Niet alle lichtsterke lenzen (lenzen met een laag F getal) zijn per definitie duur. Ik heb namelijk deze voor nog geen 100 euro:quote:Op vrijdag 21 mei 2010 17:12 schreef Hilzillah het volgende:
Nu heb ik ook een Sigma lens los gekocht 50-200, en die kan het ook niet... Die is dus ook goedkoop![]()
Aan wat voor soort lens zou ik moeten denken die dat wel kan?
Aan zoiets als een Noctilux 50mm van Leica die een volle opening van 0.95 zo ongeveer het lichtsterkste ding is dat er te koop is. Hij kost iets meer dan ¤ 10.000 en dan ben je nog niet uit de kosten want er moet ook nog een camera achter. Ga je cheapass, dan wordt dat een m4/3 met adapter, wil je de realthing dan schud je nog even vijf duizendjes uit de mouw voor een Leica M9.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 17:12 schreef Hilzillah het volgende:
Nu heb ik ook een Sigma lens los gekocht 50-200, en die kan het ook niet... Die is dus ook goedkoop![]()
Aan wat voor soort lens zou ik moeten denken die dat wel kan?
Pllus natuurlijk ook nog eens het voordeel van een veel heldere zoeker en een beter werkende AF bij minder licht.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 21:05 schreef __Saviour__ het volgende:
Naast een beperktere scherptediepte is een lichtsterke lens natuurlijk ook leuk door de kortere sluitertijden die er beter mee mogelijk zijn.
Wil je net iets minder extreem dan heb je nog de oude Tomioka 1.2/55 die onder diverse merken te koop was. Ik heb een variant van Porst jaren geleden op de kop getikt voor 75 Euro, perfect passend op mijn Pentax. Alleen gebruik ik 'm zelden. Op 1.2 is de scherptediepte dermate krap dat je 'm amper kunt gebruiken (type ogen scherp, neus onscherp).quote:Op vrijdag 21 mei 2010 21:07 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Aan zoiets als een Noctilux 50mm van Leica die een volle opening van 0.95 zo ongeveer het lichtsterkste ding is dat er te koop is. Hij kost iets meer dan ¤ 10.000 en dan ben je nog niet uit de kosten want er moet ook nog een camera achter. Ga je cheapass, dan wordt dat een m4/3 met adapter, wil je de realthing dan schud je nog even vijf duizendjes uit de mouw voor een Leica M9.
Niet handig om je eerst in te lezen en dan pas je geld uit te geven? Je wilt nu een lichtsterke lens zonder dat je weet wat je er mee wilt bereikenquote:k heb geen idee wat daar uitkomt, het is om te proberen
Ik heb helemaal nog geen geld uitgegeven zonder te weten wat er uitkomtquote:Op zaterdag 22 mei 2010 01:36 schreef Cheiron het volgende:
[..]
Niet handig om je eerst in te lezen en dan pas je geld uit te geven? Je wilt nu een lichtsterke lens zonder dat je weet wat je er mee wilt bereiken
Excusez, ik had de discussie niet goed gelezen.quote:Op zaterdag 22 mei 2010 08:08 schreef Hilzillah het volgende:
[..]
Ik heb helemaal nog geen geld uitgegeven zonder te weten wat er uitkomt![]()
Ik heb een standaard kit lens en een zoom-lens.
En die lichtsterke lens lijkt me iets voor gevorderde gebruikers...
Behalve voor Pentax dan, maar goed die heeft geen plastic fantastic primes meer en eigenlijk ook nooit gehad.quote:Op zondag 23 mei 2010 23:42 schreef ultra_ivo het volgende:
Lichtsterke 50mm lenzen zijn voor vrijwel ieder merk goedkoop. Dat is altijd een goede aankoop.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |