Die tweede en aftelbaarheid ipv eindigheid is voldoende.quote:Op maandag 28 juni 2010 12:56 schreef Hanneke12345 het volgende:
En voor de variantie (ik ben die pagina kwijt in m'n syllabus, en kan de syllabus ook niet online vinden ;x). Wikipedia zegt dat zowel E(X-EX)2 als EX2-(EX)2 gebruikt kunnen worden, maar welke is ook alweer gebruikelijker?
Bij negatief-binomiaal zegt wikipedia dat EX = n/p, hoe komen ze hier precies aan? M'n syllabus zegt wel dat als P(X in S) = 1 met S eindig, dan is de verwachting EX = Som{x in S} xP(X=x), maar dat is hier (bij nbin) niet van toepassing, toch?
Dat is niet constant, aangezien hij 2 verschillende waarden kan aannemen. Teken eens een grafiekje zou ik zeggen.quote:Op maandag 28 juni 2010 14:30 schreef Hanneke12345 het volgende:
Ik faal echt heel hard in deze opdrachten.
Homogene of uniforme verdeling: (toch even latex maar ;x)
[ afbeelding ]
Ik snap niet goed hoe ze aan de FX komen. Volgens mij is fX altijd constant (0 als x niet uit (a,b), 1/(b-a) als x in (a,b) ).
fX is de afgeleide van FX. En die absoluutstrepen horen er ook niet te staan.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 02:22 schreef Hanneke12345 het volgende:
Ik begin me steeds stommer te voelenWaar komt die wortel-half nu precies vandaan? En mag FX zomaar "gaten" hebben? (Als in: er is nu geen x zodat FX(x) is tussen 0 en 0.25).
Wat moet ik hier precies doen voor EY? Ik weet [ afbeelding ].
Maar is die laatste integraal niet oneindig?
Nee, 't is het kwadraat van het aantal herhalingen voor n successen.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 02:22 schreef Hanneke12345 het volgende:
Die ander - is het niet zo dat als X is het aantal herhalingen dat je moet doen om n successen te krijgen, dan is X^2 het aantal herhalingen voor n^2 successen en dus X^2 ~ nbin(n^2, p)?
FX is een (niet-dalende) functie van R naar [0,1].quote:Op dinsdag 29 juni 2010 02:22 schreef Hanneke12345 het volgende:
Ik begin me steeds stommer te voelenWaar komt die wortel-half nu precies vandaan? En mag FX zomaar "gaten" hebben? (Als in: er is nu geen x zodat FX(x) is tussen 0 en 0.25).
Ik neem aan dat daar nog een factor xk oid bij zit. Tja, dat manipuleren met reeksen moet je een beetje in de vingers hebben. In dit geval volstaat het denk ik om de reeks te schrijven als een zoveelste afgeleide van een andere reeks. Vaak kun je ook gebruiken dat n boven k de k-de danwel (n-k)-de coefficient in (1+x)n is, of zelfs het residu van (1+z)n/zk+1 bij z=0, en zo zijn er nog wel een paar andere truuks.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 02:22 schreef Hanneke12345 het volgende:
Ik probeer via Pascalverdeling op de verwachting voor de negatief-binomiaal uit te komen, maar het lukt me echt niet. Wat moet ik doen met dingen als som{k=1 tot oneindig} (k-1)-boven-(n-1)?
Hoe dan, en waarom kan ik bij X+Y wel gewoon zeggen nbin(n_1+n_2,p)? Ik neem aan dat 't uiteindelijk toch op dezelfde manier werkt?quote:Op dinsdag 29 juni 2010 08:49 schreef thabit het volgende:
[..]
Nee, 't is het kwadraat van het aantal herhalingen voor n successen.
Dat dat zo werkt in dit geval, dat is gewoon toeval. Het werkt zeg maar niet per definitie zo, maar het komt in dit speciale geval zo uit.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 16:28 schreef Hanneke12345 het volgende:
Het begint langzaam iets helderder te worden allemaal. ;x (Dat wordt tijd)
Laatste keer dan nog;
[..]
Waarom kan ik bij X+Y wel gewoon zeggen nbin(n_1+n_2, p)?
Ja.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 16:28 schreef Hanneke12345 het volgende:
Kansdichtheid van X en Y wordt gegeven door: fX,Y(x,y) = cx^2y^2 als x in [-1, 1], y in [-1, x]
Teken in R^2 het gebied waarop fX, Y(x,y) > 0.
- Is dat gewoon in het x,y-vlak en dan een soort driehoek met hoekpunten (-1, -1) (1,1) en (1, -1), maar dan zonder punt (0,0)?
De integraal van fX,Y over R2 moet 1 zijn.quote:Bepaal C
- Hoe kan ik met deze informatie C bepalen?
De dichtheid is een gevaarlijk begrip want een kansverdeling hoeft geen dichtheid te hebben en als-ie dat wel heeft is de dichtheid iha niet uniek (de dichtheid kun je bijvoorbeeld in 1 punt veranderen, dan verandert de verdeling daarmee niet). Ik zou dus beginnen met de verdeling, die kun je schrijven als een integraal.quote:Bepaal de dichtheid en verdelingsfunctie van X
- Hoe kan ik hieruit X halen?
Jaquote:Ik ben bang dat deze opgave werkt met dubbelintegralen, klopt mijn vermeoden?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |