quote:
Als je ingelogd bent zie je het wel. Het is dan ook een klant werft klant actie.
Op moment is het 50 euro.
Goed actie dit topic
Omdat het overgrote deel van de uitleg hier zal bestaan uit de 'good practices', wil ik even aangeven dat je ook kan beginnen zonder daaraan te voldoen.
Hierna volgt dus slecht advies:Ik heb zo een beetje iedere 'good practice' genegeerd toen ik begon. Dat heb ik overigens heel bewust gedaan.
Ik ben begonnen (en ben er nog niet bovenuit gegroeid) met bedragen die als te laag worden geacht (schrik niet: 500E was de grootte van mijn eerste transactie). Ik heb de relatief hoge transactiekosten geaccepteerd in het begin. Ik zie het als 'leergeld', maar ik hou er ook bewust rekening mee dat ik echt veel winst op de koersen moet hebben om geldelijke winst te kunnen maken.
Ook heb ik helemaal niet de middelen om gespreid te beginnen want ten slotte moet je beleggen met geld dat je niet nodig hebt. Dat is dan ook de enige 'good practice' die ik niet genegeerd heb; ik beleg alleen met geld dat ik niet nodig heb, geld dat ik anders had gebruikt om uit te gaan of iets dergelijks.
Spreiding heb ik in het begin dan ook totaal genegeerd. Ik heb alles in 1 aandeel gestopt, een aandeel dat ik ook bij een gespreide portefeuille gekocht zou hebben, dus een daling van dat aandeel zou ik dan ook gehad hebben. Daarom maakte het mij niets uit want het mogelijke verlies heb ik toch wel. Nu had ik echter niets om het te compenseren. Daarnaast was het ook nog een gokaandeel, een klein onbekend bedrijfje in de VS die op potentieel goud zat.
Dat ene aandeel heb ik nog steeds en geeft me momenteel een verlies van ruim 80%...
Dat is dus eigenlijk heel slecht gegaan maar ik maak me er geen zorgen om, omdat het geld is dat ik anders aan vervlogen activiteiten besteed zou hebben.
Door mijn koppigheid zijn al mijn verliezen 'papieren' verliezen omdat ik niet verkoop met verlies. Dit had ik beter wel kunnen doen aangezien ik dan later dezelfde aandelen goedkoper op had kunnen pikken en ik er nu dus meer van gehad had. Vooralsnog heb ik enkel mijn winsten verzilverd.
Als je het dus goed wil doen, zal je eerst flink moeten sparen zodat je kan gaan spreiden maar alle begin is moeilijk en je kan niet direct beginnen met een hoge kwaliteit portefeuille. Kan je dat wel dan hoef je je hier niet in te lezen en kan je beter je private banker om uitleg vragen

Door de transactiekosten is het vrij moeilijk winst te maken met kleine bedragen, daar moet je echt rekening mee houden, beleggen doe je tenslotte om geld te verdienen. Iedere extra spreiding kost dus ook extra geld wat het extra lastig maakt.
Dat wil dus ook zeggen dat er met weinig geld maar 1 rationele strategie mogelijk is: lange termijn beleggen.
Door de transactiekosten kan je zeker niet op korte termijn beleggen, anders gaat je geld letterlijk op aan transactiekosten.
Als ik me had gehouden aan de 'good practices', had ik nu nog niet belegd. En daar had ik veel erger mee gezeten dan de papieren verliezen waar ik nu mee te maken heb. Beleggen is in mijn ogen dan ook vooral leuk. De papieren verliezen worden bij mij ruimschoots goed gemaakt door entertainmentwaarde, indexbeleggen is voor mij dus ook geen optie, maar dat is voor ieder persoonlijk. Ik kan me voorstellen dat een verlies van 80% op een enkel aandeel sommige mensen slapeloze nachten bezorgd.
Zolang je echt alleen maar geld gebruikt dat je kan missen, kan je good practices in mijn ogen dus negeren omdat het geld is dat je anders aan andere nutteloze activiteiten besteed zou hebben.
Ga je nooit uit, heb je geen nutteloze bestedingen voor je geld, is het dus nodig dat je geld voor je werkt, zoek dan een goede spaarrekening.
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellenWe don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw