abonnement Unibet Coolblue
  Moderator maandag 10 mei 2010 @ 17:59:35 #1
236264 crew  capricia
pi_81260868
Regelmatig zijn er mensen die willen beginnen met beleggen.
Het doel van dit topic is om elkaar verder te helpen met het hoe en wat.
Het niveau van dit topic moet zeer laagdrempelig zijn. Zodat iedereen, juist de niet ingevoerden in de beurswereld, het kunnen begrijpen.

Aan te raden boek als je echt een beginner bent: Beleggen voor Dummies.



Wie wil er stapsgewijs meer leren over de wondere wereld van de beurs?
Wat is een call, wat is een put, een future? Dat soort vragen stellen we hier aan elkaar.
Wat is het verschil tussen FA en TA en wat doe je ermee?
Wat is een Turbo of en Sprinter? En wanneer zet je die in?

Waar handel je? En waarin?
Laten we beginnen in Nederland. De beurs met de meest verhandelde aandelen is de AEX. Hier staan 25 fondsen genoteerd. Naast de AEX hebben we de MIdcap en de Smallcap.
Natuurlijk kun je ook handelen in goud, in valuta's (denk aan de dollar/ eur) etc. Maar ook daar geldt de basis zoals bij het handelen in aandelen.

Hoe handel je?
Om te kunnen beleggen en te handelen op de beurs, moet je minimaal een rekening hebben bij een brooker. Liefst een die veel informatie geeft voor weinig geld!
Veel mensen die in het AEX-subforum posten, gebruiken (o.a.) Binck als brooker.
Link: http://www.binck.com/nl/welkom/
Zelf zit ik niet bij binckbank, maar ik hoor er positieve geluiden over. Het aanvragen van een rekening is trouwen gratis.
Over het algemeen biedt je eigen bank ook deze service, maar dat is vaak een duurder en/of minder geavanceerd.
Binck heeft ook vaak acties lopen dat als je elkaar opgeeft, je 50 euro per persoon gratis krijgt aan transactiekosten of in de vorm van een setje aandelen. Het is interessant om hiernaar te kijken!

Wat kost een transactie?
Een aan- of verkooptransactie kost ongeveer 10 euro (voor grotere transactie meer, voor veel transacties minder). Soms zijn er aanbiedingen voor speciale produkten zoals Sprinters voor 2,50.
Ook rekenen veel brookers kosten voor het beheren van je aandelen. Met een kleine portefeuille zijn dit kleine bedragen. Denk aan maximaal enkele euro's.

Moet ik veel geld hebben om te starten met beleggen?
Je moet alleen beleggen met geld waarbij het geen probleem zou zijn als je het verliest. Niet dat je direct al je geld kwijt bent, maar je gaat zeker transacties meemaken waarbij je verlies maakt. En hopelijk meer transacties waarbij je winst boekt. Je saldo op je beleggingsrekening kan dus flink fluctueren. En het zou vervelend zijn als het je spaargeld betreft van jou en je vriendin waarmee jullie over 2 maanden op vakantie willen gaan.

Over hoeveel geld hebben we het dan?
Zelf denk ik dat je vanaf 500 (liefst 1.000) euro leuk mee kunt doen.
Dan wegen je transactiekosten een beetje op tegen het te maken rendement.

Wat is het doel?
Dat is voor iedereen persoonlijk. Maar ik denk dat de meesten in ieder geval meer rendement op hun geld willen zien dan de 2% rente die je op een bankrekening krijgt. En je wil bewust bezig zijn met je geld en dus met het rendement wat je wil maken (de kans op rendement hangt samen met het risico wat je gaat lopen).

Waarschuwing
Ik waarschuw je wel dat je opeens heel anders naar ontwikkelingen in de wereld zult kunnen gaan kijken!
Afhankelijk van het type belegger wat je bent, kan het je erg bezig gaan houden!


Ook leuk is dat je bij binck een schaduw portefeuille aan kunt maken. Je 'speelt' dan met virtueel geld. Op die manier kun je snel inzicht krijgen in het effect van je beslissingen.

Wie wil er allemaal mee doen? Het zou leuk zijn als we een groepje bij elkaar krijgen!

Lijstje van geinteresseerden:
  • Apfel.
  • Twizu
  • BattleCow
  • vive_la_france
  • ssebass
  • Rnnz

    [ Bericht 97% gewijzigd door capricia op 11-05-2010 08:33:21 ]
  • Definitely not CIA
      maandag 10 mei 2010 @ 18:08:41 #2
    174160 Apfel.
    Apfel PUNT
    pi_81261178
    quote:
    Op maandag 10 mei 2010 17:40 schreef stefan_s het volgende:

    [..]

    Snel vergeten,

    Kijk eens in het boeken topic hier,
    - beleggen voor dummies

    index:
    een mandje met aandelen, laten we de AEX voor het gemak nemen,
    dit zijn de 20 grootste nederlandse beurs genoteerde bedrijven ( met 1 uitzondering )
    Aandelen:
    je hebt hier bijv. het aandeel ahold ( albert heijn )
    Stel ahold noteerd 10 euro,
    jij koopt er 100 voor 10 euro,

    ineens willen 1000 mensen willen dat aandeel hebben,
    er is veel vraag, dus jou aandelen worden duurder, die sta je dan weer af als de prijs op het gewenste niveau is, en andersom.
    [..]

    Slecht.
    [..]

    beter kijken, http://www.belegger.nl/encyclopedie

    http://www.belegger.nl/encyclopedie/term/Aandeel < uitleg aandeel.

    Anyhow als je vragen hebt PM maar.
    Ga je informatie even doornemen. Bedankt. Dat boek dat ga ik ook eerdaags even halen
    quote:
    Op maandag 10 mei 2010 17:59 schreef capricia het volgende:
    Dat boek 'beleggen voor dummies' kan ik je echt aanraden als je een beginner bent!
    Zal hem aanschaffen. Ik had m inderdaad gevonden, maar wist niet zeker of het wat was. Maar met 2 goede reacties van hier zijn die twijfels ook weer weggenomen
      Redactie Frontpage maandag 10 mei 2010 @ 18:13:42 #3
    4530 crew  Crazy Harry
    pi_81261330
    Iets wat ik nergens terug kan vinden en wat ik al heel lang wil weten is waar afl. voor staat in :
    Unilever 4% Afl. Cum Pref.
    De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
    Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
    We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
      maandag 10 mei 2010 @ 18:13:49 #4
    299208 Rifoki
    Met de noorderzon vertrokken.
    pi_81261334
    TVP
    While writing the story of your life, don't let anyone else hold the pen.
      maandag 10 mei 2010 @ 18:30:32 #5
    298713 SemperSenseo
    Een geniale ramp
    pi_81261922
    Belangrijke vraag: wil je beleggen met aandelen of speculeren met aandelen? Belangrijk verschil (in aanpak)!
    "Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
    "A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
    pi_81262247
    quote:
    Op maandag 10 mei 2010 18:30 schreef SemperSenseo het volgende:
    Belangrijke vraag: wil je beleggen met aandelen of speculeren met aandelen? Belangrijk verschil (in aanpak)!
    Die vraag is niet relevant, TS vraagt alleen om achtergrondinformatie m.b.t. financiele markten. Zowel voor 'speculeren' als beleggen gelden dezelfde marktregels.
    Ain't nothing to it but to do it.
    Greece
      maandag 10 mei 2010 @ 19:15:17 #7
    174160 Apfel.
    Apfel PUNT
    pi_81264012
    quote:
    Op maandag 10 mei 2010 18:30 schreef SemperSenseo het volgende:
    Belangrijke vraag: wil je beleggen met aandelen of speculeren met aandelen? Belangrijk verschil (in aanpak)!
    Heb het geld nog niet om echt iets mee te gaan doen, maar het trekt wel m'n aandacht
    pi_81264261
    quote:
    Op maandag 10 mei 2010 18:13 schreef Crazy Harry het volgende:
    Iets wat ik nergens terug kan vinden en wat ik al heel lang wil weten is waar afl. voor staat in :
    Unilever 4% Afl. Cum Pref.
    aflevering.
    ik neem aan dat je weet wat Preferred Stock is?
    Waarschijnlijk zit je gewoon in de 1e 4% van de dividend gerechtigden, ik heb eerlijk gezegt ook geen idee wat het betekend, bel ze op en vraag het ze? ik weet wel dat unilever van zn preferred stock af wilt.

    [ Bericht 26% gewijzigd door stefan_s op 10-05-2010 19:28:44 ]
    Winners never quit,quitters never win
      Redactie Frontpage maandag 10 mei 2010 @ 20:19:20 #9
    4530 crew  Crazy Harry
    pi_81267070
    quote:
    Op maandag 10 mei 2010 19:20 schreef stefan_s het volgende:

    [..]

    aflevering.
    ik neem aan dat je weet wat Preferred Stock is?
    Waarschijnlijk zit je gewoon in de 1e 4% van de dividend gerechtigden, ik heb eerlijk gezegt ook geen idee wat het betekend, bel ze op en vraag het ze? ik weet wel dat unilever van zn preferred stock af wilt.
    Ja, het Cumulatief Preferent is me duidelijk. Maar dat Afl. dus...
    Maar weet je dan ook wat ze bedoelen met aflevering?

    Bellen heb ik eerder aan gedacht, alleen had ik het idee dat ik het zonder ook wel moest kunnen vinden maar heb nu al een paar keer het internet afgespeurd (en volgens mij heb ik het ook al een tijd terug eens in de beursvloer gevraagd maar toen kwam er geen antwoord).
    De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
    Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
    We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
    pi_81267440
    leverplicht van divident? ik zal het morgen eens op mn werk vragen.
    Winners never quit,quitters never win
      Moderator maandag 10 mei 2010 @ 20:29:53 #11
    236264 crew  capricia
    pi_81267637
    Afl.
    Dat betekend volgens mij aflopend.
    Even kijken wat de afloopdatum is. Op die datum wordt er volgens de koers met je verrekend.
    (dacht ik?)
    Definitely not CIA
    pi_81267661
    Als je op den duur een beleggersrekening gaat openen kan ik Binck aanraden. Ben erg tevreden met hen, en het is gratis. Alex heb ik geprobeerd maar ik vond hun interface erg irritant.

    www.binckbank.nl
      Redactie Frontpage maandag 10 mei 2010 @ 20:41:12 #13
    4530 crew  Crazy Harry
    pi_81268210
    quote:
    Op maandag 10 mei 2010 20:30 schreef Kontiki het volgende:
    Als je op den duur een beleggersrekening gaat openen kan ik Binck aanraden. Ben erg tevreden met hen, en het is gratis. Alex heb ik geprobeerd maar ik vond hun interface erg irritant.

    www.binckbank.nl
    En vraag dan in de beursvloer wie je een binck-rekening aan wil smeren zodat jij en diegene transactiekosten kado krijgen (normaal 50, soms tijdens acties 100)
    De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
    Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
    We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
      maandag 10 mei 2010 @ 23:12:30 #14
    174160 Apfel.
    Apfel PUNT
    pi_81277359
    quote:
    Op maandag 10 mei 2010 20:30 schreef Kontiki het volgende:
    Als je op den duur een beleggersrekening gaat openen kan ik Binck aanraden. Ben erg tevreden met hen, en het is gratis. Alex heb ik geprobeerd maar ik vond hun interface erg irritant.

    www.binckbank.nl
    Had al zo'n info map aangevraagd... Als ik wat ruimte heb wil ik wel zo'n rekening aanvragen, puur om er eens mee te spelen. Neem aan dat je dan niet 1000en erop hoeft te zetten?
      Moderator maandag 10 mei 2010 @ 23:47:08 #15
    236264 crew  capricia
    pi_81279111
    quote:
    Op maandag 10 mei 2010 23:12 schreef Apfel. het volgende:

    [..]

    Had al zo'n info map aangevraagd... Als ik wat ruimte heb wil ik wel zo'n rekening aanvragen, puur om er eens mee te spelen. Neem aan dat je dan niet 1000en erop hoeft te zetten?
    Nee tuurlijk niet.
    Maar je bent wel altijd wat kwijt aan transactiekosten. En als je belegt met 50 euro of zo, zijn die kosten procentueel erg hoog.
    Definitely not CIA
      maandag 10 mei 2010 @ 23:50:43 #16
    174160 Apfel.
    Apfel PUNT
    pi_81279252
    quote:
    Op maandag 10 mei 2010 23:47 schreef capricia het volgende:

    [..]

    Nee tuurlijk niet.
    Maar je bent wel altijd wat kwijt aan transactiekosten. En als je belegt met 50 euro of zo, zijn die kosten procentueel erg hoog.
    Ja dat is waar, maar eerst maar eens die informatie van hier doorlezen en op dat boek wachten. De vragen zullen dan nog wel vanzelf komen
      Moderator maandag 10 mei 2010 @ 23:59:18 #17
    236264 crew  capricia
    pi_81279612
    quote:
    Op maandag 10 mei 2010 23:50 schreef Apfel. het volgende:

    [..]

    Ja dat is waar, maar eerst maar eens die informatie van hier doorlezen en op dat boek wachten. De vragen zullen dan nog wel vanzelf komen
    Spuit je vragen hier maar! Genoeg mensen die via Binck handelen hier (ikzelf dan weer niet..).
    Het merendeel is er wel tevreden over. Volgens mij een 8- als ze een cijfer zouden moeten geven.
    Definitely not CIA
    pi_81279640
    quote:
    Op maandag 10 mei 2010 23:12 schreef Apfel. het volgende:
    Had al zo'n info map aangevraagd... Als ik wat ruimte heb wil ik wel zo'n rekening aanvragen, puur om er eens mee te spelen. Neem aan dat je dan niet 1000en erop hoeft te zetten?
    Je kunt ook een schaduwportefeuille aanmaken. Dat betekent zoveel als aandelen kopen met virtueel geld, voor de nep. Erg handig om te leren en inzicht in de markt te krijgen. Ik beleg zelf momenteel niet meer, maar gebruik alleen die schaduwportefeuille.
      Moderator dinsdag 11 mei 2010 @ 00:11:16 #19
    236264 crew  capricia
    pi_81280031
    quote:
    Op maandag 10 mei 2010 23:50 schreef Apfel. het volgende:

    [..]

    Ja dat is waar, maar eerst maar eens die informatie van hier doorlezen en op dat boek wachten. De vragen zullen dan nog wel vanzelf komen
    Trouwens, misschien is het wel een heel goed topic: Beginnen met beleggen. Zeker als jij vertrekt vanuit Binck, want dat doen de meesten!
    En er zullen veel mensen met dezelfde vragen rondlopen als jij.

    Ik ga een centraal topic opstarten als je dat okay vindt, met jouw OP als centrale OP.
    Definitely not CIA
      Moderator dinsdag 11 mei 2010 @ 00:13:32 #20
    236264 crew  capricia
    pi_81280100
    quote:
    Op dinsdag 11 mei 2010 00:00 schreef Kontiki het volgende:

    [..]

    Je kunt ook een schaduwportefeuille aanmaken. Dat betekent zoveel als aandelen kopen met virtueel geld, voor de nep. Erg handig om te leren en inzicht in de markt te krijgen. Ik beleg zelf momenteel niet meer, maar gebruik alleen die schaduwportefeuille.
    Dat zijn juist leuke dingen voor beginners, maar ook voor gevorderden!
    Definitely not CIA
      Moderator dinsdag 11 mei 2010 @ 00:40:06 #21
    236264 crew  capricia
    pi_81280840
    Volgens mij hebben we al een paar gegadigden:
    quote:
    Op maandag 10 mei 2010 17:35 schreef Apfel. het volgende:
    Ik ben de laatste tijd wel geïnteresseerd in de beurs en met name hoe het zit met aandelen.

    Wie bepaald wanneer een aandeel omhoog gaat en omlaag? (ik snap wel dat het hier draait om vraag&aanbod, maar hoe beslist men om ze te verkopen. Als je veel aandelen verkoopt en er is veel vraag dan vang je een hoge prijs. Maar waarom wil je ze dan verkopen?)

    Welke type aandelen zijn er (iets met futures? Longs? etc)
    WIe bepaald de beursstand en hoe werkt dit precies?

    Deze informatie kan ik maar weinig vinden op het internet. Ik kan me herinneren dat er ooit hier ergens een link (of een goede post) rond zwierf met antwoorden op deze vragen. Heb al wat zitten neuzen op belegger.nl e.d. maar hier lees ik toch vooral het nieuws rondom bedrijven / aandelen en de beurs.

    Bedankt
    Apfel heeft inmiddels ook al een infomap aangevraagd bij Binck.
    quote:
    Op maandag 10 mei 2010 17:56 schreef Twizu het volgende:
    Even meelezen hier!


    [ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 11-05-2010 01:27:17 ]
    Definitely not CIA
      dinsdag 11 mei 2010 @ 00:58:36 #22
    74484 flyguy
    Full of Dutch Courage
    pi_81281308
    Denk dat 500 euro toch wel wat te weinig is om mee te beginnen. Als beginner (en ook voor de meeste anderen) is het niet verstandig om al je eieren in 1 mandje te hebben. Als je bijvoorbeeld met die 500 euro 2 transacties uitvoert dan heb je al bijna een min van 4% en dat is toch al iets wat je moet gaan compenseren.
    The more debt, the better
      Moderator dinsdag 11 mei 2010 @ 01:00:53 #23
    236264 crew  capricia
    pi_81281362
    quote:
    Op dinsdag 11 mei 2010 00:58 schreef flyguy het volgende:
    Denk dat 500 euro toch wel wat te weinig is om mee te beginnen. Als beginner (en ook voor de meeste anderen) is het niet verstandig om al je eieren in 1 mandje te hebben. Als je bijvoorbeeld met die 500 euro 2 transacties uitvoert dan heb je al bijna een min van 4% en dat is toch al iets wat je moet gaan compenseren.
    Wat zou jij dan adviseren als startkapitaal?
    En het moet wel een beetje laagdrempelig blijven...10K is geen optie!
    Definitely not CIA
    pi_81281383
    TVP. Ik ga pas meedoen zodra de markten weer wat lager staan.. en eerst maar eens beleggen voor dummies lezen
      Moderator dinsdag 11 mei 2010 @ 01:02:52 #25
    236264 crew  capricia
    pi_81281402
    quote:
    Op dinsdag 11 mei 2010 01:01 schreef BattleCow het volgende:
    TVP. Ik ga pas meedoen zodra de markten weer wat lager staan.. en eerst maar eens beleggen voor dummies lezen
    Heb je al een rekening bij een brooker geopend?
    Het is wat leeswerk, het kost je verders niets. Maar als je tzt wilt instappen, scheelt het je een week of 2.

    Als er meer mensen gaat starten, moeten jullie elkaar opgeven, dan kun je wellicht gebruik maken van die 50 euro-actie.

    Edit: Hmmm, kan die actie niet meer vinden bij Binck Nederland.
    Definitely not CIA
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')