word, klopt dat?
Ja dat klopt, alleen niemand weet hoe vaak

Je kan de blokkade wel kosteloos laten verwijderen
pi_82291031
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 17:11 schreef Light het volgende:

[..]

Ja, lekker, iedereen maar toegang geven tot je bankrekening. Als je de chipkaart verliest, kan de vinder op jouw kosten heel Nederland door met het OV. (Nou kun je die kaart van laten blokkeren, maar dat kost ook tijd en je moet ook eerst doorhebben dat die kaart weg is.) Met een strippenkaart is het risico nooit groter dan het aantal vrije strippen op de kaart. Met een chipkaart zonder automatisch opwaarderen, is je risico niet groter dan het saldo op de kaart. En het moet toch niet zo zijn dat we extra risico's moeten nemen omdat TLS niet in staat is de juiste saldo-informatie te verstrekken?
Komop zeg... Moet ik je echt nog serieus nemen als je al begint met "iedereen toegang geven tot je bankrekening"?

Als je je kaart verliest, dan kun je die meteen blokkeren. Dan is die de volgende dag niet meer bruikbaar en wordt er niet meer op jouw kosten gereisd.

En bij een strippenkaart ben je je geld zeker kwijt. Bij een persoonlijke kaart storten ze je geld terug op een rekening.
Leaf
pi_82292290
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 17:31 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Komop zeg... Moet ik je echt nog serieus nemen als je al begint met "iedereen toegang geven tot je bankrekening"?

Als je je kaart verliest, dan kun je die meteen blokkeren. Dan is die de volgende dag niet meer bruikbaar en wordt er niet meer op jouw kosten gereisd.

En bij een strippenkaart ben je je geld zeker kwijt. Bij een persoonlijke kaart storten ze je geld terug op een rekening.
maar ja als je niet elke dag reist, kan het flink oplopen. Probeer het maar eens terug te krijgen dan

En bij automatisch opwaarderen blijft het nadeel, dat er pas wordt opgewaardeerd als je saldo lager is dan 5 euro. En bij de NS moet je 20 euro schuiven als borg, dus moet je minimaal 2 of 3x inchecken.

Ook al zo vaak gezegd en zo vaak genegeerd, want nadelen zijn er niet he

[ Bericht 0% gewijzigd door macca728 op 03-06-2010 18:18:07 ]
pi_82296436
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 17:31 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Zodra je merkt dat je je kaart hebt verloren, kun je die laten blokkeren. JIj controleert ongetwijfeld iedere 5 minuten of je alle pasjes en dergelijke nog hebt, maar dat geldt vast niet voor iedereen. En zolang je niet weet dat je je kaart hebt verloren, is er ook niets te blokkeren.

Daarbij, als het een dag duurt voordat zo'n blokkade effect heeft, dan is dat best lang. Of gaat dat net zo snel als het zichtbaar worden van de reisgegevens op ov-chipkaart.nl? In dat geval valt een dag nog mee.
quote:
Het geld dat er nog opstaat kunnen ze terugboeken. Ongetwijfeld minus wat kosten, en alleen als het saldo ten minste een bepaald bedrag is.
pi_82296525
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 19:32 schreef Light het volgende:

[..]

Zodra je merkt dat je je kaart hebt verloren, kun je die laten blokkeren. JIj controleert ongetwijfeld iedere 5 minuten of je alle pasjes en dergelijke nog hebt, maar dat geldt vast niet voor iedereen. En zolang je niet weet dat je je kaart hebt verloren, is er ook niets te blokkeren.

Daarbij, als het een dag duurt voordat zo'n blokkade effect heeft, dan is dat best lang. Of gaat dat net zo snel als het zichtbaar worden van de reisgegevens op ov-chipkaart.nl? In dat geval valt een dag nog mee.
[..]

Het geld dat er nog opstaat kunnen ze terugboeken. Ongetwijfeld minus wat kosten, en alleen als het saldo ten minste een bepaald bedrag is.
Ja saldo onder 5 euro ben je kwijt, ter vergelijking een strippenkaart kost 7,30
pi_82296533
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 18:06 schreef macca728 het volgende:

En bij automatisch opwaarderen blijft het nadeel, dat er pas wordt opgewaardeerd als je saldo lager is dan 5 euro. En bij de NS moet je 20 euro schuiven als borg, dus moet je minimaal 2 of 3x inchecken.
Die 20 euro is bij een anonieme chipkaart. En daar kun je geen automatisch opwaarderen aan koppelen. Bij een persoonlijke chipkaart rekent NS 10 euro borg.
quote:
Ook al zo vaak gezegd en zo vaak genegeerd, want nadelen zijn er niet he
pi_82296685
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 19:32 schreef Light het volgende:

[..]

Nou als dat zo'n groot bezwaar is kun je ook meteen je credit card doorknippen, want als je die kwijt bent kan er veel meer mee gebeuren...
quote:
Het duurt geen dag, de volgende dag is je kaart geblokkeerd. Het systeen verwerkt de blokkering 's nachts.
quote:
Moet 5 euro of meer zijn.

Als je een nieuwe 15 strippenkaart kwijt raakt ben je zeker ruim 7 euro kwijt.
Leaf
pi_82297189
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 19:34 schreef Light het volgende:

[..]

Die 20 euro is bij een anonieme chipkaart. En daar kun je geen automatisch opwaarderen aan koppelen. Bij een persoonlijke chipkaart rekent NS 10 euro borg.
[..]

nee hoor, met een persoonlijke kaart anders dan een NS kaart betaal je 20 euro borg en kan je ook automatisch opladen activeren. Alleen met een NS kaart betaal je 10 euro borg

bv met een persoonlijke kaart van de RET betaal je 20 euro borg

blijft nog staan, dat je minstens 2x of 3x moet inchecken om je saldo voldoende op te waarderen.
pi_82297328
1. Houders van de persoonlijke OV-chipkaart met Voordeelurenabonnement ¤ 10
2. Houders van de persoonlijke OV-chipkaart zonder abonnement ¤ 20
3. Houders van de anonieme OV-chipkaart ¤ 20

van NS site, ik praat geen onzin hoor
pi_82297330
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 19:37 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Nou als dat zo'n groot bezwaar is kun je ook meteen je credit card doorknippen, want als je die kwijt bent kan er veel meer mee gebeuren...
Die betalingen kun je betwisten en terug laten draaien. De verkoper loopt een groter risico.
quote:
Het duurt geen dag, de volgende dag is je kaart geblokkeerd. Het systeen verwerkt de blokkering 's nachts.
Da's nog lang. Zo'n blokkering zou in minuten moeten zijn geregeld.
quote:
Moet 5 euro of meer zijn.
Op het moment dat je de kaart laat blokkeren? Of op het moment dat de blokkering daadwerkelijk actief wordt?
Als je een nieuwe 15 strippenkaart kwijt raakt ben je zeker ruim 7 euro kwijt.
[/quote]7,60 euro, idd. Maar je risico is nooit groter dan de waarde van die strippenkaart. Bij een chipkaart met automatisch opwaarderen is je risico groter dan het saldo op de kaart, omdat er bij te weinig salod automatisch geld van je bankrekening wordt gehaald.
pi_82297617
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 19:49 schreef macca728 het volgende:

[..]

nee hoor, met een persoonlijke kaart anders dan een NS kaart betaal je 20 euro borg en kan je ook automatisch opladen activeren. Alleen met een NS kaart betaal je 10 euro borg

bv met een persoonlijke kaart van de RET betaal je 20 euro borg
Ok, mijn fout dus
quote:
blijft nog staan, dat je minstens 2x of 3x moet inchecken om je saldo voldoende op te waarderen.
Dat ligt er ook aan hoeveel er moet worden bijgestort iedere opwaardeeractie.
pi_82297619
automatisch opwaarderen in de praktijk

Daar ik bij mijn aanvraag gekozen had voor automatisch opladen van het saldo, werd ik in de welkomstbrief verwezen naar de RET of het GVB, beide vervoersbedrijven in het westen van het land om na overlegging van mijn legitimatie automatisch opladen te activeren. Dom van de OV-organisatie om ziets aan iemand in Apeldoorn te schrijven. Ik heb het via internet geregeld op de internetsite van de OV-organistatie, maar dan moet men eerst nog een boel drempels nemen om e.e.a. geactiveerd te krijgen en het duurt ook nog enkele dagen voor alles actief is.
Conclusie van mijn verhaal is: ik weet niet hoe "ouderen" dit moeten doen zonder internet en/of hulp van anderen, er moet nog een boel verbeterd worden.

Ik heb enige tijd geleden geprobeerd om op mijn OV-chipkaart het automatisch opwaarderen te activeren. Aangezien er geen loket op APELDOORN NS is moest ik naar het station in Deventer. Ben eerst naar het loket van VEOLIA gegaan. En die weigeren simpelweg om deze actie uit te voeren. Bij navraag bij de NS geven die ook simpel weg niet thuis.

sss

Oh My God!! Wat zijn die knuppels van de OV Chipkaart dom! Ja, ik heb een OV-Chipkaart besteld omdat ik binnen Utrecht veel met de stadsbus reis. En mij maakt het persoonlijk niet zo heel veel uit dat ze mijn reizen van en naar de stad kunnen zien. (die informatie is daarna meestal toch wel te zien aan de hand van mijn pin-gedrag).

Ik heb gekozen voor een chipkaart met automatisch opwaarderen, omdat bij mij in de buurt geen opwaardeerautomaten zijn. Leek mij handig. Na het uploaden van mijn pasfoto en betalen van 7 euro 50 via Ideal dacht ik klaar te zijn toen ik de kaart in de brievenbus kreeg.

Maar wat blijkt, in de begeleidende brief(je) staat ineens dat ik het automatisch opwaarderen moet activeren. Als dit nu overal in Nederland zou kunnen kan ik daar nog mee leven, maar ik moet naar Amsterdam of Rotterdam. Nog preciezer naar een “Verkoop- & Informatiepunt” van RET of GVB. Had ik niet geweten waar de RET en de GVB zouden zitten wist ik niet eens waar ik heen had gemoeten.
pi_82297756

[ Bericht 55% gewijzigd door macca728 op 03-06-2010 20:03:36 ]
  donderdag 3 juni 2010 @ 20:05:40 #218
148823 znarch
ondertitel
pi_82297928
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 17:26 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja dat klopt, alleen niemand weet hoe vaak

Je kan de blokkade wel kosteloos laten verwijderen
1 krijg je nou een boete als je het vergeet (ds per keer)?
2 Als je wilt uitchecken, en ik moet er uit bij halte 4. kan ik dan mijn kaart al uitchecken zodra de bus bij halte 3 weggaat en halte 4 op de display staat?
pi_82298282
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 20:05 schreef znarch het volgende:

[..]

1 krijg je nou een boete als je het vergeet (ds per keer)?
2 Als je wilt uitchecken, en ik moet er uit bij halte 4. kan ik dan mijn kaart al uitchecken zodra de bus bij halte 3 weggaat en halte 4 op de display staat?
1 als je vergeet uit te checken ? Nee geen boete
2 ja dat kan, bij het naderen van de halte 4,
pi_82298362
overigens kan je volgens de NS toch reizen ook al komt je saldo in de min

Een vb van hun, je saldo is 16 - 20 borg = -4

kan je toch reizen volgens NS, maximaal -4

Mijn saldo is 8,65 - 10 borg (voordelurenkaart) -1,35
melding uw saldo is te laag, laad uw kaart op

Ik kon dus niet inchecken, terwijl dat volgens NS wel mogelijk moet zijn
pi_82298397
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 19:52 schreef Light het volgende:

[..]

Die betalingen kun je betwisten en terug laten draaien. De verkoper loopt een groter risico.
Als blijkt dat jij onvoorzichtig bent geweest ben je toch echt de sjaak.
quote:
Da's nog lang. Zo'n blokkering zou in minuten moeten zijn geregeld.
Dat is jouw mening. Het systeem is zo bedacht dat er geen constant contact met een server nodig is. Net als de chipknip, raak je die kwijt, dan ben je ook al het geld daarop kwijt.
quote:
Op het moment dat je de kaart laat blokkeren? Of op het moment dat de blokkering daadwerkelijk actief wordt?
Geen idee. Ik neem aan nadat die echt geblokkeerd is.
quote:
7,60 euro, idd. Maar je risico is nooit groter dan de waarde van die strippenkaart. Bij een chipkaart met automatisch opwaarderen is je risico groter dan het saldo op de kaart, omdat er bij te weinig salod automatisch geld van je bankrekening wordt gehaald.
Als je je kaart blokkeert wordt het automatisch opladen wel meteen gestopt.

Maar goed, ik vind dit vallen in de categorie "ik wil perse wat te zeiken hebben op de OV chipkaart". Het is echt niet zo dat de chipkaart het enige betaalmiddels is waarbij je je geld kwijt bent als je die kwijtraakt.
Leaf
pi_82298535
Ik heb automatisch opwaarderen aangevraagd via de website, maar ik moet het nog activeren. Kan dat gewoon bij die speciale OV-chip-poortjes?
Ik heb de OV-chip op m'n Voordeelurenpas staan, maar volgens Mijn NS is die niet meer aan m'n pas gekoppeld. Maar hij doet het toch echt en heb hem daar nota bene geactiveerd .
Tap tap tap
  donderdag 3 juni 2010 @ 20:20:33 #223
148823 znarch
ondertitel
pi_82298569
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 20:13 schreef macca728 het volgende:

[..]

1 als je vergeet uit te checken ? Nee geen boete
2 ja dat kan, bij het naderen van de halte 4,
1 dus ik hoef als student eigenlijk niet uit te checken?
2 maar dat kan in princiepe dus als de halte waar ik er uit wil op display verschijnt toch?
pi_82298657
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 20:19 schreef CherryLips het volgende:
Ik heb automatisch opwaarderen aangevraagd via de website, maar ik moet het nog activeren. Kan dat gewoon bij die speciale OV-chip-poortjes?
Ik heb de OV-chip op m'n Voordeelurenpas staan, maar volgens Mijn NS is die niet meer aan m'n pas gekoppeld. Maar hij doet het toch echt en heb hem daar nota bene geactiveerd .
Het activeren van automatisch opwaarderen moet bij aparte automaten.

Een overzicht daarvan is te vinden via: http://www.ov-chipkaart.n(...)npkaart/adresvinder/ Let op dat je "Automatisch opladen activeren kiest".

En als die het gewoon doet, dan is het toch goed zo
Leaf
pi_82298670
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 20:20 schreef znarch het volgende:

[..]

1 dus ik hoef als student eigenlijk niet uit te checken?
2 maar dat kan in princiepe dus als de halte waar ik er uit wil op display verschijnt toch?
nee alleen je zal wel problemen krijgen als je overstapt, want dan sta je nog ingecheckt bij een andere vervoerder c.q. andee bus of tram.

ja dat kan, gelijk na de halte ervoor zeg maar, in de trams van de RET werd dat zelfs omgeroepen, dit om de uitcheckrijen kleiner te houden waarschijnlijk
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')