abonnement Unibet Coolblue
pi_81220418
Mede FOK!kers,

Ik heb een server op het oog met de volgende specificaties:
Kloksnelheid geheugen - 400 MHz
Intern geheugen - 6 GB
Aantal Ethernet LAN
( RJ-45 ) - poorten - 3x
Seriele poorten - 1x
PS/2 poort(en) - 2x
CD - Leessnelheid - 1x
Maximum geheugen grafische adapter - 8 MB

Schijven ( totale opslagcapaciteit ) - 3x 18,2 GB
3x 36,4 GB

Processor ( XEON ) - 2x

Processor ( kloksnelheid ) - 2800 MHz

Ruimte PCI - kaart - 2x

Voeding - 2x 400 W

Nu is mijn vraag: Hoe zit het met het lawaai van zo'n ding, met deze specificaties? Het ding zit in een 2U kast, en het is de bedoeling dat hij boven op zolder komt te staan. Het luik van de zolder kan dicht. Onder de zolder bevinden zich de slaapkamers, en ik wil natuurlijk niet hebben dat de server mij wakker houdt, met het geluid van "boven" .

Is het haalbaar om zo'n server boven op zolder te hebben, of is dat echt een no-go?

Groeten,
Dennis
  zondag 9 mei 2010 @ 18:17:27 #2
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_81220460
Zet een stofzuiger aan op zolder en ga beneden luisteren en kijk wat je van dat geluid vind
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_81220784
Ik had ergens gelezen dat een 2U server een stuk rustiger in geluid was dan de 1U server. En het liefste hoor ik het gewoon van iemand die een vergelijkbare server heeft.
pi_81220873
Ik heb de ML350 G4 of G5 staan. Wel in een towercase, maar het geluid is te doen.
Staat hier in de provisiekast in de keuken (deur open) en je hoort hem niet eens.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_81220896
quote:
Op zondag 9 mei 2010 18:27 schreef Dennisweb het volgende:
Ik had ergens gelezen dat een 2U server een stuk rustiger in geluid was dan de 1U server. En het liefste hoor ik het gewoon van iemand die een vergelijkbare server heeft.
ligt mogelijk aan de koeling die erin zit. Niet aan de case aangezien een U1 normalitier passief gekoeld is.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_81220906
quote:
Op zondag 9 mei 2010 18:27 schreef Dennisweb het volgende:
Ik had ergens gelezen dat een 2U server een stuk rustiger in geluid was dan de 1U server. En het liefste hoor ik het gewoon van iemand die een vergelijkbare server heeft.
Het ligt er aan wat voor kast het is en wat voor HDD's, cpu coolers en voeding het gaat. Waar haal je deze server vandaan?
pi_81220944
Ikzelf heb trouwens een Antec P180 met 5x 5400rpm schijven. Hij is sowieso erg stil, en niet hoorbaar aan de andere kant van de muur.
pi_81220982
quote:
Op zondag 9 mei 2010 18:32 schreef Fortitude het volgende:

[..]

Het ligt er aan wat voor kast het is en wat voor HDD's, cpu coolers en voeding het gaat. Waar haal je deze server vandaan?
Bij een particulier uit Overijssel.
Mijn pa ziet het niet zo zitten, omdat hij bang is dat het geluid van de 6 verschillende hardeschijven echt een stofzuiger gaan nabootsen. Vandaar dat ik advies vraag.

Maar zou het geluid te doen zijn, als ik de luik van de zolder dichtdoe?
pi_81221039
quote:
Op zondag 9 mei 2010 18:35 schreef Dennisweb het volgende:

[..]

Bij een particulier uit Overijssel.
Mijn pa ziet het niet zo zitten, omdat hij bang is dat het geluid van de 6 verschillende hardeschijven echt een stofzuiger gaan nabootsen. Vandaar dat ik advies vraag.

Maar zou het geluid te doen zijn, als ik de luik van de zolder dichtdoe?
Dat ligt echt enorm aan de onderdelen. Wat oudere 10.000 rpm schijven kunnen inderdaad best wel wat herrie maken. Zou best kunnen dat je dat aan de andere kant van de muur ook hoort.

Waar ga je de server voor gebruiken? Als het voor simpele dingen is dan zou ik eerder voor zoiets gaan:
http://www.hardware.info/nl-NL/pcadvice/bpufb5tiag/viewconfig/

Die is zeker te weten wel erg stil, en verbruikt weinig stroom.
pi_81221136
Dat zal zeker geen pretje zijn qua geluid, maar op zolder moet het te doen zijn. Het meeste geluid maken uiteraard de fans, sommige Proliants hebben deze redundant uitgevoerd maar functioneren ook prima met de helft aan fans. Dat scheelt natuurlijk al een klap. Daarnaast scheelt het installeren van de juiste HP software (Windows oid installeren mbv Smart Start hiervoor) ook heel erg dan worden de fans as-needed sneller of langzamer geschroefd.
  zondag 9 mei 2010 @ 18:40:59 #11
86327 dujour
Nou daaaaag
pi_81221164
Ik zou in ieder geval de HP insight management tools installeren.
Dan wordt de server wel wat rustiger.
Anders is het wel een takke herrie
pi_81221287
Research: Het zijn 10K RPM schijven. En ik hoef echt niet op zolder te zijn, alleen als er dus iets met de server zelf is. Het gaat er echt om dat het ding geen overlast veroorzaakt op de verdieping eronder.

Dat van dat software wist ik nog niet. Smart Start maakt het geluid dus een stuk zachter.
pi_81221380
quote:
Op zondag 9 mei 2010 18:44 schreef Dennisweb het volgende:
Research: Het zijn 10K RPM schijven. En ik hoef echt niet op zolder te zijn, alleen als er dus iets met de server zelf is. Het gaat er echt om dat het ding geen overlast veroorzaakt op de verdieping eronder.

Dat van dat software wist ik nog niet. Smart Start maakt het geluid dus een stuk zachter.
Nouja, Smart Start installeert tijdens de OS setup (oa) de Insight Management Tools waar dujour het over had.
pi_81221910
Goed fanmanagement zal al een hoop schelen. Op zolder zal het geluid op zich wel meevallen. Fangeluid hoor je amper met een deurtje ertussen (of vloer)

Belangrijk is wel dat je 'm op geluidsdempende matten oid zet. Als de harddisks/fans lekker het halve plafond mee laten resoneren (contactgeluiden) dan hoor je 'm dus WEL overduidelijk..

Hoe is het daar 's zomers? Als het daar snel 30+ graden is, zal je koeling, ondanks smartregeling, uiteraard vrij snel op max vermogen (=veel herrie) gaan draaien.

Wat zijn de verdere specs? Koop een nieuwere server, de G2 is niet echt energiezuinig. Als ie continue 200 watt trekt (en dat haal je wel met een zooitje harddisks enz) dan zit je al op 500-600 eur aan stroom per jaar...

redundant voeding, dual xeon, 6 harddisks... dan is die 200watt nog erg optimistisch geschat.

Een simpele Atom + 2 disks van 1Tb SATA in raid is sneller, energiezuiniger, stiller en veel meer opslag. Alleen iets minder cpu performance maar of je dat nodig hebt?

Zo'n HP is leuk om mee te spelen en kennis op te doen. Maar thuis 24/7 draaien is geen optie, herrie + stroomverbruik is gewoon de bottleneck naar mijn mening.
  zondag 9 mei 2010 @ 19:04:26 #15
160693 Me.
"Normale" user
pi_81221943
Zo'n 2u HP server maakt me toch een teringherrie joh Die dingen zijn er op gemaakt om in een datacenter te hangen, dus er word echt niet gelet op geluidsproductie van zo'n ding.
Not guilty by reason of insanity
pi_81222062
Wat ga je er eigenlijk op draaien? Zoals DJSmiley al zei, echt vrolijk wordt je eigenlijk niet van zo'n ding thuis. Heb hier een FreeNASje staan op basis van een Foxconn barebone met Atom CPU, ding verbruikt niks, hoor je amper en doet alles (downloaden, streamen, webserveren, etc).
pi_81226436
Case closed. Zo'n dikke motherfucker ben ik voor de hobby nou ook weer niet nodig. Ik denk dat ik het liever bij een server met 2 hardeschijven SATA van 5000 RPM hou. Supermicron heeft ook leuk spul ;- )
pi_81227072
quote:
Op zondag 9 mei 2010 20:50 schreef Dennisweb het volgende:
Case closed. Zo'n dikke motherfucker ben ik voor de hobby nou ook weer niet nodig. Ik denk dat ik het liever bij een server met 2 hardeschijven SATA van 5000 RPM hou. Supermicron heeft ook leuk spul ;- )
Heb je die al staan? Wat ga je zowel met je server doen?
pi_81227407
quote:
Op zondag 9 mei 2010 21:02 schreef Fortitude het volgende:

[..]

Heb je die al staan? Wat ga je zowel met je server doen?
HTTP, MySQL, DNS, Mail.

Maar ik deel de server met mijn pa, die nogal graag dingen streamt op de meest rare manieren. Als de server het toelaat, dan wil ik hem eigenlijk wel graag in 2 virtuele machines splitsen, zodat ik geen last van hem heb. Nu staat er een 1.6GHz computertje te draaien. En daar is het spul natuurlijk niet voor gemaakt, dus moet ik hem om de 15 dagen rebooten.

Ik heb al eens eerder een server gehad, maar die had maar 512MB geheugen. Bovendien stonden de onderdelen bol op het moederbord. Sindsdien bestel ik niet weer bij BC Computer Webshop. Ik heb er een half jaar over gedaan mijn geld terug te krijgen. De man beloofd veel, maar maakt maar weinig waar.
pi_81227434
quote:
Op zondag 9 mei 2010 20:50 schreef Dennisweb het volgende:
Case closed. Zo'n dikke motherfucker ben ik voor de hobby nou ook weer niet nodig. Ik denk dat ik het liever bij een server met 2 hardeschijven SATA van 5000 RPM hou. Supermicron heeft ook leuk spul ;- )
Ik heb nog wel een paar supermicro's staan.. 1U en 2x hotswap sata.. dus daar kun je dan 2x1Tb in hangen. Stuk energiezuinider dan een dl380 met een zooi harddisks. (maar nog niet extreem energiezuinig zoals een atom oid)
quote:
Op zondag 9 mei 2010 21:09 schreef Dennisweb het volgende:

[..]

HTTP, MySQL, DNS, Mail.

Maar ik deel de server met mijn pa, die nogal graag dingen streamt op de meest rare manieren. Als de server het toelaat, dan wil ik hem eigenlijk wel graag in 2 virtuele machines splitsen, zodat ik geen last van hem heb. Nu staat er een 1.6GHz computertje te draaien. En daar is het spul natuurlijk niet voor gemaakt, dus moet ik hem om de 15 dagen rebooten.

Ik heb al eens eerder een server gehad, maar die had maar 512MB geheugen. Bovendien stonden de onderdelen bol op het moederbord. Sindsdien bestel ik niet weer bij BC Computer Webshop. Ik heb er een half jaar over gedaan mijn geld terug te krijgen. De man beloofd veel, maar maakt maar weinig waar.
lekke condensatoren bij een nieuw product? was het wel nieuw of had ie het was t gewoon refurbished meuk?

Splitsen kan prima, je kan ESXi oid prima draaien. Alleen heb je voor V4 wel een 64bits bak nodig. ESX3.5 draait ook prima op 32bits spul. Alleen moet je wel een (raid)controller hebben die ondersteunt wordt. Uiteraard is wat geheugen handig, maar elke server kan wel 2-4Gb hebben en dat is al voldoende voor een paar simpele machines.

Een host-based virtualiseringsplaform kan ook, en dan linux of windows als host-os, maar dan lever je toch wat performance in.
pi_81227533
quote:
Op zondag 9 mei 2010 21:09 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

Ik heb nog wel een paar supermicro's staan.. 1U en 2x hotswap sata.. dus daar kun je dan 2x1Tb in hangen. Stuk energiezuinider dan een dl380 met een zooi harddisks. (maar nog niet extreem energiezuinig zoals een atom oid)
Jou ben ik tegengekomen op Marktplaats en Tweakers. Heb momenteel een bod gedaan op een Supermicro in de stad Groningen. Ik woon zelf in een dorp in Groningen, dus dat komt me even beter uit dan Nunspeet. De servers in Arnhem staan als tweede keus, mocht dat in Groningen niets worden (als in: geen reactie o.i.d.)

[ Bericht 0% gewijzigd door Dennisweb op 09-05-2010 21:26:22 ]
  maandag 10 mei 2010 @ 00:07:18 #22
160693 Me.
"Normale" user
pi_81236528
quote:
Op zondag 9 mei 2010 21:11 schreef Dennisweb het volgende:

[..]

Jou ben ik tegengekomen op Marktplaats en Tweakers. Heb momenteel een bod gedaan op een Supermicro in de stad Groningen. Ik woon zelf in een dorp in Groningen, dus dat komt me even beter uit dan Nunspeet. De servers in Arnhem staan als tweede keus, mocht dat in Groningen niets worden (als in: geen reactie o.i.d.)
Een supermicro maakt net zo'n teringherrie, helemaal die 1u bakken. Wat is er mis met een desktop systeem?
Not guilty by reason of insanity
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')