Sorry voor de grote schop, maar ik stuitte toevallig op dit topic bij het Googlen.
Ik ben er gisteren achter gekomen dat het helemaal niet zo is dat iedereen voortdurend bewegende stippeltjes in beeld heeft. Ik heb dat al zo lang ik me kan herinneren: een soort televisieruis (maar dan gekleurd) die ik altijd in mijn zichtsveld heb. Het levert niet echt een probleem op, want ik kan gewoon op alle andere dingen die ik zie focussen en dan indert het niet. Alleen leidt het nogal af als ik erop let.
Met mijn ogen dicht kan ik het nog veel duidelijker zien: gekleurde stipjes, strepen en in het 'midden' altijd een soort samengeklonterd clustertje met gekleurde randjes erom. Als ik er lang genoeg op focus met mijn ogen dicht komen er ook patroontjes in beeld.
Dat laatste hebben overigens veel mensen, maar ik heb altijd gedacht dat iedereen diezelfde ruis ook gewoon met ogen open in daglicht zou kunnen zien. Ik had het er toevallig gisteren over met een collega, die het helemaal niet herkende, en toen ben ik maar eens wat gaan rondlezen..
http://en.wikipedia.org/wiki/Visual_snowBizar om ineens te ontdekken dat niet iedereen hetzelfde ziet als ik.
Aan de andere kant zit er vast ook wel iets in wat ik op de Nederlandse Wiki vond:
"...Mouches volantes komen schijnbaar zeer veel voor bij mensen met oogruis, evenals versterkte nabeelden, 'glare' en andere visuele aandoeningen. Dit en het feit dat er geen fysieke afwijkingen in de ogen van oogruispatiënten zijn te vinden, impliceert wellicht dat oogruis geen ziekte is, maar een entoptisch fenomeen dat wordt opgemerkt door mensen die zeer bewust van hun zicht zijn."
Dat kan natuurlijk ook.
Hoe dan ook, ik heb voor de zekerheid en uit nieuwsgierigheid vanmorgen eens gebeld met mijn huistarts, en zij kende het fenomeen. Aan moeders kant is er nogal een historie in tinnitus en migraine, en mijn huisarts zei dat die zaken vaak samen voorkomen met oogruis. Misschien erfelijk dus, al heb ik godzijdank geen hoofdpijn of oorpiep. Alleen oogruis, en dat zou ik niet willen missen!

Enfin, mocht TS zich nog zorgen maken (vast niet, na een jaar): volgens mijn huisarts kan het helemaal geen kwaad, en is het ook geen symptoom van een enge ziekte of aandoening. Weten we dat ook weer!