abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81371975
Sorry alvast voor lang verhaal. Ik zal het proberen kort en bondig te houden.
Ik heb ontzettende pijn in de rechterkant van mijn gezicht, vanaf mijn oor en slaap tot aan de voorkant van mijn kaken en kiezen. Ik heb al verschillende dingen gedaan, maar geen resultaat.

Overzicht met geschiedenis/afgelopen dagen:

Afgelopen weken: Af en toe een pijnscheut in onderkaak.

Zaterdagmiddag: Opeens stekende pijn in kaken, afgewisseld met zeurende pijnperiodes. Trok later ook in slaap en oor. Continu pijn. Nam Nurofen om pijn te stillen, hielp matig.

Zondag: Nog steeds erg veel pijn. Zat te trillen en te huilen van de pijn. Naar spoedpost in ziekenhuis geweest. Ze kon geen ontsteking vinden, geen koorts, oren schoon, kon nog goed bijten. Ze dacht aan aangezichtspijn. Klonk heel aannemelijk, na research op internet bleek dat precies met mijn klachten overeen te komen. Pijnstillers gekregen: Tramadol. Verder maar aankijken, na een week nog last dan naar huisarts, zei ze.
Pijnstillers genomen, resultaat: rest van de dag pijn + bijwerkingen (misselijk, duizelig, opvliegers).

Maandag: Pijn. Doorgegaan met pijnstillers, nog steeds geen resultaat en erg veel last van bijwerkingen, flauwgevallen in de douche.

Dinsdag: Gestopt met Tramadol, Ibuprofen genomen. Dat hielp een beetje, haalde de scherpe kantjes er af. Eten en slapen ging alleen nog steeds nauwelijks (vanaf zaterdag al), dus besloten woensdag weer actie te ondernemen.

Woensdag: Huisarts gebeld, kon meteen terecht. Volgens haar absoluut geen aangezichtspijn, en ook Tramadol leek haar helemaal niet geschikt, ze zei dat ik beter Ibuprofen kon nemen. Ze zei dat pijn toch ergens vandaan moet komen, dus doorverwezen naar ziekenhuis voor bloedprikken en naar tandarts voor foto's. Bloed laten prikken, kon vrijdag bellen voor uitslag.
Tandarts op vakantie, dus noodtandarts gebeld, kon meteen terecht. Met hamertje op kiezen geklopt, 2 deden erg pijn. Foto gemaakt: kies flink ontstoken.
Wortelkanaalbehandeling gehad (zonder verdoving, deed ook behoorlijk pijn ). Noodvulling er in. Moet maandag eigen tandarts bellen voor andere vulling. Tandarts zei dat het nog klein beetje pijn kon doen, maar dat de druk er nu wel af moest zijn.
Tevens 130 euro lichter. (geen tandartsverzekering). Maar als ik van de pijn af ben vind ik dat prima. Het leek even beter te gaan.
Huisartsassistente belde gistermiddag nog, omdat de uitslagen van het bloedprikken al binnen waren, en daaruit bleek dat ik wel ergens een ontsteking moest hebben, en dat het dus verstandig was om naar de tandarts te gaan, zoals afgesproken. Verteld dat ik al geweest was, idd ontsteking, bla bla, goed bezig dus.
Maar helaas, gisteravond om 23 uur begon het weer gigantisch veel pijn te doen.

Vanmorgen: Vroeg wakker geworden van de pijn. Ibuprofen genomen. Kaken en kiezen doen pijn, vooral als ik kiezen op elkaar zet (geen eens met kracht of druk).

Wat nu??? Afwachten tot maandag, en naar mijn eigen tandarts gaan? Hij kan misschien nog wat foto's maken, en kijken of er meer aan de hand is.
Heeft iemand dit ook mee gemaakt?
Heeft iemand raad, tips, of peptalk?? Ik word er wanhopig van

Ik ben absoluut niet kleinzerig of aanstellerig, maar dit is gewoon niet leuk meer.

Samenvatting voor luie lezers: Sinds zaterdag continu pijn in kaken en omliggende gebied. Na spoedpost, pijnstillers, huisarts, tandarts en wortelkanaalbehandeling nog steeds pijn.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 13 mei 2010 @ 09:10:23 #2
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_81372005
Terug naar de tandarts, zou ik zeggen. Sterkte!
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_81372050
Heb ongeveer hetzelfde meegemaakt.
Het duurde even voordat de tandarts er achter kwam dat mijn kaakkopje versleten was. Misschien bij jou ook?

Sterkte!
  Boks-Chick donderdag 13 mei 2010 @ 09:28:59 #4
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_81372188
terug naar de tandarts idd. Grote kans dat de ontsteking nog niet helemaal weg is, en dat die druk weer terug is in je kiezen. Zodra de noodvulling er uit is, is de pijn wsch weer grotendeels weg. Geeft het niet vrijwel direct verlossing, zal hij verder zoeken wat er (nog meer) aan de hand is.

Meerdere malen met eenzelfde bijltje gehakt. Een keer zelfs, met een voortand (had een kopstoot van een paard gekregen -> zenuw dood -> rondom onsteking -> feest!

Tandarts had de boel opengemaakt, ontsteking opgeruimd (gore smaak!) en er een noodvulling in gedaan. Ik de volgende dag naar de andere kant van het land met een paardenrally. Ik daar in ene weer mega kloppende pijn in die tand. Ik bellen met mijn voogd ((mn voogd is tandarts ), en omdat ik midden in de bossen zat en we verder moesten dan het boshuisje waar we stopten (toen waren er nog geen mobieltjes ) zei hij me de noodvulling (die vrij zacht is) er uit te pulken met een paperclip oid. Dan zou ik er acuut vanaf zijn en hij zou me 's-avonds weer oplappen En ja hoor, in vijf minuten de boel gefixed, en binnen no time was de ergste pijn weg

disclaimer: ik adviseer je hier niet om te gaan klooien met je noodvulling! Bel de noodtandarts!
lolwut
pi_81372235
Heb een paar maanden geleden een wortelkanaalbehandeling gekregen. De tandarts gaf me uit voorzorg een recept mee voor ibuprofen, (poeder, driedubbele dosis per cachet). Dit omdat de tandarts zei dat je na de behandeling een paar dagen flinke napijn kunt krijgen. Gelukkig had ik de pijnstillers niet nodig.
Na de behandeling is de ontsteking natuurlijk niet gelijk verdwenen, dit heeft even tijd nodig om te helen.
Mijn pijn was echter gewoon kiespijn, het trok gelukkig niet ver door tot andere delen van mijn gezicht.
Some weasel took the cork out of my lunch...
  donderdag 13 mei 2010 @ 09:40:19 #6
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_81372323
toch even tandarts bellen lijkt me, tot maandag wachten is te lang veel succes!
pi_81372406
mééén das kut! sterkte!
  donderdag 13 mei 2010 @ 10:27:49 #8
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_81373099
Oef, sterkte ik ken het...

Maar waarom heb je geen antibiotica gekregen als je een ontsteking hebt?
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  donderdag 13 mei 2010 @ 10:32:38 #9
260000 Cat_Tank
Is not amused
pi_81373192
Brrr ik krijg rillingen van je verhaal. Elke pijn is shit, maar pijn aan je hoofd vind ik altijd een verhaal apart. Het legt je helemaal lam, je kan dan niks meer

Als ik jou was zou ik toch even bellen met die noodtandarts. Niet blijven lopen met die pijn, bel minstens voor advies!
SPACE AND TIME ARE NO OBSTACLE TO CAT_TANK
Cat_Tank is strong
pi_81373205
Gewoon wel zelf die noodvulling eruit wippen hoor, dat geeft direct verlichting. Mijn zusje heeft dat meermaals gehad en haar tandarts en ook een kennis die tandartsassistente is vertelde haar dat zo'n noodvulling er makkelijk uit te halen is en dat je dat best zelf kan doen.

Ik had zulke pijn nadat er een verstandskies uitgehaald was, bleek ook ontsteking geworden te zijn.
pi_81376794
Apart, tramadol is veel sterker dan ibru.
Al zit in ibru wel ontstekingsremmer en in tramadol geloof ik weer niet, dus je zult dan misschien wel een ontsteking hebben in je kaak?

Rap terug naar de tandarts! En laten fixen.
pi_81378092
Tot maandag is erg wel erg lang, gewoon teruggaan dus!
Ja en dus?
pi_81381810
Tandarts bellen...verhaal komt mij zeer bekend voor , enige wat helpt is de boel goed laten schoonmaken in je gebit (ook als de verdoving niet werkt moet de tandarts toch even doorzetten ). Waarschijnlijk zijn de wortelkanalen nog niet goed schoon en helpt alleen maar teruggaan naar de tandarts om van de pijn af te komen. Been there, done that dus heel veel sterkte, ik weet waar je doorheen moet.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_81387021
Bedankt voor de lieve reacties!
Vandaag redelijk druk geweest en regelmatig ibuprofen genomen, dus was uit te houden, maar ik voel het nog wel.
Aangezien bijna iedereen hier zegt 'bellen/teruggaan' ga ik morgen idd maar even bellen.

Ik heb nog wel dit gevonden op de site van een tandarts:
quote:
Doordat ik zeer veel last van een kies had, is bij mij een wortelkanaalbehandeling gestart. Helaas heb ik nu drie dagen later andere pijn. Je kunt het vergelijken met het gevoel alsof je uren achter elkaar heb zitten tanden knarsen…ik kan er ook absoluut niet op kauwen. Hoe kan dit, de zenuw is er toch uit?
Bij de start van een wortelkanaalbehandeling wordt de tandzenuw (indien nog aanwezig) verwijderd, de kanalen schoongemaakt en meestal tijdelijk opgevuld, zodat een andere zitting de behandeling definitief afgemaakt kan worden. Restjes zenuw, ontstekingsweefsel of achtergebleven bacteriën kunnen aanleiding geven tot napijn, meestal het hevigst tijdens de eerste twee dagen, maar dit kan helaas ook wat langer duren. Dit kan een zeurende pijn zijn, maar ook verhevigen of pas optreden bij (kauw)druk.
Als de vijl die gebruikt is tijdens de behandeling voorbij de wortelpunt is gekomen kan deze het bot en het wortelvlies geïrriteerd hebben wat ook enige tijd tot klachten kan leiden (mechanische irritatie). Hetzelfde geldt voor het doorpersen van de verdunde chlooroplossing welke gebruikt wordt voor het ontsmetten (chemische irritatie). In de eerst genoemde situaties waarbij de kanalen nog niet helemaal schoon zijn of de situatie waarbij er een ontsteking rond de wortelpunt aanwezig is die een hoge druk opbouwt in de kanalen, kan het opnieuw openen, schoonmaken en spoelen helpen!
In de meeste situaties is het vaak toch een kwestie van tijd en zullen de klachten vanzelf afnemen.
http://www.oelp.nl/content/Behandelingen/Wortelkanaalbehandeling

Maar ik heb geen zin om weer mijn hele weekend te laten verknallen door pijn. En de belastingteruggave is binnen, dus ik kan gelijk het geld aan de tandarts afstaan.

Ik hoop trouwens niet dat mijn kaak ook ontstoken is, maar ik voel geen zwelling ofzo.
En ik weet niet waarom ik geen antibiotica gekregen heb. Ik zal morgenvroeg de huisarts-assistente nogmaals opbellen om dat te vragen!
pi_81388247
Ohja en zelf de noodvulling eruit halen doe ik maar niet, ik ben nu aan de andere kant van het land en ik weet niet of tandartsen hier ook zo snel zijn.
Lijkt me niet fijn om een paar dagen rond te lopen zonder vulling, bacteriën hebben dan wel heel makkelijk vrij baan.
  Boks-Chick donderdag 13 mei 2010 @ 18:29:48 #16
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_81388347
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 18:26 schreef Blossom86 het volgende:
Ohja en zelf de noodvulling eruit halen doe ik maar niet, ik ben nu aan de andere kant van het land en ik weet niet of tandartsen hier ook zo snel zijn.
Lijkt me niet fijn om een paar dagen rond te lopen zonder vulling, bacteriën hebben dan wel heel makkelijk vrij baan.
Dat laatste valt wel mee . Zeker als je je mond regelmatig goed spoelt.
Maar zoals ik al zei, ik adviseer je niet om de vulling er uit te peuteren. Mijn voogd/tandarts heeft mij gelijk 's-avonds bij thuiskomst verder geholpen en een nieuwe noodvulling er in gedaan, plus die wist precies wat er wel of niet met mijn tand was. Dat weet jij niet
lolwut
  donderdag 13 mei 2010 @ 18:34:37 #17
177810 Evenveel
en niet minder
pi_81388525
gaatje prikken moet al voldoende zijn
Doei.
  donderdag 13 mei 2010 @ 19:02:23 #18
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_81389454
Pfff, wat een gezeik joh Ik denk dat je al heel veel goede adviezen hebt gehad, ik heb er nog 1tje over pijnstilling.

Ben zelf (bijna) verpleegkundige, en gelijk als 1e tramadol voorschrijven is geen handige zet geweest.
Je begint eerst altijd met paracetamol. 4 of maximaal 6x daags 1000mg (2 tabletten). Dat heb ik geleerd in het ziekenhuis, dat is trap 1 van het schema.

Volgende stap is Ibuprofen of iets soortgelijks erbij (diclofenac, naproxen, van die familie). Ook maximale dosis. Dat is trap 2.

Werkt dat nog niet?
Dan pas geef je zwak-opioïden, zoals tramadol. Dat neem je dan ook in de maximale dosis.

Wat je vooral doet met paracetamol, als je die echt 4x op een dag inneemt, is een spiegel opbouwen in je bloed. Dan helpt de pijnstilling beter. En zeker ook in combinatie met opiaten, als je dan nog paracetamol erbij neemt versterkt dat de pijnstillende werking.
Als een patiënt bij mij op mn werk een pijnpomp heeft (pijnstilling via het infuus), krijgen ze er ook altijd paracetamol bij.

Wil je afbouwen, dan ga je dus eerst de tramadol minder nemen en stoppen, als volgende stap de ibuprofen minder nemen en dan niet meer, en dan pas de paracetamol.

Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd en dat je er wat aan hebt! Want met zoveel pijn zitten is ook hopeloos, om maar niet te spreken van het advies wat je bij de pijnstillers kreeg (geen eigenlijk, als ik het zo lees).....
Beterschap!
I never look back, darling. It distracts from the now.
  zaterdag 15 mei 2010 @ 07:02:59 #19
43493 numero_uno
Dat zei je ja!
pi_81449021
Vaak helpt spoelen met verdunde waterstof peroxide (ja ook het spul waar je je haar mee bleekt alleen een veel lager percentage) ook al goed tegen ontstekingen.
Dit is gewoon verkrijgbaar bij elke apotheker in flacons van 3%.
Dit 1 op 1 verdunnen tot 1,5% (logisch) en spoelen maar
In het begin voelt het een beetje vreemd maar vaak helpt dit tegen een ontsteking, maar niet tegen de pijn.
Daarvoor kan je het beste zoals hierboven geschreven een paracetamol slikken.
- I'm buttwalking... is that a crime? -
-Never underestimate the predictability of stupidity-
  dinsdag 18 mei 2010 @ 00:21:07 #20
277031 Zhe-AnGeL
Ikke ist lievt
pi_81563695
Ts reageerd niet meer

Maar een noodvulling eruit prutsen geen moeite mee!
Zit druk onder de kies die moet eraf
Snollebolt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')