quote:
Ah, kijk. Bedankt.
[Volg topic].
Ik moet trouwens toegeven dat dat taal- en spelfoutentopic leuk is om door te lezen. En daarmee bedoel ik dus dat de inhoud leuk is (het is gewoon leuk om te zien wat voor fouten er gemaakt worden). Wat wel irritant is, is dat zelfs de kleinste fouten (typo's etc.) soms gepost worden. De users worden verder niet belachelijk gemaakt (er is verschil tussen de user zelf belachelijk maken (denk bijvoorbeeld aan KLB), en zijn post met taal- en spelfouten in een reeks posten en hem/haar eventueel belachelijk maken om zijn taalgebruik).
Zelfs nu ik praat over die reeks heb ik weer eens wat nieuws geleerd. Ik dacht dat "taal- en spelfouten" dubbelop was, want ik schaarde spelfouten onder taalfouten. Het blijkt nu dat de betekenis van 'taalfout' "fout tegen de grammatica van een taal" is. Hm, grammaticafouten dus. Wel grappig dat het woordje 'spelfout' wel voorkomt in Van Dale, maar 'grammaticafout' niet. Wat ik min of meer wil zeggen is dat er veel te leren valt van dat topic.
Is het trouwens 'iets
tegen hun gezicht zeggen' of 'iets
in hun gezicht zeggen'? Het maakt verder niet uit voor de meeste users als je hen wijst op hun fouten, het wordt heel vaak weggewuifd. Dus, wanneer je het tegen hun gezicht zegt/doet (in plaats van achter hun rug) word je uitgemaakt voor taalnazi en bereik je er meestal niets mee (behalve topicvervuiling). Het geeft ook aan dat correct taalgebruik hen weinig uitmaakt en interesseert, zolang ze maar te begrijpen zijn.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-07-2010 04:45:38 (Belachelijk maken op -> belachelijk maken om.) ]