quote:
Olaf wil homo-onvriendelijk Amsterdam verlaten
“Afgelopen zondagavond was ik getuige van homodiscriminatie”, zo laat fotograaf Erwin Olaf weten aan de Gay Krant. Vooral de gelaten houding van jonge homo's kwetste hem. Om die reden wil Olaf Amsterdam de rug toekeren.
“Toen ik net na middernacht de Amsterdamse homosociėteit De Trut verliet, werd ik pal voor de deur geconfronteerd met een incident waarbij twee jongens van begin twintig, die met elkaar stonden te zoenen, door een jongen met een Marokkaans uiterlijk werden uitgescholden.”
Volgens Erwin Olaf liet de jongen weten dat hij vond dat homo's niet met elkaar mogen zoenen op straat. “Hij vond dat vies en hij eiste dat ze daar onmiddellijk mee zouden ophouden.”
De twee verliefde jongens reageren geschrokken. Erwin Olaf: “Ik zag dat de Marokkaan, die gekleed was in een zwarte leren jas met dikke bontkraag en zwarte pet, uiterst agressief was. Hij liep naar een vriend van hem, gekleed in grijs joggingpak, met Gucci pet en heuptas. Die andere jongen stond lachend toe te kijken.”
Voor Erwin Olaf was de maat vol. Hij melde de twee agressieve jongens dat homo’s in Nederland met elkaar mogen trouwen en dat ze dus ook mogen zoenen.
“De jongen met de bontkraag kwam dreigend op me af. Ik belde 112, en liet de telefoniste weten wat er aan de hand was. Zij maande mij tot kalmte, maar daar stond mijn hoofd niet naar.”
“Gelukkig voelde hij nattigheid en liep weg. Van de telefoniste hoorde ik dat er hulp onderweg was. De jongen in joggingpak bleef staan en zei: ‘Ik heb niks gezegd’.”
Dat klopte, hij stond de homoseksuele jongens alleen maar uit te lachen.
Erwin Olaf zei hem dat homo’s wel erg vaak slachtoffer zijn van agressieve en discriminerende Marokkanen, denkend aan het recente voorval bij het Homomonument, waar een homo in elkaar werd geslagen door twee Marokkanen. Maar de jongen in het joggingpak liet weten dat hij geen Marokkaan is maar Joegoslaaf.
Een jonge lesbische vrouw mengde zich op dat moment in het voorval en liet aan Erwin Olaf weten dat hij niet moest discrimineren en dat niet alle Marokkanen even erg zijn.
Erwin Olaf: “De twee bedreigde twintigers ruimden intussen snel het veld, een van hen met angst in de ogen, hij zei nog dat hij totaal niks te maken wilde hebben met de politie.”
Volgens Olaf kwamen er op dat moment nog twee homoseksuele jongens, die niets zouden hebben gezien van het incident, maar die ook van mening waren dat Olaf zou discrimineren.
“Toen ik probeerde uit te leggen dat het toch van de zotte dat je in Nederland wel mag trouwen maar niet meer hand in hand kan lopen omdat veel Marokkaanse jongens zich agressief gedragen tegen homo’s, zeiden de twee jonge homo’s me dat ze sowieso niet hand in hand wilden lopen.”
Erwin Olaf was verbijsterd door die reactie: “De generatie voor mij heeft ervoor gezorgd dat jongeren zich nu iedere zondagavond een stuk in hun kraag kunnen zuipen in een sociėteit als De Trut.” Het stoort hem dat uitgerekend jonge homo’s hem nu wegzetten als een discriminerende rechtse homo.
“Moedeloos staakte ik de discussie. Verbijsterd sprong op mijn fiets en tijdens de rit naar huis besloot ik me nooit en te nimmer meer te bemoeien met de homohaat door wie dan ook. Jonge homo's en lesbo's zoeken het zelf maar uit, het is nu hun strijd.”
Erwin Olaf, jurylid van de Jos Brink-award, de staatsprijs voor homo-emancipatie die dit jaar werd toegekend aan Henk Krol, laat aan de Gay Krant weten dat hij om die reden genoeg heeft van Amsterdam en wil verhuizen naar Berlijn.
http://www.gk.nl/index.php?id=9&a=bericht&bericht=7785Triest verhaal. Een erg getalenteerde fotograaf, en daarmee een groot gemis. De houding van van de jonge lesbische vrouw in het verhaal doet me denken aan de algehele houding van veel mensen in Nederland. Discriminatie telt kennelijk alleen als iemand met een tintje ergens op aan wordt gesproken. Andersom mag alles, en wordt de discriminerende zelfs beschermd.