Ik zou opzeker voor een 4 takt gaan als dat lukt in het budget. het is een kleine boot dus de motor is erg dichtbij en 2takt maakt een stuk meer lawaai en stank.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 22:57 schreef matthisl het volgende:
Ik heb deze 12 voet jol gekocht,
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
en ik heb een paar vragen voor de mensen met verstand van boten.
Waar kan ik het beste zoeken naast de gebruikelijke tweedehands sites voor een buitenboordmotor?
Wat zou de beste optie zijn: elektrisch of benzine?
En in het geval van benzine, 2 takt of 4 takt? De motor mag best brak zijn, als het maar blijft lopen en makkelijk te onderhouden zijn. Het budget is zo laag mogelijk.
De boot gaat gebruikt worden voor pleziervaart in Amsterdam.
gebrullll ze moetten je horen aan komen!quote:Op zaterdag 15 mei 2010 16:51 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ik zou opzeker voor een 4 takt gaan als dat lukt in het budget. het is een kleine boot dus de motor is erg dichtbij en 2takt maakt een stuk meer lawaai en stank.
Laat die boot wel goed te water, waarschijnlijk zal hij direct zinken, dus even spanbandjes eronder zodat ie niet op de bodem eindigt. na een paar dagen kun je de boot leeghozen en is die klaar voor gebruik (hout moet uitzetten nl.) Tenzij de bodem met epoxy behandeld is, dan gebeurt dit niet, maar dat kan ik zo 1,2,3 niet uit de foto's op maken.
Oh, en dek hem af als je niet aan het varen bent
aj joh ik ben al bijna 1 jaar bezig met een bootje op te knappenquote:Op zondag 16 mei 2010 04:45 schreef matthisl het volgende:
De boot drijft wel, dat zeil was er op gezet om hem versletener te laten lijken net zoals de grijze vale laag die er overheen zit. Die laag is gewoon afwasbaar. Het zwarte deel aan de onderkant is een soort polyester, epoxy of iets dergelijks wat wordt gebruikt om dergelijke boten te beschermen. Ik ben van plan om dit bootje helemaal op te knappen, maar aangezien mijn budget niet heel groot is kan ik niet binnen 1 week de hele boot voorzien helaas.
Uiteraard plaats ik foto's van de vorderingen.
Kameleon replica?quote:Op zondag 16 mei 2010 21:58 schreef T42 het volgende:
[..]
aj joh ik ben al bijna 1 jaar bezig met een bootje op te knappen
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
denk dat de kameleon dan een replica isquote:
Ga je er wel een motor inzetten? Zo'n mooie 1 cilinder Lister ofzoquote:Op maandag 17 mei 2010 10:02 schreef T42 het volgende:
[..]
denk dat de kameleon dan een replica isdeze komt uit de jaren 50 namelijk. heeft geen inboard motor. en is als werkboot gebouwd om in ondiep water te varen
wou ooit hybride maken met zo'n motor.quote:Op maandag 17 mei 2010 12:15 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ga je er wel een motor inzetten? Zo'n mooie 1 cilinder Lister ofzo
Die hang je in het water; dan blijven ze lekker koelquote:Op maandag 17 mei 2010 15:47 schreef Salvad0R het volgende:
Masterrrrrrrrr
Passen er wel genoeg kratten Beugelsch in?
Kijk dat is handig om te weten. Bedankt! Het budget mag dan wel laag zijn. Ik heb wel rekening gehouden met bijkomende kosten voor botenlak, verf, een buitenboordmotor, dekzeil, slot etc. Ik kijk eerst even hoe de boot er uit ziet als die vale laag er af gewassen is, misschien hoef ik hem dan niet opnieuw te schuren en lakken. Maargoed, ik wil wel dat hij er strak bij staat straks dus heb ik er al rekening mee gehouden. Het krappe budget slaat vooral op de motor omdat die erg duur zijn en ik wil er ook nog aan verdienen namelijk.quote:Op maandag 17 mei 2010 16:09 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik weet niet veel van buitenboordmotoren, maar van hout behandeling op boten weet ik wel wat. Een houten boot is natuurlijk prachtig om te zien als deze strak in de lak staat en goed onderhouden hout heeft (geen vlekken), maar je geeft aan weinig geld uit te willen geven en er zo min mogelijk onderhoud aan te willen doen. In dat opzicht ben je met hout behoorlijk in het nadeel.
Als ik de boot zo zie vanaf de foto zou ik hem helemaal kaal halen (met fohn en krabber), het houtwerk ziet er vlekkerig uit, en hoewel boot zo te zien in hal ligt kan het toch betekenen dat er waterschade aan het houtwerk is of dat er er allerlei oude resten van lak onder zitten. Nadat de boot kaal is moet je hem opschuren zodat de vlekken verdwijnen en eventuele schade aan het hout door rotting herstellen. Daarna kun je hem weer in de lak gaan zetten, ik gebruik meestal een laag of 8 - 10 als het hout helemaal kaal is geweest. Bij de eerste lagen is het handig om de lak flink te verdunnen met Owatrol olie zodat het beter in het hout kan trekken.
voor de handel?quote:Op maandag 17 mei 2010 16:15 schreef matthisl het volgende:
[..]
Kijk dat is handig om te weten. Bedankt! Het budget mag dan wel laag zijn. Ik heb wel rekening gehouden met bijkomende kosten voor botenlak, verf, een buitenboordmotor, dekzeil, slot etc. Ik kijk eerst even hoe de boot er uit ziet als die vale laag er af gewassen is, misschien hoef ik hem dan niet opnieuw te schuren en lakken. Maargoed, ik wil wel dat hij er strak bij staat straks dus heb ik er al rekening mee gehouden. Het krappe budget slaat vooral op de motor omdat die erg duur zijn en ik wil er ook nog aan verdienen namelijk.
Leuk bootjequote:Op maandag 17 mei 2010 22:59 schreef tjoptjop het volgende:
Dan kun je em het beste terug brengen in originele staat (zeilend dan) die dingen zijn in goede staat wel aardig wat waard.
1 cylinder Listersquote:Op maandag 17 mei 2010 12:15 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ga je er wel een motor inzetten? Zo'n mooie 1 cilinder Lister ofzo
Als het budget daartoe toereikend was had ik dat zeker gedaan! Ik moet er dan nog een kiel, mast, giek, zeil en een roer bij kopen. Ik verwacht dat dit erg duur zal zijn.quote:Op maandag 17 mei 2010 22:59 schreef tjoptjop het volgende:
Dan kun je em het beste terug brengen in originele staat (zeilend dan) die dingen zijn in goede staat wel aardig wat waard.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |