abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 11 mei 2010 @ 01:04:02 #26
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_81281427
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 01:00 schreef capricia het volgende:

[..]

Wat zou jij dan adviseren als startkapitaal?
En het moet wel een beetje laagdrempelig blijven...10K is geen optie!
Om te beginnen zou ik zeggen tussen de 1 en 2k. Als er iets fout gaat is het nog niet te 'duur' (heel subjectief natuurlijk) en de kosten van het handelen zijn procentueel al een stuk kleiner. En het draait natuurlijk allemaal om procenten
The more debt, the better
pi_81281446
Ja, hier!

Ook ik ben een tijdje geleden begonnen. Aangezien ik geen tijd/zin heb om individuele aandelen te analyseren, en niet wil 'gokken' dat juist mijn bedrijf het beter doet dan gemiddeld, heb ik gekozen voor ETFs en indexfondsen.

Voor de beginners: Als je maar 500 Euro hebt, kun je geen aandelen van tientallen bedrijven kopen. Door je geld te 'poolen' met veel andere kleine beleggers, kan dat wel. Je bent dan dus niet meer afhankelijk van de koersschommelingen van één bedrijf. Want jouw bedrijf zal maar net morgen in één of ander schandaal terechtkomen! Als al je geld in één bedrijf zit en dat gaat failliet, dan is je geld weg. Als je het spreid over tientallen bedrijven, en één van die bedrijven gaat failliet, dan ben je maar een paar procent kwijt.

Nou vraag ik me af, wat is een mooie portefeuille ETFs/indexfondsen? Ik kom daar zelf niet zo goed uit. Als je bijvoorbeeld de iShares MSCI World ETF hebt, die volgt ruim 1000 bedrijven over de hele wereld. Wat voor andere fondsen kun je dan nog kopen om mooi te combineren??
  Moderator dinsdag 11 mei 2010 @ 01:09:09 #28
236264 crew  capricia
pi_81281518
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 01:04 schreef flyguy het volgende:

[..]

Om te beginnen zou ik zeggen tussen de 1 en 2k. Als er iets fout gaat is het nog niet te 'duur' (heel subjectief natuurlijk) en de kosten van het handelen zijn procentueel al een stuk kleiner. En het draait natuurlijk allemaal om procenten
Heb de OP aangepast. 2k is wel veel voor een beginner, denk ik. Maar misschien vergis ik me...
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator dinsdag 11 mei 2010 @ 01:11:49 #29
236264 crew  capricia
pi_81281572
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 01:05 schreef vive_la_france het volgende:
Ja, hier!

Ook ik ben een tijdje geleden begonnen. Aangezien ik geen tijd/zin heb om individuele aandelen te analyseren, en niet wil 'gokken' dat juist mijn bedrijf het beter doet dan gemiddeld, heb ik gekozen voor ETFs en indexfondsen.

Voor de beginners: Als je maar 500 Euro hebt, kun je geen aandelen van tientallen bedrijven kopen. Door je geld te 'poolen' met veel andere kleine beleggers, kan dat wel. Je bent dan dus niet meer afhankelijk van de koersschommelingen van één bedrijf. Want jouw bedrijf zal maar net morgen in één of ander schandaal terechtkomen! Als al je geld in één bedrijf zit en dat gaat failliet, dan is je geld weg. Als je het spreid over tientallen bedrijven, en één van die bedrijven gaat failliet, dan ben je maar een paar procent kwijt.

Nou vraag ik me af, wat is een mooie portefeuille ETFs/indexfondsen? Ik kom daar zelf niet zo goed uit. Als je bijvoorbeeld de iShares MSCI World ETF hebt, die volgt ruim 1000 bedrijven over de hele wereld. Wat voor andere fondsen kun je dan nog kopen om mooi te combineren??
Juist voor mensen die net starten, of die wat minder risico's willen nemen, kunnen ETF's zeer interessant zijn. Het gaat er vaak niet te wild aan toe (de belegger wil dus niet wekelijks handelen), maar volgt een index / branche of land.
Zelf heb ik nog wel eens moeite om snel te zien of het in Euro's of in Dollars genoteerd is!
Maar ik heb regelmatig ishares op de AEX gehad, omdat ik niet op een bepaalde branche wilde gokken.

Welke brooker gebruik jij hiervoor? En over wat soort bedragen praat jij dan?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_81281786
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 01:09 schreef capricia het volgende:

[..]

Heb de OP aangepast. 2k is wel veel voor een beginner, denk ik. Maar misschien vergis ik me...
500 euro is wel een start.. eerst maar even daarvoor zorgen
pi_81281801
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 01:11 schreef capricia het volgende:

[..]

Juist voor mensen die net starten, of die wat minder risico's willen nemen, kunnen ETF's zeer interessant zijn. Het gaat er vaak niet te wild aan toe (de belegger wil dus niet wekelijks handelen), maar volgt een index / branche of land.
Zelf heb ik nog wel eens moeite om snel te zien of het in Euro's of in Dollars genoteerd is!
Maar ik heb regelmatig ishares op de AEX gehad, omdat ik niet op een bepaalde branche wilde gokken.

Welke brooker gebruik jij hiervoor? En over wat soort bedragen praat jij dan?
Ik val ook onder de categorie 'beginner' en zit ook niet de geheledag de koersen te kijken. Ik moet ook nog werken
pi_81281835
Interessant, ik wilde daar ook aan beginnen. Later niet meer aan gedacht eigenlijk. Heb toen een account aangemaakt bij Alex bank. Daarnaast heb ik ook nog een beursspel gespeeld, waar je 100k belegt en verder heel realistisch is.

Ik ga dit topic wel even volgen want ik heb er weinig verstand van. Ik zou toch om te beginnen niet snel meer dan 1000 euro willen investeren, maar ik zal het overwegen. 500 vind ik leuk en is niet zo'n ramp als het kwijt zou zijn, maar leuk is anders uiteraard.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  Moderator dinsdag 11 mei 2010 @ 01:28:07 #33
236264 crew  capricia
pi_81281846
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 01:27 schreef ssebass het volgende:
Interessant, ik wilde daar ook aan beginnen. Later niet meer aan gedacht eigenlijk. Heb toen een account aangemaakt bij Alex bank. Daarnaast heb ik ook nog een beursspel gespeeld, waar je 100k belegt en verder heel realistisch is.

Ik ga dit topic wel even volgen want ik heb er weinig verstand van. Ik zou toch om te beginnen niet snel meer dan 1000 euro willen investeren, maar ik zal het overwegen.
1.000 euro is echt wel genoeg hoor! Bovendien kun je ook virtueel meedoen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_81282027
TVP, ben hier ook geinteresseerd in.
  dinsdag 11 mei 2010 @ 02:03:29 #35
21578 Elvislives
Fietstas, Pumista
pi_81282446
Leuk topic, even volgen
No chingues con mi barrio!
Vamos el TRI!
  Boks-Chick dinsdag 11 mei 2010 @ 06:44:43 #36
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_81283615
tvp, ik ben hier ook in geintresseerd, maar vind het altijd wel een hoop gedoe/ingewikkeld om er als leek een beetje in te komen. Net als wat Apfel. zegt, ik wil graag eerst een beetje spelen met niet te veel geld, kijken hoe het werkt enz.

Ik las net ook wat over virtuele beurzen (dus niet voor het eggie, maar wel realistisch begrijp ik?). ZIjn daar lnkjes van? En is dit gelinkt aan wat er werkelijk gebeurt in de aandelenwereld?
lolwut
  dinsdag 11 mei 2010 @ 07:36:56 #37
174160 Apfel.
Apfel PUNT
pi_81283848
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 00:11 schreef capricia het volgende:

[..]

Trouwens, misschien is het wel een heel goed topic: Beginnen met beleggen. Zeker als jij vertrekt vanuit Binck, want dat doen de meesten!
En er zullen veel mensen met dezelfde vragen rondlopen als jij.

Ik ga een centraal topic opstarten als je dat okay vindt, met jouw OP als centrale OP.
no problem. Grappig dat er veel animo voor is
  Moderator dinsdag 11 mei 2010 @ 08:34:22 #38
236264 crew  capricia
pi_81284404
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 06:44 schreef BrandX het volgende:
tvp, ik ben hier ook in geintresseerd, maar vind het altijd wel een hoop gedoe/ingewikkeld om er als leek een beetje in te komen. Net als wat Apfel. zegt, ik wil graag eerst een beetje spelen met niet te veel geld, kijken hoe het werkt enz.

Ik las net ook wat over virtuele beurzen (dus niet voor het eggie, maar wel realistisch begrijp ik?). ZIjn daar lnkjes van? En is dit gelinkt aan wat er werkelijk gebeurt in de aandelenwereld?
Ik weet dus dat je bij Binck een schaduwportefeuille aan kunt maken. Dan speel je virtueel mee. En alle koersen zijn wel de echte koersen!

En hier kunt je ook een schaduwportefeuille starten (het zgn beursspel):
http://beursspel.iex.nl/vtrader/beursspel.asp?
Daar krijg je 100.000 euro virtueel geld om mee te werken.

[ Bericht 6% gewijzigd door capricia op 11-05-2010 08:39:43 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 11 mei 2010 @ 10:12:22 #39
174160 Apfel.
Apfel PUNT
pi_81286259
Voor die schaduwportefeuille, moet je dan gewoon een Binck rekening aanvragen (dus met al je persoonlijke gegevens), of kan je een schaduwportefeuille op een makkelijkere manier aanvragen.
pi_81286629
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 10:12 schreef Apfel. het volgende:
Voor die schaduwportefeuille, moet je dan gewoon een Binck rekening aanvragen (dus met al je persoonlijke gegevens), of kan je een schaduwportefeuille op een makkelijkere manier aanvragen.
Gewoon een Binck rekening openen .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_81286656
Een paar vragen:

- Wat zijn de gevolgen voor mij als ik aandelen van een bedrijf heb dat uit de AEX gaat (ik geloof dat er regelmatig wordt gekeken welke fondsen in de AEX horen en welke niet)?
- Hoe werkt dividend en in hoeverre moet je er rekening mee houden als je aandelen koopt en/of verkoopt?
- Wat zijn de voordelen van een ETF ten opzichte van aandelen in een index?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 11-05-2010 10:30:56 ]
pi_81286743
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 10:28 schreef Sloggi het volgende:
- Wat zijn de gevolgen voor mij als ik aandelen van een bedrijf heb dat uit de AEX gaat (ik geloof dat er regelmatig wordt gekeken welke fondsen in de AEX horen en welke niet)?
Niks, de AEX is niks meer dan een lijstje van de 25 meest verhandelde aandelen in Amsterdam. Wordt jouw bedrijf opeens de 26e (in verhandelt volume) dan gaat ie naar een ander lijstje, de midcap. Je kan het aandeel nog steeds verhandelen op dezelfde wijze als voorheen.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  dinsdag 11 mei 2010 @ 11:21:18 #43
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_81288218
Ik meld me ook maar even. Hoewel ik geen beginner ben, maar ik heb het al heel wat jaartjes niet meer actief gedaan dus de parate kennis is wat weggezakt.

Wacht op rekeningnummer BB. Ga eerst eens een iShares tracker kopen om er exact achter te komen hoe het werkt in de praktijk. Gelukkig hebben ze geen minimumsaldo vereisten en dat soort onzin, ik weet best dat ik op zo'n kleine schaal geen geld kan verdienen omdat orderkosten procentueel erg hoog zijn maar ik wil eerst leren en dan pas het grote geld inzetten.

Mijn Alex rekening mag dankzij geweldige customer service levenslang doorslapen
  Redactie Frontpage dinsdag 11 mei 2010 @ 12:45:13 #44
4530 crew  Crazy Harry
pi_81291533
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 01:02 schreef capricia het volgende:
Edit: Hmmm, kan die actie niet meer vinden bij Binck Nederland.
Als je ingelogd bent zie je het wel. Het is dan ook een klant werft klant actie.
Op moment is het 50 euro.

Goed actie dit topic

Omdat het overgrote deel van de uitleg hier zal bestaan uit de 'good practices', wil ik even aangeven dat je ook kan beginnen zonder daaraan te voldoen. Hierna volgt dus slecht advies:

Ik heb zo een beetje iedere 'good practice' genegeerd toen ik begon. Dat heb ik overigens heel bewust gedaan.
Ik ben begonnen (en ben er nog niet bovenuit gegroeid) met bedragen die als te laag worden geacht (schrik niet: 500E was de grootte van mijn eerste transactie). Ik heb de relatief hoge transactiekosten geaccepteerd in het begin. Ik zie het als 'leergeld', maar ik hou er ook bewust rekening mee dat ik echt veel winst op de koersen moet hebben om geldelijke winst te kunnen maken.
Ook heb ik helemaal niet de middelen om gespreid te beginnen want ten slotte moet je beleggen met geld dat je niet nodig hebt. Dat is dan ook de enige 'good practice' die ik niet genegeerd heb; ik beleg alleen met geld dat ik niet nodig heb, geld dat ik anders had gebruikt om uit te gaan of iets dergelijks.
Spreiding heb ik in het begin dan ook totaal genegeerd. Ik heb alles in 1 aandeel gestopt, een aandeel dat ik ook bij een gespreide portefeuille gekocht zou hebben, dus een daling van dat aandeel zou ik dan ook gehad hebben. Daarom maakte het mij niets uit want het mogelijke verlies heb ik toch wel. Nu had ik echter niets om het te compenseren. Daarnaast was het ook nog een gokaandeel, een klein onbekend bedrijfje in de VS die op potentieel goud zat.
Dat ene aandeel heb ik nog steeds en geeft me momenteel een verlies van ruim 80%...
Dat is dus eigenlijk heel slecht gegaan maar ik maak me er geen zorgen om, omdat het geld is dat ik anders aan vervlogen activiteiten besteed zou hebben.

Door mijn koppigheid zijn al mijn verliezen 'papieren' verliezen omdat ik niet verkoop met verlies. Dit had ik beter wel kunnen doen aangezien ik dan later dezelfde aandelen goedkoper op had kunnen pikken en ik er nu dus meer van gehad had. Vooralsnog heb ik enkel mijn winsten verzilverd.

Als je het dus goed wil doen, zal je eerst flink moeten sparen zodat je kan gaan spreiden maar alle begin is moeilijk en je kan niet direct beginnen met een hoge kwaliteit portefeuille. Kan je dat wel dan hoef je je hier niet in te lezen en kan je beter je private banker om uitleg vragen
Door de transactiekosten is het vrij moeilijk winst te maken met kleine bedragen, daar moet je echt rekening mee houden, beleggen doe je tenslotte om geld te verdienen. Iedere extra spreiding kost dus ook extra geld wat het extra lastig maakt.
Dat wil dus ook zeggen dat er met weinig geld maar 1 rationele strategie mogelijk is: lange termijn beleggen.
Door de transactiekosten kan je zeker niet op korte termijn beleggen, anders gaat je geld letterlijk op aan transactiekosten.

Als ik me had gehouden aan de 'good practices', had ik nu nog niet belegd. En daar had ik veel erger mee gezeten dan de papieren verliezen waar ik nu mee te maken heb. Beleggen is in mijn ogen dan ook vooral leuk. De papieren verliezen worden bij mij ruimschoots goed gemaakt door entertainmentwaarde, indexbeleggen is voor mij dus ook geen optie, maar dat is voor ieder persoonlijk. Ik kan me voorstellen dat een verlies van 80% op een enkel aandeel sommige mensen slapeloze nachten bezorgd.

Zolang je echt alleen maar geld gebruikt dat je kan missen, kan je good practices in mijn ogen dus negeren omdat het geld is dat je anders aan andere nutteloze activiteiten besteed zou hebben.
Ga je nooit uit, heb je geen nutteloze bestedingen voor je geld, is het dus nodig dat je geld voor je werkt, zoek dan een goede spaarrekening.
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
pi_81292228
binck is misleidend mbt transactie kosten,
ze bieden 6,50 per transactie aan maar het minimum tarief wat je moet afstaan is 10 euro, let hier dus goed op ( het is aan te raden om met minstens 250-500 te binnen ) persoonlijk ben ik begonnen met 1000 euro.
half jaar later was dit gehalveerd.
Winners never quit,quitters never win
  Moderator dinsdag 11 mei 2010 @ 14:58:02 #46
236264 crew  capricia
pi_81297549
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 13:01 schreef stefan_s het volgende:
ze bieden 6,50 per transactie aan maar het minimum tarief wat je moet afstaan is 10 euro, let hier dus goed op ( het is aan te raden om met minstens 250-500 te binnen ) persoonlijk ben ik begonnen met 1000 euro.
Welke brooker zou jij dan aanraden voor beginners?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_81298694
ABN ambro,

ik raad aan diverse proefabbonomenten te nemen op:
- een forex broker
- een aandelen broker ( thinkorswim bijv. )

raad alleen aan valse tel nrs op te geven anders word je plat gebeld of je een rekening wilt openen
Winners never quit,quitters never win
  dinsdag 11 mei 2010 @ 17:19:46 #48
174160 Apfel.
Apfel PUNT
pi_81304387
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 13:01 schreef stefan_s het volgende:
Kun je uitleggen wanneer je 6,50 moet betalen? Iedere keer als je een setje aandelen koopt of verkoopt?
  Moderator dinsdag 11 mei 2010 @ 17:26:32 #49
236264 crew  capricia
pi_81304637
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 17:19 schreef Apfel. het volgende:

[..]

Kun je uitleggen wanneer je 6,50 moet betalen? Iedere keer als je een setje aandelen koopt of verkoopt?
Ga uit van 10 euro per transactie. Dus iedere keer dat je een order geeft voor de aan- of verkoop van een setje aandelen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator dinsdag 11 mei 2010 @ 17:26:59 #50
236264 crew  capricia
pi_81304656
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 15:22 schreef stefan_s het volgende:
ABN ambro,

ik raad aan diverse proefabbonomenten te nemen op:
- een forex broker
- een aandelen broker ( thinkorswim bijv. )

raad alleen aan valse tel nrs op te geven anders word je plat gebeld of je een rekening wilt openen
Streaming koersen zijn gratis bij Binck toch?
There is a name for it:
We call them Poor"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')