Nee geen koeien. Heb maar een tuintje in een dorp. Ik ben er nog niet mee bezig in de zin van maken maar meer info zoeken of het wel te doen is. Plaatje is dus gewoon gepikt van het internet.quote:Op donderdag 20 mei 2010 12:04 schreef onderjas het volgende:
Leuk! Heb je zelf ook koeien of koop je wel gewoon melk?
Misschien kun je er een geit inzetten? Hangt er een beetje vanaf wat voor begroeiing je hebt en waar dat beest voor de rest aan knabbelt, maar misschien kun je dan wel hele lekkere kleine geitenkaasjes maken.quote:Op donderdag 20 mei 2010 12:08 schreef davo1979 het volgende:
[..]
Nee geen koeien. Heb maar een tuintje in een dorp.
en dan de belangrijkste cul-vraagquote:Op donderdag 20 mei 2010 16:21 schreef kletsbets het volgende:
Heb wel in het verleden eens een soort verse kruidenkaas gemaakt, denk aan paturain. 1 liter melk verwarmen en er wat vers citoensap doorheen roeren, dan laten staan. Het gaat schiften door het zuur, en word wat dikker. Laten uitlekken in een kaasdoek, en er dan kruidenzout ( herbamare of zo) doorheen doen, verse knoflook en verse kruiden als peterselie en bieslook. Laat een dagje lekker in de koelkast staan om de smaken door te laten trekken, en dan op een stukje stokbrood.
nu ik dacht ook een keer leuk te doen met één liter melk, citroensap een een schoon theedoek (dus soort van paneer) had het recept uit een blad van de supermarkt en de "kaas" moest gebakken worden....voor mij hoeft het niet meer, het was echt smakeloos en viel vies kruimelig uit mekaarquote:Op donderdag 20 mei 2010 18:05 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
en dan de belangrijkste cul-vraagwas het lekker?
Authentiek Indiaas eten in Nederland?quote:Op donderdag 31 maart 2011 14:24 schreef MevrouwPuff het volgende:
KICK!
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met zelf paneer maken?
Om de gemiddelde supermarktkaas te overtreffen lijkt me niet zo'n probleem. Die moet immers vooral goedkoop, consistent tussen batches en lang consistent blijven. En dat gaat niet samen met een perfecte rijping waar de kaas op een gegeven moment over z'n top heen is.quote:Op donderdag 20 mei 2010 12:32 schreef RobinOok het volgende:
Kaas maken vind ik nou typisch iets wat je aan een vakman over laat die er jaren en jaren ervaring mee heeft. Een kunst, zo te zeggen, geen trucje. Zoveel dingen op de wereld die wel meteen lekkerder zijn als je 't zelf maakt, maar met kaas blijft het volgens mij altijd een slap aftreksel van goeie kaas.
Begin anders eens met indiase paneer?
Nee, ook het eiwitpercentage en lactose is belangrijk, dus gewoon volle melk gebruiken. Je hebt wel echt minstens 10-20 liter melk nodig voor een kilo kaas, afhankelijk van het soort kaas enzo.quote:Op donderdag 31 maart 2011 14:24 schreef MevrouwPuff het volgende:
KICK!
Ik lees hier dat de opbrengsten van zelf kaas maken best tegenvallen, maar het wordt bij mij wel een heel erg klein kaasje... Nu heb ik gewone volle supermarktmelk gebruikt.
Heeft iemand een tip voor vettere melk dan de 3,5% supermarktmelk? (tenminste, ik denk dat de opbrengst met name voortkomt uit het vetpercentage?)
Bij de boer.quote:Op donderdag 31 maart 2011 14:24 schreef MevrouwPuff het volgende:
KICK!
Ik lees hier dat de opbrengsten van zelf kaas maken best tegenvallen, maar het wordt bij mij wel een heel erg klein kaasje... Nu heb ik gewone volle supermarktmelk gebruikt.
Heeft iemand een tip voor vettere melk dan de 3,5% supermarktmelk? (tenminste, ik denk dat de opbrengst met name voortkomt uit het vetpercentage?)
Koop volle melk en een paar pakjes houdbare slagroom bij lidl of aldi en meng die er naar behoeven doorheen. Kaas gaat niet alleen om vet maar ook om eiwit.quote:[b] Op donderdag 31 maart 2011 14:24 \Heeft iemand een tip voor vettere melk dan de 3,5% supermarktmelk? (tenminste, ik denk dat de opbrengst met name voortkomt uit het vetpercentage?)
Daarom kun je ook het beste rauwe melk gebruiken, bij fabrieksmelk is alle karakterestiek eruit gehaald.quote:Op vrijdag 1 april 2011 17:02 schreef VakantieNancy het volgende:
[..]
Koop volle melk en een paar pakjes houdbare slagroom bij lidl of aldi en meng die er naar behoeven doorheen. Kaas gaat niet alleen om vet maar ook om eiwit.
In de houdbare slagrrom zit vaak verdikkingsmiddel. Ik weet neit wat dit met je kaas gaat doen, maar beter wordt het niet.quote:Op vrijdag 1 april 2011 17:02 schreef VakantieNancy het volgende:
[..]
Koop volle melk en een paar pakjes houdbare slagroom bij lidl of aldi en meng die er naar behoeven doorheen. Kaas gaat niet alleen om vet maar ook om eiwit.
Heb dat nog nooit op de inhoudsopgave zien staan, volgens mij mag het dan ook helemaal geen slagroom heten.quote:Op vrijdag 1 april 2011 21:06 schreef Spanky78 het volgende:
In de slagro
[..]
In de houdbare slagrrom zit vaak verdikkingsmiddel. Ik weet neit wat dit met je kaas gaat doen, maar beter wordt het niet.
Rauwe melk is voor de doorsnee Nederlander ook errug lastig aan te komen.quote:Gewoon goede volle melk is prima. Als je niet ziek wilt worden neem je gepasteuriseerde volle melk, al dan niet biologisch.
Ik zou de paneer geen 12 uur laten staan. Hoe verser, hoe lekkerder. Gister geiten-paneer gemaakt. Geitenmelk gekookt (1,5 liter), citroensap erdoor, en dan door een kaasdoek. Paar keer wringen, klaar.quote:Op zondag 5 juni 2011 22:00 schreef Haarlemmer73 het volgende:
stond laatst in ik meen Allerhande een receptje om Paneer te maken. Schijnt niet al te moeilijk te zijn.
De ingrediėnten:
2 liter volle melk, liefs boerenland hoe vetter hoe beter
20 ml azijn
zeef
een natte theedoek
Bereidingswijze:
Breng de melk tot koken.
Voeg de azijn toe. De melk scheidt zich nu in witte vlokken (de paneer) en iets waterigs. Giet alles door een zeef. De paneer blijft achter. Spoel de paneer met water af. Laat de paneer even in de zeef uitlekken.
Leg de paneer in het midden van de theedoek. Til de hoekpunten van de theedoek op. Pak de hoekpunten bij elkaar in een hand en draai met je andere hand de paneer meerdere malen zodat je het resterende water uit de paneer perst.
Leg nu de theedoek met paneer op een bord en plaats daarbovenop een zwaar voorwerp (bijvoorbeeld een pan water).
Laat dit zolang mogelijk zo staan maximaal 12 uur, (hoe langer je wacht des te meer wordt de paneer een geheel) giet af en toe het water dat er uit wordt geperst af.
De paneer kan in blokjes gesneden worden. En heel goed worden ingevroren.
quote:Op donderdag 20 mei 2010 16:19 schreef kabouter.muts het volgende:
Een geit geeft gemiddeld 3 liter melk per dag.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |