abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81439316
Ik heb deze 12 voet jol gekocht,

en ik heb een paar vragen voor de mensen met verstand van boten.
Waar kan ik het beste zoeken naast de gebruikelijke tweedehands sites voor een buitenboordmotor?
Wat zou de beste optie zijn: elektrisch of benzine?
En in het geval van benzine, 2 takt of 4 takt? De motor mag best brak zijn, als het maar blijft lopen en makkelijk te onderhouden zijn. Het budget is zo laag mogelijk.
De boot gaat gebruikt worden voor pleziervaart in Amsterdam.
Tussen dromen en doen staat slechts het woord 'en'
  zaterdag 15 mei 2010 @ 00:20:58 #2
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_81443963
Grappig dingetje

Eerst maar eens schoonmaken

is het een houten boot ??
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 15 mei 2010 @ 13:21:40 #3
53151 T42
Pinball Wizard
pi_81454825
zo te zien hout. onderhoud hem een beetje! anders mag je hem meteen aan mij geven! want dan is hij over een half jaar gezonken hebben ze er dakleer opgespijkert?

motor gewoon op marktplaats/speurders kijken

4takt is zuiniger en goedkoper brandstof maar motor is wat duurder
2takt is sneller, rookt wat meer simpeler te onderhouden kost niet zoveel.
electrisch gaat te sloom of is heel duur voor 4pk (kun je 5 benzine motoren van kopen zegmaar)

weet nog wel een splinternieuwe motor van 4 pk uit 1980 2takt.
heeft alleen krasjes van liggen.

koop wel een merk motor dan zijn onderdelen een beetje te vinden
zo vaar ik met een everude twinsport uit 1963 van 9,5pk
pi_81460754
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 22:57 schreef matthisl het volgende:
Ik heb deze 12 voet jol gekocht,
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
en ik heb een paar vragen voor de mensen met verstand van boten.
Waar kan ik het beste zoeken naast de gebruikelijke tweedehands sites voor een buitenboordmotor?
Wat zou de beste optie zijn: elektrisch of benzine?
En in het geval van benzine, 2 takt of 4 takt? De motor mag best brak zijn, als het maar blijft lopen en makkelijk te onderhouden zijn. Het budget is zo laag mogelijk.
De boot gaat gebruikt worden voor pleziervaart in Amsterdam.
Ik zou opzeker voor een 4 takt gaan als dat lukt in het budget. het is een kleine boot dus de motor is erg dichtbij en 2takt maakt een stuk meer lawaai en stank.

Laat die boot wel goed te water, waarschijnlijk zal hij direct zinken, dus even spanbandjes eronder zodat ie niet op de bodem eindigt. na een paar dagen kun je de boot leeghozen en is die klaar voor gebruik (hout moet uitzetten nl.) Tenzij de bodem met epoxy behandeld is, dan gebeurt dit niet, maar dat kan ik zo 1,2,3 niet uit de foto's op maken.

Oh, en dek hem af als je niet aan het varen bent
  zondag 16 mei 2010 @ 01:33:46 #5
53151 T42
Pinball Wizard
pi_81477649
quote:
Op zaterdag 15 mei 2010 16:51 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ik zou opzeker voor een 4 takt gaan als dat lukt in het budget. het is een kleine boot dus de motor is erg dichtbij en 2takt maakt een stuk meer lawaai en stank.

Laat die boot wel goed te water, waarschijnlijk zal hij direct zinken, dus even spanbandjes eronder zodat ie niet op de bodem eindigt. na een paar dagen kun je de boot leeghozen en is die klaar voor gebruik (hout moet uitzetten nl.) Tenzij de bodem met epoxy behandeld is, dan gebeurt dit niet, maar dat kan ik zo 1,2,3 niet uit de foto's op maken.

Oh, en dek hem af als je niet aan het varen bent
gebrullll ze moetten je horen aan komen!

maar als ts em laat zinken komt hij miss wel bij mij terecht
pi_81479486
De boot drijft wel, dat zeil was er op gezet om hem versletener te laten lijken net zoals de grijze vale laag die er overheen zit. Die laag is gewoon afwasbaar. Het zwarte deel aan de onderkant is een soort polyester, epoxy of iets dergelijks wat wordt gebruikt om dergelijke boten te beschermen. Ik ben van plan om dit bootje helemaal op te knappen, maar aangezien mijn budget niet heel groot is kan ik niet binnen 1 week de hele boot voorzien helaas.
Uiteraard plaats ik foto's van de vorderingen.
  zondag 16 mei 2010 @ 21:58:51 #7
53151 T42
Pinball Wizard
pi_81511049
quote:
Op zondag 16 mei 2010 04:45 schreef matthisl het volgende:
De boot drijft wel, dat zeil was er op gezet om hem versletener te laten lijken net zoals de grijze vale laag die er overheen zit. Die laag is gewoon afwasbaar. Het zwarte deel aan de onderkant is een soort polyester, epoxy of iets dergelijks wat wordt gebruikt om dergelijke boten te beschermen. Ik ben van plan om dit bootje helemaal op te knappen, maar aangezien mijn budget niet heel groot is kan ik niet binnen 1 week de hele boot voorzien helaas.
Uiteraard plaats ik foto's van de vorderingen.
aj joh ik ben al bijna 1 jaar bezig met een bootje op te knappen

zondag 16 mei 2010 @ 22:00:44 #8
182073 invine
blablabla etc.
pi_81511197
Ik vind het wel een tof bootje
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
pi_81517589
quote:
Op zondag 16 mei 2010 21:58 schreef T42 het volgende:

[..]

aj joh ik ben al bijna 1 jaar bezig met een bootje op te knappen

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Kameleon replica?
  maandag 17 mei 2010 @ 10:02:54 #10
53151 T42
Pinball Wizard
pi_81524795
quote:
Op zondag 16 mei 2010 23:48 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Kameleon replica?
denk dat de kameleon dan een replica is deze komt uit de jaren 50 namelijk. heeft geen inboard motor. en is als werkboot gebouwd om in ondiep water te varen
pi_81528910
quote:
Op maandag 17 mei 2010 10:02 schreef T42 het volgende:

[..]

denk dat de kameleon dan een replica is deze komt uit de jaren 50 namelijk. heeft geen inboard motor. en is als werkboot gebouwd om in ondiep water te varen
Ga je er wel een motor inzetten? Zo'n mooie 1 cilinder Lister ofzo
  maandag 17 mei 2010 @ 14:55:45 #12
53151 T42
Pinball Wizard
pi_81535174
quote:
Op maandag 17 mei 2010 12:15 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

wou ooit hybride maken met zo'n motor.

maar er komt een bbm op uit 1963
pi_81537140
Masterrrrrrrrr

Passen er wel genoeg kratten Beugelsch in?
  maandag 17 mei 2010 @ 15:53:54 #14
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_81537412
quote:
Op maandag 17 mei 2010 15:47 schreef Salvad0R het volgende:
Masterrrrrrrrr

Passen er wel genoeg kratten Beugelsch in?
Die hang je in het water; dan blijven ze lekker koel
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_81538145
Ik weet niet veel van buitenboordmotoren, maar van hout behandeling op boten weet ik wel wat. Een houten boot is natuurlijk prachtig om te zien als deze strak in de lak staat en goed onderhouden hout heeft (geen vlekken), maar je geeft aan weinig geld uit te willen geven en er zo min mogelijk onderhoud aan te willen doen. In dat opzicht ben je met hout behoorlijk in het nadeel.

Als ik de boot zo zie vanaf de foto zou ik hem helemaal kaal halen (met fohn en krabber), het houtwerk ziet er vlekkerig uit, en hoewel boot zo te zien in hal ligt kan het toch betekenen dat er waterschade aan het houtwerk is of dat er er allerlei oude resten van lak onder zitten. Nadat de boot kaal is moet je hem opschuren zodat de vlekken verdwijnen en eventuele schade aan het hout door rotting herstellen. Daarna kun je hem weer in de lak gaan zetten, ik gebruik meestal een laag of 8 - 10 als het hout helemaal kaal is geweest. Bij de eerste lagen is het handig om de lak flink te verdunnen met Owatrol olie zodat het beter in het hout kan trekken.
pi_81538386
quote:
Op maandag 17 mei 2010 16:09 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik weet niet veel van buitenboordmotoren, maar van hout behandeling op boten weet ik wel wat. Een houten boot is natuurlijk prachtig om te zien als deze strak in de lak staat en goed onderhouden hout heeft (geen vlekken), maar je geeft aan weinig geld uit te willen geven en er zo min mogelijk onderhoud aan te willen doen. In dat opzicht ben je met hout behoorlijk in het nadeel.

Als ik de boot zo zie vanaf de foto zou ik hem helemaal kaal halen (met fohn en krabber), het houtwerk ziet er vlekkerig uit, en hoewel boot zo te zien in hal ligt kan het toch betekenen dat er waterschade aan het houtwerk is of dat er er allerlei oude resten van lak onder zitten. Nadat de boot kaal is moet je hem opschuren zodat de vlekken verdwijnen en eventuele schade aan het hout door rotting herstellen. Daarna kun je hem weer in de lak gaan zetten, ik gebruik meestal een laag of 8 - 10 als het hout helemaal kaal is geweest. Bij de eerste lagen is het handig om de lak flink te verdunnen met Owatrol olie zodat het beter in het hout kan trekken.
Kijk dat is handig om te weten. Bedankt! Het budget mag dan wel laag zijn. Ik heb wel rekening gehouden met bijkomende kosten voor botenlak, verf, een buitenboordmotor, dekzeil, slot etc. Ik kijk eerst even hoe de boot er uit ziet als die vale laag er af gewassen is, misschien hoef ik hem dan niet opnieuw te schuren en lakken. Maargoed, ik wil wel dat hij er strak bij staat straks dus heb ik er al rekening mee gehouden. Het krappe budget slaat vooral op de motor omdat die erg duur zijn en ik wil er ook nog aan verdienen namelijk.
  maandag 17 mei 2010 @ 22:58:34 #17
53151 T42
Pinball Wizard
pi_81559968
quote:
Op maandag 17 mei 2010 16:15 schreef matthisl het volgende:

[..]

Kijk dat is handig om te weten. Bedankt! Het budget mag dan wel laag zijn. Ik heb wel rekening gehouden met bijkomende kosten voor botenlak, verf, een buitenboordmotor, dekzeil, slot etc. Ik kijk eerst even hoe de boot er uit ziet als die vale laag er af gewassen is, misschien hoef ik hem dan niet opnieuw te schuren en lakken. Maargoed, ik wil wel dat hij er strak bij staat straks dus heb ik er al rekening mee gehouden. Het krappe budget slaat vooral op de motor omdat die erg duur zijn en ik wil er ook nog aan verdienen namelijk.
voor de handel?
pi_81560016
Lol, verdienen op een hout bootje

Dan kun je em het beste terug brengen in originele staat (zeilend dan) die dingen zijn in goede staat wel aardig wat waard.

[ Bericht 34% gewijzigd door tjoptjop op 17-05-2010 23:09:57 ]
pi_81561715
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:59 schreef tjoptjop het volgende:
Dan kun je em het beste terug brengen in originele staat (zeilend dan) die dingen zijn in goede staat wel aardig wat waard.
Leuk bootje

Designer maandag 17 mei 2010 @ 23:34:55 #20
266257 crew  DeZwabber
Press ZL to squid.
pi_81561861
quote:
Op maandag 17 mei 2010 12:15 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

1 cylinder Listers

tevens tvp
🐙
pi_81584844
quote:
Op maandag 17 mei 2010 23:31 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Leuk bootje

[ afbeelding ]
Absoluut, maar teveel werk. Ik hou het bij polyester
pi_81679648
Update: Na een flinke poetsbeurt:

quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:59 schreef tjoptjop het volgende:
Als het budget daartoe toereikend was had ik dat zeker gedaan! Ik moet er dan nog een kiel, mast, giek, zeil en een roer bij kopen. Ik verwacht dat dit erg duur zal zijn.

Verder ben ik wel blij met het resultaat. De lak ziet er nog goed uit, er zijn bijna geen beschadigingen dus ik denk niet dat ik hem nu al helemaal kaal ga maken. Of is dit onverstandig?
pi_81680042
Dat ziet er al heel wat beter uit! Mooie omgeving ook. Hoe krijg je de boot in/uit het water? Gewoon er in duwen/er uit trekken?

Ik zou trouwens een paar balken onder de boot leggen als je hem zo hebt liggen, dan kan het een beetje ventileren. Wat betreft de lak, als die er nog zo gaaf uit ziet en het hout ook is er geen reden om hem kaal te halen, die tijd kun je beter in varen stoppen.
pi_81693976
Ziet er idd nog erg fraai uit. Als lak nog goed is dan idd niet kaal halen, maar lekker mee gaan varen.

Enig idee wie het gebouwd heeft en wanneer?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')