abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81856454
Hey Allemaal,

Ik zit met een vraag waar ik zelf na enig zoeken op internet toch niet helemaal uit kom. Het verhaal is als volgt:
Bij ons in de buurt hebben verschillende vriendengroepen een grote vlet. Deze gebruiken we om gezellig mee te varen. Dan gebeurt het wel eens dat je zo met z'n 30 a 40en op zo'n boot staat. Uiteraard is dit pleziervaart

Nu is het zo dat 1 van die vletten onlangs is aangehouden en zij hebben een waarschuwing gehad. De agent gaf als reden op dat zij met meer dan 12 personen voeren en dit mag alleen als de kapitein in het bezit is van een groot vaarbewijs. Als zij nog eens aangehouden worden kost het ze een flinke smak geld dreigde de agent. Dit is voor de rest van de vletten natuurlijk ook een slechte zaak, want wij varen allemaal met >12 mensen.

Na deze enorm lange inleiding mijn vraagstuk:
Ik denk dat de agent fout zit mijn zijn beschuldiging. Het varen met zo'n vlet betreft namelijk pleziervaart, ze zijn max 12 meter, en gaan echt geen 20km/u. Zelf heb ik mijn klein vaarbewijs en ik twijfelde sterk aan het verhaal van de agent. Daarom ben ik op internet gaan zoeken, maar daar vind ik geen definitief antwoord. Ik hoop dat iemand hier mij kan helpen!

Op internet vond ik het volgende:
- Een klein vaarbewijs is nodig bij: Een zeil- of motorschip vanaf 15 meter dat niet bedrijfsmatig wordt gebruikt en/of het vaartuig harder kan varen dan 20km/u.7
- Groot vaarbewijs
Het groot vaarbewijs is na invoering van de Binnenvaartwet vereist voor het voeren van: passagiersschepen (bedrijfsmatig vervoer van meer dan 12 passagiers)

Vooral uit het tweede haal ik dat wij als pleziervaart geen groot vaarbewijs nodig hebben. Wij varen voor het plezier en hebben geen enkel commercieel doeleinde. Overigens hebben wij in principe niet eens een klein vaarbewijs nodig, aangezien de vlet 12m is en max. 15km/u haalt.

Wij kan mij verder helpen!?
  dinsdag 25 mei 2010 @ 01:15:37 #2
300450 Smaland
Klein beetje gek
pi_81856473
heeft niemand bij jullie een klein vaarbewijs?
pi_81856490
Ik zelf ben in het bezit van een klein vaarbewijs sinds juni 2009

Edit: dit geeft volgens vaarbewijs.nl mij ook het recht om nog tot juni 2011 te varen onder het nieuw ingevoerde Groot pleziervaartbewijs.
quote:
in lijn met de overgangsperiode van 2 jaar blijft een Klein Vaarbewijs afgegeven voor 1 juli 2009 nog gedurende 2 jaar gelden als een Groot Pleziervaartbewijs (art. 12.5. lid 2 Binnenvaartregeling).
pi_81856524
Bel morgen anders even met ANWB of CBR? gezien jullie met 12 > varen kan het zijn dat jullie als passasiersschip aangezien worden.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_81856565
quote:
De Binnenvaartwet is van toepassing op een passagiersschip dat:

bestemd is voor het vervoer van meer dan 12 personen; de bemanning niet meegerekend;
of 15 meter of langer is;
of op vol vermogen meer dan 20 kilometer kan varen.
http://www.ivw.nl/onderwerpen/binnenvaart/binnenvaartwet/

Het is dus geen kwestie van 'én', maar van 'of', overigens.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_81856614
quote:
Het is dus geen kwestie van 'én', maar van 'of', overigens.
Ik bedoelde het ook zo. maar de combinatie van beiden is ook mogelijk, vandaar 'en/of';) Maar bedankt voor het aanduiden!

Maar het is me in die context nog steeds niet duidelijk of wij nu als passagiers schip worden aangezien of niet. En zo ja, welke bewijzen hier voor nodig zijn. Groot vaarbewijs staat in principe voor beroepsvaart, wat wij absoluut niet zijn..
  dinsdag 25 mei 2010 @ 01:30:37 #7
300450 Smaland
Klein beetje gek
pi_81856662
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 01:26 schreef R-T-B het volgende:

[..]

Ik bedoelde het ook zo. maar de combinatie van beiden is ook mogelijk, vandaar 'en/of';) Maar bedankt voor het aanduiden!

Maar het is me in die context nog steeds niet duidelijk of wij nu als passagiers schip worden aangezien of niet. En zo ja, welke bewijzen hier voor nodig zijn. Groot vaarbewijs staat in principe voor beroepsvaart, wat wij absoluut niet zijn..
hoezo niet duidelijk? er staat toch duidelijk dat als je met meer dan 12 man (ex bemanning) op die boot kan dat je onder de binnenvaart wet valt?
pi_81856751
Het zal wel aan de tijd liggen dat het kwartje niet wil vallen:p.
In ieder geval is de suggestie om morgen gewoon even het CBR te bellen voor info een goede.
Enerzijds begrijp ik dat wij onder de binnenvaart wet vallen, maar anderzijds wordt er wel aangeduid (niet zozeer in de bovenstaande link) dat dat om beroepsvaart gaat en dat zijn wij niet..
Dit haal ik overigens van de CBR site : http://www.cbr.nl/10673.pp
pi_81856761
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 01:30 schreef Smaland het volgende:

[..]

hoezo niet duidelijk? er staat toch duidelijk dat als je met meer dan 12 man (ex bemanning) op die boot kan dat je onder de binnenvaart wet valt?
Maar dat zegt niet dat de boot van TS onder de wet valt als passagiersschip (wat jij zegt staat er namelijk niet)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_81856845
Ik las varken met meer dan 12 poten.

TVP.
Nieuw is niet altijd beter.
pi_81856862
quote:
Een schipper dient bij het varen op de binnenwateren in het bezit te zijn van een geldig groot vaarbewijs als hij of zij vaart met :
-een schip met een lengte 20 m of meer dat bedrijfsmatig wordt gebruikt of voor dat gebruik bestemd is;
-een schip dat gebruikt wordt of bestemd is voor het gebruik van bedrijfsmatig vervoer van meer dan 12 personen, buiten de bemanning, ongeacht de lengte van het schip;
-een schip dat wordt gebruikt om een schip met een lengte van 20 m of meer te slepen, langszij vastgemaakt mee te voeren of te duwen.
http://www.fonv.nl/vbb/binnenschepenwet.html
quote:
Een schipper dient in het bezit te zijn van een geldig klein vaarbewijs bij het varen op de binnenwateren indien hij vaart met :
- een schip met een lengte van 15 meter of meer dat niet bedrijfsmatig wordt gebruikt;
-een schip met een lengte tussen de 15 en 20 meter dat bedrijfsmatig wordt gebruikt of voor bedrijfsmatig gebruik is bestemd
-een sleep- of duwboot (die niet wordt gebruikt om een schip met een lengte van 20 m of meer te slepen, langszij vastgemaakt mee te voeren of te duwen)
-een motorboot met een lengte van minder dan 15 meter, die sneller kan varen dan 20 km/u.
Dus zolang het niet bedrijfsmatig vervoer is, is het toegestaan volgens mij.
People will forget what you said or what you did,
but they'll never forget how you made them feel
pi_81857060
quote:
Dus zolang het niet bedrijfsmatig vervoer is, is het toegestaan volgens mij.
Dat denk ik dus ook , maar weet het niet zeker.
pi_81857311
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 02:06 schreef R-T-B het volgende:
Dat denk ik dus ook , maar weet het niet zeker.
Gewoon doorgaan met varen dus, boete krijgen en dan bezwaar maken
People will forget what you said or what you did,
but they'll never forget how you made them feel
pi_81857337
Als je enige vergoeding krijgt voor dat varen is het trouwens al bedrijfsmatig, dat je het even weet
pi_81857709
zou dat dan ook al voor een brandstofvergoeding gelden?
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  dinsdag 25 mei 2010 @ 07:12:42 #16
162670 DoimeN
Nee, het boeit me niets!
pi_81857809
Luister, als jij met 40 man op die boot staat de pilsen gaan agenten natuurlijk wel vragen stellen. Sowieso als je meerdere van die dingen hebt lijkt het erg op bedrijfsmatig. Bedrijfsmatig is als je het doet om er beter van te worden, dus echt niet dat jij iedereen een knaak laat afrekenen voor een beetje diesel. Wat jij doet, als je verhaal correct is, is inderdaad pleziervaart.

Oplossing:
Gewoon doorgaan en niets van die agent aantrekken.

Shit hits the fan:
Wanneer je een boete krijgt gewoon voor laten komen, je hebt immers 40 getuigen dat het gewoon pleziervaart is.

Note:
Zoek even extra goed uit of dat inderdaad de regels zijn. (dus of je in je recht staat)

EDIT: ik lees dus net dat je wel een groot bewijs nodig hebt bij meer dan 12 personen ongeacht bedrijsmatig? Zoek dat even uit en je bent klaar.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Als je gewoon je bek dicht houdt, is er niets aan de hand!
pi_81858168
Ook als je onkostenvergoeding krijgt is het aan te merken als bedrijfsmatig, dus daar vallen brandstof kosten ook onder..

Echter, of de soep zó heet gegeten wordt weet ik niet...
pi_81859034
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 08:07 schreef bijderechter het volgende:
Ook als je onkostenvergoeding krijgt is het aan te merken als bedrijfsmatig, dus daar vallen brandstof kosten ook onder..

Echter, of de soep zó heet gegeten wordt weet ik niet...
dan vraag je in het vervolg geen vergoeding, maar dat iedereen naast drinken voor 1 persoon ook een paar liter brandstof meeneemt naar het feestje
pi_81859280
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 06:46 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
zou dat dan ook al voor een brandstofvergoeding gelden?
Jazeker
quote:
Een botter met een lengte van 12 meter, in eigendom bij een stichting die het schip beheert en middels sponsorgelden en contributies het schip in de vaart houdt, vaart een dagtocht met 15 donateurs van de stichting. De botter is certificaatplichtig omdat er meer dan 12 personen bedrijfsmatig worden vervoerd. Om dezelfde reden moet de schipper in het bezit zijn van een geldig groot vaarbewijs of van een geldig zeilbewijs.
http://www.fonv.nl/vbb/binnenschepenwet.html

Dus zelfs indirect er iets voor als vergoeding krijgen maakt het al bedrijfsmatig.
People will forget what you said or what you did,
but they'll never forget how you made them feel
pi_81859615
Haha, wij werken met het fooienpot systeem. Men werkt er al jaren mee bij tentfeesten.
Dit houdt in dat wij geen vergoeding 'vragen', maar gasten een vriendelijke donatie mogen maken. Vaak komen we met het fooi precies rond.

Net het CBR gebeld. Helaas is het dus wel groot vaarbewijs.. Door de nieuwe wetgeving is bij elk schip, plezier en beroepsvaart het groot vaarbewijs verplicht bij meer dan 12 personen.
  dinsdag 25 mei 2010 @ 10:23:07 #21
204633 Fred2
Kritisch
pi_81861106
Waarschijnlijk dacht oom agent dat je bedrijfsmatig bezig was
So we just called him Fred too
  dinsdag 25 mei 2010 @ 11:50:41 #22
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_81864218
quote:
bestemd is voor het vervoer van meer dan 12 personen; de bemanning niet meegerekend;
Volgens mij hoeft alleen de schipper (die niet noodzakelijk dezelfde persoon is al de stuurman) een vaarbewijs te hebben. Verder is het niet verboden om 30 bemanningsleden te hebben op een vlet van 12m. dus ziedaar de oplossing voor je probleem..
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
pi_81864848
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 11:50 schreef bug_me_not2 het volgende:

[..]

Volgens mij hoeft alleen de schipper (die niet noodzakelijk dezelfde persoon is al de stuurman) een vaarbewijs te hebben. Verder is het niet verboden om 30 bemanningsleden te hebben op een vlet van 12m. dus ziedaar de oplossing voor je probleem..
Dan moeten die 30 bemanningsleden wel nuchter zijn
  dinsdag 25 mei 2010 @ 12:16:20 #24
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_81865086
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 12:09 schreef R-T-B het volgende:

[..]

Dan moeten die 30 bemanningsleden wel nuchter zijn
Nee hoor. Dat geldt volgens mij alleen voor de schipper aangezien die de enige is die een vaarbewijs moet hebben.
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
pi_81904768
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 09:29 schreef R-T-B het volgende:
Net het CBR gebeld. Helaas is het dus wel groot vaarbewijs.. Door de nieuwe wetgeving is bij elk schip, plezier en beroepsvaart het groot vaarbewijs verplicht bij meer dan 12 personen.
Dat is vreemd, want als dat vanwege de nieuwe wetgeving is, geldt dan niet het volgende:
quote:
In lijn met de overgangsperiode van 2 jaar blijft een Klein Vaarbewijs afgegeven voor 1 juli 2009 nog gedurende 2 jaar gelden als een Groot Pleziervaartbewijs (art. 12.5. lid 2 Binnenvaartregeling)
http://www.vamex.nl/grote-pleziervaart.aspx

En dan nog. Als ik de nieuwe regels lees:
http://www.vamex.nl/Admin(...)envaartwet010709.pdf
beschouw je jezelf als een veerpont?

Ik vraag me af waar het CBR zich op baseert!
in ieder geval niet op hun eigen website:
http://www.cbr.nl/10673.pp
People will forget what you said or what you did,
but they'll never forget how you made them feel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')