abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81696591
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 21:57 schreef dennistd het volgende:

[..]

In Nederland mag je gewoon je reis onderbreken hoor (in tegenstelling tot België)
klopt, maar in de bus niet
pi_81696649
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 22:29 schreef greavy het volgende:
In België mag je je reis niet onderbreken, maar hoe kunnen ze controleren of je de reis onderbroken hebt
Tijdstip + Treinnummer van de laatste keer dat je kaartje geknipt is.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 20 mei 2010 @ 22:32:25 #220
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_81696671
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 22:29 schreef greavy het volgende:
Ja. Maar wanneer de OV-chipkaart volledig is ingevoerd bij de Nederlandse Spoorwegen zal je dan ook moeten uit- en inchecken. Nu is dat niet het geval.
Dat is er nu precies FAIL aan dat ding. Je moet ook de mogelijkheid hebben om een reisproduct zoals een retourtje of een dagkaart op het ding te zetten. Dan kun je de reis zo vaak onderbreken als je wilt, maar betaal je niet te veel.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_81696885
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 22:32 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Dat is er nu precies FAIL aan dat ding. Je moet ook de mogelijkheid hebben om een reisproduct zoals een retourtje of een dagkaart op het ding te zetten. Dan kun je de reis zo vaak onderbreken als je wilt, maar betaal je niet te veel.
Er zit toch zeker wel een maximum op het uitgegeven geld?
Dat is in Londen in ieder geval wel zo. Heb je het maximum binnen een bepaald aantal zones bereikt gaat er geen geld meer af. Pas als je naar zones verder van het centrum reist, waar je nog niet geweest bent, dan wordt er weer geld afgeschreven.
Ik neem aan dat de OV-chip ook nooit meer afschrijft dan het dagkaarttarief bij 1 vervoerder.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_81697266
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 22:35 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Er zit toch zeker wel een maximum op het uitgegeven geld?
Dat is in Londen in ieder geval wel zo. Heb je het maximum binnen een bepaald aantal zones bereikt gaat er geen geld meer af. Pas als je naar zones verder van het centrum reist, waar je nog niet geweest bent, dan wordt er weer geld afgeschreven.
Ik neem aan dat de OV-chip ook nooit meer afschrijft dan het dagkaarttarief bij 1 vervoerder.
In Nederland wel hoor.
  donderdag 20 mei 2010 @ 22:42:48 #223
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_81697324
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 22:35 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Er zit toch zeker wel een maximum op het uitgegeven geld?
Dat is in Londen in ieder geval wel zo. Heb je het maximum binnen een bepaald aantal zones bereikt gaat er geen geld meer af. Pas als je naar zones verder van het centrum reist, waar je nog niet geweest bent, dan wordt er weer geld afgeschreven.
Ik neem aan dat de OV-chip ook nooit meer afschrijft dan het dagkaarttarief bij 1 vervoerder.
Nee, zo zit het in Nederland niet. Je betaald per reis. Als je op 1 dag Rotterdam - Leeuwarden doet, en weer uitcheckt in Leeuwarden, incheckt en naar Maastricht gaat, daar uitcheckt, en dan naar Alkmaar en weer uitcheckt, zal je toch echt het hele tarief moeten betalen. Je betaalt dan niet het dagkaarttarief. Het wordt gezien als enkele reizen.
Een retourtje kan je niet op je OV-chipkaart zetten, het zijn 2 enkeltjes die je reist.
2 enkeltjes zijn in dit geval weer even duur als een retourtje.

Hoe het met de dagkaarten, overgangsbewijzen en die andere dingen komt bij de NS, weet bijna niemand. Tenminste, informatie is er al niet over te vinden.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 20 mei 2010 @ 22:43:59 #224
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_81697398
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 22:35 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Er zit toch zeker wel een maximum op het uitgegeven geld?
Dat is in Londen in ieder geval wel zo. Heb je het maximum binnen een bepaald aantal zones bereikt gaat er geen geld meer af. Pas als je naar zones verder van het centrum reist, waar je nog niet geweest bent, dan wordt er weer geld afgeschreven.
Ik neem aan dat de OV-chip ook nooit meer afschrijft dan het dagkaarttarief bij 1 vervoerder.
mja, dat betwijfel ik dus, omdat het volgens mij per traject gaat.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 20 mei 2010 @ 23:14:14 #225
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_81699257
Mail na niet uitchecken OV-Chipkaart
Als dat er doorkomt, is het een 'zegen'. Er zijn altijd mensen die het vergeten, en niet weten dat ze dat bedrag terug kunnen krijgen. Hier word gesproken over ¤4,00. Wanneer je bij NS reist, is het ¤20 resp. ¤10 afhangend of je een abonnement hebt.

Verder kan het véél tijd kosten wanneer je te weinig saldo op je ov-chipkaart hebt, en deze geblokkeerd word wanneer je probeert in te checken (al 2x gehad..). Dat kan je dan zo een halfuur kosten bij NS. Ik ga wel naar het RET kantoor of dergelijke, die doen niet moeilijk. NS moet een schriftelijke brief hebben van TransLink, en TransLink wil die brief niet opsturen 'omdat het niet nodig is'
pi_81699347
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 22:42 schreef greavy het volgende:

[..]

Nee, zo zit het in Nederland niet. Je betaald per reis. Als je op 1 dag Rotterdam - Leeuwarden doet, en weer uitcheckt in Leeuwarden, incheckt en naar Maastricht gaat, daar uitcheckt, en dan naar Alkmaar en weer uitcheckt, zal je toch echt het hele tarief moeten betalen. Je betaalt dan niet het dagkaarttarief. Het wordt gezien als enkele reizen.
Een retourtje kan je niet op je OV-chipkaart zetten, het zijn 2 enkeltjes die je reist.
2 enkeltjes zijn in dit geval weer even duur als een retourtje.

Hoe het met de dagkaarten, overgangsbewijzen en die andere dingen komt bij de NS, weet bijna niemand. Tenminste, informatie is er al niet over te vinden.
Het gaat niet om dat het allemaal enkele rezien zijn. De engelse metro heeft ook voor de oyster-kaart enkel enkele reizen. Maar het systeem schrijft dus nooit meer geld af dan het dagkaarttarrief.
Het lijkt me niet meer dan normaal dat dit ook gebeurt bij de NS.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  donderdag 20 mei 2010 @ 23:19:17 #227
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_81699547
En dat gebeurt er juist niet. Ja, een enkele reis kan nooit duurder zijn als de helft(¤22,30 vol tarief) van een dagkaart(¤44,60 vol tarief).
Maar reis je 3x een enkele reis tegen die prijs, betaal je toch echt meer. Het is niet zo dat er dan niks meer afgeschreven wordt. Er wordt dus 3x ¤22,30 afgeschreven, en betaal je ¤22,30 meer als een dagkaart.

Afhangend van dit onderwerp kwam ik een ander nieuwsbericht tegen: OV-Chipkaart mag reizen niet duurder maken
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 20 mei 2010 @ 23:23:18 #228
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_81699773
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 23:19 schreef greavy het volgende:
En dat gebeurt er juist niet. Ja, een enkele reis kan nooit duurder zijn als de helft(¤22,30 vol tarief) van een dagkaart(¤44,60 vol tarief).
Maar reis je 3x een enkele reis tegen die prijs, betaal je toch echt meer. Het is niet zo dat er dan niks meer afgeschreven wordt. Er wordt dus 3x ¤22,30 afgeschreven, en betaal je ¤22,30 meer als een dagkaart.

Afhangend van dit onderwerp kwam ik een ander nieuwsbericht tegen: OV-Chipkaart mag reizen niet duurder maken
Dat dus en zolang je reisproducten zoals een dagkaart of een 2-1 overgangsbewijs niet toestaat maak je die kaart alleen maar onaantrekkelijker
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_81699929
Dat is gewoon oplichting dus.
Waarom heeft de 2e kamer hier nog niets aan gedaan?
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  donderdag 20 mei 2010 @ 23:27:55 #230
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_81700025
Wat ik begrepen heb uit vertrouwelijke bronnen, weet de NS nog niet hoe ze bijvoorbeeld een dagkaart op een OV-Chipkaart moeten zetten, waarbij ook reizen op saldo zit.
Zo blijven de problemen doorstromen, en zal de OV-Chipkaart voorlopig nog niet de enige manier van betalen in het OV worden.

Zelf in Rotterdam&Amsterdam zijn er manieren om ZONDER ov-chip legaal de metro in te gaan, zolang je maar bij een 'bewaakt/bemand' metrostation komt. En je een goede medewerker treft, die de strippenkaart kan/wil afstempelen. Er uit komen is nooit een probleem, het erin komen vaak wel.
Daar treffen ze ook regelmatig niet-werkende OV-Chipkaarten aan en dergelijke..
pi_81700258
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 23:27 schreef greavy het volgende:
Zelf in Rotterdam&Amsterdam zijn er manieren om ZONDER ov-chip legaal de metro in te gaan, zolang je maar bij een 'bewaakt/bemand' metrostation komt. En je een goede medewerker treft, die de strippenkaart kan/wil afstempelen. Er uit komen is nooit een probleem, het erin komen vaak wel.
Daar treffen ze ook regelmatig niet-werkende OV-Chipkaarten aan en dergelijke..
In Amsterdam is dat niet legaal hoor. Lees de vervoersvoorwaarden er maar op na. In de Amsterdamse metro ben je met een strippenkaart net zo hard zwartrijder als wanneer je helemaal niet betaalt.
  donderdag 20 mei 2010 @ 23:34:00 #232
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_81700297
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 23:27 schreef greavy het volgende:
Wat ik begrepen heb uit vertrouwelijke bronnen, weet de NS nog niet hoe ze bijvoorbeeld een dagkaart op een OV-Chipkaart moeten zetten, waarbij ook reizen op saldo zit.
Dat lijkt me toch heel simpel. De RET kan het tenslotte óók.

Je laadt er een product op wat één dag geldig is, en je incheckapparatuur kijkt eerst naar zulke producten, en pas als dat allemaal niet beschikbaar is wordt de RoS-optie gekozen.
quote:
Zo blijven de problemen doorstromen, en zal de OV-Chipkaart voorlopig nog niet de enige manier van betalen in het OV worden.
Het is voor iedereen het beste als het project in zijn geheel wordt gekilled, al het geld - tot op de laatste cent - wordt terugbetaald bij de implementerende partijen (verenigd in East-West Consortium) en zij bovendien ook nog eens verantwoordelijk zijn voor het herstellen van het strippenkaartsysteem incl. alle automaten.

Vervolgens een compleet nieuwe aanbestedingsronde waarbij een gespecialiseerd team strak de touwtjes in handen gaat houden, met het oog op kwaliteits-, budget- en schemabewaking.
  donderdag 20 mei 2010 @ 23:37:31 #233
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_81700464
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 23:33 schreef Igen het volgende:

[..]

In Amsterdam is dat niet legaal hoor. Lees de vervoersvoorwaarden er maar op na. In de Amsterdamse metro ben je met een strippenkaart net zo hard zwartrijder als wanneer je helemaal niet betaalt.
Ja, officieel gezien wel. Maar omdat er nogal eens een OV-Chipkaart niet werkt en dergelijke, word je veelal doorgelaten
Dat je een boete kan riskeren wanneer je een controleur treft die moeilijk doet, is het risico. Maar je kan veelal wel bij de poortjes doorgelaten worden, en je strippenkaart willen de RET/GVB medewerkers ook wel voor jou afstempelen, wanneer je een goedwillende treft.


Morgen weer examens, dussch.
pi_81700710
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 23:37 schreef greavy het volgende:

[..]

Ja, officieel gezien wel. Maar omdat er nogal eens een OV-Chipkaart niet werkt en dergelijke, word je veelal doorgelaten
Dat je een boete kan riskeren wanneer je een controleur treft die moeilijk doet, is het risico. Maar je kan veelal wel bij de poortjes doorgelaten worden, en je strippenkaart willen de RET/GVB medewerkers ook wel voor jou afstempelen, wanneer je een goedwillende treft.


Morgen weer examens, dussch.
Kun je net zo goed gewoon achter iemand aan lopen. Dat is makkelijker, daar zeggen de GVB-medewerkers ook nooit wat van, en het is nog gratis ook.

En je rijdt er niet zwarter door dan wanneer je met een strippenkaart de metro in gaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-05-2010 23:43:55 ]
pi_81702429
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 23:34 schreef James1988 het volgende:


Het is voor iedereen het beste als het project in zijn geheel wordt gekilled, al het geld - tot op de laatste cent - wordt terugbetaald bij de implementerende partijen (verenigd in East-West Consortium) en zij bovendien ook nog eens verantwoordelijk zijn voor het herstellen van het strippenkaartsysteem incl. alle automaten.

Vervolgens een compleet nieuwe aanbestedingsronde waarbij een gespecialiseerd team strak de touwtjes in handen gaat houden, met het oog op kwaliteits-, budget- en schemabewaking.
Goed, haalbaar en betaalbaar idee. En dan beginnen over budgetbewaking. jezus..
  vrijdag 21 mei 2010 @ 01:18:22 #236
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_81703418
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 19:55 schreef greavy het volgende:

[..]

Zolang het desbetreffende station geen poortjes heeft, is het mogelijk.
Dan kan je in- en uitstappen wanneer je wilt én het station verlaten.

Heeft het poortjes, zal je moeten uitchecken bij het verlaten van het station, en bij terugkomst inchecken.

De stations die nu al poortjes hebben, staan open. Je kan er nu dus nog doorlopen zonder je kaart te gebruiken. Wanneer de OV-chipkaart als enige gebruikt kan worden (wat nog wel een tijd duurt..) zullen deze poortjes dicht staan.
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 20:46 schreef KapiteinT het volgende:
Iedereen klaagt hier altijd dat de prullenbakjes in de weg zitten bij ICMm, maar ik zat vandaag in een ICM en daar is het nog veel erger... Ligt dit aan mij?
Beiden bedankt!
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_81704207
De poortjes buiten werking stellen is iig op de Amsterdamse metrostations erg makkelijk, als er iemand voor jou door het poortje gaat en je geeft de deurtjes een flinke trap voordat ze helemaal dicht zijn, gaan ze weer open, en blijven ze open *piep* *piep* *piep* *piep* *piep* *piep*
pi_81707111
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 02:02 schreef TeringHenkie het volgende:
De poortjes buiten werking stellen is iig op de Amsterdamse metrostations erg makkelijk, als er iemand voor jou door het poortje gaat en je geeft de deurtjes een flinke trap voordat ze helemaal dicht zijn, gaan ze weer open, en blijven ze open *piep* *piep* *piep* *piep* *piep* *piep*
Je moet eens horen op amsterdam sloterdijk Daar staan de metropoortjes wel 20 minuten per uur te piepen
  vrijdag 21 mei 2010 @ 09:13:07 #239
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_81707141
Afgaand het feit dat de "Vrijheidstrein" Plan T 520 nog steeds in het NSM bivakkeert, word vandaag wederom een nieuwe poging gedaan, en ditmaal met een DE-loc.
  vrijdag 21 mei 2010 @ 09:16:17 #240
138687 Hr-Flip
flipperderflap
pi_81707231
Als ik met mijn OV-chipkaart met automatisch opladen s'morgens in Borne opstap en ik maak een rondje NL, en s'avonds bliep ik me Almelo weer uit, en na een hapje eten aldaar in een plaatselijke lokale eettent, en ik zou daarna terug reizen naar Borne, zou ik dan eendagje goedkoop reizen hebben.
  vrijdag 21 mei 2010 @ 09:31:20 #241
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_81707614
Ja, maar zo gaat het niet. Wanneer de HC jou kaart inleest, weet hij waar jij bent ingecheckt.
Als jij bijvoorbeeld van Borne naar Den Helder, Enkhuizen en Lelystad gaat, en in Den Helder niet uit- en incheckt, maar ook in Enkhuizen en Lelystad, bezit je niet over een geldig vervoersbewijs.
Je mag in dit geval Borne - Den Helder doen, maar vanaf Den Helder naar Enkhuizen mag weer niet zonder uit- en in te checken. Om vanaf Enkhuizen via Lelystad naar Almelo te gaan, mag ook niet.

Bij een OV-Chipkaart is het niet mogelijk om de zogeheten 'via-kaartjes' te gebruiken. Probeer je het, en word je gesnapt, levert het een boete op van ¤35,00 + de ritprijs.
  Redactie Sport vrijdag 21 mei 2010 @ 10:00:32 #242
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_81708378
Hoe zit het dan met een reis Venlo-Weert via Eindhoven?
Je hebt daar een overstaptijd van 4 minuten, en in de tijd moet je:
- uit de trein stappen
- dichtstbijzijnde paaltje zoeken voor uitchecken
- naar het paaltje het dichtst bij je volgende trein lopen
- wachten tot de drie minuten tussen in- en uitchecken voorbij zijn
- inchecken
- instappen in je trein (die tegen die tijd wel weg zal zijn, zeker met een minuutje vertraging van trein 1)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 21 mei 2010 @ 10:18:37 #243
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_81708962
In dat geval word je geadviseerd om met een los kaartje uit de automaat te reizen.
Zoals je zegt, levert dit onnodig extra handelingen op.

Reis je Venlo - Heeze, wordt via de reisplanner aangegeven om via Eindhoven te gaan. Nu hoef je niet uit te checken. Dit is maar één stop eerder.
Je kan het altijd proberen.

Reis je bijvoorbeeld Venlo - Leeuwarden via Amsterdam Centraal, is het alweer een heel ander verhaal.
Ga je uit- en inchecken, ben je altijd even duur als een los kaartje. Tenminste, als je het goed doet.
pi_81708984
De mededeling 'u bent al ingechecked' is gewoon irritant. Ooit gehad dat ik na het uitchecken perongeluk weer incheckte, toen kon ik niet weer uitckecken want dan kreeg ik die melding. En 3 minuten wachten kon ook niet, want dan was ik inmiddels al weer 6 haltes verder.
  Redactie Sport vrijdag 21 mei 2010 @ 10:19:53 #245
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_81709005
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 10:18 schreef greavy het volgende:
In dat geval word je geadviseerd om met een los kaartje uit de automaat te reizen.
Ja, ho, stop... over een paar jaar zijn er geen kaartjes meer, dus dan zal het toch met de chipkaart moeten gebeuren...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 21 mei 2010 @ 10:22:23 #246
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_81709081
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 10:00 schreef dennistd het volgende:
Hoe zit het dan met een reis Venlo-Weert via Eindhoven?
Je zou denken dat je dan 'om' reis maar dat klopt niet helemaal in dit voorbeeld. Je volgt de kortste route die mogelijk is met alleen NS-treinen (als je in Venlo incheckt bij NS, mag je niet via Roermond reizen), dus maak je in feite geen 'via-reis'.

Het probleem dat je hier schetst gaat alleen op als de snelste route óók met NS-treinen is.
  vrijdag 21 mei 2010 @ 10:26:47 #247
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_81709235
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 10:18 schreef greavy het volgende:
Ga je uit- en inchecken, ben je altijd even duur als een los kaartje.
Nee, als je uit- en incheckt maak je twee losse reizen en ben je dus altijd duurder uit dan met een los papieren (via-)kaartje.
  vrijdag 21 mei 2010 @ 10:44:08 #248
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_81709755
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 10:19 schreef dennistd het volgende:

[..]

Ja, ho, stop... over een paar jaar zijn er geen kaartjes meer, dus dan zal het toch met de chipkaart moeten gebeuren...
Hoe de NS dit in de toekomst wil gaan doen, weten ze nog niet eens goed
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 10:26 schreef ReisT het volgende:

[..]

Nee, als je uit- en incheckt maak je twee losse reizen en ben je dus altijd duurder uit dan met een los papieren (via-)kaartje.
Je hebt gelijk. Even de prijzen verkeert vergeleken.
Venlo - Weert via Eindhoven is met een los kaartje ¤12,70, en als in Eindhoven uit- en incheckt is dit bedrag ¤13,00.
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 10:22 schreef ReisT het volgende:

[..]

Je zou denken dat je dan 'om' reis maar dat klopt niet helemaal in dit voorbeeld. Je volgt de kortste route die mogelijk is met alleen NS-treinen (als je in Venlo incheckt bij NS, mag je niet via Roermond reizen), dus maak je in feite geen 'via-reis'.

Het probleem dat je hier schetst gaat alleen op als de snelste route óók met NS-treinen is.
De kortste route geldt ook met Veolia, Arriva, Syntus en Connexxion treinen. Ook al hebben deze vervoerders de OV-Chip nog niet in de treinen. Tevens wordt het zo, dat wanneer je overstapt van de NS naar Arriva of dergelijke dat je bij NS moet uitchecken, en bij Arriva of dergelijke weer inchecken. Hier zit dan weer geen tijdgrens aan natuurlijk.
Dat dit zover gekomen is, komt omdat de NS en de overige vervoerders geen goede prijsverdeling overeen komen..
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 10:19 schreef KapiteinT het volgende:
De mededeling 'u bent al ingechecked' is gewoon irritant. Ooit gehad dat ik na het uitchecken perongeluk weer incheckte, toen kon ik niet weer uitckecken want dan kreeg ik die melding. En 3 minuten wachten kon ook niet, want dan was ik inmiddels al weer 6 haltes verder.
In de bussen, trams en metro's is de tijdlimiet heel anders. Hoe dit exact is, durf ik niet te zeggen. Sowieso wanneer je NS -> Bus of what else overstapt, geld er geen minimum wachttijd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')