abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 11 mei 2010 @ 19:06:35 #1
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_81308551
quote:
Staat erkent oorlogsmisdaden Rawagedeh
Uitgegeven: 11 mei 2010 18:24
Laatst gewijzigd: 11 mei 2010 18:44

AMSTERDAM - De Staat der Nederlanden erkent dat executies in het Javaanse dorp Rawagedeh in 1947 door Nederlandse militairen oorlogsmisdrijven zijn, maar dat ze verjaard zijn.
© ANPDaarmee wijst de staat aansprakelijkheid voor schade van nabestaanden af. Dat heeft Liesbeth Zegveld, advocate van de weduwen van de doodgeschoten mannen, dinsdag gezegd.

Zegveld klaagde de staat aan namens de weduwen, die onder meer financiële compensatie willen.

Volgens Zegveld heeft de staat voor het eerst met zo veel woorden gezegd dat de executies oorlogsmisdrijven waren.

Verjaring

Ze vindt het voor de nabestaanden teleurstellend en onbegrijpelijk dat Nederland zich beroept op verjaring.

''Dat de staat vindt dat ze er geen rekening mee heeft hoeven houden nog voor schade aansprakelijk gesteld te worden, is in het licht van het debat over het koloniale verleden van Nederland onbegrijpelijk.''

Rawagedeh

Nederlandse troepen vielen op 9 december 1947 Rawagedeh binnen en doodden honderden mannen, onder wie gevangenen en vluchtenden.

De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties bestempelde de actie in 1948 al als ''opzettelijk en meedogenloos''.

De militairen die voor het bloedbad verantwoordelijk waren, zijn nooit strafrechtelijk vervolgd. De weduwen zijn volgens advocaat Zegveld de eerste Indonesische slachtoffers van de strijd tussen 1945 en 1949 die Nederland hebben gedagvaard voor misdrijven in Indonesië.

Spijt
Nederland heeft wel spijt betuigd over de gang van zaken in het dorp. In verband daarmee is 850.000 euro beschikbaar gesteld voor ontwikkelingssteun aan Rawagedeh. Ook is minister Maxime Verhagen van Buitenlandse Zaken in 2009 in het dorp op bezoek geweest.

De slachtoffers zetten de procedure tegen de staat voort. De rechtbank in Den Haag bepaalt woensdag wat de volgende stap in de zaak wordt.

© ANP
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  dinsdag 11 mei 2010 @ 19:09:31 #2
110987 ErwinRommel
pi_81308653
Tja, wat valt er op te zeggen?
Het is idd gebeurd en dat valt ook niet te ontkennen.
Maar om nu nog, zoveel jaar na dato schadevergoedingen te gaan eisen is een beetje mosterd na de maaltijd.
  dinsdag 11 mei 2010 @ 19:10:36 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_81308698
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 19:09 schreef ErwinRommel het volgende:
Maar om nu nog, zoveel jaar na dato schadevergoedingen te gaan eisen is een beetje mosterd na de maaltijd.
Waarom?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  dinsdag 11 mei 2010 @ 19:11:29 #4
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_81308742
Ach, de advocate in kwestie zal dit ook wel niet geheel belangeloos doen.
  dinsdag 11 mei 2010 @ 19:11:41 #5
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_81308750
Is dat zo? Kan me er prima in vinden dat directe nabestaanden dat willen.
stupidity has become as common as common sense was before
  dinsdag 11 mei 2010 @ 19:13:02 #6
110987 ErwinRommel
pi_81308810
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 19:10 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Waarom?
Waarom was men daar bv niet eerder mee begonnen en pressie blijven uitoefenen? Die weduwen zijn nu ook niet meer de jongsten en zullen over niet al te lange tijd de pijp aan Maarten geven.
  dinsdag 11 mei 2010 @ 19:15:04 #7
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_81308889
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 19:13 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Waarom was men daar bv niet eerder mee begonnen en pressie blijven uitoefenen? Die weduwen zijn nu ook niet meer de jongsten en zullen over niet al te lange tijd de pijp aan Maarten geven.
Misschien hebben ze dat wel gedaan? Dat haal ik hier niet uit.

Haal er juist uit dat Nederland eindelijk heeft toegegeven dat het een oorlogsmisdaad was. Klinkt alsof dat eerder ontkent is. De leeftijd van de weduwen mag toch niet uitmaken verder
stupidity has become as common as common sense was before
  Moderator dinsdag 11 mei 2010 @ 19:18:15 #8
236264 crew  capricia
pi_81309019
Vind het trouwens raar dat moord dus kennelijk verjaard
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 11 mei 2010 @ 19:18:38 #9
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_81309028
Dan gaan de nabestaanden naar Belgie en slepen ze daar de Nederlanders voor de rechter.
Het schept in ieder geval wel een precedent, oorlogsmisdaden verjaren dus klaarblijkelijk. Mocht er nu een oud-SS'er in Nederland rondlopen kan hij niet meer worden aangeklaagd.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  dinsdag 11 mei 2010 @ 19:21:26 #10
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_81309131
Zie, voor WO2 doet de regering het nog wel, maar als het door onze eigen jongens veroorzaakt is dan geven we niet thuis (zie laatste alinea)
quote:
Update: dinsdag 11 mei 2010, 17:00

Door redacteur Robert Bas

De executie van honderden mannelijke inwoners van het dorp Rawagede op Java op in 1947 door Nederlandse militairen was onrechtmatig. Maar de (oorlogs)misdrijven zijn verjaard en daarom moet de claim van weduwen van slachtoffers worden afgewezen. Dat stelt de landsadvocaat namens de Nederlandse Staat in een uitgebreid verweer dat woensdag bij de rechtbank in Den Haag wordt behandeld.

Nabestaanden van het bloedbad in Rawagede hebben de Staat in december van het vorig jaar aangeklaagd. De weduwen van de mannen die tijdens een actie van het Nederlandse leger in het dorp standrechtelijk werden geëxecuteerd willen dat Nederland erkent dat het onrechtmatig heeft gehandeld door de daders niet te vervolgen en ze willen financiële compensatie.

Verweer
In ruim veertig pagina's omvattend verweerschrift erkent de landsadvocaat dat de executies door Nederlandse troepen misdrijven waren. Maar de Staat vindt ook dat de claim van de weduwen moet worden afgewezen omdat deze misdrijven al begin jaren zeventig zouden zijn verjaard. Bovendien hebben Nederland en Indonesië in 1966 een streep onder het verleden gezet met de Financiële Overeenkomst. Daarin werd de afwikkeling van geschillen over het uiteen gaan van Nederland en Indonesië geregeld.

Rawagede is een van de zwaarste excessen uit de koloniale oorlog in Nederlands-Indië. Het Nederlandse leger zag het dorp als een centrum van opstandelingen. Op zoek naar een onafhankelijkheidsstrijder doorzocht het Nederlandse leger op 9 december 1947 het dorp. Vele mannelijke dorpsbewoners werden doodgeschoten. De schattingen van het aantal slachtoffers lopen uiteen van 150 (door Nederland) tot ruim 430 (door een Indonesische geestelijke).

Het Openbaar Ministerie stelde in 1948 een onderzoek in naar de gebeurtenissen maar besloot "uit opportuniteitsredenenen" af te zien van de vervolging van de verantwoordelijk majoor.

Geen excuses
De Nederlandse Staat heeft nooit excuses aangeboden of compensatie betaald aan de nabestaanden. Toenmalig minister van Buitenlandse Zaken Bot heeft in 2005 wel spijt betuigd voor de gebeurtenissen. Ook is er een ontwikkelingsproject in het dorp gestart.

Volgens advocaat Liesbeth Zegveld, die de Staat namens de weduwen heeft aangeklaagd, is het voor de nabestaanden teleurstellend en onbegrijpelijk dat een beroep wordt gedaan op verjaring. "De ernst van de misdrijven, de erkenning van de Staat dat deze strafbaar waren en de ernstige gevolgen voor de slachtoffers maken een beroep op verjaring onaanvaardbaar", zegt Zegveld.

Ze wijst erop dat de Staat wel restitutieverzoeken van slachtoffers va de Tweede Wereldoorlog ondanks de verjaring wel in behandeling neemt. "We zullen de procedure tegen de Staat namens de slachtoffers daarom doorzetten", aldus Zegveld. Woensdag buigt de rechtbank zich over het vervolg van de procedure.
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
  dinsdag 11 mei 2010 @ 19:21:42 #11
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_81309143
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 19:18 schreef Dagonet het volgende:
Dan gaan de nabestaanden naar Belgie en slepen ze daar de Nederlanders voor de rechter.
Het schept in ieder geval wel een precedent, oorlogsmisdaden verjaren dus klaarblijkelijk. Mocht er nu een oud-SS'er in Nederland rondlopen kan hij niet meer worden aangeklaagd.
Oorlogsmisdaden verjaren niet. Ik vermoed dat de NL overheid stelt dat dit een binnenlands conflict was, anders snap ik niet hoe ze aan verjaring komen.
  dinsdag 11 mei 2010 @ 19:23:39 #12
110987 ErwinRommel
pi_81309222
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 19:15 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Misschien hebben ze dat wel gedaan? Dat haal ik hier niet uit.

Haal er juist uit dat Nederland eindelijk heeft toegegeven dat het een oorlogsmisdaad was. Klinkt alsof dat eerder ontkent is. De leeftijd van de weduwen mag toch niet uitmaken verder
Nee, de Nederlandse Staat is daarvoor nooit gedagvaard/aangeklaagd. Nu, de laatste decenia echter wel nadat ik meen journalisten, nabestaanden, en advocaten ermee aan de slag gingen.
Althans, dat is wat ik er zo even snel van weet.
  dinsdag 11 mei 2010 @ 19:24:36 #13
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_81309270
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 19:21 schreef Nobu het volgende:

[..]

Oorlogsmisdaden verjaren niet. Ik vermoed dat de NL overheid stelt dat dit een binnenlands conflict was, anders snap ik niet hoe ze aan verjaring komen.
Wet oorlogsstrafrecht uit 1952 noemt expliciet dat burgeroorlogen er ook onder vallen.
  dinsdag 11 mei 2010 @ 19:26:46 #14
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_81309357
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 19:24 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Wet oorlogsstrafrecht uit 1952 noemt expliciet dat burgeroorlogen er ook onder vallen.
Met terugwerkende kracht?
  dinsdag 11 mei 2010 @ 19:29:36 #15
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_81309461
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 19:26 schreef Nobu het volgende:

[..]

Met terugwerkende kracht?
Dat durft ik niet zo snel te zeggen.

Ik moet trouwens wel zeggen dat ik niet vind dat het hierbij mag ophouden voor de nabestaanden, Nederland, de beklaagde, mag niet in een positie zijn om zelf te beslissen of ze wel of niet ontvankelijk zijn.

Dit moet naar het internationaal strafhof, een neutrale partij moet hierover beslissen.
pi_81309585
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 19:11 schreef Nobu het volgende:
Ach, de advocate in kwestie zal dit ook wel niet geheel belangeloos doen.
Die Liesbeth Zegveld zit bij het kantoor van Britta Böhler. Die doen alleen maar ideeële zaken. Ze zijn twee keer zo slim als een normale advocaat en verdienen minder dan de helft schat ik.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 11 mei 2010 @ 19:33:07 #17
110987 ErwinRommel
pi_81309627
Op zich heeft Nederland dat toen heel kundig gedaan door het geen Militaire actie te noemen maar een Politionele actie. Daardoor kon men zich denk ik onttrekken aan enkele delen van het oorlogsrecht. Officieel dus geen oorlog, maar het brengen van Orde en Recht.

Voor zover ik even wat lees:

In het gemeenschappelijk artikel 3 van de Geneefse verdragen inzake het humanitaire oorlogsrecht, uit 1949, staan daden opgesomd die altijd verboden zijn, ook als het om een niet-internationaal conflict gaat. Die daden zijn onder meer: marteling, verminking, lijfstraffen, het nemen van gijzelaars, daden van terrorisme, genocide, deportatie, 'schendingen van de menselijke waardigheid' waaronder verkrachting en gedwongen prostitutie, plundering en terechtstellingen zonder proces, mits ten tijde van oorlog, en bovendien tegen de Conventies van Genève.
pi_81314259
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 19:33 schreef ErwinRommel het volgende:
Op zich heeft Nederland dat toen heel kundig gedaan door het geen Militaire actie te noemen maar een Politionele actie. Daardoor kon men zich denk ik onttrekken aan enkele delen van het oorlogsrecht. Officieel dus geen oorlog, maar het brengen van Orde en Recht.

Ouwe truc...
Je zegt niet.... ik steel... maar ik organiseer
Je zegt niet ..... ik brand dit dorp plat.... maar ik verdedig een tactische terugtocht
je zegt niet.... ik martel... maar ik disciplineer
je zegt niet ... ik vermoord ..... maar ik voer standrecht uit ( westerling, celebes)

Ik ben benieuwd of media en oppositie het oppikken en de politiek/regering ter verantwoording roepen hierover..... Nu is die landsadvocaat de frontman... Die moet de klappen opvangen
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 19:23 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Nee, de Nederlandse Staat is daarvoor nooit gedagvaard/aangeklaagd. Nu, de laatste decenia echter wel nadat ik meen journalisten, nabestaanden, en advocaten ermee aan de slag gingen.
Althans, dat is wat ik er zo even snel van weet.
Hebben we niet een OM daarvoor die de staat moet aanklagen ?
Hebben we niet politici.. die ervoor moeten zorgen dat de staat zich fatsoenlijk gedraagt én volgens eigen wetten..én bereid is de schulden te betalen
Hebben we niet een vrije pers die geacht wordt staat en politici te controleren ?
Ze faalden dus allemaal..
Het was een collectieve verdringing...
Net zoals nu .... politici, de staat, pers, OM vooral zwijgen over schuldbetalingen van de westerlingmoorden te Celebes

[ Bericht 10% gewijzigd door Bluesdude op 11-05-2010 21:24:44 ]
pi_98347273
quote:
Een groep weduwen en de zoon van de enige mannelijke overlevende van het bloedbad willen erkenning van de Nederlandse staat voor de schade die ze hebben geleden. Ze willen nu eindelijk excuses voor het oorlogsmisdrijf. Aanstaande maandag dient de zaak voor de rechtbank in Den Haag, de laatste zittingsdag in het proces dat al jaren duurt.
http://www.eenvandaag.nl/(...)isdaden_in_rawagede_

uitzending eenvandaag zaterdag 18 juni: http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1104702
pi_98347422
Onze regering wil toch dat zware misdaden niet meer verjaren? Maar als het ze goed uitkomt beroepen ze zich daar wel op? 8)7
pi_98354530
quote:
Het kabinet wil de verjaringstermijn van misdrijven waar een gevangenisstraf van 12 jaar of meer op staat, afschaffen. Dit geldt ook voor de verjaring van ernstige zedenmisdrijven met kinderen. Nu kunnen daders van zware misdrijven (verkrachting, mensensmokkel, doodslag) door tijdsverloop aan hun straf ontkomen. Alleen misdrijven met levenslange gevangenisstraf verjaren niet.
------------
Verjaringstermijn schadevergoeding slachtoffers
Slachtoffers en nabestaanden hebben straks ook langer de tijd een schadeclaim in te dienen. Nu vervalt die termijn bij schade door letsel of overlijden na 5 jaar. Het kabinet wil dat slachtoffers schadevergoeding kunnen eisen (ongeacht de termijn) voor alle strafbare feiten zolang het openbaar ministerie de dader kan vervolgen.
http://www.rijksoverheid.(...)ware-misdrijven.html

De Nederlandse staat heeft de politieke verantwoordelijkheid voor het hele Nederlandse legeroptreden indertijd, inclusief wat er "mis" ging.
De verantwoordelijke kan nog steeds vervolgd worden, inclusief schadevergoedingsplichten.

Maar de nationale schande dat leger, politiek en publieke opinie de hele zaak in de doofpot hebben gestopt is een verhaal apart. En als een democratie niet bereid is tot kritisch zelfonderzoek hoe-dit-kon-gebeuren dan is men gedoemd dit te herhalen.
pi_98354814
Goed dat het erkent wordt. Tevens sta ik niet afkeurend tegenover een vergoeding, ik vraag me alleen af hoe dat bepaald wordt.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zondag 19 juni 2011 @ 10:37:40 #23
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_98363365
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 00:06 schreef waht het volgende:
Goed dat het erkent wordt. Tevens sta ik niet afkeurend tegenover een vergoeding, ik vraag me alleen af hoe dat bepaald wordt.
Ik vraag me af hoe die 850K dan besteed is? Is daar een groot huis voor de burgemeester/stamhoofd voor gebouwd of hebben ze er banen gecreeerd, micro-kredieten gegeven, een school of ziekenhuis voor neergezet of verbetering van huisvesting van de allerarmsten?
Scratch a liberal and you will find a fascist
  zondag 19 juni 2011 @ 12:10:57 #24
117098 Hathor
Effe niet
pi_98365454
Excuses zijn in het verleden al gemaakt door Ben Bot als ik het me goed herinner. Dat er nu 65 jaar na dato alsnog mensen naar voren stappen die financiele genoegdoening willen is te verwachten, maar niet realistisch. Bovedendien zijn die mensen zo oud, dat als je dit even rekt zijn ze al de pijp uit voor er een beslissing in de zaak genomen is, en daarmee kan dat ook weer in de prullenbak.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_98488454
quote:
'Waarheid Nederlands-Indië belangrijker dan excuses regering'
door Niek Opten dinsdag 21 juni 2011 | 06:00

NIJMEGEN - De dekolonisatie van Nederlands-Indië is nooit goed door historici onderzocht. Daar moet verandering in komen, zegt historica Stef Scagliola.
http://www.ed.nl/nieuws/a(...)excuses-regering.ece

[ Bericht 7% gewijzigd door Bluesdude op 21-06-2011 23:31:23 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')