quote:Ik dacht dus dat ik geluk had en geen boete zou krijgen.
Maar wel een aantekening in je justitieel dossier, mits de boete uiteindelijk boven de 100 euro uitvalt.quote:Op maandag 10 mei 2010 17:08 schreef raptorix het volgende:
Een officier van justitie kan je een schikkingsvoorstel doen, zeker voor simpele feiten waar vaste boetes op staan is dat vrij standaard, voor zwaardere zaken komt het meestal wel voor, in jou geval is er misschien administratief iets fout gegaan, waardoor je geen schikkingsvoorstel hebt gehad.
Pech, maar meestal verschilt de schikking en het uiteindelijke bedrag wat je voor rechtbank moet betalen niet zo heel veel, denk hierbij aan 20% korting.
En nee je krijgt hiervoor geen strafblad.
Big deal.quote:Op maandag 10 mei 2010 17:17 schreef Ludootje het volgende:
[..]
Maar wel een aantekening in je justitieel dossier, mits de boete uiteindelijk boven de 100 euro uitvalt.
Nee, dat is dat justitieel dossier geworden, en die aantekening is dus wel zichtbaar bij een achtergrondcheck.quote:Op maandag 10 mei 2010 17:18 schreef raptorix het volgende:
[..]
Big deal.
Strafblad bestaat trouwens niet.
En bij die achtergrond check kijkt men of er dus zaken instaan die relevant zijn voor de functie, kortom word jij veroordeeld wegens witwassen, dan zul je niet zo snel een positief advies voor een accountantskantoor krijgen, sla je iemand echter halfdood in een dronken bui, dan zal er waarschijnlijk weinig bezwaar zijn voor zo een functie, echter een functie als bijvoorbeeld portier zal er niet meer inzitten.quote:Op maandag 10 mei 2010 17:21 schreef Ludootje het volgende:
[..]
Nee, dat is dat justitieel dossier geworden, en die aantekening is dus wel zichtbaar bij een achtergrondcheck.
en als je wel betaald krijg je ook een aantekening en telt dit als een bekentenis zodat je bij vervolg vergrijpen een hogere straf kan krijgen.quote:Op maandag 10 mei 2010 17:17 schreef Ludootje het volgende:
[..]
Maar wel een aantekening in je justitieel dossier, mits de boete uiteindelijk boven de 100 euro uitvalt.
Van welke instantie heb je een boete gekregen?quote:Op maandag 10 mei 2010 16:54 schreef NrD1 het volgende:
In november '09 ben ik betrapt met mijn voeten op de bank in de metro. Tot die tijd wist ik niet dat ik het verboden was maar goed, eigen domme fout. Hiervoor kreeg ik een prentje. Er stond geen precieze bedrag erop. In de weken erop kreeg ik geen boete thuisgestuurd. Toevalligerwijs verhuisde ik van kamer (Ik ben een eerstejaars student) maar ik had tot die tijd geen brieven ontvangen wat betreft een boete.
Ik veranderde mijn adres bij de gemeente en de IBGroep naar mijn nieuwe adres. Enkele weken later ging ik nogmaals langs bij het oude adres van mij, om oude post op te halen. Er zat geen 'boetebrief' bij.
Ik keek dus op mijn bonnetje en zag dat er bij geldboete een streep door gehaald was in het vakje (waar dus normaal een bedrag op staat). Op de achterkant las ik iets in de trend van dat de officier van justitie niet altijd een boete bepaald o.i.d. Ik dacht dus dat ik geluk had en geen boete zou krijgen.
Nu, inmiddels mei 20190, ontvang ik een brief met als titel Dagvaarding en dat er een zitting is in juli 2010 bij de kantonrechter. Ik ben opgeroepen om voor de rechter te verschijnen, omdat ik mijn boete niet betaald heb.
Mijn probleem is dat ik nooit brieven heb ontvangen wat betreft een boete, en ook geen schikkingsvoorstel of hogere boetes of wat dan ook. Blijkbaar kennen ze mijn nieuwe adres wel, gezien ik wel een dagvaarding ontvang uit het niets.
Mijn vraag is dus wat kan ik doen?
Ik heb even gebeld net met de rechtbank en zij raden mij aan om een brief te schrijven naar de officier van justitie. Wat zijn al mijn opties? Kan het zelfs tot een strafblad leiden?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Volgens mij is er onlangs nog door een rechter bepaald dat het ingaan op een schikkingsvoorstel niet gezien kan worden als een schuldbekentenis.quote:Op maandag 10 mei 2010 18:49 schreef Napalm het volgende:
[..]
en als je wel betaald krijg je ook een aantekening en telt dit als een bekentenis zodat je bij vervolg vergrijpen een hogere straf kan krijgen.
quote:Op donderdag 13 mei 2010 18:00 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Van welke instantie heb je een boete gekregen?Dagvaarding is gewoon een oproep om voor de rechter te verschijnen. Heeft weinig met publiek/privaat te maken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op vrijdag 6 februari 2009 08:48 schreef ajf het volgende:
Cada día te quiero más que ayer y menos que mañana O+
Dat klopt. Evenwel wordt het in je justitiële documentatie opgenomen en aldus gebruikt bij een aanvraag voor een VOG of wanneer je later nog een keer voor de strafrechter staat die de strafmaat wenst te bepalen.quote:Op donderdag 13 mei 2010 18:03 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Volgens mij is er onlangs nog door een rechter bepaald dat het ingaan op een schikkingsvoorstel niet gezien kan worden als een schuldbekentenis.
quote:Op donderdag 13 mei 2010 18:00 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Van welke instantie heb je een boete gekregen?Een dagvaarding komt niet alleen in het civiele recht voor. Ook in het strafrecht moet een verdachte gedagvaard worden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het OM maakt een fout en je wil ze nog gaan belonen ookquote:Op zaterdag 15 mei 2010 00:31 schreef vive_la_france het volgende:
Als je het gewoon nu kunt regelen door de boete plus wat extra over te maken
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |