abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 11 mei 2010 @ 18:54:30 #1
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_81308075

Welkom in alweer deel 228 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

Voor reizen naar het buitenland is je dagkaart geldig tot en met het laatste station voor de grens. Vanaf het betreffende station moet de volledige prijs voor een kaartje betaald worden, dus inclusief het Nederlandse traject tot aan de grens.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
VSM-Rit Apeldoorn - Beekbergen - Greavy
SSN-Kerstrit naar Münster, Duitsland - greavy
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash

>> Materieel Informatie
Er is veel materieel in de omloop. Hiervoor zijn enkele bestanden gemaakt, met informatie.
Hierin is onder andere te vinden welk materieel nog in de omloop is, maar ook informatie over het terzijde gesteld materieel.
Plan T - (Laatste update: 11-05-2010 (Excel 2003-2007 compatibel) )
DM'90 / Buffel - (Laatste update: 11-05-2010 (Excel 2003-2007 compatibel) )

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!

[ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 11-05-2010 21:11:14 ]
pi_81308088
whehe
pi_81308123
Da's een flinke lijst tripreports zo
  Redactie Sport dinsdag 11 mei 2010 @ 19:08:38 #4
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_81308620
Niet helemaal het juiste topic, maar ik wou hem toch graag met jullie delen:

Afgelopen week was ik in Berlijn en daar kwamen toevallig deze twee U-Bahn-stellen uit 1929 langs.

Foto's van treinen op Hbf volgen later vanavond
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 11 mei 2010 @ 19:11:58 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_81308761
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 18:55 schreef Ireyon het volgende:
Kan altijd langer
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 11 mei 2010 @ 19:15:31 #6
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_81308908
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 18:55 schreef Ireyon het volgende:
Ja precies, daar wou ik het ook es effe over hebben. Lijkt me niet echt nodig zo. Of anders weet ik nog wel dertigduizend links die erin kunnen. Alsof sowieso OOIT iemand erop klikt. Wmb kan heel die sectie er wel uit eigenlijk.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_81308965
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 19:11 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Kan altijd langer

Deze zomer wil ik toch tenminste van mijn tripreport een deel 2 maken.

Ik voel me trouwens bijzonder vereerd dat ik daar onder de 'topic die-hards' word geschaard, want zo veel post ik nou ook weer niet in deze reeks. Nou ja, kwaliteit voor kwantiteit zal ik maar zeggen hč.
pi_81309026
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 19:15 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja precies, daar wou ik het ook es effe over hebben. Lijkt me niet echt nodig zo. Of anders weet ik nog wel dertigduizend links die erin kunnen. Alsof sowieso OOIT iemand erop klikt. Wmb kan heel die sectie er wel uit eigenlijk.
Misschien een idee om 'm te beperken tot de iets meer bijzondere dingen? Die link naar Monaco heb ik bijvoorbeeld wel eens aangeklikt.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 11-05-2010 19:19:58 ]
  dinsdag 11 mei 2010 @ 19:21:31 #9
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_81309135
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 19:18 schreef Igen het volgende:

[..]

Misschien een idee om 'm te beperken tot de iets meer bijzondere dingen? Die link naar Monaco heb ik bijvoorbeeld wel eens aangeklikt.
Is wat voor te zeggen op zich, maar ook die lijst zal steeds langer worden. En waar leg je dan de grens? Maar wat Greavy nou doet gaat nergens over natuurlijk
pi_81309622
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 19:21 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Is wat voor te zeggen op zich, maar ook die lijst zal steeds langer worden. En waar leg je dan de grens? Maar wat Greavy nou doet gaat nergens over natuurlijk
Ik zou zeggen, alles wat je niet gauw-even op een vrije dag zelf kan bekijken.
Dan hou je dus de dingen over die ver weg in het buitenland liggen, en bijvoorbeeld het verslagje over Harlingen Haven.
  dinsdag 11 mei 2010 @ 19:35:41 #11
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_81309741
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 19:33 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik zou zeggen, alles wat je niet gauw-even op een vrije dag zelf kan bekijken.
Dan hou je dus de dingen over die ver weg in het buitenland liggen, en bijvoorbeeld het verslagje over Harlingen Haven.
Ver buitenland kan (dus niet ff dagje NRW of België of zo, want daar heb ik er ook wel honderd van). Of meerdaags buitenland.

Met idd ruimte voor voortgangsinspecties aan langdurige infra-werken. Uitvoerige verslagen daarvan voegen ook echt wat toe. Maar alle hobbyrondjes met kruidvatkaartjes van iedereen dat zijn er misschien wel duizend per jaar. Dat is echt onzin.
  dinsdag 11 mei 2010 @ 19:43:11 #12
225029 Dionysiou
Grieks en trots
pi_81310065
Vorige week voor het eerst in een koploper gezeten, wat een ding zeg.
[b]Op zaterdag 21 november 2009 00:42 schreef Bravebart het volgende:[/b]
Toch frappant dat zo'n knaapje zich in 1 week zo heeft ingelikt binnen PUB dat hij een verjaardagstopic krijgt.
pi_81310119
Moi.

Wauw, wat is het werken in de grote Ah to go toch enorm anders. o.O
  dinsdag 11 mei 2010 @ 19:55:09 #14
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_81310522
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 19:43 schreef Dionysiou het volgende:
Vorige week voor het eerst in een koploper gezeten, wat een ding zeg.
Vertel eens wat meer, wat vond je zo bijzonder?
  dinsdag 11 mei 2010 @ 19:59:52 #15
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_81310668
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 19:35 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ver buitenland kan (dus niet ff dagje NRW of België of zo, want daar heb ik er ook wel honderd van). Of meerdaags buitenland.

Met idd ruimte voor voortgangsinspecties aan langdurige infra-werken. Uitvoerige verslagen daarvan voegen ook echt wat toe. Maar alle hobbyrondjes met kruidvatkaartjes van iedereen dat zijn er misschien wel duizend per jaar. Dat is echt onzin.
You're right, maar ik heb de eerste 2 reports er niet ingezet, had een ander gedaan. Ik dacht, laat ik de vervolg delen er ook bijzetten.
De OP ben ik aan het bijwerken, en inmiddels al een aangepaste OP geplaatst in de OP van dit topic.
Het 'Eerste klas door Nederland Deel #...' heb ik inmiddels afgerond, heel NL nu wel zowat gehad.
pi_81312193
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 18:23 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee. Die lijn is zelfs verreweg de meest verliesgevende van het land. Voor elke 100 euro die die lijn kost, brengt ie 8 euro op. Elke andere kansloze lijn zit toch wel boven de 25.
Kan je dat ergens vinden? Hoeveel het oplevert? Of verlies maakt?
Ik vraag me het vooral af van de merwedelingelijn.
Hoewel hij tot te laat doorrijdt, 1 uur als laatste vertrekkende trein voor zo'n lijntje is belachelijk, zitten er op normale tijden altijd wel een goed aantal mensen in.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  dinsdag 11 mei 2010 @ 20:47:12 #17
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_81312815
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 20:34 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Kan je dat ergens vinden? Hoeveel het oplevert? Of verlies maakt?
Ik vraag me het vooral af van de merwedelingelijn.
Ik had daar ooit een documentje van zien langskomen ja, en ik bewaar altijd alles, alleen waar..?
pi_81313278
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 19:18 schreef Igen het volgende:

[..]

Mocht men denken dat dit een tvp is. Nee joh!
  dinsdag 11 mei 2010 @ 21:01:34 #19
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_81313476
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 19:08 schreef dennistd het volgende:
Niet helemaal het juiste topic, maar ik wou hem toch graag met jullie delen:
[ afbeelding ]
Afgelopen week was ik in Berlijn en daar kwamen toevallig deze twee U-Bahn-stellen uit 1929 langs.

Foto's van treinen op Hbf volgen later vanavond
Berlijnse Ü-Bahn

Sowieso is het railvervoer in en rondom Berlijn errug gaaf.
  dinsdag 11 mei 2010 @ 21:09:45 #20
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_81313869
uit de op: " Welkom in alweer deel 224 van deze succesvolle reeks. "

dit is toch echt 228
  dinsdag 11 mei 2010 @ 21:10:40 #21
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_81313906
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 21:09 schreef gateway het volgende:

dit is toch echt 228
Moet je bij Greavy zijn die heeft zichzelf tot OP-baas gekroond zo'n beetje
  dinsdag 11 mei 2010 @ 21:12:18 #22
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_81313988
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 21:09 schreef gateway het volgende:

dit is toch echt 228
Oeps Typfoutje..
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 21:10 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Moet je bij Greavy zijn die heeft zichzelf tot OP-baas gekroond zo'n beetje
Maar zo is-tie wel beter, met dat lijstje met tripreports enzo toch?
pi_81314148
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 21:01 schreef James1988 het volgende:

[..]

Berlijnse Ü-Bahn

Sowieso is het railvervoer in en rondom Berlijn errug gaaf.
Zeker!

In een zongaatje vertrekt S-Bahnstel 481 417 als S5 naar Olympiastadion hier het station Berlin Friedrichstrasse. Vrijdag 14 augustus 2009

Berlijn, zo gaaf, dat ik er komende zomer weer heen ga!
pi_81314220
Klopt ja!

Moderator dinsdag 11 mei 2010 @ 21:17:28 #25
155227 crew  Guppy
dus
pi_81314269
Berlijnse treintjes
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  dinsdag 11 mei 2010 @ 21:26:31 #26
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_81314792
Waar komt dit geleuter in de OP eigenlijk vandaan?
quote:
Voor reizen naar het buitenland is je dagkaart geldig tot en met het laatste station voor de grens. Vanaf het betreffende station moet de volledige prijs voor een kaartje betaald worden, dus inclusief het Nederlandse traject tot aan de grens.
Klopt dus niks van, Kruidvatkaartje is gewoon geldig tot de grens. Tot de Duitse grens tenminste daar heb ik het laatst zo gedaan (Kruidvatkaartje + alleen in Duitsland geldige interrail, geen enkel probleem).
  dinsdag 11 mei 2010 @ 21:30:49 #27
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_81315042
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 21:26 schreef ReisT het volgende:
[..]

Klopt dus niks van, Kruidvatkaartje is gewoon geldig tot de grens. Tot de Duitse grens tenminste daar heb ik het laatst zo gedaan (Kruidvatkaartje + alleen in Duitsland geldige interrail, geen enkel probleem).
Dat zijn van die dingen die niemand precies weet, en waarvan de betreffende HC het laatste woord heeft. We hebben hier gewoon geen zin in eindeloos gezeik over die paar dubbeltjes,
  dinsdag 11 mei 2010 @ 21:56:18 #28
225029 Dionysiou
Grieks en trots
pi_81316527
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 19:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Vertel eens wat meer, wat vond je zo bijzonder?
Het uiterlijk en natuurlijk de 'kop' echt tof!
En de trein trekt ook redelijk snel op. Beter dan een stoptrein.. enig minpuntje is dat je wel minder ruimte hebt. Maar het is wel gezelliger en die banken zitten lekker!
[b]Op zaterdag 21 november 2009 00:42 schreef Bravebart het volgende:[/b]
Toch frappant dat zo'n knaapje zich in 1 week zo heeft ingelikt binnen PUB dat hij een verjaardagstopic krijgt.
  dinsdag 11 mei 2010 @ 21:59:40 #29
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_81316749
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 21:56 schreef Dionysiou het volgende:

[..]

Het uiterlijk en natuurlijk de 'kop' echt tof!
En de trein trekt ook redelijk snel op. Beter dan een stoptrein.. enig minpuntje is dat je wel minder ruimte hebt. Maar het is wel gezelliger en die banken zitten lekker!
Nou vrienden, over welk mat gaat dit precies?

Gezellig, banken zitten lekker: Een niet gemoderniseerde ICM in een vis-a-vis opstelling
Minder ruimte dan in een stoptrein? Welke stoptrein?
pi_81316811
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 21:26 schreef ReisT het volgende:
[..]

Dat geleuter komt van mij en heb ik zo geschreven met het oog op de stations Roosendaal en Maastricht. Er waren ooit plannen om van beide stations "Belgische stations" te maken, waardoor elke meter spoor tot de grens ook onder het Belgische tarief valt en Nederlandse kaartjes er dus niet geldig zijn. Verder wat Flash zegt.
  Redactie Sport dinsdag 11 mei 2010 @ 22:01:50 #31
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_81316894
Zo, Tijd Voor Plaatjes:

101 043
Met de intercity naar Schiphol, te Berlin Hbf

112 103
Met de RegionalExpress naar Frankfurt aan de Oder, te Berlin Hbf

143 569
Met de AirportExpress naar Berlin Schönefeld, te Berlin Hbf

478 601
Werktreinloc van de S-Bahn Berlijn, te Berlijn Hbf

186 130
Met leeg mat van de Berlin-Warszawa-Express, te Berlijn Hbf
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')