abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81650328
Als zoete koek wordt aangenomen dat alcohol dik maakt. De Nederlandse overheid haakt daarop in en overweegt in voorlichtingscampagnes de waarschuwing op te nemen dat drank lelijk en dik maakt. Wat blijkt? Meerjarig onderzoek in Noord - Frankrijk liet zien dat matig alcoholgebruik niets te maken heeft met gewicht.

En de gewichtige Spaanse Raad van Wetenschappelijk Onderzoek stelt dat dagelijks tot twee liter bier geen gevolgen heeft voor het lichaamsgewicht. Vrouwen die dagelijks tot vijf glazen nuttigen, hebben zelfs een lager gewicht. Mannen veranderen ook bij grote variatie in alcoholinname niet van lichaamsgewicht. Als koolhydraten in de voeding vervangen worden door alcohol, daalt het lichaamsgewicht zelfs.

De verklaring is dat de energie die in alcoholische drankenzit,minder efficiënt wordt benut; deze verlaat het lichaam grotendeels. ongebruikt. Belangrijk om te onthouden is,dat bij een normale afwisselende voedingen een normaal bewegingspatroon het onzin is bang te zijn dat een alcoholisch drankje dik maakt. Toch is de gedachte onuitroeibaar dat alcohol dik maakt. Daarom zocht de Universiteit van Wageningen dat nog een keer uit.

Het ging om de invloed van alcohol op de eetlust en hoeveel men dan eet. Tijdens de lunch mochten 52 hongerlappen zoveel eten als ze wilden. Ervoor kregen ze een glas bier of wijn, gemeentepils, druivensap of een vruchtendrankje met eiwit of met room of helemaal niets.

In vergelijking met water of helemaal niets, aten ze na een aperitief sneller en iets langer door, hadden minder snel genoeg en werkten zo meer energie naar binnen. Waar niet op gelet was, was dat de lunch met anderen samen genuttigd werd en dat het wellicht daarom extra gezellig werd. Wetenschappers spreken dan over 'sociale facilitatie'; ze bedoelen in gewoon Nederlands: zien eten doet eten.

Omdat bovendien met alcohol mensen gemakkelijker en intensiever met elkaar omgaan, verklaart dit waarom langer en ook meer gegeten werd. Inderdaad, voor mensen met eetlustproblemen, zoals sommige ouderen omdat met de leeftijd smaak en geur achteruitgaan, is het plezierig te beseffen dat een aperitiefje de trek kan vergroten. Ook komt een aperitiefje het genot van de smaak en reuk ten goede, en nog meer in gezelschap van anderen. Mocht men toch bang zijn te veel te hebben gegeten, dan is er het digestief, letterlijk spijsverterend. Vergeet dat, neem het vooral om na te genieten!

Vette calorieën Bij het woord calorie denken velen aan overgewicht en vet. Ook bij een drankje heeft men die gedachte. Volstrekt onjuist! Een gram alcohol telt 7 kcal.; dat is minder dan vet, waarvan 1 gram 9 kcal. telt. Koolhydraten hebben 4 kcal. per gram. Een standaard drankje bevat tien gram alcohol, dat is 70 kcal. De overige calorieën in een drankje zitten in andere bestanddelen, voornamelijk suikers (tabel!). 'Light' ofwel suikervrije alcoholproducten zijn nog niet op de markt.

Tabel:
Afname sterfterisico in % bij een consumtietoename
van 1 liter alcohol per capita

Risicoprofiel: ___________________________sterk | matig | licht | zwak
van 5 naar 6 liter (van 1,4 naar 1,6 glas/dag _____-7,8 | -4,6 | -2,6 | -1,5
van 10 naar 11 liter (van 2,7 naar 3,0 glas/dag ___ -3,7 | -2,5 | -2,2 | -2,1
van 15 naar 16 liter (van 4,1 naar 4,3 glas/dag ___-1,5 | -1,2 | -1,0 | -0,9

Een drankje heeft meestal minder calorieën dan een willekeurig sapje of hapje. Een glas druivensap bevat 150 kcal., appelsap 95 kcal., een portie 'magere' vruchtenyoghurt 165 kcal., een snee roggebrood met boter en kaas 360 kcal.

'Vet-angst' en 'diktevrees' maken dat mensen overbezorgd zijn over wat ze eten en drinken, het leidt tot krampachtigheid. Durf te leven! Wees wat onbezorgder en makkelijker. Het lichaam heeft een soort voedingsthermostaat die aangeeft wanneer en hoeveel er gegeten dient te worden; daarom is het gewicht van de meeste mensen redelijk constant.

Denkt men dit automatisch verlopende, natuurlijke mechanisme beter zelf te kunnen regelen, dan lukt dat niet, simpel omdat ononderbroken aandacht schenken aan het zelf regelen, niet vol is te houden. Even de controle kwijt en gecontroleerd, regelmatig, matig gebruik ontaardt in onregelmatig en onmatig eten en drinken, het beruchte snel-veel-drinken ofwel 'binge' -drinken.

God in Frankrijk Nogmaals: angst om door matig, verantwoord alcoholgebruik zwaarder te worden, is volstrekt ongegrond en gaat ten koste van het genot ervan. Bovendien leidt het tot superchagrijnigheid en depressiviteit, wat leidt tot hart- en vaatziekten. De Fransen hebben daar opvallend weinig last van; hoe doen ze dat in godsnaam? Volgens Eurostat, het statistisch bureau van de Europese Gemeenschap, had in 2000 eenderde van de Griekse en Spaanse mannen overgewicht.

Vrouwen in Griekenland en Portugal hebben duidelijk overgewicht (31 procent te vet) op hun zusters in Denemarken (16 procent) en België (18 procent). Overgewicht is een risico voor hart- en vaatziekten, maar... hoe zuidelijker in Europa, hoe lager de sterfte aan hart- en vaatziekten. Ook in Frankrijk zelf is dit het geval.

In Noord-Frankrijk overlijden veel meer mensen tussen de 35 en 64 jaar aan hart- en vaatziekten dan in Oost- en Zuid-Frankrijk. Ook ligt het percentage mannen tussen de 35 en 64 jaar dat lijdt aan hart- en vaatziekten in het zuiden 23 procent lager, bij vrouwen zelfs 44 procent. Dit komt doordat het aantal risicofactoren van hart- en vaatziekten per persoon - depressie, weinig lichaamsbeweging, zittend leven, verkeerde vetten,onregelmatig leven, enzovoort - van noord naar zuid afneemt. Dat geldt trouwens voor heel Europa!
Wat betreft depressie: één op de zes mensen op het Engelse platteland is depressief, in Ierland één op de acht, in Noorwegen en Finland tussen de één op de elf tot zestien, maar in Spanje slechts één op de veertig! De lage sterftecijfers in het zuiden werden altijd verklaard vanuit het zogeheten mediterrane dieet. Maar het mediterrane voedselpakket is eigenlijk helemaal verkeerd in begrippen van een goede gezondheid.

Het is rijk aan verkeerde vetten, het cholesterolniveau van de Fransen is hoger, ze joggen minder, roken volop, eigenlijk doen ze alles wat god in Frankrijk verboden heeft. Moet dit gezien worden als hét voorbeeld van een ongezonde lijfstijl of als hét voorbeeld van een leefstijl die plezierig is, met weinig depressie, en daardoor gezond is?
Inderdaad, hoe meer naar het zuiden hoe meer de mensen de zon kunnen zien schijnen, ze zijn ontspannener, wat zorgelozer dan in het (over)bezorgde en opgefokte noorden en... ze weten hoe van een glaasje te genieten.

Een grondige analyse van 51 uitstekende onderzoeken gaf aan dat het beschermende effect van alcohol op hart- en vaatziekten groter was in het mediterrane gebied dan daar buiten. In de betreffende landen werd voor mannen het grootste beschermende effect gevonden bij vijf glazen verdeeld over de dag; bescherming was er tot dagelijks veertien glazen. Buiten de mediterrane gebieden lagen deze cijfers respectievelijk op twee en acht glazen.

Buiten de zuidelijke landen is men blijkbaar uit het oog verloren dat het genieten van een droogje en een natje bijdraagt aan kwaliteit van leven en niet alleen om de dorst te lessen en het lichaam van energie te voorzien. Leven is meer dan overleven!

Als met het opgeheven vingertje geleerd is aandacht alleen te richten op wat voedzaam en gezond is, dan is het niet vreemd dat ongeveer eenderde van de bevolking zich zich schuldig voelt bij een gebakje of chocolade en dat 25 procent zegt te zondigen bij een wijntje, biertje of borrel, omdat 'het niet mag' van de dokter, de calorieëntabel of van Margriet! Mens, durf te leven. Proost!

pi_81650471
Leuk.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_81650570
quote:
Toevallig is dat stukje dus van mij zelf

Ik vond het nogal zonde om het artikel onder te laten stoffen in een hoekje op internet, en tijd om het met jullie te delen!
pi_81650656
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 22:25 schreef horned_reaper het volgende:
BLABLABLA
Nou, die Spaanse raad voor wetenschappelijk onderzoek is hier in Nederland inderdaad erg gezaghebbend.
pi_81650688
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 22:29 schreef horned_reaper het volgende:

[..]

Toevallig is dat stukje dus van mij zelf

Ik vond het nogal zonde om het artikel onder te laten stoffen in een hoekje op internet, en tijd om het met jullie te delen!
Dan heb ik niks gezegd.
pi_81650727
Waar zit het suikerverhaal in dit relaas?

Wijn bevat suiker, vodkamixjes meestal ook.
pi_81650816
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 22:30 schreef El_Bassie het volgende:

[..]

Nou, die Spaanse raad voor wetenschappelijk onderzoek is hier in Nederland inderdaad erg gezaghebbend.
In Nederland wordt het wetenschappelijk onderzoek in deze richtingen nogal tegengesproken op verschillende vlakken!
pi_81650987
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 22:32 schreef horned_reaper het volgende:

[..]

In Nederland wordt het wetenschappelijk onderzoek in deze richtingen nogal tegengesproken op verschillende vlakken!
En wat is jouw idee hierover? Ik vind dat je dit nogal erg verschuilend neerzet.
pi_81651042
tof topic
Huh?
pi_81651110
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 22:31 schreef Stali het volgende:
Waar zit het suikerverhaal in dit relaas?

Wijn bevat suiker, vodkamixjes meestal ook.
http://www.trouw.nl/nieuws/economie/article1651388.ece

Goedkope (vooral witte) wijn staat inderdaad gelijk aan een vodkamixje!
Kwaliteit zeer zeker niet.

En waarom het suikerverhaal hier niet expliciet aangegaan wordt?
Dat is omdat de mens zelf behoort te bepalen hoeveel suiker en in welke mate het tot zich wil nemen.
Dit verhaal gaat puur in op de werking van het alcohol in het lichaam, dat door veel landen wordt beschouwt als een 'dikmaker'.

De essentie is dus, het verhaal dat de alcohol zelf een dikmaker is, uit de wereld te helpen!
En alles wat er verder aan de drankjes toegevoegd is, lijkt me een totaal eigen keus van de consument!
pi_81651552
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 22:32 schreef horned_reaper het volgende:

[..]

Nederlands onderzoek in deze sectoren is haast volledig afhankelijk van derde geldstroom, en voor het grootste gedeelte dus de overheid!
De mate waarin de Nederlandse overheid invloed heeft op deze onderzoeks sectoren is een ruisende factor voor de betrouwbaarheid hiervan.

In het geval van de "Spaanse raad", zoals in het artikel genoemd werd, is deze ruis in een dusdanige mindere mate aanwezig dat ik liever van deze onderzoeksresultaten uitga, dan veel tegenstrijdige verhalen van onderzoeken uit de Benelux.
pi_81652187
Ik vind dit maar een vreemd onderzoek. Want mensen, jullie kunnen prima hamburgers eten zonder er dik van te worden als je de ingredienten en vethoeveelheden even buiten beschouwing weet te laten. .

Alcohol kent vele vormen, Suikers zijn een fikse dikmaker die je dus niet aan de kant kunt sodemieteren. Zoete wijn, droge wijn? Van alcohol zelf word je niet dik en alcoholverslaafde zal sowieso stoppen met eten.
Ik vind het maar makkelijk open deur onderzoekje maar succes ermee. .
pi_81652195
tvp voor verklaring mijn enorme bierbuik
Kom je hier vaker, of loop je stage?
pi_81652364
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 22:42 schreef horned_reaper het volgende:

[..]

Nederlands onderzoek in deze sectoren is haast volledig afhankelijk van derde geldstroom, en voor het grootste gedeelte dus de overheid!
De mate waarin de Nederlandse overheid invloed heeft op deze onderzoeks sectoren is een ruisende factor voor de betrouwbaarheid hiervan.

In het geval van de "Spaanse raad", zoals in het artikel genoemd werd, is deze ruis in een dusdanige mindere mate aanwezig dat ik liever van deze onderzoeksresultaten uitga, dan veel tegenstrijdige verhalen van onderzoeken uit de Benelux.
Wat een klinkklare onzin. Als iemand trouwens niet neutraal is in deze ben jij het wel, wijnschenker.
  woensdag 19 mei 2010 @ 22:54:32 #16
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_81652459
Ik drink redelijk wat (rum, geen bier) maar met een BMI van 18,3 ben ik eerder te mager te noemen dan te dik.
Komt ook door een chronische darmonsteking.
En het voordeel van alcohol op ontstekingen is dat het ontsmet

Een vriend van me heeft afgelopen jaar nog met een onderzoek van TNO meegedaan dat de positieve effecten van alcohol op ontstekingen in het lichaam onderzoekt.
Eerste conclusie is dat gematigd gebruik van alcohol dus ook positief kan zijn voor ontstekingen in het lichaam.
pi_81653197
Hohoho even!

Nu wordt ik hier afgeschermd als de persoon die hier een onderzoek heeft gedaan?
Ik ben student, geen onderzoeker! Dit stuk heb geschreven aan de hand van artikels en gast colleges.
Gewoon puur ter informatie, die hele website van Jürgen en Henny heb ik verder niets mee te maken, ik had dit stukje puur voor hun geschreven om ter informatie op hun website te zetten!

Nogmaals, ik ben niet de onderzoeker en ik zeg ook zeker niet dat ik het voor 100% eens ben met mijn eigen verhaal. MAAR het is goed om over na te denken.
En misschien kan ik aan de hand van jullie reacties nog wat meer leren over het onderwerp.

Ik ben immers een geneeskunde student, en geen diëtist!
  woensdag 19 mei 2010 @ 23:43:29 #18
274528 Twizu
Is al zindelijk!
pi_81655865
Tvp voor later.
Kiva FOK-team #8 Waar geld echt goed doet!
[b]Op zaterdag 26 juni 2010 18:48 schreef vosss het volgende:[/b]
6 eien
pi_81761801
Tja, ik drink al jaren best veel bier (meer bingedrinking zoals dat heet) (student ), zonder noemenswaardige beweging en weeg steevast 72 kg. met atletische bouw. Daarnaast eet ik normaal en soms ook koeken e.d., maar eigenlijk nooit junk food.

Van alcohol kan ik dus niet zeggen dat het (grote) invloed heeft gehad op mijn fysiek.
  zaterdag 22 mei 2010 @ 15:28:39 #20
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_81761921
Alcohol is gezond. Daarom zitten Marokkanen zo vaak in de ziektewet. Die drinken niet.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_81762605
je stelt dat als je de calorien van eten of drinken vervangt door alcohol je hier niet dikker van wordt. Nogal wiedes, je totale calorie intake is het meest bepalend voor gewichtstoename.

Meer dan alcohol hebben koolhydraten, vet en eiwitten een belangrijke functie in het lichaam. Daarom is het beter om de alcohol te laten staan, in plaats van wel alcohol te drinken en dan iets minder te eten.

Bovendien is de alcohol intake meestal bovenop de normale calorie intake, en niet in plaats van.

Je steld ook dat je door het minder drinken van alcohol je minder geniet en sagerijnig bent. Dit vind ik een aanname die nergens over gaat. Er zijn zat mensen die iets kunnen minderen met alcohol, zonder dat hun levensvreugde er minder op wordt.

Cholosterolniveaus hebben trouwens heel weinig tot niks te maken met overlijdingskans. Bovendien vind ik de link die je legt tussen cholosterol via fransen naar alcohol nogal vergezocht.
  zaterdag 22 mei 2010 @ 16:48:09 #22
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_81763943
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 23:05 schreef horned_reaper het volgende:
Hohoho even!

Nu wordt ik hier afgeschermd als de persoon die hier een onderzoek heeft gedaan?
Ik ben student, geen onderzoeker! Dit stuk heb geschreven aan de hand van artikels en gast colleges.
Gewoon puur ter informatie, die hele website van Jürgen en Henny heb ik verder niets mee te maken, ik had dit stukje puur voor hun geschreven om ter informatie op hun website te zetten!

Nogmaals, ik ben niet de onderzoeker en ik zeg ook zeker niet dat ik het voor 100% eens ben met mijn eigen verhaal. MAAR het is goed om over na te denken.
En misschien kan ik aan de hand van jullie reacties nog wat meer leren over het onderwerp.

Ik ben immers een geneeskunde student, en geen diëtist!
Leermomentje, misschien is het een volgende keer handig om dat er even kort bij te zetten. In welke context/hoedanigheid je e.e.a. op papier heb gezet.

Ik heb alcohol nooit ervaren als dikmaker maar dat komt omdat ik er sinds mijn 25e buitengewoon slecht tegen kan. Als de hormoonbalans bloedsuikerspiegel whatever verkeerd staat, heb ik na 1 glaasje al geen trek meer in een tweede. Ik ben tipsy en het 2e glas smaakt niet meer. En om nou alcohol te gaan drinken tegen heug en meug omdat er wat onderzoeken zijn die een indicatie geven dat het gezond zou kunnen zijn...

Ik vind het een interessante stellingname maar op grond van bovenstaand artikel ben ik niet overtuigd. Hoef jou toch zeker niet uit te leggen hoe ingewikkeld alle processen in ons lichaam en in onze geest in elkaar zitten? 1+2=3 maar oorzaak en gevolg zitten in de fysiologie toch wat ingewikkelder in elkaar.

Overigens juich ik dit soort discussies van harte toe want ik heb zelf ervaren hoe lifestyle keuze van invloed zijn op hoe ik me voel.
  maandag 31 mei 2010 @ 18:45:40 #23
128262 horned_reaper
horned_reaper
pi_82155304
Toevallig had ik vandaag een Fysiologie college over de chemische functies van de lever....

Mijn docent wist ons te vertellen dat er momenteel in Amerika al een volledig uitgewerkt plan klaar ligt dat mensen in de toekomst zal moeten aanmoedigen om 1 tot 2 glazen drank per dag te drinken voor hun eigen gezondheid.
Sinds kort komen onderzoekers er pas echt achter hoe gezond het voor het lichaam is om een dagelijkse kleine inname van alcohol te verwerken! Vooral in de vorm van Rode wijn.... maar zelfs een biertje per dag is beter dan geen biertje!

Wanneer mijn docent de powerpoints online heeft gezet zal ik wat meer ondersteunende en technische informatie hierover geven! :)

Er is in Amerika echter ook erg veel verweer tegen dit uitgewerkte plan.... omdat het natuurlijk in het verkeerde keelgat kan schieten bij de ietswat conservatieve Amerikanen en het kan aanmoedigen tot alcohol misbruik!

[ Bericht 0% gewijzigd door Mirjam op 31-08-2012 13:53:24 ]
  maandag 31 mei 2010 @ 18:51:23 #24
285174 Evienne
never odd or even
pi_82155574
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 22:25 schreef horned_reaper het volgende:
Als zoete koek ...
Niet gedacht dat ik het hier ooit zou bezigen, maar... hier stopte ik met lezen
think for yourself, question authority
while it is always possible to wake a person who's sleeping, no amount of noise will wake a person who is pretending to be asleep
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 13:43:13 #25
381953 NaturalScience
The delusion that we have.....
pi_116231376
quote:
0s.gif Op maandag 31 mei 2010 18:45 schreef horned_reaper het volgende:
Toevallig had ik vandaag een Fysiologie college over de chemische functies van de lever....

Mijn docent (Naam) wist ons te vertellen dat er momenteel in Amerika al een volledig uitgewerkt plan klaar ligt dat mensen in de toekomst zal moeten aanmoedigen om 1 tot 2 glazen drank per dag te drinken voor hun eigen gezondheid.
Sinds kort komen onderzoekers er pas echt achter hoe gezond het voor het lichaam is om een dagelijkse kleine inname van alcohol te verwerken! Vooral in de vorm van Rode wijn.... maar zelfs een biertje per dag is beter dan geen biertje!

Wanneer mijn docent de powerpoints online heeft gezet zal ik wat meer ondersteunende en technische informatie hierover geven! :)

Er is in Amerika echter ook erg veel verweer tegen dit uitgewerkte plan.... omdat het natuurlijk in het verkeerde keelgat kan schieten bij de ietswat conservatieve Amerikanen en het kan aanmoedigen tot alcohol misbruik!
Gelieve de niet in quote genoemde naam te verwijderen uit originele post!
Zou een moderator hier gehoor aan kunnen geven?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')