abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 7 juni 2010 @ 20:49:36 #151
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_82464251
quote:
Op maandag 7 juni 2010 19:02 schreef Clupea het volgende:

[..]

Dat snap ik. Alleen het zou dan niet mijn keuze zijn om juist naar een club van (zelfbenoemde) intelligente mensen te gaan om eens wat verdieping in een gesprek te hebben.
Voor sommigen is het denk ik de enige mogelijkheid. Als kind had ik maar 1 a 2 personen met wie ik dat kon.
quote:
Op maandag 7 juni 2010 19:06 schreef Frith het volgende:

[..]

Niet echt. Hier is wél een relatief goede indicatie voor dankzij Lewis Terman (aangehaald in Outliers van Malcolm Gladwell), waarin op een populatie van alleen maar intelligente kinderen een volstrekt normale verdeling volgde.

Kortom: hun intelligentie was van geen enkele betekenis bij hun verdere selecties in het leven.
All was er geen absoluut baanbrekend genie bij, ze deden het wel beter dan gemiddeld.
quote:
http://www.stanfordalumni(...)articles/terman.html The kids proved remarkable in some ways and ordinary in others. One distinction was their avid pursuit of higher education. Two-thirds of the Terman men and women earned bachelor's degrees -- that's 10 times the national rate for their time and all the more impressive because most did so during the Great Depression. The Termites also swarmed to graduate school. "There were 97 PhDs, 57 MDs and, sadly enough, 92 lawyers," Hastorf says. The women in the group, who reached adulthood in the 1920s and '30s, foreshadowed later trends. They had fewer children than others of their generation and bore them later in life. More of them went to college and graduate school, more had careers and more remained unmarried.
quote:
-- Terman yearned to see his kids become high achievers. Financially, the group lived up to his expectations. In 1954, American men in white-collar jobs earned a median salary of about $5,800, but their counterparts in the Terman group boasted a whopping $10,556.

quote:
Op maandag 7 juni 2010 19:06 schreef Frith het volgende:

, maar dat de factoren die er toe leiden dat men daar - uit alle andere ook slimme mensen - uitgeselecteerd wordt, niet de factor intelligentie (als IQ) bevatten.
Op zo'n manier. Dan is er knap uitzien ook geen factor voor model worden
pi_82480289
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 12:16 schreef Ripley het volgende:
Ik heb een klas overgeslagen en zou er nog een overslaan maar mijn moeder heeft dat tegengehouden omdat ze vond dat ik met 10 jaar misschien qua kennis wel klaar was voor de middelbare school, maar qua verdere levenservaring niet. Daar ben ik haar nog altijd dankbaar voor. ik vond het afgrijselijk om altijd maar bestempeld te worden als studiebol en wandelende encyclopedie.
Bij mij hetzelfde, alleen viel ik sowieso al uit de toon. En ik ben altijd gepest, gekleineerd en voor dom uitgemaakt. Daardoor heb ik zo'n schrijnend gebrek aan zelfvertrouwen opgelopen, dat ik ergens zelf pas in kan geloven als het op papier staat. Even heel kort en grof samengevat. Ik ga vandaag mijn kaartje op de bus doen om de test aan te vragen. Gewoon omdat ik wil weten hoe slim (of misschien wel niet) ik nu eigenlijk ben. Gewoon bevestiging van wat ik denk en ontkenning van wat me jarenlang verteld is.
pi_82481978
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 11:42 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Hebben jullie het nooit, dat je bij een test op proefwerk wel een antwoord ziet maar dat je denkt, nee, dit is te obviuos, het moet iets anders zijn?

En dat dan later blijkt dat je de vraag fout had omdat het wel het obvious antwoord was?
Als iets heel logisch klinkt, dan is het dat waarschijnlijk ook. Als iets te mooi klinkt om waar te zijn, dan is het dat waarschijnlijk ook....
  dinsdag 8 juni 2010 @ 14:27:56 #154
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_82495461
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 06:11 schreef Satsuma het volgende:

[..]

Bij mij hetzelfde, alleen viel ik sowieso al uit de toon. En ik ben altijd gepest, gekleineerd en voor dom uitgemaakt. Daardoor heb ik zo'n schrijnend gebrek aan zelfvertrouwen opgelopen, dat ik ergens zelf pas in kan geloven als het op papier staat. Even heel kort en grof samengevat. Ik ga vandaag mijn kaartje op de bus doen om de test aan te vragen. Gewoon omdat ik wil weten hoe slim (of misschien wel niet) ik nu eigenlijk ben. Gewoon bevestiging van wat ik denk en ontkenning van wat me jarenlang verteld is.
Veel mensen zijn '' tegen het labeltje' Het zou niet goed zijn voor de ontwikkeling van een kind om te weten dat het hoogbegaafd is. Er valt wel wat voor te zeggen.

Maar ikzelf heb er als kind veel aan gehad. Ik had ook weinig zelfvertrouwen. Door dat labeltje wist ik hoe slim ik was, en dat ik bepaalde dingen aankon, ook al had het alle schijn tegen.

Zo heb ik met middelmatige resultaten bij mij studie psychologie toch gesolliciteerd voor een extra programma voor top-studenten. De beste beslissing ever. Het zal daar vol ambitieuze types die mij gestimuleerd hebben wat van mijn leven te maken. Ik ben nu keihard aan het studeren voor een uitdagende master. De eerste (deelcijfer) 9 is al binnen.
pi_82496065
Goed zo! Fijn he, als je eindelijk op je plek zit? =)

Ik begrijp ook wel dat je niet onbeperkt moet labelen, maar het kan nuttig zijn, daar zijn we het dus over eens.
  dinsdag 8 juni 2010 @ 14:50:54 #156
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_82496615
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 14:39 schreef Satsuma het volgende:
Goed zo! Fijn he, als je eindelijk op je plek zit? =)

Ik begrijp ook wel dat je niet onbeperkt moet labelen, maar het kan nuttig zijn, daar zijn we het dus over eens.
Heerlijk.

Ik heb niet meer dat constante ' is dit alles' gevoel wat ik had en waarvan ik dacht dat het normaal was.

Succes met je test!
  dinsdag 8 juni 2010 @ 22:51:34 #157
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_82525462
quote:
Op maandag 7 juni 2010 20:49 schreef Rubber_Johnny het volgende:

All was er geen absoluut baanbrekend genie bij, ze deden het wel beter dan gemiddeld.

[..]

Op zo'n manier. Dan is er knap uitzien ook geen factor voor model worden
Als je dan ook meteen even terugleest, dan zie je dat ik al water bij de wijn had gedaan. Maar puur voor de lol: als je het als een harde stelling neemt, dan zou dat het bij modellen inderdaad het geval zijn. Al denk ik wel dat dat toch al een belabberd voorbeeld is, aangezien de modellen van het seizoen net zo goed aan esthetische mode gebonden zijn als de kleding die ze moeten tonen.

Intelligentie is dat toch niet echt, afgezien van modieuze vaardigheden die op een bepaald moment worden geprezen (of juist niet).

Maar als je ook even buiten je eigen selecties kijkt, dan zie je in dezelfde tekst ook staan dat Terman zich direct ging inmengen met zijn 'kinderen' en de studie daarmee toch al richting de extra stimulatie vanuit de omgeving zit.

Je mag dus speculeren dat een studie zonder directe inmenging een nog "normalere" verdeling zou laten zien. En dan zal ook daar heus nog wel een verhoogde kans op hogere opleiding of ondernemen en andere levenskansen zitten.

Punt is echter dat het hebben van een bepaalde eigenschap nog niet betekent dat de omgeving die ook erkent (denk aan homofilie in de jaren 50: Alan Turing werd chemisch gecastreerd) of wilt stimuleren.
Een hogere intelligentie (laten we voor het gemak zeggen: IQ en EQ) geeft een persoon de mogelijkheid om uit meer mogelijkheden te selecteren en die ook daadwerkelijk tot goede afloop te brengen, maar dan moet je omgeving die wel bieden en ook toelaten.

Simpel gesteld: Een slim persoon in een omgeving die alleen maar houthakkers aflevert, wordt een ongelukkige houthakker. Vermoedelijk totdat de maat vol is of de persoon het leven laat.

Maar goed, een stimulerende peer group van een studie of mensa heeft -wat mij betreft- dus ook een effect op individuen (en omgekeerd mag ik hopen). Stiekem zouden we dus allemaal wél lid moeten worden.
  woensdag 9 juni 2010 @ 00:12:19 #158
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_82530149
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 22:51 schreef Frith het volgende:

.
Klopt. Eigenlijk bedoelde ik dat van die modellen best wel serieus. Je kan het natuurlijk ook over sport en ideale lichaamsbouw hebben. 1000 kinderen met een perfecte bouw selecteren en dan maar kijken wie er atleet wordt. Zeker als je niet met de kinderen bemoeit, geef ik je weinig kans op Olympisch goud. Daar zijn we het dus over eens.

Ik was eerst onder de indruk dat je de invloed van intelligentie helemaal ontkende. In de zin van ' iedereen kan model of atleet worden, als ze maar in het goede nestje worden geboren' .

Maar je gaat wel uit van een bepaalde baseline.
  maandag 14 juni 2010 @ 16:00:00 #159
303309 CooleVoorwerpNaam
Waarom lees je dit?
pi_82791212
Die test op internet is wel héél erg makkelijk....
Ik was na 5min (5min inderdaad, had niet echt veel zin om echt na te denken) klaar en ik scoorde toch:

Geachte kandidaat,
Uw resultaten van de Mensa-thuistest waren zeer goed. De thuistest is echter geen officiële, geijkte test en geeft alleen een indicatie. Voor toelating tot Mensa moet de Mensa-eindtest worden afgelegd onder toezicht van een psycholoog.
Wij menen dat u een heel goede kans maakt te slagen voor de Mensa-eindtest. Wel komen daarbij meer aspecten van intelligentie aan de orde dan in de thuistest het geval was, zodat we nooit met zekerheid kunnen zeggen dat u in beide gevallen een even hoge score haalt.

Ik heb dan ook vaker IQ tests MOETEN doen vanwege mijn... ahum... nogal slechte resultaten terug op de middelbare school op vwo.

Daarnaast wil ik geen lid woorden van Mensa, heb namelijk niet echt iets te bewijzen op dat vlak.
  maandag 14 juni 2010 @ 22:13:20 #160
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_82810540
quote:
Op maandag 14 juni 2010 16:00 schreef CooleVoorwerpNaam het volgende:

Daarnaast wil ik geen lid woorden van Mensa, heb namelijk niet echt iets te bewijzen op dat vlak.
Als je een beetje in het wereldje van honours programs en university colleges rondhangt heb je idd geen behoefte aan Mensa, niet om iets te bewijzen maar ook niet voor de ' aanspraak'.

Tenminste, is mijn ervaring.
pi_82810877
Waarom hang je eigenlijk constant aan dat 'aanspraak'? Alsof dat de enige reden is om lid te willen worden van Mensa?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  maandag 14 juni 2010 @ 22:32:50 #162
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_82811822
quote:
Op maandag 14 juni 2010 22:19 schreef Five_Horizons het volgende:
Waarom hang je eigenlijk constant aan dat 'aanspraak'? Alsof dat de enige reden is om lid te willen worden van Mensa?
Ik vind het heel belangrijk om eens gewoon lekker te kunnen praten over dingen die mij interesseren. En ja, dat zijn vaak moeilijke of diepzinnige dingen. En ja, daar kan ik het beste mee praten met mensen die ook intelligent zijn. En ja, die kom je op de uni nou eenmaal vaker tegen. En ja, je komt ze nog vaker tegen bij ' extra' studie programma's.

De ervaring is dat mensen die volgen om het leren zelf en niet om het papiertje. Dat brengt en instelling met zich mee die ik wel kan waarderen.

Politiek correct is het allemaal niet. Maar het is mijn leven, en dat is zoveel fijner geworden sinds ik allemaal mensen om mij heb die net als mij ook niet snel zat worden van het praten over' lastige' onderwerpen.
pi_82812157
Het gaat mij erom dat jij het elke keer ter sprake brengt als dé reden voor het lidmaatschap van Mensa.
  maandag 14 juni 2010 @ 22:47:08 #164
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_82812641
quote:
Op maandag 14 juni 2010 22:38 schreef Five_Horizons het volgende:
Het gaat mij erom dat jij het elke keer ter sprake brengt als dé reden voor het lidmaatschap van Mensa.
Voor mij zou dat een reden zijn ja.

Voor mijzelf zie ik niet echt een betere reden dan dat. Je kunt het hier ook niet echt op je CV zetten, en borrelen, couch-surfen, museum tripjes of een computer-hobby-groepje opzetten kan ook met andere clubs.

Of er moeten al heel unieke dingen alleen aan Mensa leden aangeboden worden, (excursies naar het CERN) maar ik denk niet dat bedrijven/ instellingen dat doen.

denk ik..
pi_82812740
Mja, dat kan, natuurlijk. Voor de meeste leden is dat waarschijnlijk geen reden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')