abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81637896
Is er hier iemand die als treinverkeersleider bij prorail werkt of heeft gewerkt en weet hoe het selectie proces hiervoor gaat. Ik heb al een brief geschreven en een iq/persoonlijkheidstest moeten doen.
  woensdag 19 mei 2010 @ 18:58:37 #2
97042 Sj0rSz
Erkend Oppersoftie
pi_81637976
Ben je al op gesprek geweest bij ProRail? Zo nee, als je daar bent, krijg je een aantal tests die je met goed gevolg moet afronden.

Vervolgens krijg je een gesprek en daaruit blijkt dan of ze verder met je willen. Voor mij eindigde het hier helaas. Mijn tests waren wel goed, maar uit het gesprek bleek dat ik een eigenschap miste.
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende:
We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
pi_81638401
Ik heb dus eerst die brief geschreven en vervolgens moest ik vanuit huis een test doen. Morgen moet ik dan op gesprek en krijg een rondleiding. Wat voor tests moest jij doen en welke eigenschap miste je (als ik vragen mag)?
  woensdag 19 mei 2010 @ 19:15:37 #4
97042 Sj0rSz
Erkend Oppersoftie
pi_81638750
Je krijgt verschillende tests (weet zo even niet meer welke).

Uit het gesprek bleek uiteindelijk dat mijn besluitvaardigheid wat te traag was. Dat was op zich niet erg, maar ze wilden daar een beetje vanaf. En dat het te traag was, had te maken met luttele seconden.
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende:
We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
pi_81639588
Je besluitvaardigheid te traag....apart. Snap wel dat je die nodig hebt daar, maar ben benieuwd hoe ze daar achter komen dan....
pi_81639773
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 19:32 schreef Roosenzo27 het volgende:
Je besluitvaardigheid te traag....apart. Snap wel dat je die nodig hebt daar, maar ben benieuwd hoe ze daar achter komen dan....
gewoon een vraag stellen als "wat zou je doen als" ?
Als je dan 20 minuten nodig hebt om antwoord te geven weten ze genoeg
  woensdag 19 mei 2010 @ 19:41:12 #7
97042 Sj0rSz
Erkend Oppersoftie
pi_81640037
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 19:36 schreef Markster het volgende:

[..]

gewoon een vraag stellen als "wat zou je doen als" ?
Als je dan 20 minuten nodig hebt om antwoord te geven weten ze genoeg
Precies, maar als treindienstleider heb je dus geen minuten om na te denken. Dan moet je gelijk anticiperen.
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende:
We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
pi_81640846
Ja, logisch...
  woensdag 19 mei 2010 @ 19:57:10 #9
97042 Sj0rSz
Erkend Oppersoftie
pi_81640886
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 19:56 schreef Roosenzo27 het volgende:
Ja, logisch...
Veel succes in elk geval.
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende:
We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
pi_81646067
Bedankt
pi_81663043
Ik ben nu op 2/3 van de opleiding. Die duurt in totaal een maand of 7. Het selectieproces gaat als volgt:

E-assessment (iq en persoonlijkheidstest thuis)
Gesprek op de post
Hele dag assessment
Medische test

Op het grote assessment krijg je o.a. een rollenspel, concentratie test, iq test, reactievermogen tests en een gesprek met een psycholoog.

En als je overal door bent een arbeidsvoorwaarden gesprek. Voor welke post heb je gesolliciteerd?

Als je door mag naar het gesprek, laat je dan niet misleiden door het feit dat ze minimaal MBO niveau vragen. Tijdens het gesprek leggen ze je het vuur aan de schenen, en ook in de uiteindelijke opleiding zal je hard moeten werken.
pi_122739957
En een 2013 kick ..... >:O

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van mensen die treindienstleider zijn. ---> ik heb zojuist gesolliciteerd naar deze functie.
pi_122918660
Ik heb 2 jaar geleden de opleiding voor ong. de helft gedaan, vervolgens zelf besloten dat de functie (helaas) niet bij mij paste.

De assesments zijn idd zoals hierboven vermeld. De opleiding bestaat gedeeltelijk uit leren op de post (je zit dan bij een ervaren treindienstleider en neemt langzamerhand steeds meer taken van hem over) en gedeeltelijk uit daadwerkelijk 'school'. Op school zit je in een simulatiepost en moet je het werk zelf doen. De opleiders gaan je vervolgens in allerlei problemen brengen (door de rol van brandweer, politie, machinist etc. te spelen) waar jij je op een rustige manier uit moet zien te redden. Dit is pittig!

Als je uiteindelijk doormiddel van een theorie-examen en een eindtest op de simulator (dan gooien ze meer problemen op je verantwoordelijkheidsgebied dan je ooit in de praktijk mee zal maken) de opleiding heb bepaalt zal je in vol-continue (3-ploegen) een rooster krijgen en een verantwoordelijkheidsgebied waar je mee begint (in de loop der tijd zal je op meer gebieden komen te werken).

Ik heb de opleiding (deels) gevolgd op de post Amsterdam, en vond het een zeer interessante opleiding/functie en heb er veel van mezelf leren kennen (ze pushen je tot je limieten). Wat mij tegenstond is het feit dat je urenlange perioden hebt dat je eigenlijk niks aan het doen ben en zit te 'wachten' tot er iets fout gaat. Gaat er dan eindelijk iets fout moet je vanuit je ontspannen positie (veel hebben een ipad of lezen een boek) ineens kunnen pieken en de verantwoordelijkheid nemen voor soms 'levensbedreigende' situaties. Het andere wat mij tegen stond is dat voor (bijna) iedere calamiteit een stappenplan is gemaakt, er is dus weinig ruimte voor eigen inbreng.

Dit, samen met het feit dat het volcontinue is, heeft mij laten besluiten met de opleiding te stoppen.
pi_122923991
Ok, duidelijk.

Zijn er doorgroeimogelijkheden ?
Zijn de betaling en de secundaire voorwaarden inderdaad zo goed als sommige beweren ?
Is er een verschil tussen Prorail en de NS qua werk ?

Zoals ik het begrepen heb is het zo specifiek werk, dat mocht je naar bv de NS wisselen, je daar weer alles opnieuw moet leren ivm andere systemen ?
pi_122924571
Ja er zijn genoeg doorgroeimogelijkheden, al hebben ze een chronisch tekort aan trdl's dus ze willen wel graag dat je eerst wat jaartjes op de post werkt. Maar er zijn opleidingsprogramma's etc om door te groeien als je die ambitie hebt. Arbeidsvoorwaarden zijn gewoon goed. Gratis reizen, goed salaris, mooie toeslagen, allerlei regeltjes om op je gezondheid te letten en als je dan onverhoopt toch je derde weekend op rij werkt, weer een toeslag.

Verschil tussen prorail en ns is dat prorail de dienstregeling uitvoert en dus al het spoor en de stations beheert en de ns maakt de dienstregeling en levert conducteurs, machinisten, treinen etc.

Er zit inderdaad een verschil in die systemen, maar ook in het soort werk dat wordt uitgevoerd, dus snel zal je niet overstappen. Zijn echt 2 verschillende bedrijven met soms tegenstrijdige belangen (was geloof ik ook de reden dat het destijds opgesplitst is).

Systemen van prorail moest ik wel erg aan wennen, allemaal erg verouderd, als je een getal wil aanpassen bijvoorbeeld en je klikt het vakje daarvoor aan, moet je hem eerst zelf leeghalen, je kan er niet overheen typen. Is een klein detail maar dat is met heel veel dingen zo, ik vond de systemen omslachtig.

Al is dat logisch omdat het gigantische systemen zijn die niet zomaar vernieuwd zijn. Tevens als je zo'n nieuw systeem zou implementeren in zo'n grote organisatie, moet iedereen opnieuw opgeleid worden en dat soort voor grote problemen met als gevolg treinuitval.
pi_122943598
Ok dank je voor de uitgebreide info.

Als ik het goed begrijp ga ik ook bij sollicitatie voor de post in Maastricht tijdens de opleiding naar Utrecht ?
Wat is het salaris tijdens de opleiding en wat na het behalen van je examen ?
pi_122944197
Na het examen kan ik me even niet meer bedenken, maar dit kan je navragen bij de eerste bijeenkomst. Ik verdiende in de opleiding met mijn leeftijd van 20/21 jaar, 2000 bruto.
pi_123067094
Goeiedag allemaal!

Ik heb ook een aantal vragen namelijk:
- Welke vooropleidingen/achtergrond hebben jullie? Letten ze hier erg op?
- Heb je na je opleiding een dienstplicht? Moet je de opleiding terug betalen als je bijv. na 1 of 2 jaar werken stopt/switcht van baan.

Alvast bedankt!

Gr.
pi_123117488
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 12:14 schreef LV88 het volgende:
Goeiedag allemaal!

Ik heb ook een aantal vragen namelijk:
- Welke vooropleidingen/achtergrond hebben jullie? Letten ze hier erg op?
- Heb je na je opleiding een dienstplicht? Moet je de opleiding terug betalen als je bijv. na 1 of 2 jaar werken stopt/switcht van baan.

Alvast bedankt!

Gr.
Je achtergrond maakt niet zoveel uit, er zit echt van alles. Het gaat erom hoe jij verkoopt dat je geschikt bent voor de functie en welke vaardigheden uit jou huidige functie aansluiten op het profiel.

Verder heb je geen dienstplicht na de opleiding. Waarschijnlijk omdat het zelden voor komt dat mensen vrijwillig vertrekken

:)
pi_123120542
Heb ik het goed begrepen dat onafhankelijk van de locatie van de post waarvoor je solliciteert, het opleidingsdeel altijd in Utrecht plaatsvindt ?

Waarom is de vraag naar treindienstleiders altijd zo groot ? Het lijkt me dat het altijd werkplekken beperkt is, dit in combinatie met mensen die het eenmaal zijn ook voor langere tijd blijven ?
pi_123121445
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 15:45 schreef dutchman79 het volgende:
Heb ik het goed begrepen dat onafhankelijk van de locatie van de post waarvoor je solliciteert, het opleidingsdeel altijd in Utrecht plaatsvindt ?

Waarom is de vraag naar treindienstleiders altijd zo groot ? Het lijkt me dat het altijd werkplekken beperkt is, dit in combinatie met mensen die het eenmaal zijn ook voor langere tijd blijven ?
Opleiding vindt in de regel in Utrecht plaats inderdaad, schuin tegenover het CS. Ik ben zelf echter ook wel is in amsterdam en arnhem op de simulator geweest. Ligt er ook aan hoeveel leerlingen tegelijk worden opgeleid.

De reden dat ze altijd mensen zoeken is omdat het aantal afvallers in de opleiding extreem hoog is, prorail te maken heeft met vergrijzing, er een natuurlijk verloop is van mensen die doorgroeien en er een hoop mensen(vrouwen) zijn die na hun zwangerschap alleen nog maar bepaalde diensten willen werken waardoor de flexibiliteit verlaagd wordt. Daarbij kost het best wat tijd voor je opgeleid ben en helemaal veel tijd voordat je allround ingezet kan worden (je moet op ieder verantwoordelijkheidsgebied opnieuw examen afleggen).

Vergeet niet dat ze 3 volledige ploegen nodig hebben per dag, aangezien het werk 24u per dag door gaat.
pi_123127679
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 16:05 schreef Mind_State het volgende:

[..]

Opleiding vindt in de regel in Utrecht plaats inderdaad, schuin tegenover het CS. Ik ben zelf echter ook wel is in amsterdam en arnhem op de simulator geweest. Ligt er ook aan hoeveel leerlingen tegelijk worden opgeleid.

De reden dat ze altijd mensen zoeken is omdat het aantal afvallers in de opleiding extreem hoog is, prorail te maken heeft met vergrijzing, er een natuurlijk verloop is van mensen die doorgroeien en er een hoop mensen(vrouwen) zijn die na hun zwangerschap alleen nog maar bepaalde diensten willen werken waardoor de flexibiliteit verlaagd wordt. Daarbij kost het best wat tijd voor je opgeleid ben en helemaal veel tijd voordat je allround ingezet kan worden (je moet op ieder verantwoordelijkheidsgebied opnieuw examen afleggen).

Vergeet niet dat ze 3 volledige ploegen nodig hebben per dag, aangezien het werk 24u per dag door gaat.
Ok duidelijk verhaal.
Maar als per trein reizen toch voor niets is, is de afstand Heerlen <--> Utrecht ook nog wel te doen.
In welk interval wissel je tijdens de opleiding tussen opleidingsplek en werkplek op de post ?
pi_123151351
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 18:54 schreef dutchman79 het volgende:

[..]

Ok duidelijk verhaal.
Maar als per trein reizen toch voor niets is, is de afstand Heerlen <--> Utrecht ook nog wel te doen.
In welk interval wissel je tijdens de opleiding tussen opleidingsplek en werkplek op de post ?
Je zit steeds een volle week in Utrecht, en dan 2 tot 3 weken op de post. Op de post zijn er bepaalde opdrachten die je moet uitvoeren (met je begeleider het spoor op, met een machinist mee, met iemand van de werkploeg mee, ook snachts een keer) en verder zit je naast je begeleider op een werkplek en neem je langzamerhand meer taken over. Overigens werk je op de post ook aan een programma om je theoriekennis te vergroten. Onderwerpen zijn o.a. kennis van het spoor, de systemen, de structuur, de communicatie, de verkeersregels etc etc.
pi_123490664
Ook apart, afgewezen omdat ik te hoog opgeleid ben.
Kans op verveling was te groot.

Misschien ook beter voor het treinverkeer in Nederland dan ... -O-
pi_123509552
Ja je moet niet vergeten dat je soms gewoon hele dagen 'niks' zit te doen. Het systeem werkt automatisch, tot er zich een calamiteit voordoet. Pas dan komt er een TRDL aan te pas. Daarnaast weet ik niet op welke post je solliciteerde, maar eigenlijk alleen op de posten amsterdam en utrecht zijn het volgens mij 'echt' complexe processen, de rest volgt uit hun beslissingen/problemen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')