tong80 | donderdag 20 mei 2010 @ 14:21 |
Uit het Museum voor Moderne Kunst in Parijs zijn vijf schilderijen gestolen. Volgens Franse media gaat het om werken van Picasso,Matisse,Braque,Modigliani en Léger.De gezamenlijke waarde van de werken wordt op een half miljard euro geschat. De kunstroof werd vanochtend ontdekt. Tijdens een bewakingsronde om 07.50 uur bleek dat een raam was ingeslagen en dat het slot van een hek naar de zalen kapot was gemaakt. De Parijse politie heeft de omgeving van het museum,het Musée d'art moderne de la Ville de Paris,afgezet.
NOS Teletekst.
 |
Yi-Long | donderdag 20 mei 2010 @ 14:23 |
Goed beveiligd dus...(!)
Ach, ik vind het toch altijd mooie verhalen, en kunst in het algemeen is dik overpriced, dus kan me er nooit zo druk over maken. |
zoalshetis | donderdag 20 mei 2010 @ 14:30 |
quote:Op donderdag 20 mei 2010 14:23 schreef Yi-Long het volgende:Goed beveiligd dus...(!) Ach, ik vind het toch altijd mooie verhalen, en kunst in het algemeen is dik overpriced, dus kan me er nooit zo druk over maken. kunst is over het algemeen uniek, dus ik kan er wel mee zitten. nu is er een opdrachtgever die er alleen in zijn eigen huis van kan genieten. in het museum kunnen miljoenen mensen er van genieten. . |
tong80 | donderdag 20 mei 2010 @ 14:37 |
Ik begrijp kunstdiefstallen nooit.
Hang je ze in je slaapkamer ?
 |
Daniel1976 | donderdag 20 mei 2010 @ 14:47 |
quote: Nee joh, die steel je in opdracht van een rijke gek die graag het orgineel thuis heeft hangen in zijn prive museum. |
zoalshetis | donderdag 20 mei 2010 @ 14:47 |
quote: vaak rijke criminelen die ze in een kluis stoppen/ thuis ophangen. erg triest. |
Manono | donderdag 20 mei 2010 @ 14:48 |
quote:Op donderdag 20 mei 2010 14:21 schreef tong80 het volgende: Tijdens een bewakingsronde om 07.50 uur bleek dat een raam was ingeslagen en dat het slot van een hek naar de zalen kapot was gemaakt. zo makkelijk?? |
zoalshetis | donderdag 20 mei 2010 @ 14:49 |
quote: zal wel een gedegen voorbereiding aan te pas zijn gekomen. |
tong80 | donderdag 20 mei 2010 @ 14:50 |
Ze wisten ook duidelijk welke schilderijen ze moesten hebben lijkt me.
 |
Meursault | donderdag 20 mei 2010 @ 15:09 |
Ze worden meegenomen naar landen ver weg waar ze worden opgehangen in gevangenissen, buurtcentra en weeshuizen, want kunst moet aan het volk worden teruggegeven. |
alors | donderdag 20 mei 2010 @ 16:57 |
quote: Op donderdag 20 mei 2010 14:30 schreef zoalshetis het volgende:[..] kunst is over het algemeen uniek, dus ik kan er wel mee zitten. nu is er een opdrachtgever die er alleen in zijn eigen huis van kan genieten. in het museum kunnen miljoenen mensen er van genieten. . Dat dus. Doodzonde  |
zoalshetis | donderdag 20 mei 2010 @ 17:27 |
quote: grote voordeel is wel dat ze vaak weer terecht komen.  |
j95 | donderdag 20 mei 2010 @ 17:29 |
mooie buit dan, ben toch altijd benieuwd hoe ze zoiets gedaan hebebn Het lijkt mij dat zo'n museum toch aardig beveiligd is. |
Manono | donderdag 20 mei 2010 @ 18:16 |
quote:Op donderdag 20 mei 2010 17:29 schreef j95 het volgende:mooie buit dan, ben toch altijd benieuwd hoe ze zoiets gedaan hebebn Het lijkt mij dat zo'n museum toch aardig beveiligd is. hulp van binnenuit alarmpje af raampje open? |
#ANONIEM | vrijdag 21 mei 2010 @ 16:04 |
quote:Op donderdag 20 mei 2010 14:47 schreef zoalshetis het volgende:[..] vaak rijke criminelen die ze in een kluis stoppen/ thuis ophangen. erg triest. Tegenwoordig is het vaak om losgeld te doen. In plaats van een persoon wordt een kunstwerk ontvoerd.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-05-2010 16:04:44 ] |
Dagonet | vrijdag 21 mei 2010 @ 16:09 |
quote:Op donderdag 20 mei 2010 17:29 schreef j95 het volgende:mooie buit dan, ben toch altijd benieuwd hoe ze zoiets gedaan hebebn Het lijkt mij dat zo'n museum toch aardig beveiligd is. quote:An extraordinary range of security blunders which allowed a lone burglar to make off with millions of pounds worth of paintings was unveiled by a Paris art gallery today.
They include a multi-million pound alarm system which had been broken for three months, ‘dozing’ guards, and outdoor CCTV cameras which only covered the roof. With the alarm’s array of sirens and sensors out of action, the intruder was able to slip into the city's Museum of Modern Art after simply removing a reinforced window.
He then spent a total of just 15 minutes inside the building, before making off with his haul. The man was not caught on any external CCTV as all pointed to the roof of the building, rather than the ground floor where he entered.
Security guards working at the museum said that the alarm had been malfunctioning constantly before it was shut down on March 30. 'It was going off all the time – causing unnecessary alerts,’ said one. ‘That’s the reason management chose to switch it off.’ Meanwhile, three highly trained guards were said to have been ‘dozing’ as they missed him on a series of cameras inside the building, allowing him to take the Picasso, Matisse, Braque, Modigliani and Leger. Even then, the crime, which happened overnight, was not discovered until 7am by a daytime guard arriving for work. It also emerged that the paintings may not even have been insured, because their massive value meant no company would accept the risk.
The farcical situation was outlined by deeply embarrassed officials at Paris City Hall, who were officially in charge of the permanent collection of 20th-Century classics. ‘I’m hugely upset by this,’ said Socialist mayor Bertrand Delanoe, who confirmed that more than £15million was spent upgrading the museum’s security system during a two-year refit which ended as recently as 2006. The museum reopened after what was supposed to have been a ‘state-of-the-art refit’, which included the fitting of the alarm system. When this malfunctioned on March 30th, spare parts were ordered, but they had not yet arrived, Mr Delanoe admitted. With no alarms to worry about, the intruder is believed to have entered the building overnight.
He forced a security lock open after climbing through the window at the rear of the museum’s East Wing. Then he targeted the five paintings, carefully removing them from their frames before escaping with them in a single bundle.
They were: Pigeon with Green Peas by Pablo Picasso (1912); Pastoral by Henri Matisse (1905); The Olive Tree near Estaque by Georges Braque (1906); The Woman with the Fan by Amedeo Modigliani (1919); and Still Life with Chandeliers by Fernand Leger (1922). Paris prosecutors confirmed that all of these movements were captured on film, but the guards have told police that they ‘saw nothing’, prompting investigators to believe they were taking a nap. Ordering an ‘internal administrative enquiry’, Mr Delanoe said ‘all have questions to answer.’ Mr Delanoe’s deputy, Christophe Girard – who originally claimed the alarm had simply been ‘deactivated’ rather than broken - said: ‘It’s necessary to let the police find how the security system could have been dodged while evidently the three guards present saw nothing and as a result did not react.’ Nobody at either City Hall or the museum would speculate on insurance – prompting speculation that there was none. ‘It may well be that the security was considered good enough,’ said a member of staff at the museum. All staff at the museum will be questioned by detectives who fear that the criminal may have had ‘people on the inside helping him’, according to one officer.
‘It's an enormous crime, one of the biggest in art history,’ said a prosecution source close to the inquiry, who estimated the paintings to be worth around half-a-billion pounds. But a discrepancy over the value of the paintings has emerged with the initial figure of £430million later played down by Mr Girard, who suggested they were only worth up to £100million. It is not clear why the figure has been revised, although none of the paintings have been on the open market for years and any valuation remains an estimate. Viscount Charles Dupplin, of Hiscox insurance, said he thought the criminals involved were ‘almost certainly enthusiastic amateurs’ who had decided to launch the raid after ‘getting excited’ about recent high prices for Picassos and other works. America’s FBI estimates the stolen art market at being worth more than £5billion. The Art Loss Register lists more than 170,000 pieces of stolen and missing pieces. Picasso is the world's most stolen artist due to his prolific output and the value of his works. The Art Loss Register lists some 550 missing Picassos. Bron: Daily News
Niet echt goed beveiligd dus. 500 miljoen euro in een kwartier. . |
Dagonet | vrijdag 21 mei 2010 @ 16:11 |
Er is ook niet echt een verzekering omdat musea hun collectie niet kunnen verzekeren, dat is veel te duur (probeer maar eens na te gaan wat er op het museumplein aan kunst hangt in het Rijks, het van Gogh en het Stedelijk, of wat er in de Hermitage of de Uffizi aan kunst te vinden is). |
DaMart | zaterdag 22 mei 2010 @ 11:52 |
quote: Dat is wel erg makkelijk verdiend! .
Maar hopelijk vinden ze die schilderijen snel terug en is de dief er in ieder geval zorgvuldig mee om gegaan. Een paar jaar geleden werden gestolen schilderijen van het Teylersmuseum teruggevonden, en die waren behoorlijk beschadigd . Hopelijk blijft deze werken dat lot bespaard. |
DaMart | zaterdag 22 mei 2010 @ 18:08 |
Van de FP, opnieuw zijn in Frankrijk dure schilderijen gestolen:quote:Picasso gestolen van verzamelaarUit het huis van een kunstverzamelaar in Marseille zijn vrijdag een litho van Picasso en vier schilderijen van andere kunstenaars gestolen. Dat heeft de Franse politie zaterdag gezegd. Hoewel kleiner van schaal, doet de diefstal denken aan de kunstroof donderdag in het Museum van Moderne Kunst in Parijs. Twee mannen wisten twee veiligheidspoorten te passeren, waarna ze bij het huis van de verzamelaar aanklopten. De verzamelaar, een zestiger, werd in elkaar geslagen waarna de rovers er met de kunstwerken vandoor gingen. Over de waarde van de kunstwerken is vooralsnog niets bekend. Donderdag werden vanuit een museum in Parijs kunstwerken van onder andere Picasso, Matisse en Braque gestolen. Deze werken hadden gezamenlijk een waarde van zo'n honderd miljoen euro. |