abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81667596
Ik vroeg me af of dat er hier mensen zijn die zelf weleens kaas maken. Dit heeft de laatste tijd mijn aandacht gevraagd en ik wil hier wat mee gaan doen. Tips enz zijn allemaal welkom. Is het te doen? Prijs/kwaliteit verhouding ect.

pi_81667718
Als je heel goedkoop aan je melk kan komen is het te doen, moet je je litertjes in de supermarkt kopen wordt het een dure hobby
Lurf is the message and the message is Lurf
  donderdag 20 mei 2010 @ 12:04:47 #3
115062 onderjas
Eigenlijk een trui
pi_81667739
Leuk! Heb je zelf ook koeien of koop je wel gewoon melk?
pi_81667912
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 12:04 schreef onderjas het volgende:
Leuk! Heb je zelf ook koeien of koop je wel gewoon melk?
Nee geen koeien. Heb maar een tuintje in een dorp. Ik ben er nog niet mee bezig in de zin van maken maar meer info zoeken of het wel te doen is. Plaatje is dus gewoon gepikt van het internet.
  donderdag 20 mei 2010 @ 12:15:15 #5
155016 Pien85
Manipulatief kutwijf
pi_81668137
Ik heb op een kaasboerderij gewerkt Kaas maken is leuk om te doen Maar ik kan je niks vertellen over prijs/kwaliteit verhouding enzo
En ze leefde nog lang en... Nou gewoon met ups en downs.
  donderdag 20 mei 2010 @ 12:26:34 #6
115062 onderjas
Eigenlijk een trui
pi_81668514
Ik heb het wel ooit gezien hoe ze het maken. Het grootste deel is wachten.
  donderdag 20 mei 2010 @ 12:32:28 #7
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_81668717
Kaas maken vind ik nou typisch iets wat je aan een vakman over laat die er jaren en jaren ervaring mee heeft. Een kunst, zo te zeggen, geen trucje. Zoveel dingen op de wereld die wel meteen lekkerder zijn als je 't zelf maakt, maar met kaas blijft het volgens mij altijd een slap aftreksel van goeie kaas.

Begin anders eens met indiase paneer?
pi_81669906
*poets
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_81676365
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 12:08 schreef davo1979 het volgende:

[..]

Nee geen koeien. Heb maar een tuintje in een dorp.
Misschien kun je er een geit inzetten? Hangt er een beetje vanaf wat voor begroeiing je hebt en waar dat beest voor de rest aan knabbelt, maar misschien kun je dan wel hele lekkere kleine geitenkaasjes maken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_81678230
Van 1 geit
Qua kaas wordt het resultaat dan echt niet groter dan een babybel
Lurf is the message and the message is Lurf
pi_81678590
10 liter melk voor 1 kilo kaas.
Een geit geeft gemiddeld 3 liter melk per dag.
Dus 3-4 dagen melk opslaan heb je toch mooi 3-4 kaasjes.
pi_81678656
Dan kun je zelf mooie "La chevre qui rit" maken, 1 blokje per keer.

Ik heb geen idee hoeveel melk een geit geeft, maar stel dat het een liter per dag is, dan zou je toch geitenkaasjes van een ons kunnen maken? Met koeienkaas heb je het probleem dat het over het algemeen rijpt in grote stukken. Bovendien neemt geitenmelk ongepasteuriseerd veel karakter uit het voor mee. Geitenkaas wordt volgens mij heel vaak kleinschalig gemaakt, waarschijnlijk omdat er ergens een verdwaalde geit rondloopt en het zich er prima voor leent.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 20 mei 2010 @ 16:21:01 #13
103759 XiC
Whole lot of Rosie
pi_81678723
Heb wel in het verleden eens een soort verse kruidenkaas gemaakt, denk aan paturain. 1 liter melk verwarmen en er wat vers citoensap doorheen roeren, dan laten staan. Het gaat schiften door het zuur, en word wat dikker. Laten uitlekken in een kaasdoek, en er dan kruidenzout ( herbamare of zo) doorheen doen, verse knoflook en verse kruiden als peterselie en bieslook. Laat een dagje lekker in de koelkast staan om de smaken door te laten trekken, en dan op een stukje stokbrood.
pi_81683272
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 16:21 schreef kletsbets het volgende:
Heb wel in het verleden eens een soort verse kruidenkaas gemaakt, denk aan paturain. 1 liter melk verwarmen en er wat vers citoensap doorheen roeren, dan laten staan. Het gaat schiften door het zuur, en word wat dikker. Laten uitlekken in een kaasdoek, en er dan kruidenzout ( herbamare of zo) doorheen doen, verse knoflook en verse kruiden als peterselie en bieslook. Laat een dagje lekker in de koelkast staan om de smaken door te laten trekken, en dan op een stukje stokbrood.
en dan de belangrijkste cul-vraag was het lekker?
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_81684571
Laat ik het zo zeggen, we hebben het zo vaak gegeten dat we het nu NIET meer eten..... Ja, het was dus lekker!
pi_81685464
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 18:05 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

en dan de belangrijkste cul-vraag was het lekker?
nu ik dacht ook een keer leuk te doen met één liter melk, citroensap een een schoon theedoek (dus soort van paneer) had het recept uit een blad van de supermarkt en de "kaas" moest gebakken worden....voor mij hoeft het niet meer, het was echt smakeloos en viel vies kruimelig uit mekaar
pi_81688859
Moest je daar dan geen smaakmakers aan toevoegen? Ja, dan heeft het natuurlijk weinig smaak, jammer.
pi_81696242
Kaas maken wil ik ook nog wel een keer doen.
Een boek heb ik al, de ruimte helaas niet... Nog maar even wachten totdat ik mijn appartementje in een Haagse pauperwijk inruil voor een mooi boerderijtje in de Ardennen met schapen, geiten en vette varkens in de tuin...
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  vrijdag 21 mei 2010 @ 12:40:50 #20
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_81714760
Lijkt me heel leuk een keer te doen, om het eens gedaan te hebben, en om wellicht nog eens te experimenteren maar de kwaliteit van de kaas die je koopt is zo goed dat ik niet denk dat het makkelijk is beter te kunnen. Dit in tegenstelling tot brood trouwens.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_81734956
Hmm, je moet aan stremsel zien te komen... en het rijpen is geen eenvoudig proces, lastig om de omstandigheden qua tremperatuur en vochtigheid lange tijd constant te houden... Wel een uitdaging, maar het zal niet eenvoduig zijn om echt lekkere kaas te maken.
Whatever...
pi_81736267
Die paneer uitgeprobeerd, wat een ranzige met geen smaak eraan zeg.
  vrijdag 21 mei 2010 @ 21:04:08 #23
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_81737566
Wat had je ermee gemaakt dan?
pi_94854064
KICK!
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met zelf paneer maken?
Ik lees hier dat de opbrengsten van zelf kaas maken best tegenvallen, maar het wordt bij mij wel een heel erg klein kaasje... Nu heb ik gewone volle supermarktmelk gebruikt.
Heeft iemand een tip voor vettere melk dan de 3,5% supermarktmelk? (tenminste, ik denk dat de opbrengst met name voortkomt uit het vetpercentage?)
  donderdag 31 maart 2011 @ 16:09:39 #25
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_94858619
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 14:24 schreef MevrouwPuff het volgende:
KICK!

Authentiek Indiaas eten in Nederland?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_94866809
Leuk, ik heb ooit iets ricotta-achtigs gefabriceerd. Hardere kaas wil ik ook wel ooit een keer gaan maken, maar daarvoor moet ik toch echt gaan verhuizen... De boel bij een goede temperatuur en luchtvochtigheid laten rijpen is toch een beetje lastig in een 2-kamer-appartement ;)

quote:
Op donderdag 20 mei 2010 12:32 schreef RobinOok het volgende:
Kaas maken vind ik nou typisch iets wat je aan een vakman over laat die er jaren en jaren ervaring mee heeft. Een kunst, zo te zeggen, geen trucje. Zoveel dingen op de wereld die wel meteen lekkerder zijn als je 't zelf maakt, maar met kaas blijft het volgens mij altijd een slap aftreksel van goeie kaas.

Begin anders eens met indiase paneer?
Om de gemiddelde supermarktkaas te overtreffen lijkt me niet zo'n probleem. Die moet immers vooral goedkoop, consistent tussen batches en lang consistent blijven. En dat gaat niet samen met een perfecte rijping waar de kaas op een gegeven moment over z'n top heen is.

Maar echt goede kaas willen overtreffen, dat lijkt me inderdaad iets waar je jaren voor moet oefenen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_94875044
quote:
KICK!
Ik lees hier dat de opbrengsten van zelf kaas maken best tegenvallen, maar het wordt bij mij wel een heel erg klein kaasje... Nu heb ik gewone volle supermarktmelk gebruikt.
Heeft iemand een tip voor vettere melk dan de 3,5% supermarktmelk? (tenminste, ik denk dat de opbrengst met name voortkomt uit het vetpercentage?)
Nee, ook het eiwitpercentage en lactose is belangrijk, dus gewoon volle melk gebruiken. Je hebt wel echt minstens 10-20 liter melk nodig voor een kilo kaas, afhankelijk van het soort kaas enzo.
Whatever...
  donderdag 31 maart 2011 @ 21:54:13 #28
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_94875796
quote:
KICK!
Bij de boer.
  vrijdag 1 april 2011 @ 17:02:51 #29
340838 VakantieNancy
Altijd op Vakantie
pi_94908188
quote:
1s.gif[b] Op donderdag 31 maart 2011 14:24 \Heeft iemand een tip voor vettere melk dan de 3,5% supermarktmelk? (tenminste, ik denk dat de opbrengst met name voortkomt uit het vetpercentage?)
Koop volle melk en een paar pakjes houdbare slagroom bij lidl of aldi en meng die er naar behoeven doorheen. Kaas gaat niet alleen om vet maar ook om eiwit.
Zonnenschijn en Champagne, van Spanje tot Rockanje
  vrijdag 1 april 2011 @ 20:49:08 #30
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_94917619
quote:
Op vrijdag 1 april 2011 17:02 schreef VakantieNancy het volgende:

[..]

Koop volle melk en een paar pakjes houdbare slagroom bij lidl of aldi en meng die er naar behoeven doorheen. Kaas gaat niet alleen om vet maar ook om eiwit.
Daarom kun je ook het beste rauwe melk gebruiken, bij fabrieksmelk is alle karakterestiek eruit gehaald.
pi_94918628
In de slagro
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 17:02 schreef VakantieNancy het volgende:

[..]

In de houdbare slagrrom zit vaak verdikkingsmiddel. Ik weet neit wat dit met je kaas gaat doen, maar beter wordt het niet.

Gewoon goede volle melk is prima. Als je niet ziek wilt worden neem je gepasteuriseerde volle melk, al dan niet biologisch.
Whatever...
pi_94934027
Bedankt, het is logisch inderdaad dat eiwit ook meetelt. :)
Waarschijnlijk blijf ik bij volle melk.
  maandag 4 april 2011 @ 11:44:56 #33
340838 VakantieNancy
Altijd op Vakantie
pi_95016800
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 21:06 schreef Spanky78 het volgende:
In de slagro

[..]

In de houdbare slagrrom zit vaak verdikkingsmiddel. Ik weet neit wat dit met je kaas gaat doen, maar beter wordt het niet.
Heb dat nog nooit op de inhoudsopgave zien staan, volgens mij mag het dan ook helemaal geen slagroom heten.
quote:
Gewoon goede volle melk is prima. Als je niet ziek wilt worden neem je gepasteuriseerde volle melk, al dan niet biologisch.
Rauwe melk is voor de doorsnee Nederlander ook errug lastig aan te komen.
Zonnenschijn en Champagne, van Spanje tot Rockanje
pi_95037428
De houdbare slagroom van de Lidl bevat carrageen dacht ik. En die van de Aldi ook. Ik heb er even geen foto van.. Die carrageen is nodig omdat anders het vet zich scheidt van de waterfase en ook de eiwitten kunnen afscheiden. De carrageen verdikt de room en reageert met de eiwitten, zodat deze stabieler worden.
Whatever...
pi_97760496
stond laatst in ik meen Allerhande een receptje om Paneer te maken. Schijnt niet al te moeilijk te zijn.

De ingrediėnten:
2 liter volle melk, liefs boerenland hoe vetter hoe beter
20 ml azijn

zeef
een natte theedoek

Bereidingswijze:
Breng de melk tot koken.
Voeg de azijn toe. De melk scheidt zich nu in witte vlokken (de paneer) en iets waterigs. Giet alles door een zeef. De paneer blijft achter. Spoel de paneer met water af. Laat de paneer even in de zeef uitlekken.
Leg de paneer in het midden van de theedoek. Til de hoekpunten van de theedoek op. Pak de hoekpunten bij elkaar in een hand en draai met je andere hand de paneer meerdere malen zodat je het resterende water uit de paneer perst.
Leg nu de theedoek met paneer op een bord en plaats daarbovenop een zwaar voorwerp (bijvoorbeeld een pan water).
Laat dit zolang mogelijk zo staan maximaal 12 uur, (hoe langer je wacht des te meer wordt de paneer een geheel) giet af en toe het water dat er uit wordt geperst af.
De paneer kan in blokjes gesneden worden. En heel goed worden ingevroren.

[ Bericht 83% gewijzigd door Haarlemmer73 op 05-06-2011 22:06:27 ]
pi_98763225
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 22:00 schreef Haarlemmer73 het volgende:
stond laatst in ik meen Allerhande een receptje om Paneer te maken. Schijnt niet al te moeilijk te zijn.

De ingrediėnten:
2 liter volle melk, liefs boerenland hoe vetter hoe beter
20 ml azijn

zeef
een natte theedoek

Bereidingswijze:
Breng de melk tot koken.
Voeg de azijn toe. De melk scheidt zich nu in witte vlokken (de paneer) en iets waterigs. Giet alles door een zeef. De paneer blijft achter. Spoel de paneer met water af. Laat de paneer even in de zeef uitlekken.
Leg de paneer in het midden van de theedoek. Til de hoekpunten van de theedoek op. Pak de hoekpunten bij elkaar in een hand en draai met je andere hand de paneer meerdere malen zodat je het resterende water uit de paneer perst.
Leg nu de theedoek met paneer op een bord en plaats daarbovenop een zwaar voorwerp (bijvoorbeeld een pan water).
Laat dit zolang mogelijk zo staan maximaal 12 uur, (hoe langer je wacht des te meer wordt de paneer een geheel) giet af en toe het water dat er uit wordt geperst af.
De paneer kan in blokjes gesneden worden. En heel goed worden ingevroren.

Ik zou de paneer geen 12 uur laten staan. Hoe verser, hoe lekkerder. Gister geiten-paneer gemaakt. Geitenmelk gekookt (1,5 liter), citroensap erdoor, en dan door een kaasdoek. Paar keer wringen, klaar.

Zit qua smaak een beetje tussen normale paneer en geitenkaas in. Alleen wel erg kruimelig en droog. Volgende keer ga ik toch iets van room toevoegen denk ik. En ik had deze keer te veel citroensap gebruikt; de wei van de geitenmelk is veel witter, en de vlokken die je overhoudt zijn veel kleiner dan bij koeienmelk.
La derecha oprime, la izquierda libera
  dinsdag 28 juni 2011 @ 18:07:32 #37
230223 Chewbalhaar
uhhhwhhooeehhww
pi_98776916
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2010 16:19 schreef kabouter.muts het volgende:
Een geit geeft gemiddeld 3 liter melk per dag.
:o WTF zo'n klein beestje zo veel? :o

Ben ik benieuwd naar hoeveel mensen gemiddeld kunnen aanmaken :@
Ja, met zo'n instelling blijf je natuurlijk zwakbegaafd
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')