abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 11 mei 2010 @ 15:08:47 #1
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_81298048
Bear in Heaven is een band uit New York, wiens muziek door Wikipedia omschreven wordt als een mengeling van psychedelica en Krautrock-electro. Voeg daar nog een vleugje melancholie aan toe en je komt in de buurt.

Het is een driemansband, met een drummer, een gitarist/bassist en een zanger die tevens de electrosound voor z'n rekening neemt en soms bas speelt.

Onlangs stond Bear In Heaven op de "luisterpaal" van de VPRO-site, en gisteren waren ze in de kleine zaal van Paradiso. Het publiek was enthousiast, de beperkt aanwezige merchandise - een paar t-shirts, wat cd's en LP's - raakte uitverkocht, en de band had het ook naar z'n zin: "Amsterdam seriously ruled [..] Really beautiful crowd, love love love" laat de band op twitter weten.

Er zijn tot nu toe twee CD's verschenen, "Red Bloom Of The Boom" in 2007 en vorig jaar "Beast Rest Forth Mouth". De eerste plaat is vrij "lastig", met veel donkere psychedelische electronica, de laatste CD is een stuk toegankelijker met meer nummers die een "liedjes-structuur" hebben. Toch blijft het geluid uniek en intrigerend.

Waarom dit hele verhaal? Omdat ze op 15 augustus weer in Nederland optreden (in de Melkweg) en ik het een bijzondere band vind die ik graag onder de aandacht wil brengen.

Clips

Openingsnummer laatste CD:

Live:

"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
  dinsdag 11 mei 2010 @ 15:10:44 #2
213601 CatsInTheWell
Elevate me later
pi_81298141
Beast Rest Forth Mouth is inderdaad een zeer toffe plaat. Vooral dat laatste nummer.
  dinsdag 11 mei 2010 @ 15:21:03 #3
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_81298612
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 15:08 schreef Gert het volgende:

Waarom dit hele verhaal? Omdat ze op 15 augustus weer in Nederland optreden (in de Melkweg) en ik het een bijzondere band vind die ik graag onder de aandacht wil brengen.

Nederland is groter dan alleen Amsterdam, hoor. Morgen staan ze bijvoorbeeld nog in Merleyn (Nijmegen).
  Moderator dinsdag 11 mei 2010 @ 15:51:17 #4
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_81300011
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 15:21 schreef Grobbel het volgende:

[..]

Nederland is groter dan alleen Amsterdam, hoor. Morgen staan ze bijvoorbeeld nog in Merleyn (Nijmegen).
O leuk, have fun!
Da's ook meteen de enige andere plaats in NL waar ze spelen. Maar Nederland is zéker groter dan Amsterdam (al denken ze er daar anders over )
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
pi_81300060
Even een tvp voor thuis, het lijkt me interresant, maar hier kan ik geen Youtube kijken
  Moderator dinsdag 11 mei 2010 @ 19:33:43 #6
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_81309647
Recensie vandaag in de OOR:

pi_81311068
This is actually good
Ik had weer zo'n hipster bandje verwacht die in cubase de synth geluidjes had ontdekt en zich daarom psychedelic noemen (yeahsayer anyone)
Doe eens lief!
  dinsdag 11 mei 2010 @ 20:47:53 #8
96116 ralfseltje
Sitting on a cornflake
pi_81312852
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 15:51 schreef Gert het volgende:

[..]

O leuk, have fun!
Da's ook meteen de enige andere plaats in NL waar ze spelen. Maar Nederland is zéker groter dan Amsterdam (al denken ze er daar anders over )
Nee hoor, ook in Groningen Was te gek, goeie band.
  Moderator donderdag 13 mei 2010 @ 00:00:52 #9
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_81366733
Grobbel, ben je nog naar het concert geweest gisteren?
  donderdag 13 mei 2010 @ 00:13:07 #10
2625 menjo
lo-fi till I die
pi_81367266
Toffe band, Het concert laatst in groningen was ook erg goed .
pi_81369363
Toffe plaat hebben ze. Ik zie ze als het goed is zondag in het voorprogramma van Metric in 'hometown' New York. Ben erg benieuwd!
  donderdag 13 mei 2010 @ 02:41:42 #12
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_81370779
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 00:00 schreef Gert het volgende:
Grobbel, ben je nog naar het concert geweest gisteren?
Ben nu pas terug. Maar heerlijk optreden! Het viel wel op dat ze de plaat redelijk trouw bleven (geen rare ongeplande freakouts en zo), maar hoe dan ook een overdonderende ervaring live. En op Haldern in augustus zie ik ze weer!
pi_81386965
Goeie shit, maar is dit niet alweer achterhaald?
  Moderator donderdag 13 mei 2010 @ 17:51:41 #14
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_81387047
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 02:41 schreef Grobbel het volgende:

[..]

Ben nu pas terug. Maar heerlijk optreden! Het viel wel op dat ze de plaat redelijk trouw bleven (geen rare ongeplande freakouts en zo), maar hoe dan ook een overdonderende ervaring live. En op Haldern in augustus zie ik ze weer!
Ik heb kaarten voor 15 augustus in De Melkweg, die zijn gisteren in de verkoop gegaan.
Het is een dubbelconcert met Sleepy Sun, wat ik óók een hele interessante band vind.
  Moderator donderdag 13 mei 2010 @ 17:52:32 #15
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_81387083
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 17:49 schreef friekin_ het volgende:
Goeie shit, maar is dit niet alweer achterhaald?
Door wat? Het is een unieke sound, ze hebben veel mooie bijzondere composities en ze hebben nog maar twee cd's gemaakt. Ze zijn net begonnen.
pi_81392213
In OOR hypen ze Bear In Heaven al een paar maanden (album op 1 in hun albumlijst, maar de plaat blijkt dus uit 2009 te komen), maar ik vond het niet zo bijzonder. De beschrijvingen in dat tijdschrift en in de OP klinken goed, dus TVP voor nog een luisterbeurt.
Stay on my arm, you little charmer
  Moderator donderdag 12 augustus 2010 @ 12:14:59 #17
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_85180536
Reminder: a.s. zondag treedt Bear In Heaven weer op in Nederland, in De Melkweg.

Het is een dubbelconcert met Sleepy Sun, van wie de CD momenteel in z'n geheel streaming op VPRO's luisterpaal wordt aangeboden: http://3voor12.vpro.nl/sp(...)luisterpaal.43501594
pi_85184814
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 19:33 schreef Gert het volgende:
Recensie vandaag in de OOR:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
hmm interessant en OOR bestaat dat nog??? })
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_85204237
Hele toffe muziek. :9

Sleepy Sun ook trouwens.
full stops and exclamation marks
  Moderator zaterdag 7 april 2012 @ 14:32:16 #20
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_110023252

quote:
Bear In Heaven – I Love You, It’s Cool
Laatste update: 30 maart 2012 23:11 info

Elke recensie van dit album zal met de website beginnen. En dan met name de ruis in de achtergrond. De stream van het nieuwe album is namelijk vertraagd tot een totale speelduur van 2709 uur.

Dat zijn 113 dagen, waarvan op het moment van schrijven nog vier te gaan. Dan is de volledige plaat van begin tot eind afgespeeld en wordt hij officieel op normale snelheid uitgegeven. Een ludieke promo campagne, een kunstproject en een goede (1 april-)grap in één.

Op volle snelheid leunt Bear In Heaven zwaar op psychedelische indierock en de meer experimentele elektronica. Muziek die het gebruik van parafernalia overbodig maakt, daar deze luistert als een kleurrijke trip. Meer nog dan op Beast Rest Forth Mouth worden de nummers gedragen door elektronica.

Soms zelfs neigend naar de noisie beats van Fuck Buttons, zonder te ontaarden in een ondoordringbare geluidsmuur. Ondanks de ongebruikelijke songstructuren, staan de melodieën centraal en die zijn zwoel, verleidelijk en dromerig.

Trance

Bear In Heaven bouwt op I Love You, It’s Cool een mystieke danswereld voor lichtvoetig zwevende lieden. Maar het is niet enkel zweven. Het drietal uit Brooklyn speelt met de patronen en breekt regelmatig met verwachtingen om daar dan dwars tegen in te gaan. Dat alles om de trance te versterken.

Juist dat maakt het derde album van Bear In Heaven zo verrassend; de wijze waarop wordt gespeeld met het gebruikelijke. Bear In Heaven maakt pop die geen pop mag heten, goed in het gehoor liggende avant-garde. En daarmee zou het trio de lijn naar boven, ingezet met het tweede album, wel eens sterk door kunnen zetten.

Bear In Heaven staat op 26 mei op Le Guess Who? May Day, Utrecht.
http://www.nu.nl/cd-recen(...)ve-you-its-cool.html

(De plaat staat op Spotify, en momenteel ook op VPRO's Luisterpaal)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')