klopt, maar in de bus nietquote:Op donderdag 20 mei 2010 21:57 schreef dennistd het volgende:
[..]
In Nederland mag je gewoon je reis onderbreken hoor (in tegenstelling tot België)
Tijdstip + Treinnummer van de laatste keer dat je kaartje geknipt is.quote:Op donderdag 20 mei 2010 22:29 schreef greavy het volgende:
In België mag je je reis niet onderbreken, maar hoe kunnen ze controleren of je de reis onderbroken hebt
Dat is er nu precies FAIL aan dat ding. Je moet ook de mogelijkheid hebben om een reisproduct zoals een retourtje of een dagkaart op het ding te zetten. Dan kun je de reis zo vaak onderbreken als je wilt, maar betaal je niet te veel.quote:Op donderdag 20 mei 2010 22:29 schreef greavy het volgende:
Ja. Maar wanneer de OV-chipkaart volledig is ingevoerd bij de Nederlandse Spoorwegen zal je dan ook moeten uit- en inchecken. Nu is dat niet het geval.
Er zit toch zeker wel een maximum op het uitgegeven geld?quote:Op donderdag 20 mei 2010 22:32 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Dat is er nu precies FAIL aan dat ding. Je moet ook de mogelijkheid hebben om een reisproduct zoals een retourtje of een dagkaart op het ding te zetten. Dan kun je de reis zo vaak onderbreken als je wilt, maar betaal je niet te veel.
In Nederland wel hoor.quote:Op donderdag 20 mei 2010 22:35 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Er zit toch zeker wel een maximum op het uitgegeven geld?
Dat is in Londen in ieder geval wel zo. Heb je het maximum binnen een bepaald aantal zones bereikt gaat er geen geld meer af. Pas als je naar zones verder van het centrum reist, waar je nog niet geweest bent, dan wordt er weer geld afgeschreven.
Ik neem aan dat de OV-chip ook nooit meer afschrijft dan het dagkaarttarief bij 1 vervoerder.
Nee, zo zit het in Nederland niet. Je betaald per reis. Als je op 1 dag Rotterdam - Leeuwarden doet, en weer uitcheckt in Leeuwarden, incheckt en naar Maastricht gaat, daar uitcheckt, en dan naar Alkmaar en weer uitcheckt, zal je toch echt het hele tarief moeten betalen. Je betaalt dan niet het dagkaarttarief. Het wordt gezien als enkele reizen.quote:Op donderdag 20 mei 2010 22:35 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Er zit toch zeker wel een maximum op het uitgegeven geld?
Dat is in Londen in ieder geval wel zo. Heb je het maximum binnen een bepaald aantal zones bereikt gaat er geen geld meer af. Pas als je naar zones verder van het centrum reist, waar je nog niet geweest bent, dan wordt er weer geld afgeschreven.
Ik neem aan dat de OV-chip ook nooit meer afschrijft dan het dagkaarttarief bij 1 vervoerder.
mja, dat betwijfel ik dus, omdat het volgens mij per traject gaat.quote:Op donderdag 20 mei 2010 22:35 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Er zit toch zeker wel een maximum op het uitgegeven geld?
Dat is in Londen in ieder geval wel zo. Heb je het maximum binnen een bepaald aantal zones bereikt gaat er geen geld meer af. Pas als je naar zones verder van het centrum reist, waar je nog niet geweest bent, dan wordt er weer geld afgeschreven.
Ik neem aan dat de OV-chip ook nooit meer afschrijft dan het dagkaarttarief bij 1 vervoerder.
Het gaat niet om dat het allemaal enkele rezien zijn. De engelse metro heeft ook voor de oyster-kaart enkel enkele reizen. Maar het systeem schrijft dus nooit meer geld af dan het dagkaarttarrief.quote:Op donderdag 20 mei 2010 22:42 schreef greavy het volgende:
[..]
Nee, zo zit het in Nederland niet. Je betaald per reis. Als je op 1 dag Rotterdam - Leeuwarden doet, en weer uitcheckt in Leeuwarden, incheckt en naar Maastricht gaat, daar uitcheckt, en dan naar Alkmaar en weer uitcheckt, zal je toch echt het hele tarief moeten betalen. Je betaalt dan niet het dagkaarttarief. Het wordt gezien als enkele reizen.
Een retourtje kan je niet op je OV-chipkaart zetten, het zijn 2 enkeltjes die je reist.
2 enkeltjes zijn in dit geval weer even duur als een retourtje.
Hoe het met de dagkaarten, overgangsbewijzen en die andere dingen komt bij de NS, weet bijna niemand. Tenminste, informatie is er al niet over te vinden.
Dat dus en zolang je reisproducten zoals een dagkaart of een 2-1 overgangsbewijs niet toestaat maak je die kaart alleen maar onaantrekkelijkerquote:Op donderdag 20 mei 2010 23:19 schreef greavy het volgende:
En dat gebeurt er juist niet. Ja, een enkele reis kan nooit duurder zijn als de helft(¤22,30 vol tarief) van een dagkaart(¤44,60 vol tarief).
Maar reis je 3x een enkele reis tegen die prijs, betaal je toch echt meer. Het is niet zo dat er dan niks meer afgeschreven wordt. Er wordt dus 3x ¤22,30 afgeschreven, en betaal je ¤22,30 meer als een dagkaart.
Afhangend van dit onderwerp kwam ik een ander nieuwsbericht tegen: OV-Chipkaart mag reizen niet duurder maken
In Amsterdam is dat niet legaal hoor. Lees de vervoersvoorwaarden er maar op na. In de Amsterdamse metro ben je met een strippenkaart net zo hard zwartrijder als wanneer je helemaal niet betaalt.quote:Op donderdag 20 mei 2010 23:27 schreef greavy het volgende:
Zelf in Rotterdam&Amsterdam zijn er manieren om ZONDER ov-chip legaal de metro in te gaan, zolang je maar bij een 'bewaakt/bemand' metrostation komt. En je een goede medewerker treft, die de strippenkaart kan/wil afstempelen. Er uit komen is nooit een probleem, het erin komen vaak wel.
Daar treffen ze ook regelmatig niet-werkende OV-Chipkaarten aan en dergelijke..
Dat lijkt me toch heel simpel. De RET kan het tenslotte óók.quote:Op donderdag 20 mei 2010 23:27 schreef greavy het volgende:
Wat ik begrepen heb uit vertrouwelijke bronnen, weet de NS nog niet hoe ze bijvoorbeeld een dagkaart op een OV-Chipkaart moeten zetten, waarbij ook reizen op saldo zit.
Het is voor iedereen het beste als het project in zijn geheel wordt gekilled, al het geld - tot op de laatste cent - wordt terugbetaald bij de implementerende partijen (verenigd in East-West Consortium) en zij bovendien ook nog eens verantwoordelijk zijn voor het herstellen van het strippenkaartsysteem incl. alle automaten.quote:Zo blijven de problemen doorstromen, en zal de OV-Chipkaart voorlopig nog niet de enige manier van betalen in het OV worden.
Ja, officieel gezien wel. Maar omdat er nogal eens een OV-Chipkaart niet werkt en dergelijke, word je veelal doorgelatenquote:Op donderdag 20 mei 2010 23:33 schreef Igen het volgende:
[..]
In Amsterdam is dat niet legaal hoor. Lees de vervoersvoorwaarden er maar op na. In de Amsterdamse metro ben je met een strippenkaart net zo hard zwartrijder als wanneer je helemaal niet betaalt.
Kun je net zo goed gewoon achter iemand aan lopen. Dat is makkelijker, daar zeggen de GVB-medewerkers ook nooit wat van, en het is nog gratis ook.quote:Op donderdag 20 mei 2010 23:37 schreef greavy het volgende:
[..]
Ja, officieel gezien wel. Maar omdat er nogal eens een OV-Chipkaart niet werkt en dergelijke, word je veelal doorgelaten![]()
Dat je een boete kan riskeren wanneer je een controleur treft die moeilijk doet, is het risico. Maar je kan veelal wel bij de poortjes doorgelaten worden, en je strippenkaart willen de RET/GVB medewerkers ook wel voor jou afstempelen, wanneer je een goedwillende treft.
![]()
Morgen weer examens, dussch.
quote:Op donderdag 20 mei 2010 23:34 schreef James1988 het volgende:
Het is voor iedereen het beste als het project in zijn geheel wordt gekilled, al het geld - tot op de laatste cent - wordt terugbetaald bij de implementerende partijen (verenigd in East-West Consortium) en zij bovendien ook nog eens verantwoordelijk zijn voor het herstellen van het strippenkaartsysteem incl. alle automaten.
Vervolgens een compleet nieuwe aanbestedingsronde waarbij een gespecialiseerd team strak de touwtjes in handen gaat houden, met het oog op kwaliteits-, budget- en schemabewaking.
quote:Op donderdag 20 mei 2010 19:55 schreef greavy het volgende:
[..]
Zolang het desbetreffende station geen poortjes heeft, is het mogelijk.
Dan kan je in- en uitstappen wanneer je wilt én het station verlaten.
Heeft het poortjes, zal je moeten uitchecken bij het verlaten van het station, en bij terugkomst inchecken.
De stations die nu al poortjes hebben, staan open. Je kan er nu dus nog doorlopen zonder je kaart te gebruiken. Wanneer de OV-chipkaart als enige gebruikt kan worden (wat nog wel een tijd duurt..) zullen deze poortjes dicht staan.
Beiden bedankt!quote:Op donderdag 20 mei 2010 20:46 schreef KapiteinT het volgende:
Iedereen klaagt hier altijd dat de prullenbakjes in de weg zitten bij ICMm, maar ik zat vandaag in een ICM en daar is het nog veel erger... Ligt dit aan mij?
Je moet eens horen op amsterdam sloterdijkquote:Op vrijdag 21 mei 2010 02:02 schreef TeringHenkie het volgende:
De poortjes buiten werking stellen is iig op de Amsterdamse metrostations erg makkelijk, als er iemand voor jou door het poortje gaat en je geeft de deurtjes een flinke trap voordat ze helemaal dicht zijn, gaan ze weer open, en blijven ze open *piep* *piep* *piep* *piep* *piep* *piep*
Ja, ho, stop... over een paar jaar zijn er geen kaartjes meer, dus dan zal het toch met de chipkaart moeten gebeuren...quote:Op vrijdag 21 mei 2010 10:18 schreef greavy het volgende:
In dat geval word je geadviseerd om met een los kaartje uit de automaat te reizen.
Je zou denken dat je dan 'om' reis maar dat klopt niet helemaal in dit voorbeeld. Je volgt de kortste route die mogelijk is met alleen NS-treinen (als je in Venlo incheckt bij NS, mag je niet via Roermond reizen), dus maak je in feite geen 'via-reis'.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 10:00 schreef dennistd het volgende:
Hoe zit het dan met een reis Venlo-Weert via Eindhoven?
Nee, als je uit- en incheckt maak je twee losse reizen en ben je dus altijd duurder uit dan met een los papieren (via-)kaartje.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 10:18 schreef greavy het volgende:
Ga je uit- en inchecken, ben je altijd even duur als een los kaartje.
Hoe de NS dit in de toekomst wil gaan doen, weten ze nog niet eens goedquote:Op vrijdag 21 mei 2010 10:19 schreef dennistd het volgende:
[..]
Ja, ho, stop... over een paar jaar zijn er geen kaartjes meer, dus dan zal het toch met de chipkaart moeten gebeuren...
Je hebt gelijk. Even de prijzen verkeert vergeleken.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 10:26 schreef ReisT het volgende:
[..]
Nee, als je uit- en incheckt maak je twee losse reizen en ben je dus altijd duurder uit dan met een los papieren (via-)kaartje.
De kortste route geldt ook met Veolia, Arriva, Syntus en Connexxion treinen. Ook al hebben deze vervoerders de OV-Chip nog niet in de treinen. Tevens wordt het zo, dat wanneer je overstapt van de NS naar Arriva of dergelijke dat je bij NS moet uitchecken, en bij Arriva of dergelijke weer inchecken. Hier zit dan weer geen tijdgrens aan natuurlijk.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 10:22 schreef ReisT het volgende:
[..]
Je zou denken dat je dan 'om' reis maar dat klopt niet helemaal in dit voorbeeld. Je volgt de kortste route die mogelijk is met alleen NS-treinen (als je in Venlo incheckt bij NS, mag je niet via Roermond reizen), dus maak je in feite geen 'via-reis'.
Het probleem dat je hier schetst gaat alleen op als de snelste route óók met NS-treinen is.
In de bussen, trams en metro's is de tijdlimiet heel anders. Hoe dit exact is, durf ik niet te zeggen. Sowieso wanneer je NS -> Bus of what else overstapt, geld er geen minimum wachttijd.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 10:19 schreef KapiteinT het volgende:
De mededeling 'u bent al ingechecked' is gewoon irritant. Ooit gehad dat ik na het uitchecken perongeluk weer incheckte, toen kon ik niet weer uitckecken want dan kreeg ik die melding. En 3 minuten wachten kon ook niet, want dan was ik inmiddels al weer 6 haltes verder.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |