Roosenzo27 | woensdag 19 mei 2010 @ 18:56 |
Is er hier iemand die als treinverkeersleider bij prorail werkt of heeft gewerkt en weet hoe het selectie proces hiervoor gaat. Ik heb al een brief geschreven en een iq/persoonlijkheidstest moeten doen. | |
Sj0rSz | woensdag 19 mei 2010 @ 18:58 |
Ben je al op gesprek geweest bij ProRail? Zo nee, als je daar bent, krijg je een aantal tests die je met goed gevolg moet afronden. Vervolgens krijg je een gesprek en daaruit blijkt dan of ze verder met je willen. Voor mij eindigde het hier helaas. Mijn tests waren wel goed, maar uit het gesprek bleek dat ik een eigenschap miste. | |
Roosenzo27 | woensdag 19 mei 2010 @ 19:07 |
Ik heb dus eerst die brief geschreven en vervolgens moest ik vanuit huis een test doen. Morgen moet ik dan op gesprek en krijg een rondleiding. Wat voor tests moest jij doen en welke eigenschap miste je (als ik vragen mag)? | |
Sj0rSz | woensdag 19 mei 2010 @ 19:15 |
Je krijgt verschillende tests (weet zo even niet meer welke). Uit het gesprek bleek uiteindelijk dat mijn besluitvaardigheid wat te traag was. Dat was op zich niet erg, maar ze wilden daar een beetje vanaf. En dat het te traag was, had te maken met luttele seconden. | |
Roosenzo27 | woensdag 19 mei 2010 @ 19:32 |
Je besluitvaardigheid te traag....apart. Snap wel dat je die nodig hebt daar, maar ben benieuwd hoe ze daar achter komen dan.... | |
Markster | woensdag 19 mei 2010 @ 19:36 |
quote:gewoon een vraag stellen als "wat zou je doen als" ? Als je dan 20 minuten nodig hebt om antwoord te geven weten ze genoeg ![]() | |
Sj0rSz | woensdag 19 mei 2010 @ 19:41 |
quote:Precies, maar als treindienstleider heb je dus geen minuten om na te denken. Dan moet je gelijk anticiperen. | |
Roosenzo27 | woensdag 19 mei 2010 @ 19:56 |
Ja, logisch... | |
Sj0rSz | woensdag 19 mei 2010 @ 19:57 |
quote:Veel succes in elk geval. | |
Roosenzo27 | woensdag 19 mei 2010 @ 21:23 |
Bedankt | |
Nnelis | donderdag 20 mei 2010 @ 09:49 |
Ik ben nu op 2/3 van de opleiding. Die duurt in totaal een maand of 7. Het selectieproces gaat als volgt: E-assessment (iq en persoonlijkheidstest thuis) Gesprek op de post Hele dag assessment Medische test Op het grote assessment krijg je o.a. een rollenspel, concentratie test, iq test, reactievermogen tests en een gesprek met een psycholoog. En als je overal door bent een arbeidsvoorwaarden gesprek. Voor welke post heb je gesolliciteerd? Als je door mag naar het gesprek, laat je dan niet misleiden door het feit dat ze minimaal MBO niveau vragen. Tijdens het gesprek leggen ze je het vuur aan de schenen, en ook in de uiteindelijke opleiding zal je hard moeten werken. | |
dutchman79 | maandag 11 februari 2013 @ 01:52 |
En een 2013 kick ..... ![]() Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van mensen die treindienstleider zijn. ---> ik heb zojuist gesolliciteerd naar deze functie. | |
Mind_State | vrijdag 15 februari 2013 @ 16:29 |
Ik heb 2 jaar geleden de opleiding voor ong. de helft gedaan, vervolgens zelf besloten dat de functie (helaas) niet bij mij paste. De assesments zijn idd zoals hierboven vermeld. De opleiding bestaat gedeeltelijk uit leren op de post (je zit dan bij een ervaren treindienstleider en neemt langzamerhand steeds meer taken van hem over) en gedeeltelijk uit daadwerkelijk 'school'. Op school zit je in een simulatiepost en moet je het werk zelf doen. De opleiders gaan je vervolgens in allerlei problemen brengen (door de rol van brandweer, politie, machinist etc. te spelen) waar jij je op een rustige manier uit moet zien te redden. Dit is pittig! Als je uiteindelijk doormiddel van een theorie-examen en een eindtest op de simulator (dan gooien ze meer problemen op je verantwoordelijkheidsgebied dan je ooit in de praktijk mee zal maken) de opleiding heb bepaalt zal je in vol-continue (3-ploegen) een rooster krijgen en een verantwoordelijkheidsgebied waar je mee begint (in de loop der tijd zal je op meer gebieden komen te werken). Ik heb de opleiding (deels) gevolgd op de post Amsterdam, en vond het een zeer interessante opleiding/functie en heb er veel van mezelf leren kennen (ze pushen je tot je limieten). Wat mij tegenstond is het feit dat je urenlange perioden hebt dat je eigenlijk niks aan het doen ben en zit te 'wachten' tot er iets fout gaat. Gaat er dan eindelijk iets fout moet je vanuit je ontspannen positie (veel hebben een ipad of lezen een boek) ineens kunnen pieken en de verantwoordelijkheid nemen voor soms 'levensbedreigende' situaties. Het andere wat mij tegen stond is dat voor (bijna) iedere calamiteit een stappenplan is gemaakt, er is dus weinig ruimte voor eigen inbreng. Dit, samen met het feit dat het volcontinue is, heeft mij laten besluiten met de opleiding te stoppen. | |
dutchman79 | vrijdag 15 februari 2013 @ 19:03 |
Ok, duidelijk. Zijn er doorgroeimogelijkheden ? Zijn de betaling en de secundaire voorwaarden inderdaad zo goed als sommige beweren ? Is er een verschil tussen Prorail en de NS qua werk ? Zoals ik het begrepen heb is het zo specifiek werk, dat mocht je naar bv de NS wisselen, je daar weer alles opnieuw moet leren ivm andere systemen ? | |
Mind_State | vrijdag 15 februari 2013 @ 19:17 |
Ja er zijn genoeg doorgroeimogelijkheden, al hebben ze een chronisch tekort aan trdl's dus ze willen wel graag dat je eerst wat jaartjes op de post werkt. Maar er zijn opleidingsprogramma's etc om door te groeien als je die ambitie hebt. Arbeidsvoorwaarden zijn gewoon goed. Gratis reizen, goed salaris, mooie toeslagen, allerlei regeltjes om op je gezondheid te letten en als je dan onverhoopt toch je derde weekend op rij werkt, weer een toeslag. Verschil tussen prorail en ns is dat prorail de dienstregeling uitvoert en dus al het spoor en de stations beheert en de ns maakt de dienstregeling en levert conducteurs, machinisten, treinen etc. Er zit inderdaad een verschil in die systemen, maar ook in het soort werk dat wordt uitgevoerd, dus snel zal je niet overstappen. Zijn echt 2 verschillende bedrijven met soms tegenstrijdige belangen (was geloof ik ook de reden dat het destijds opgesplitst is). Systemen van prorail moest ik wel erg aan wennen, allemaal erg verouderd, als je een getal wil aanpassen bijvoorbeeld en je klikt het vakje daarvoor aan, moet je hem eerst zelf leeghalen, je kan er niet overheen typen. Is een klein detail maar dat is met heel veel dingen zo, ik vond de systemen omslachtig. Al is dat logisch omdat het gigantische systemen zijn die niet zomaar vernieuwd zijn. Tevens als je zo'n nieuw systeem zou implementeren in zo'n grote organisatie, moet iedereen opnieuw opgeleid worden en dat soort voor grote problemen met als gevolg treinuitval. | |
dutchman79 | zaterdag 16 februari 2013 @ 10:24 |
Ok dank je voor de uitgebreide info. Als ik het goed begrijp ga ik ook bij sollicitatie voor de post in Maastricht tijdens de opleiding naar Utrecht ? Wat is het salaris tijdens de opleiding en wat na het behalen van je examen ? | |
Mind_State | zaterdag 16 februari 2013 @ 11:01 |
Na het examen kan ik me even niet meer bedenken, maar dit kan je navragen bij de eerste bijeenkomst. Ik verdiende in de opleiding met mijn leeftijd van 20/21 jaar, 2000 bruto. | |
LV88 | dinsdag 19 februari 2013 @ 12:14 |
Goeiedag allemaal! Ik heb ook een aantal vragen namelijk: - Welke vooropleidingen/achtergrond hebben jullie? Letten ze hier erg op? - Heb je na je opleiding een dienstplicht? Moet je de opleiding terug betalen als je bijv. na 1 of 2 jaar werken stopt/switcht van baan. Alvast bedankt! Gr. | |
Nnelis | woensdag 20 februari 2013 @ 14:34 |
Je achtergrond maakt niet zoveel uit, er zit echt van alles. Het gaat erom hoe jij verkoopt dat je geschikt bent voor de functie en welke vaardigheden uit jou huidige functie aansluiten op het profiel. Verder heb je geen dienstplicht na de opleiding. Waarschijnlijk omdat het zelden voor komt dat mensen vrijwillig vertrekken ![]() | |
dutchman79 | woensdag 20 februari 2013 @ 15:45 |
Heb ik het goed begrepen dat onafhankelijk van de locatie van de post waarvoor je solliciteert, het opleidingsdeel altijd in Utrecht plaatsvindt ? Waarom is de vraag naar treindienstleiders altijd zo groot ? Het lijkt me dat het altijd werkplekken beperkt is, dit in combinatie met mensen die het eenmaal zijn ook voor langere tijd blijven ? | |
Mind_State | woensdag 20 februari 2013 @ 16:05 |
Opleiding vindt in de regel in Utrecht plaats inderdaad, schuin tegenover het CS. Ik ben zelf echter ook wel is in amsterdam en arnhem op de simulator geweest. Ligt er ook aan hoeveel leerlingen tegelijk worden opgeleid. De reden dat ze altijd mensen zoeken is omdat het aantal afvallers in de opleiding extreem hoog is, prorail te maken heeft met vergrijzing, er een natuurlijk verloop is van mensen die doorgroeien en er een hoop mensen(vrouwen) zijn die na hun zwangerschap alleen nog maar bepaalde diensten willen werken waardoor de flexibiliteit verlaagd wordt. Daarbij kost het best wat tijd voor je opgeleid ben en helemaal veel tijd voordat je allround ingezet kan worden (je moet op ieder verantwoordelijkheidsgebied opnieuw examen afleggen). Vergeet niet dat ze 3 volledige ploegen nodig hebben per dag, aangezien het werk 24u per dag door gaat. | |
dutchman79 | woensdag 20 februari 2013 @ 18:54 |
Ok duidelijk verhaal. Maar als per trein reizen toch voor niets is, is de afstand Heerlen <--> Utrecht ook nog wel te doen. In welk interval wissel je tijdens de opleiding tussen opleidingsplek en werkplek op de post ? | |
Mind_State | donderdag 21 februari 2013 @ 09:53 |
Je zit steeds een volle week in Utrecht, en dan 2 tot 3 weken op de post. Op de post zijn er bepaalde opdrachten die je moet uitvoeren (met je begeleider het spoor op, met een machinist mee, met iemand van de werkploeg mee, ook snachts een keer) en verder zit je naast je begeleider op een werkplek en neem je langzamerhand meer taken over. Overigens werk je op de post ook aan een programma om je theoriekennis te vergroten. Onderwerpen zijn o.a. kennis van het spoor, de systemen, de structuur, de communicatie, de verkeersregels etc etc. | |
dutchman79 | vrijdag 1 maart 2013 @ 09:29 |
Ook apart, afgewezen omdat ik te hoog opgeleid ben. Kans op verveling was te groot. Misschien ook beter voor het treinverkeer in Nederland dan ... ![]() | |
Mind_State | vrijdag 1 maart 2013 @ 18:37 |
Ja je moet niet vergeten dat je soms gewoon hele dagen 'niks' zit te doen. Het systeem werkt automatisch, tot er zich een calamiteit voordoet. Pas dan komt er een TRDL aan te pas. Daarnaast weet ik niet op welke post je solliciteerde, maar eigenlijk alleen op de posten amsterdam en utrecht zijn het volgens mij 'echt' complexe processen, de rest volgt uit hun beslissingen/problemen. | |
Little_Acorn | vrijdag 1 maart 2013 @ 19:01 |
Ik zou me stierlijk vervelen, hier uren naar staren zonder dat er iets gebeurt. ![]() Wel ideaal om die tijd te gebruiken om een boek te schrijven ![]() | |
Mind_State | vrijdag 1 maart 2013 @ 19:16 |
Ik wou dat beeld dus nooit meer zien. EDIT: het is ook nog is zo tering onlogisch ingedeeld (de opties, niet de rijwegen) en werkt zo omslachtig. | |
Bram_van_Loon | zaterdag 2 maart 2013 @ 00:17 |
Het lijkt me wel handig dat je een opleiding kan combineren met deze baan als je het handig aanpakt. Tijd genoeg om alles te lezen. ![]() | |
BezigAapje | dinsdag 5 maart 2013 @ 03:44 |
Dat klopt helemaal haha! | |
Bram_van_Loon | dinsdag 5 maart 2013 @ 12:15 |
Misschien nemen ze daarom geen mensen aan die een VWO-diploma hebben? ![]() |