abonnement Unibet Coolblue
pi_81205580
Ik zou graag enkele reacties willen hebben op het volgende plan:

Doel is om de badkamer met gipsplaten te bewerken.

* Plafond: ik wil raggels van 4 x 4 cm ongeschaafd vurenhout gebruiken. De raggels worden met roestvrije schroeven en lijm bevestigd tegen een betonnen/stenen plafond.

De gipsplaten zijn groene (hydrogips/geïmpregneerde) gipsplaten en hebben een dikte van 12,5 mm. Het wordt een zwevend plafond met een tussenruimte dus van 4 cm. Daar komt rondom een zwakstroomverlichting, kleine lampjes om de 10 cm.

* Wanden: ik wil raggels gebruiken van 2 cm dik en ook de groene platen gebruiken van 12,5 mm.


Ik heb eigenlijk 4 vragen: is het gebruiken van dit matriaal een juiste oplossing en is 12,5 mm een juiste keuze of toch een andere dikte -dunner of dikker- en welke plaatlengte en breedte is aan te bevelen ?
De 4e vraag is, hoe moet de tussenruimte tussen de platen zijn -strak tegen elkaar of juist een beetje tussenruimte en hoe af te werken zodat het een mooi geheel gaat worden.

Heb je verder nog tips en adviezen ?

In ieder geval hartelijk dank voor je bijdrage !
nothing will change without a rebel
pi_81205674
hoe ga je de wanden afwerken? tegels? stucwerk?

als er tegels tegen komen is 10 mm genoeg, ook voor je plafond, aangezien je daar niet snel tegenaan stoot....
  zondag 9 mei 2010 @ 11:14:27 #3
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_81205798
Je hebt speciale watervaste gipsplaten en je hebt een watervaste kunststof volgens mij.
Daar kun je ook de bak mee maken om een bad in te plaatsen. Dus dat is goed watervast.
pi_81205852
quote:
Op zondag 9 mei 2010 11:07 schreef TheOneAndOnly het volgende:
hoe ga je de wanden afwerken? tegels? stucwerk?

als er tegels tegen komen is 10 mm genoeg, ook voor je plafond, aangezien je daar niet snel tegenaan stoot....
Ik ga dat afwerken met een structuurverf/saus, op te brengen met een roller
nothing will change without a rebel
pi_81205869
quote:
Op zondag 9 mei 2010 11:14 schreef Daniel1976 het volgende:
Je hebt speciale watervaste gipsplaten en je hebt een watervaste kunststof volgens mij.
Daar kun je ook de bak mee maken om een bad in te plaatsen. Dus dat is goed watervast.
Maar is de groene plaat dan ook een goede watervaste gipsplaat ?
nothing will change without a rebel
  zondag 9 mei 2010 @ 11:21:03 #6
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_81205966
quote:
Op zondag 9 mei 2010 11:17 schreef bendk het volgende:

[..]

Maar is de groene plaat dan ook een goede watervaste gipsplaat ?
jep
pi_81206187
quote:
Op zondag 9 mei 2010 11:21 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

jep
Heb je een advies hoeveel de ruimtes tussen de platen moet zijn en hoe af te werken (voegen met ????) ?
nothing will change without a rebel
pi_81207444
quote:
Op zondag 9 mei 2010 11:16 schreef bendk het volgende:

[..]

Ik ga dat afwerken met een structuurverf/saus, op te brengen met een roller
Je gaat niet tegelen? Die groene platen kunnen wel tegen een klein beetje vocht, maar zeker niet tegen regelmatig nat worden.
pi_81208018
quote:
Op zondag 9 mei 2010 12:18 schreef DonJames het volgende:

[..]

Je gaat niet tegelen? Die groene platen kunnen wel tegen een klein beetje vocht, maar zeker niet tegen regelmatig nat worden.
En verf of saus is geen mogelijkheid ?
nothing will change without a rebel
pi_81208301
quote:
Op zondag 9 mei 2010 12:35 schreef bendk het volgende:

[..]

En verf of saus is geen mogelijkheid ?
Voor het plafond wel, op de wanden (van vloer tot +/- ooghoogte) niet want dat wordt nat met douchen, wassen en poetsen.
pi_81208572
quote:
Op zondag 9 mei 2010 12:42 schreef DonJames het volgende:

[..]

Voor het plafond wel, op de wanden (van vloer tot +/- ooghoogte) niet want dat wordt nat met douchen, wassen en poetsen.
ok, dat is helder. Maar als ik de douche zelf, bv 2 bij 2 mtr wel aftegel en min of meer gesloten maak en dus de rest vande ruimte saus/verf, is dat een misschien een mogelijkheid ?
nothing will change without a rebel
pi_81208793
quote:
Op zondag 9 mei 2010 12:49 schreef bendk het volgende:

[..]

ok, dat is helder. Maar als ik de douche zelf, bv 2 bij 2 mtr wel aftegel en min of meer gesloten maak en dus de rest vande ruimte saus/verf, is dat een misschien een mogelijkheid ?
Als je je tanden poetst in de douche, niet knoeit met water, de vloer niet dweilt en niet van plan bent om de muren af en toe schoon te maken, dan wel.
pi_81209408
quote:
Op zondag 9 mei 2010 12:54 schreef DonJames het volgende:

[..]

Als je je tanden poetst in de douche, niet knoeit met water, de vloer niet dweilt en niet van plan bent om de muren af en toe schoon te maken, dan wel.
dus tegelen of eigenlijk niet doen...

Andere vraag: Ik breng kunststof platen tegen de muur aan en gebruik dit als achtergrond om vervolgens houten planken daar tegen aan te bevestigen.

Deze planken zijn 20 cm breed en 2,5 cm dik. De planken wil ik plm 1 mm af houden van de kunststof platen, lees dus de wand, en schilder alleen de 2 zijkanten en de voorkant, de achterkant en boven en onderkant niet om het vocht een kans te geven om uit de plank te kunnen gaan. Zo de gehele ruimte en douche inrichten. Is dat een mogelijkheid ?
nothing will change without a rebel
pi_81211053
quote:
Op zondag 9 mei 2010 13:12 schreef bendk het volgende:

[..]

dus tegelen of eigenlijk niet doen...

Andere vraag: Ik breng kunststof platen tegen de muur aan en gebruik dit als achtergrond om vervolgens houten planken daar tegen aan te bevestigen.
Waarom de kunststof platen?
quote:
Deze planken zijn 20 cm breed en 2,5 cm dik. De planken wil ik plm 1 mm af houden van de kunststof platen, lees dus de wand, en schilder alleen de 2 zijkanten en de voorkant, de achterkant en boven en onderkant niet om het vocht een kans te geven om uit de plank te kunnen gaan. Zo de gehele ruimte en douche inrichten. Is dat een mogelijkheid ?
Nee, dat gaat geheid krom trekken. Maar wat is er mis met tegels?
pi_81211490
quote:
Op zondag 9 mei 2010 13:58 schreef DonJames het volgende:

[..]

Waarom de kunststof platen?
[..]

Nee, dat gaat geheid krom trekken. Maar wat is er mis met tegels?
Kunststofplaten omhet bestaande af te dekken en als achtergrond te gebruiken. Ik denk dat niet echt duidelijk heb geschreven. Met planken tegende muur (kunststof platen) bedoel ik plank-tussenruimte van bv 2cm-plank enz, zodat het vrij kan ademen, dus niet één grote vaste houten wand. Dat gaat inderdaad niet goed.

Maar zouden ze dan voor een houtsoort in de sauna gebruiken ?
nothing will change without a rebel
pi_81211767
Waarom niet de hele ruimte met gipsplaten?
pi_81212055
quote:
Op zondag 9 mei 2010 14:18 schreef Faithfulness het volgende:
Waarom niet de hele ruimte met gipsplaten?
Zoals je dat kunt lezen is dat ook de bedoeling, wanden en plafond,maar dat is heet probleem ook niet zo, het gaat nu even om de afwerking.

En een nieuw idee

(ga er nu even uit, kom later weer terug)
nothing will change without a rebel
pi_81212195
Ahhh dan begreep ik je verkeerd
Ik moet nu gaan, maar zal vanavond nog even spieken hier, misschien heb je er wat aan als ik foto's van onze badkamer laat zien.. Ook helemaal be-gipsplaat
pi_81222676
quote:
Op zondag 9 mei 2010 14:29 schreef Faithfulness het volgende:
Ahhh dan begreep ik je verkeerd
Ik moet nu gaan, maar zal vanavond nog even spieken hier, misschien heb je er wat aan als ik foto's van onze badkamer laat zien.. Ook helemaal be-gipsplaat
Ik wacht gespannen af
nothing will change without a rebel
pi_81225689
Kale muur, planken ertegen, groene gipsplaten, tegels tot 2.10 hoog



Daarboven verven we met structuurverf (is nu alleen nog diepgrond en grondverf).

Wij hebben in de badkamer juist al het houtwerk eruit gerukt. Was allemaal prima geverft, op 1 miniscuul stukje na, en in de loop der jaren is dat gewoon enorm gaan opzetten, en dat verhelp je niet 1-2-3. Dus ik zou toch aanraden om te tegelen, in ieder geval waar water is (douche, wasbakken, etc). Maar besef: Water komt overal... Hout blijft hout!
pi_81241200
OK bedankt voor je - jullie bijdrage...ik ga eens nadenken over een hoe nu verder !
nothing will change without a rebel
  maandag 10 mei 2010 @ 23:14:53 #22
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_81277487
Je kunt ook werken met een waterdichte afneembare coating. Kijk daarvoor maar eens in het jachtenwereldje. Ik vermoed dat je dan wel heel precies moet werken. Geen idee hoelang dat goed blijft, misschien dat je dan wel een keer in de zoveel tijd een nieuw laagje aanbrengen.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_81283603
quote:
Op maandag 10 mei 2010 23:14 schreef maok het volgende:
Je kunt ook werken met een waterdichte afneembare coating. Kijk daarvoor maar eens in het jachtenwereldje. Ik vermoed dat je dan wel heel precies moet werken. Geen idee hoelang dat goed blijft, misschien dat je dan wel een keer in de zoveel tijd een nieuw laagje aanbrengen.
Je bedoelt een coating tussen de plaat en de verf/saus ?
nothing will change without a rebel
pi_81289331
los van dat ik nauwelijks begrijp wat je nu wil een paar opmerkingen...

je wilt strakke wanden, zonder tegels?
Dan zou je kunnen overwegen om de boel te betimmeren en vervolgens af te werken met glasvezel en epoxy of polyesther. Mits goed uitgevoerd levert dit strakke wanden op en is uitstekend vochtbestendig.

De douche afwerken met kaalhout, alles is mogelijk, maar dit vraag wel om een goede constructie, juiste houtsoort en veel ventilatie. Ik zou het afraden.
pi_81290627
Ik heb tegels in het de doucheruimte en de wanden grenzend aan de doucheruimte. Maar de enige wand die niet aan de douche grenst is gemaakt van groene gipsplaat. Ik heb onder wel een tegelplint.
De groene gipsplaten heb ik met twee 'dunne' kanten besteld. De gipsplaten vervolgens strak tegen elkaar en de stucadoor de naad (dus de dunne kanten tegen elkaar) glad laten afwerken. Daarna gesausd met (regen)watervaste latex.

Maar ik zou zeker niet ter plaatse van de douche sausen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')